Ухвала
від 27.01.2025 по справі 761/3360/25
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/3360/25

Провадження № 1-кс/761/2906/2025

У Х В А Л А

Іменем України

27 січня 2025 року

Слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого 2 відділу 3 управління досудового розслідування Головного слідчого управління Служби безпеки України ОСОБА_5 , погоджене з прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_6 , про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, відносно:

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки Російської Федерації, уродженки міста Омутинськ Кіровської області Російської Федерації, яка фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 ,

підозрюваної у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 438 КК України, по кримінальному провадженню внесеному до ЄРДР за № 22024000000000310 від 04.04.2024

в с т а н о в и в :

В провадженні слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва перебуває вищевказане клопотання.

Слідчий обґрунтовує клопотання тим, що Головним слідчим управлінням Служби безпеки України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні Головним слідчим управлінням Служби безпеки України за процесуального керівництва прокурорів Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні№ 22024000000000310 від 04.04.2024 за підозрою ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1ст. 438 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що на момент окупації російськими військами м. Херсону функціонувало Комунальне некомерційне підприємство «Херсонський обласний Будинок дитини» Херсонської обласної ради (далі - КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР; ідентифікаційний код: 01334387; місцезнаходження: 73008, м. Херсон, вул. Ілюші Кулика, буд. 149-а), яке є закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної медичної допомоги, паліативної, реабілітаційної та первинної медичної допомоги дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям, які перебувають у складних життєвих обставинах, тимчасово влаштованих батьками або законними представниками, а саме: здоровим дітям (І - ІІ група здоров?я), дітям з вадами фізичного та розумового розвитку (ІІІ - V груп здоров?я), дітям з інвалідністю віком від народження до 4 років11 місяців 29 днів, а також дітям з фізичними вадами розвитку та/або ураженнями нервової системи з порушенням або без порушення психіки, тубінфікованим та ВІЛ-інфікованим дітям; та здійснює їх медико-соціальний захист.

Діти, які на момент окупації м. Херсону утримувались у КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР, відносяться до захищених осіб та користуються особливою повагою, оскільки є громадянами України, перебували на тимчасово окупованій території м. Херсону та знаходилися під контролем РФ.

Також діти, які перебували у КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР, знаходились на амбулаторному чи стаціонарному лікуванні, потребували медико-соціального супроводу у вигляді відповідних умов догляду, харчування, спостереження динаміки зміну стану здоров`я та необхідності проведення реабілітаційних заходів.

Станом на 24.02.2022 керівництво КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР фактично здійснювала виконувач обов`язків директора закладу ОСОБА_9 .

04.06.2022 через відмову ОСОБА_9 виконувати вказівки окупаційної влади, з метою збереження фактичного контролю над діяльністю закладу та впливу на прийняття необхідних рішень, виконувачем обов`язків головного лікаря цього закладу призначено громадянку України ОСОБА_10 , яка до цього перебувала на посаді чергового лікаря-педіатра у КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР.

Крім цього, з метою надання вигляду законності будь-яким подальшим діям, діюче в межах українського законодавства КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР було перейменоване в «ГБУЗ «Херсонский областной дом ребенка», після чого, починаючи з червня 2022 року, тобто з моменту створення, у ньому утримувались діти, які раніше перебували у КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР.

Також установлено, що в осіб, які входять до політичного та військового керівництва РФ, яких на теперішній час досудовим розслідуванням не встановлено, виник злочинний умисел на насильницьке переміщення українських дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортацію дітей до РФ, для подальшого усиновлення або передачі під опіку громадян Російської Федерації, їх русифікації та знищення української ідентичності.

До реалізації вказаного злочинного умислу не встановлені досудовим розслідуванням особи, які входять до політичного та військового керівництва РФ, у не встановлені досудовим розслідуванням час та місці залучили депутата Державної Думи Федеральних Зборів Російської Федерації ОСОБА_11 , на якого поклали функції щодо організації та координації здійснення насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей до РФ, для подальшого усиновлення або їх передачі під опіку громадян Російської Федерації, їх русифікації та знищення української ідентичності, наділивши його повноваженнями здійснення комунікації з відповідними керівниками окупаційних органів влади та установ, а також здійснення контролю за особами щодо забезпечення самого процесу насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та їх подальшої депортації до РФ.

Також, до реалізації вказаного злочинного умислу не встановлені досудовим розслідуванням особи, які входять до політичного та військового керівництва РФ, у не встановлені досудовим розслідуванням час та місці, залучили громадянку Російської Федерації ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , депутата Державної Думи Федеральних Зборів РФ, поклавши на неї функції щодо організації здійснення насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей до РФ, для подальшого усиновлення громадянами РФ або передачі українських дітей під опіку громадян РФ, їх русифікації та знищення української ідентичності.

У подальшому, до реалізації вказаного злочинного умислу не встановлені досудовим розслідуванням особи, які входять до політичного та військового керівництва РФ, у не встановлені досудовим розслідуванням час та місці, але не пізніше серпня 2022 року, залучили громадянку Російської Федерації ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , поклавши на неї функції щодо організації та участі у здійсненні насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей до РФ, для подальшого усиновлення громадянами РФ або передачі українських дітей під опіку громадян РФ, їх русифікації та знищення української ідентичності.

Окрім цього, до реалізації вказаного злочинного умислу з насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та їх подальшої депортації до РФ невстановлена на даний час особа з числа представників окупаційної влади залучила громадянина України ОСОБА_12 , якого призначили начальникомнезаконно створеного окупаційною владою «ДепартаментаздравоохраненияХерсонскойобластиВоенно-гражданскойадминистрацииХерсонскойобласти» та наділили функціями бути відповідальним за організацію здійснення насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та їх депортацію до РФ, організацію підготовки та видачі відповідних документів в ході здійснення процесу насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей до РФ.

У свою чергу, ОСОБА_12 , діючи умисно, з метою реалізації спільного злочинного умислу, спрямованого на насильницьке переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортацію дітей до РФ, залучив керівника установи охорони здоров`я на окупованій території м. Херсона - так звану «и.о. главноговрача ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка» ОСОБА_10 , на яку було покладено функції безпосередньої організації підготовки дітей до передачі особам, які будуть супроводжувати дітей у ході їх переміщення між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортацію дітей до РФ, організації підготовки та видачі відповідних документів в ході здійснення процесу насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей з окупованих територій України до РФ, керування діями персоналу незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка» при передачі дітей особам, які будуть їх супроводжувати при їх насильницькому переміщенні між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації з окупованих територій України до РФ.

Так, ОСОБА_8 , будучи залученою до вказаної протиправної діяльності, з метою реалізації вказаного вище злочинного умислу, діючи за вказівкою осіб, які входять до політичного та військового керівництва РФ, на виконання попередньо розробленого плану щодо насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та депортації дітей з тимчасово окупованої території України до РФ, для передачі українських дітей під опіку громадян РФ та їх подальшого усиновлення, русифікації та знищення української ідентичності, спільно з ОСОБА_13 , ОСОБА_7 , ОСОБА_12 та ОСОБА_10 , перебуваючи у м. Херсоні, достовірно знаючи про діючий міжнародний збройний конфлікт та що територія м. Херсона окупована РФ, організували підбір двох дітей, а саме: ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , які утримувались у незаконно створеному «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка».

У невстановлений досудовим розслідуванням час і дату, однак не пізніше 21.08.2022, ОСОБА_8 прибула до незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка», в ході якого особисто познайомилась із ОСОБА_10 та разом із останньою під виглядом офіційного візиту здійснила огляд вихованців установи з метою визначення конкретних дітей для їх подальшої депортації.

20.08.2022 ОСОБА_15 була доставлена до Комунального некомерційного підприємства «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня» Херсонської обласної ради з діагнозом гострий обструктивний бронхіт для проходження подальшого лікування.

У цей час ОСОБА_14 продовжував перебувати у незаконно створеному «ГБУЗ «Херсонский областной дом ребенка».

У подальшому, у не встановлений досудовим розслідуванням час і дату, однак не пізніше 26.08.2022 ОСОБА_8 та ОСОБА_7 прибули до КНП «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня» ХОР, де здійснили огляд вихованки КНП «Херсонський обласний Будинок дитини» ХОР ОСОБА_15 з метою прийняття рішення про її подальшу депортацію.

У не встановлений досудовим розслідуванням час і дату, однак не пізніше 26.08.2022, ОСОБА_8 , ОСОБА_7 та ОСОБА_12 здійснили візит до незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка», в ході якого спільно із ОСОБА_10 прийняли рішення про депортацію до м. Москва Російської Федерації вихованців вказаної установи, а саме: ОСОБА_15 та ОСОБА_14 . При цьому, з метою приховування факту депортації було створено легенду про начебто необхідність проходження вказаними дітьми обстеження та лікування у м. Москва.

У подальшому, у зв`язку з перебуванням ОСОБА_15 на лікуванні в КНП «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня» ХОР, ОСОБА_10 з метою реалізації спільного злочинного умислу щодо депортації двох малолітніх дітей неодноразово телефонувала до завідуючої педіатричним відділенням для лікування дітей грудного віку ОСОБА_16 із вимогою виписати дитину незалежно від стану здоров`я, на що отримувала відмову.

У не встановлений досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше 02.09.2022, на виконання попередньо розробленого плану, ОСОБА_12 , перебуваючи у м. Херсоні, доручив так званій «и.о. главноговрача ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка» ОСОБА_10 підготувати особові справи і медичну документацію ОСОБА_14 і ОСОБА_15 , що останньою і було виконано.

01.09.2022 на реалізацію вказаного вище злочинного умислу, за сприяння та виконання вказівки невстановлених осіб з числа керівництва лікарні КНП «Херсонська дитяча обласна клінічна лікарня», без урахування дійсного стану здоров`я та необхідності проходження подальшого лікування, ОСОБА_15 була виписана із зазначеного лікувального закладу та каретою швидкої допомоги доставлена до незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонский областной дом ребенка».

У не встановлений досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше 02.09.2022 і за невстановлених обставин ОСОБА_12 , реалізуючи вказаний вище злочинний умисел, на виконання попередньо розробленого плану, з метою забезпечення безперешкодного насильницького переміщення дітей між територіями України, які тимчасово окуповані РФ, та їх депортації до РФ, у невстановлений час і за невстановлених обставин, підписав документи від за № 469 та № 470, відповідно до яких малолітні діти ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , (тимчасове утримання) та ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (позбавлена батьківського піклування), щодо проходження додаткового обстеження в «ФГБУ Российская детская клиническая больница Министерства здравоохранения и соціального развития РФ» за адресою: м. Москва, Ленінський проспект, буд. 117, к. 1.

Також, у не встановлений досудовим розслідуванням дату та час, але не пізніше 02.09.2022 і за невстановлених обставин ОСОБА_12 , діючи умисно, продовжуючи реалізацію вказаного вище злочинного умислу, з метою забезпечення безперешкодної депортації цих дітей із тимчасово окупованої території України до Російської Федерації, підписав документ № 468, відповідно до якого супроводжуючою вказаних двох дітей до м. Москва, РФ, визначив ОСОБА_8 .

Продовжуючи реалізацію вказаного злочинного умислу, з метою забезпечення безперешкодної депортації цих двох малолітніх дітей з тимчасово окупованої території України до Російської Федерації, діючи умисно, у невстановлений час і за невстановлених обставин, але не пізніше 02.09.2022, ОСОБА_12 підписав документ без номеру і дати, відповідно до якого супроводжуючою ОСОБА_14 та ОСОБА_15 до м. Москва також визначив ОСОБА_7 .

Усі вищевказані документи також підписані так званою «и.о. главноговрача ГБУЗ «Херсонский областной дом ребенка» ОСОБА_10 та засвідчені відтиском круглої печатки незаконно створеного «Департамента здравоохранения Херсонской области Военно-гражданской администрации Херсонской области».

Так, 02.09.2022 близько 10 години, невстановлені особи чоловічої статті прибули на територію незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка» у м. Херсон за адресою: вул. Іллюші Кулика, 149а, на автомобілі невстановленого досудовим розслідуванням кольору, марки та номерних знаків, та забрали двох дітей, які є громадянами України, - ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (тимчасове утримання), та ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (позбавлена батьківського піклування), їхню медичну документацію та особові справи, з метою подальшої депортації останніх до РФ начебто для проходження вказаними дітьми лікування у «ФГБУ РоссийскаядетскаяклиническаябольницаМинистерстваздравоохранения и социальногоразвития РФ» за адресою: м. Москва, Ленінський проспект, буд. 117, к. 1.

При цьому, досудовим розслідуванням установлено, що ОСОБА_14 та ОСОБА_15 за станом здоров`я не потребували додаткового обстеження та лікування, зокрема за межами м. Херсону, а отже об`єктивні причини для їх депортації до м. Москви були відсутні.

Згодом, у не встановлений досудовим розслідуванням час і дату, однак не раніше 09.09.2022 засобами електронного зв`язку до незаконно створеного «ГБУЗ «Херсонскийобластнойдомребенка» від окружного управління соціального розвитку № 16 Міністерства соціального розвитку московської області РФ надійшов лист про надання документів, що підтверджують статус ОСОБА_15 та ОСОБА_14 . Відповідно до даного листа ці малолітні діти перебувають на території Московської області та визнані такими, що потребують державної підтримки.

Таким чином ОСОБА_7 , підозрюється у вчиненні порушень законів та звичаїв війни, що передбачені міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, за попередньою змовою групою осіб, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 438 Кримінального кодексу України.

Підозра ОСОБА_7 у вчиненні вищевказаного кримінального правопорушення обґрунтована наступними доказами:

-протоколами оглядів від 23.05.2023, 23.05.2023, 23.05.2023, 16.09.2023, 15.09.2023, 15.09.2023, 15.09.2023, 10.04.2023, 04.04.2023 відповідно до яких оглянуто публікації з відкритих джерел інформації, щомістяться в Інтернет мережі, зокрема у «Телеграм-каналі», з якихвбачається, що ОСОБА_7 , ОСОБА_12 та ОСОБА_8 відвідували Херсонський обласний Будинок дитини (далі - ХОБД), та остання також повідомляла про намірвивезтидвохдітей до м. Москва;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_9 від 12.07.2023, яка надала показання про відомі їй обставини вивезення з ХОБД двох дітей;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_17 від 15.07.2023, яка надала показання про те, що ХОБД відвідували дві жінки з РФ;

-протоколами допиту свідка ОСОБА_16 від 14.07.2023, 20.02.2023, 04.11.2023, яка надала показання про те, що до лікарні 20.08.2020 поступили двоє дітей ОСОБА_15 та ОСОБА_18 , та 25.08.2022 приїжджала жінка з Москви, яка цікавилась дівчинкою ОСОБА_19 ;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_20 від 10.09.2023, який надав показання про те, що 01.09.2022 за вказівкою ОСОБА_21 виписав ОСОБА_22 , яку забрали з лікарні до ХОБД;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_23 від 24.08.2023, яка надала показання про те, що їй телефонувала ОСОБА_16 і розповідала про вимогу виписати дітей з лікарні. Перед цим зі слів ОСОБА_16 до лікарні прийшли 2 жінки, які оглядали дітей, яких згодом виписали;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_24 від 23.08.2023, яка надала показання про те, що зі слів ОСОБА_16 їй відомо, що приїжджала жінка з Москви і дивилася дітей з ХОБД в лікарні;

-протоколами допиту свідка ОСОБА_25 від 18.05.2023 та 23.08.2023, яка надала показання про те, що в середині серпня 2022 року дітей - ОСОБА_26 та ОСОБА_27 відвезли до лікарні. Напередодні вивезення ОСОБА_15 привезли з лікарні та помістили в ізолятор ХОБД. За тиждень до вивезення дітей дивилася жінка з Москви. Також, свідок пояснила, про відомі їй обставини вивезення 2 дітей, яких ОСОБА_10 та ОСОБА_28 передали 3 особам на позашляховику і за вказівкою ОСОБА_10 дітям вписали неправильний діагноз щодо пошкодження мозку;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_29 від 17.07.2023, яка надала показання про те, що з лікарні вивезли 2 дітей на лікування до Москви та вона бачила, як приїжджали 2 жінки в лікарню дивитися дітей;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_30 від 22.08.2023, яка надала показання про те, що вона приймала участь у передачі 2 дітей для вивезення, виписувала інформацію про щеплення цих дітей, яких передали трьом невідомим чоловікам. Також свідку зі слів ОСОБА_10 стало відомо, що дітей вивозили до Москви на лікування;

-протоколами допиту свідків ОСОБА_31 від 17.07.2023 та ОСОБА_32 від 29.04.2023, які надали показання про те, що бачили як вивозять 2 дітей до Москви;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_33 від 05.11.2023, яка надала показання про те, що в серпні 2022 року до ХОБД приїздила ОСОБА_8 та ОСОБА_10 сказала принести історії хвороби на ОСОБА_15 і ОСОБА_34 , які остання з ОСОБА_8 вивчали. Через кілька днів цих дітей відправили до лікарні. ОСОБА_8 три рази приїжджала до ХОБД та в кінці серпня приїхала, щоб забрати історії хвороб вказаних дітей, яких повинні були вивезти до Москви;

-протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 14.07.2023 відповідно до якого свідок ОСОБА_17 впізнала ОСОБА_8 , як жінку, яка приїжджала до ХОБД;

-протоколом пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 19.05.2023 відповідно до якого свідок ОСОБА_33 впізнала ОСОБА_8 , як жінку, яка приїжджала до ХОБД;

-лист, що надійшов з Москви, у якому зазначається про надання документів щодо статусу дітей, який надійшов на електронну пошту ХОБД;

-лист № 468 від 02.09.2022 про супроводження ОСОБА_8 двох дітей, який підписаний ОСОБА_12 та ОСОБА_10 ;

-направлення № 469 від 02.09.2022 «ВГАХО ДЗХО в г. Москва» ОСОБА_15 до «ФГБУ РоссийскаядетскаяклиническаябольницаМинистерстваздравоохранения и социальногоразвития РФ г. Москва», яке підписане ОСОБА_12 та ОСОБА_10 ;

-направлення № 470 від 02.09.2022 «ВГАХО ДЗХО в г. Москва» ОСОБА_14 до «ФГБУ РоссийскаядетскаяклиническаябольницаМинистерстваздравоохранения и социальногоразвития РФ г. Москва», яке підписане ОСОБА_12 та ОСОБА_10 ;

-листом Херсонської обласної військової обласної адміністрації від 09.09.2022 №01-01-68-3391/0/22/346, в якому надавались копії особових справ ОСОБА_15 та ОСОБА_14 та оригінали документів, щодо направлення дітей на лікування до Москви РФ;

-оригінали медичних історій хвороб ОСОБА_15 та ОСОБА_35 ;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_36 від 17.06.2023, яка надала показання щодо депортації дітей ОСОБА_15 та ОСОБА_14 на територію РФ та свідок надала копії документів підтверджуючих усиновлення ОСОБА_15 громадянкою РФ ОСОБА_7 ;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_37 від 24.08.2023 відповідно до якого свідок надав витяг з автоматизованої системи щодо ОСОБА_15 , в якому міститься інформація про дату її госпіталізації та виписки;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_38 від 19.05.2023 відповідно до якого свідок надав інформацію щодо госпіталізації ОСОБА_15 та медперсоналу, який на той час працював у лікарні;

-протоколом допиту свідка ОСОБА_39 від 25.08.2023 відповідно до якого свідок надав показання щодо депортації дітей ОСОБА_15 та ОСОБА_14 на територію Російської Федерації;

-іншими матеріалами досудового розслідування у їх сукупності.

19.03.2024 повідомлення про підозру ОСОБА_7 та повістки про її виклик в статусі підозрюваної опубліковано в газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр», випуск № 57 (7717) від 19.03.2024. Повний текст повідомлення про підозру ОСОБА_7 та повістки про її виклик для проведення з нею слідчих дій на 25.03.2024, 29.03.2024 та 04.04.2024 в статусі підозрюваної 19.03.2024 опубліковано на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.

Підозрювана ОСОБА_7 викликалася до слідчого у спосіб, передбачений ст. ст. 111, 135, 278 КПК України. Однак, підозрювана до місця виклику у визначені час та дати до слідчого не з`явилася,про причини своєї неявки не повідомила.

При цьому, відповідно до отриманих під час досудового розслідування матеріалів, зокрема відповіді УСБУ в Херсонській області на доручення слідчого, громадянка РФ ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , фактично проживає за межами України, а саме на території Російської Федерації.

04.04.2024 підозрювану ОСОБА_7 оголошено у державний, міждержавний та міжнародний розшук. Здійснення розшуку підозрюваної ОСОБА_7 доручено уповноваженим особам 3 відділу ГВ ЗНД УСБУ в Херсонській області.

Враховуючи викладене, орган досудового розслідування, з метою забезпечення виконання підозрюваним покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам переховуватися від органів досудового розслідування, знищення або спотворення будь-яких із речей, документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення та незаконно впливати на свідків у цьому кримінальному провадженні, з метою уникнення ним кримінальної відповідальності, вважає за необхідне обрати щодо підозрюваного запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

Прокурор в судовому засіданні клопотання підтримав, просив його задовольнити.

Захисник проти задоволення клопотання заперечив.

Заслухавши пояснення прокурора, захисника, вивчивши матеріали кримінального провадження, долучені до клопотання, слідчий суддя приходить до наступних висновків.

Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбачених статтею 177 цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.

Враховуючи матеріали, які долучені до клопотання, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання може бути розглянуто без участі підозрюваного.

Відповідно до ст. 194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: 1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; 2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; 3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.

На переконання слідчого судді на день розгляду клопотання ОСОБА_7 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 1 ст. 438 КК України, що підтверджується матеріалами кримінального провадження, долученими слідчим до клопотання.

Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини, у справі «Феррарі - Браво проти Італії», не можна ставити питання про те, що арешт є виправданим лише тоді, коли доведено факт вчинення та характер інкримінованих правопорушень, оскільки це є завданням органів досудового розслідування (попереднього слідства).

Відповідно до п. 175 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» (заява № 42310/04) термін «обґрунтована підозра» означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення.

Таке ж тлумачення терміну «обґрунтована підозра» знайшло своє відображення у рішенні Європейський суд з прав людини у справі «Фокс, Кембел і Гартлі проти Сполученого Королівства», «K.F. проти Німеччини».

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» вказав, що факти, які викликають підозру, не обов`язково мають бути встановлені до ступеня, необхідного для засудження або для пред`явлення обвинувачення, що являється завданням наступних етапів кримінального процесу.

Отримані на даному етапі досудового розслідування відомості задокументовані у відповідний процесуальний спосіб, передбачений КПК України і вказують на причетність підозрюваного до вчинення зазначеного злочину, при цьому, таке цілком узгоджується і з практикою Європейського суду з прав людини, який неодноразово зазначав, що наявність «обґрунтованої підозри» у вчинені правопорушення передбачає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що зазначена особа могла вчинити правопорушення (рішення Європейського суду з прав людини у справі «Влох проти Польщі»).

Враховуючи конкретні обставини кримінального провадження та дані про особу ОСОБА_7 , яка підозрюється у вчиненні особливо тяжкого кримінального правопорушення, переховується від органу досудового розслідування та суду, з метою дотримання належної процесуальної поведінки підозрюваного слідчий суддя вважає, що відносно останньої необхідно обрати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, оскільки мають місце ризики, передбачені ст. 177 КПК України, а саме:

-ризик переховування від органу досудового розслідування та суду підтверджується тією обставиною, що ОСОБА_7 на виклики слідчого не з`являється, переховується від органу досудового розслідування та суду, в результаті чого останнього оголошено в розшук. Також у випадку доведеності вини ОСОБА_7 у вчинені інкримінованого йому кримінального правопорушення, загрожує покарання у виді позбавлення волі строком до 12 років, або довічне позбавлення волі. Так, Європейський суд з прав людини у справі «Ілійков проти Болгарії» зазначив, що «суворість передбаченого покарання» є суттєвим елементом при оцінюванні «ризиків переховування або повторно вчинення злочинів»;

-ризик знищити, спотворити, сховати будь-яку із речей, що мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, підтверджується тим, що на даний час у кримінальному провадженні проведений не увесь комплекс необхідних слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, не встановлено усі обставини, що мають значення для досудового розслідування, зокрема не встановлені усі співучасники злочину, місця зберігання предметів та документів, що можуть бути використані як речові докази у кримінальному провадженні, що дає обґрунтовані підстави вважати, що підозрювана ОСОБА_7 перебуваючи на волі, буде намагатися знищити, сховати або спотворити вказані речові докази, які мають значення для кримінального провадження;

-ризик незаконного впливу на свідків, обґрунтовується тим, що з метою зміни останніми своїх показань ОСОБА_7 шляхом залякування, підкупу чи будь-яким іншим способом може вчиняти вплив на таких осіб.

Слідчий суддя також враховує практику Європейського суду з прав людини, яка свідчить про те, що суд своїм рішенням повинен забезпечити не лише права підозрюваного, але й високі стандарти охорони загальносуспільних прав та інтересів, що вимагає від суду більшої суворості в оцінці порушень цінностей суспільства.

Відповідно до отриманих під час досудового розслідування матеріалів, зокрема відповіді УСБУ в Херсонській області на доручення слідчого, громадянка РФ ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , фактично проживає за межами України, а саме на території Російської Федерації.

Враховуючи конкретні обставини кримінального провадження та дані про особу ОСОБА_7 , яка обґрунтовано підозрюється у вчиненні особливо тяжкого кримінального правопорушення, переховується від органу досудового розслідування, слідчий суддя вважає, що ризики наведені в клопотанні слідчого наявні та відносно підозрюваної необхідно обрати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

При розгляді даного клопотання судом враховано також усі наявні відомості, що характеризують особу підозрюваної.

Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 183 КПК України, слідчий суддя не визначає ОСОБА_7 заставу.

Керуючись ст.ст. 176, 177, 178, 193, 194, 196, 197, 199, 202 КПК України,-

УХВАЛИВ:

Клопотання слідчого ОСОБА_5 задовольнити.

Обрати підозрюваній ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.

На ухвалу слідчого судді безпосередньо до Київського апеляційного суду, прокурором, підозрюваним, його захисником, протягом п`яти днів з дня її оголошення може бути подана апеляційна скарга.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.01.2025
Оприлюднено30.01.2025
Номер документу124731566
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою

Судовий реєстр по справі —761/3360/25

Ухвала від 27.01.2025

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Бугіль В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні