КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2025 року м. Київ № 320/3695/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В, розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України у Київської області
про зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Баришівського об?єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області у якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 16.10.2019 просить суд:
- зобов?язати Баришівське об?єднане управління Пенсійного фонду України Київської області провести перерахунок та виплату пенсії позивача із заробітної плати за травень 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 28.02.2019 (дати подачі заяви про перерахунок пенсії).
В обґрунтування позову зазначено, що в лютому 2019 року звернувся до відповідача із заявою про перерахунок та виплату пенсії за період роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, обчисливши розмір пенсії за ч. 1 ст. 27 Закону України «Про загальне обов`язкове пенсійне страхування». Однак, на думку позивача, відповідач безпідставно відмовив у перерахунку та виплаті пенсії позивачу, як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, за період роботи в зоні відчуження у 1986 році, з огляду на те, що чинним законодавством не передбачено обчислення пенсії виходячи із заробітку, отриманого за роботу в зоні відчуження.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 19.09.2019 продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви ОСОБА_1 до Баришівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про зобов`язання вчинити певні дії на 10 календарних днів з дня вручення копії даної ухвали суду.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.10.2019 відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено розглядати справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив та вказав, що оскільки ОСОБА_1 призначено пенсію по інвалідності внаслідок загально захворювання з 14.08.1991 за раніше діючим законодавством (Закон України «Про пенсійне забезпечення») та середній заробіток для обчислення пенсії взято за період з 01.09.1984 р. по 30.11.1989 р. (за 60 місяців), то на сьогодні, згідно чинного законодавства, провести перерахунок пенсії від заробітку за травень 1986 року як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 2 категорії відповідно ч. 1 ст. 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування», неможливо.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з?ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об?єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Баришівському об?єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Київській області з 14.08.1991 та отримує пенсію по інвалідності І групи внаслідок загального захворювання відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році, що підтверджується посвідченням категорії 2 серії НОМЕР_1 від 28.07.2005.
28.02.2019 позивач звернувся до Баришівського об?єднаного управління Пенсійного фонду України в Київській області із заявою про проведення перерахунку пенсії із заробітної плати за травень 1986 року, обчисливши розмір пенсії за ч. 1 ст. 27 Закону України «Про загальнообов?язкове пенсійне страхування».
До заяви додано довідку про заробітну плату №122 від 16.06.2017, видану ПАТ «Укрзалізниця», в якій визначено суми заробітної плати з розшифруванням за січень - серпень 1986 року та 1987 рік.
Рішенням від 14.03.2019 № 355 ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії від заробітку за травень 1986 року як учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС 2 категорії відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України «Про загальне обов?язкове пенсійне страхування» через відсутність права на перерахунок пенсії.
У рішенні вказано, що оскільки ОСОБА_1 призначено пенсію по інвалідності внаслідок загально захворювання з 14.08.1991 за раніше діючим законодавством (Закон України «Про пенсійне забезпечення») та середній заробіток для обчислення пенсії взято за період з 01.09.1984 р. по 30.11.1989 р. (за 60 місяців), то на сьогодні, згідно чинного законодавства, провести перерахунок пенсії від заробітку за травень 1986 року як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 2 категорії відповідно ч. 1 ст. 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування», неможливо.
Не погоджуючись з рішенням пенсійного органу, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов?язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров?я, а також соціального захисту, визначається Законом України від 28.02.1991 №796-XII «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі - Закон №796-XII).
Так, згідно з частиною першою статті 57 Закону №796-XII, обчислення середньомісячного заробітку провадиться відповідно до Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до частини другої статті 57 Закону №796-XII, у разі обчислення пенсії відповідно до частини другої статті 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» за бажанням того, хто звернувся за пенсією, середньомісячний фактичний заробіток для обчислення пенсії може визначатися за будь-які 12 місяців підряд роботи на територіях радіоактивного забруднення.
Якщо особа, яка звернулася за пенсією, пропрацювала на територіях радіоактивного забруднення: менше 12 місяців, - середньомісячний заробіток визначається шляхом поділу загальної суми заробітку за календарні місяці роботи на кількість цих місяців; не менше 30 календарних днів у двох місяцях, - середньомісячний заробіток визначається за будь-які фактично відпрацьовані 30 календарних днів роботи; менше місяця, - середньомісячний заробіток визначається за цей календарний місяць з додаванням до заробітку на основній роботі.
Порядок обчислення середньомісячного заробітку для призначення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв?язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, призначеної відповідно до статті 54 цього Закону, визначається Кабінетом Міністрів України.
Особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, а також в евакуації населення на добровільній безплатній основі і стали особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, що підтверджено відповідними документами, пенсія по інвалідності за їх бажанням обчислюється з п?ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, що був встановлений на час їхнього перебування в зоні відчуження.
Частиною другою статті 27 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон №1058-IV) встановлено, що за бажанням застрахованої особи частина розміру пенсії за віком за період страхового стажу, набутого до дня набрання чинності цим Законом, може бути визначена відповідно до раніше діючого законодавства, а частина розміру пенсії за період страхового стажу, набутого після набрання чинності цим Законом, - відповідно до цього Закону.
При цьому частина розміру пенсії за віком, обчислена за раніше діючим законодавством, не може перевищувати максимальних розмірів пенсій, визначених законом для відповідних категорій пенсіонерів, та не може бути нижчою, ніж розмір трудової пенсії за віком з урахуванням цільової грошової допомоги на прожиття, що діяли на день набрання чинності цим Законом.
Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв (ч. 1 ст. 40 Закону №1058-IV).
Пунктом 13 Прикінцевих положень Закону №1058-IV передбачено, що у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до законів України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та цього Закону, призначається одна пенсія за її вибором. Порядок фінансування цих пенсій встановлюється відповідними законами.
Тобто, цією нормою надано право обирати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, які встановлені загальним Законом України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» або спеціальним Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Суд наголошує, що позивач фактично обрав умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, встановлені спеціальним Законом, а саме Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», що, зокрема, підтверджується обґрунтуванням його позову.
Позивач просить взяти для розрахунку його пенсії заробітну плату за травень 1986 року, відповідно до довідки про заробітну плату №122 від 16.06.2017, виданої ПАТ «Укрзалізниця».
Оскільки позивач просив здійснити перерахунок призначеної пенсії з урахуванням норм Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», у відповідача не було правових підстав керуватися нормами Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» без врахування пільг, встановлених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Зазначена позиція висловлена Верховним Судом України у постанові 07.07.2015 року у справі №754/12072/14-а, та Верховним Судом у постанові від 25.09.2018 року у справі №185/3101/17 (2-а/185/253/17), яка в силу приписів частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України має враховуватись судом під час вибору та застосування норм права.
Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1210, (далі Порядок) визначає механізм обчислення пенсій по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв?язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54 і 57 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Пенсії за бажанням осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.
Пунктами 2 і 3 Порядку встановлено, що заробітна плата для обчислення пенсій враховується за будь-які 12 місяців підряд такої роботи.
У разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження, зокрема, з дня аварії не менш як 12 місяців підряд, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати за будь-який повний календарний місяць роботи в зазначеній зоні.
Суд звертає увагу, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році, що підтверджується посвідченням категорії 2 серії НОМЕР_1 від 28.07.2005.
Отже, аналіз наведених правових положень та вищезазначених обставин справи дає підстави для висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії з урахуванням частини другої статті 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» на підставі поданих документів.
У позовній заяві позивач просить суд зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивача із заробітної плати за травень 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 28.02.2019 (дати подачі заяви про перерахунок пенсії).
Відповідно до положень частини 1 статті 45 "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.
Таким чином, оскільки позивач з заявою про перерахунок пенсії звернувся 28.02.2019, отже пенсія має бути перерахована йому саме з 28.02.2019 - з дня звернення.
Відповідно до приписів частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Суд зазначає, що належним способом захисту права позивача є визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 14.03.2019 №355 про відмову в перерахунку пенсії та зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії позивача із заробітної плати за травень 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 28.02.2019 (дати подачі заяви про перерахунок пенсії).
Згідно із ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб?єкта владних повноважень обов?язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Частиною другою статті 9 КАС України обумовлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб?єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб?єктів владних повноважень.
Враховуючи наведене, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об?єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб?єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
У зв?язку зі звільненням позивача від сплати судового збору на підставі п. 10 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 14.03.2019 № 355 про відмову в перерахунку пенсії ОСОБА_1 .
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 із заробітної плати за травень 1986 року, відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», починаючи з 28.02.2019 (дати подачі заяви про перерахунок пенсії).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Панова Г. В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124725969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панова Г. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні