ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2025 року м. ПолтаваСправа № 440/13633/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Молодецького Р.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Спецкомбінат похоронно - ритуального обслуговування" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області , в якій просить:
- визнати бездіяльність Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області щодо не вжиття заходів реагування стосовно не виконання припису № 2 від 04.04.2024 з боку Комунального підприємства комітету Полтавської міської ради "Спеціальний комбінат похоронно - ритуального обслуговування" (код ЄДРПОУ 21044993, м. Полтава -8, вул. Європейська, 154) протиправною;
- зобов`язати Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (код ЄДРПОУ 40358617, вул. Воскресенський узвіз, буд. 7,м. Полтава, Полтавська область,36020) вчинити дії стосовно керівника Комунального підприємства комітету Полтавської міської ради "Спеціальний комбінат похоронно - ритуального обслуговування" (код ЄДРПОУ 21044993, м. Полтава - 8, вул. Європейська, 154) щодо притягнення до адміністративної відповідальності у зв`язку із невиконанням припису ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області № 2 від 04.04.2024.
Підставою для звернення до суду позивач зазначає порушення своїх прав у сфері публічно-правових відносин внаслідок допущення відповідачем протиправної бездіяльності.
Мотивуючи заявлений позов, позивач вказує на протиправну, як на його думку, бездіяльність відповідача щодо невжиття ним заходів реагування, передбачених законодавством та в межах наданих повноважень, щодо перевірки виконання припису суб`єктом господарювання та усунення виявлених порушень, допущених суб`єктом господарювання на виконання припису суб`єкта владних повноважень, зокрема: «у разі невиконання припису керівника комунального підприємства не притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188 КУаП та інше». Так, під час звернення до суб`єкта владних повноважень (відповідача) із запитами про отримання інформації від 03.10.2024 року та від 21.10.2024 року, щодо виконання КП «СКПРО» припису, строк виконання якого сплив 04.10.2024 року, позивача повідомлено про те, що станом на 08.10.2024 року та станом на 24.10.2024 року відповідно на адресу відповідача інформація про виконання припису від 04.04.2024 року № 2 не надходила. На момент звернення до суду із позовом припис, наданий суб`єкту господарювання залишається невиконаним, що підтверджено листом виконавчого комітету Полтавської міської ради від 21.10.2024. За таких обставин позивач просить задовольнити позов.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2024 року позовна заява прийнята до розгляду та відкрите провадження в адміністративній справі 440/13633/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Клопотання позивача про залучення до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача задоволено. Залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Спецкомбінат похоронно - ритуального обслуговування" (вул. Європейська, будинок, 154, м. Полтава, Полтавська область, 36008, код ЄДРПОУ 21044993). Постановленою ухвалою вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати до суду відзив на позов разом з усіма доказами, на яких ґрунтуються заперечення відповідача. Витребувано від Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області всі матеріали, що були або мали бути взяті ним до уваги при прийнятті рішення, вчиненні дії, допущенні бездіяльності, з приводу яких подано позов.
05.12.2024 відповідач через підсистему «Електронний суд» надав суду відзив на позовну заяву. У відзиві посилався, зокрема, на такі обставини. За частиною сьомою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області винесло Припис від 04 квітня 2024 року № 2, яким зобов`язано забезпечити організацію та встановлення санітарно-захисної зони від джерел шкідливості підприємства (від межі території кладовища) до житлової забудови відповідно до вимог чинного законодавства до 04.10.2024. Про виконання припису зобов`язано повідомити до 07 жовтня 2024 року Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області. Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області 04.04.2024 вручено начальнику КП «Спецкомбінат похоронно-ритуального обслуговування» Рамазі Заркуа Припис, про що міститься відмітка.
Інформація про виконання припису у визначений термін до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області не надійшла.
Чинним законодавством не передбачена підстава перевірки виконання припису суб`єктом господарювання у розрізі Постановою Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303 та наказу Міністерства охорони здоров`я України від 07.06.2022 № 969.
Просить суд в задоволенні позову відмовити повністю /а.с. 22-26; т.1/.
16.12.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, датована ним 15.12.2024, якою вважає доводи представника відповідача, викладені ним у відзиві безпідставними, необґрунтованими та такими, що не заслуговують уваги. Зокрема положенням про Головне управління Держродспоживслужби України в Полтавській області, п.2 закріплені повноваження, зокрема: у сфері державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства, які не узгоджуються з діями відповідача та покладеними на нього повноваженнями. Відповідачу надано право в установлених законом випадках складати протоколи про адміністративні правопорушення, зокрема як зазначено в самому приписі від 04.04.2024 року № 2, розглядати справи про адміністративні правопорушення, звертатися до суду з відповідними позовами, накладати штрафи та застосовувати штрафні санкції. В провадженні Полтавського окружного адміністративного суду перебувають або перебували десятки справ за позовом відповідача до різних суб`єктів господарювання внаслідок невиконання покладеним управлінням зобов`язань, стягнення штрафних санкцій та інше. Посилання представника відповідача на введення в країні воєнного стану та постанову КМУ № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю)» є необґрунтованими та безпідставними, оскільки захід державного контролю (нагляду) відповідно до встановленого порядку був проведений, внаслідок якого встановлено порушення, що допущено КП «СКПРО». В установлений відповідачем строк, припис не був ТОВ «СКПРО» виконаний. При цьому відповідач не вжив жодних заходів в межах наданих повноважень, зокрема не притягнуто посадову особу до адміністративної відповідальності та інше, що свідчить про надмірний формалізм та ілюзорність діяльності суб`єкта владних повноважень, що полягає у його протиправній бездіяльності. А тому просить позов задовольнити у повному обсязі /а.с. 67-68; т.1/.
30.12.2024 від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких він посилався на те, що Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області здійснює свої функції контролю у вичерпному переліку сфер, чітко визначених чинним законодавством України, яким не передбачена підстава перевірки виконання припису суб`єктом господарювання у розрізі Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303 та наказу Міністерства охорони здоров`я України від 07.06.2022 № 969. Щодо зазначеного Позивачем списку справ стороною в яких є Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області зазначає, що вони не стосуються сфери санітарного законодавства, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення та предмету спору. Тому просив у задоволенні позову відмовити повністю /а.с. 72-75; т.1/.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунального підприємства "Спецкомбінат похоронно - ритуального обслуговування" заяв, клопотань та пояснень в порядку реалізації процесуальних прав передбачених статтею 44 Кодексу адміністративного судочинства України до суду не надходило.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Позивач, ОСОБА_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
22.10.2024 мешканцями с. Затурине Полтавського району, ОСОБА_1 та інших на ім`я Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини складено та направлено колективне звернення щодо не встановлення огорожі по периметру кладовища, не визначення санітарно-захисної зони, не закупки контейнерів для збору відходів та інше. Тому просили негайно вжити усіх можливих заходів щодо забезпечення населення села належними умовами проживання, санітарного стану та благополуччя, усунення викладених порушень норм та чинного законодавства, забезпечення населення питною водою належної якості, припинити можливе знищення лісового фонду /а.с. 56 (зворот)-57; т.1/.
01.02.2024 від Представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини на ім`я Т.в.о. Голови Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів надійшов лист «Щодо розгляду звернення», в якому викладена пропозиція вжити заходи щодо: перевірки факту порушення норм санітарного та епідемічного законодавства ПОР «Полтавводоканал»; у разі виявлених порушень вимог закону вжити заходи для притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону /а.с 57 (зворот) 58; т.1/.
08.02.2024 Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області звернулось до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів про надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) /а.с. 54 (зворот)-55; т.1/.
20.02.2024 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів відповідно до вимог статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», на підставі пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13.03.22 № 303, наказу Міністерства охорони здоров`я України від 07.06.2022 № 969 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.07.2022 за № 817/38153 повідомила Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області про погодження проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог санітарного законодавства на підставі зверненням ініціативної групи с. Затурине Полтавського району Полтавської області (фізична особа- гр. ОСОБА_1 та ін.) від 22.01.2024 про порушення, що спричинили шкоду їх правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, що пов`язане з діяльністю суб`єкта господарювання комунальне підприємство «Спецкомбінат похоронно-ритуального обслуговування» (код ЄДРПОУ 21044993) за адресою: Затуринське кладовище в межах м. Полтава, Полтавська область /а.с. 53 (зворот)-54; т.1/.
На підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області від 27.03.2024 № 370-ОД, посвідчення (направлення) на проведення перевірки № 250 від 27.03.2024, на підставі звернення мешканців с. Затурине Полтавського району, Полтавської області та погодження Держпродспоживслужби на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 20.02.2024 № 12-14/3475 посадовими особами органу державного нагляду (контролю) проведений позаплановий захід у формі перевірки комунального підприємства «Спецкомбинат похоронно-ритуального обслуговування» (код ЄДРПОУ 21044993) на предмет дотримання вимог Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом МОЗ України № 173 від 19.06.1996 р. (зі змінами), з метою подальшого вжиття Головним управлінням Держпродспоживслужби відповідних заходів реагування при виявленні невідповідностей. 04.04.2024 за результатами проведення позапланової перевірки посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області складений Акт № 7 /а.с. 44 (зворот) 53; т.1/.
04.04.2024 при перевірці стану додержання вимог санітарного законодавства Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області складений та цією ж датою вручений начальнику КП «Спецкомбінат похоронно-ритуального обслуговування» припис щодо усунення порушень вимог законодавства за реєстраційним № 2. Зазначений припис містить вимогу забезпечити організацію та встановлення санітарно-захисної зони від джерел шкідливості підприємства (від межі території кладовища) до житлової забудови відповідно до вимог чинного законодавства до 04.10.2024. Приписом повідомлено, що він «підлягає обов`язковому виконанню. У разі невиконання, припису Ви будете притягнуті до адміністративної відповідальності, передбаченою статтею 18811 Кодексу України про адміністративні правопорушення». Приписом також встановлений строк для повідомлення про його виконання, а саме: повідомити до 07 жовтня 2024 року Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області /а.с. 42 (зворот)-43; т.1/.
Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області листом № 01-27/06.1/5239 від 08.10.2024 повідомило ОСОБА_1 , що станом на 08.10.2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області інформація щодо виконання припису від 04.04.2024 року № 2 не надходила /а.с. 9 (зворот); т.1/.
Листом виконавчого комітету Полтавської міської ради № 04.1.1-12/294/ОП-1631 від 21.10.2024 позивача повідомлено, у тому числі про те, що КП «СК ПРО» проводяться роботи по пошуку підрядної організації з урахуванням специфіки виконання робіт та відповідних фахівців для виготовлення проектної документації по визначенню санітарно-захисної зони Затуринського кладовища /а.с. 10; т.1/.
Листом від 25.10.2024 № 01-31/06.1/852 Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області надало відповідь ОСОБА_1 на інформаційний запит, яким повідомило, що станом на 24.10.2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області інформація щодо виконання припису від 04.04.2024 року № 2 не надходила /а.с. 9; т.1/.
Позивач вважає, що відповідачем - Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області, допущена протиправна бездіяльність, яка полягає у невжитті заходів реагування стосовно невиконання припису № 2 від 04.04.2024 з боку комунального підприємства виконавчого комітету Полтавської міської ради «Спеціальний комбінат похоронно-ритуального обслуговування», що тягне за собою, як на думку позивача, необхідність покладення на відповідача обов`язку вчинити дії стосовно керівника зазначеного комунального підприємства щодо притягнення до адміністративної відповідальності у зв`язку із невиконанням припису від 04.04.2024 № 2, а тому звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 (далі Положення про Держпродспоживслужбу), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику, зокрема, у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження).
Згідно підпункту 2 пункту 3 Положення про Держпродспоживслужбу до кола основних завдань Держпродспоживслужби у тому числі належить: здійснення відповідно до закону державного ветеринарно-санітарного контролю, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження).
Держпродспоживслужба відповідно до покладених на неї завдань у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та кормів, санітарного та епідемічного благополуччя населення, державного нагляду (контролю) за дотриманням санітарного законодавства, карантину та захисту рослин, пестицидів та агрохімікатів: організовує, здійснює у межах повноважень, передбачених законодавством, державний нагляд (контроль) щодо дотримання вимог санітарного законодавства; здійснює державний нагляд за додержанням підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та громадянами державних санітарних норм і правил, гігієнічних нормативів і регламентів безпечного виробництва, транспортування, зберігання, застосування пестицидів і агрохімікатів, за вмістом залишкової кількості пестицидів і агрохімікатів у харчових продуктах та продовольчій сировині, зокрема імпортованих лікарських травах, водних об`єктах, воді, що використовується для господарсько-питного постачання, купання, спортивних занять, організованого відпочинку та з лікувальною метою, лікувальних грязях, ґрунтах, на землях населених пунктів, оздоровчого та рекреаційного призначення (підпункт 3 пункту 4 Положення про Держпродспоживслужбу).
Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право: здійснювати заходи державного нагляду (контролю) відповідно до закону; вимагати відповідно до закону від суб`єктів господарювання усунення виявлених порушень; вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону; складати в установлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосовування інших санкцій, передбачених законом (підпункти 8 -10, 17 пункту 6 Положення про Держпродспоживслужбу).
Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (пункт 7 Положення про Держпродспоживслужбу).
24.02.2020 наказом Держпродспоживслужби № 160 затверджене Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (далі Положення про Головне управління) /а.с. 29-41; т.1/.
Відповідно до пункту 3 зазначеного Положення завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території Полтавської області.
Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, зокрема, у сфері державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства: реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення; здійснює державний санітарно-епідеміологічний нагляд (контроль) (підпункт 2) пункту 4 Положення про Головне управління).
Правові, організаційні, економічні та соціальні засади функціонування системи громадського здоров`я в Україні з метою зміцнення здоров`я населення, запобігання хворобам, покращення якості та збільшення тривалості життя, регулює суспільні відносини у сфері громадського здоров`я та санітарно-епідемічного благополуччя населення, визначає відповідні права і обов`язки державних органів та органів місцевого самоврядування, юридичних і фізичних осіб у цій сфері, встановлює правові та організаційні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сферах господарської діяльності, які можуть становити ризик для санітарно-епідемічного благополуччя населення визначає Закон України «Про систему громадського здоров`я» від 6 вересня 2022 року № 2573-IX (далі Закон України № 2573-IX).
Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 5 Закону України № 2573-IX до заходів щодо захисту здоров`я та забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя населення в системі громадського здоров`я належить у тому числі здійснення державного нагляду (контролю) у сферах господарської діяльності, які можуть становити ризик для санітарно-епідемічного благополуччя населення.
За змістом пунктів 1, 2, 4 частини 1 статті 6 Закону України № 2573-IX суб`єктами відносин у сфері громадського здоров`я, зокрема, є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я; органи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері.
Частиною 3 статті 6 Закону України № 2573-IX передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, спрямовує та координує здійснення оперативних функцій громадського здоров`я суб`єктами відносин у сфері громадського здоров`я в межах їх компетенції, у тому числі з урахуванням рекомендацій та документів Всесвітньої організації охорони здоров`я.
При цьому згідно пунктів 1, 6 частини 1 статті 7 Закону України № 2573-IX Кабінет Міністрів України у сфері громадського здоров`я, серед інших повноважень, забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері громадського здоров`я, організацію та функціонування системи громадського здоров`я; визначає порядок проведення позачергових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері центральними органами виконавчої влади та їх територіальними підрозділами.
За приписами пункту 3 частини 2 статті 14 Закону України № 2573-IX суб`єкти господарювання зобов`язані виконувати приписи, розпорядження посадових осіб органів виконавчої влади, що здійснюють державний нагляд (контроль) у сферах господарської діяльності, які можуть становити ризик для санітарно-епідемічного благополуччя населення, та рекомендації центрів контролю та профілактики хвороб, надані за результатами проведення оцінки ризиків для здоров`я та санітарно-епідемічного благополуччя населення.
Нормами частини 1, 2 статті 49 Закону України № 2573-IX визначено, що державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог санітарного законодавства у сферах господарської діяльності, які можуть становити ризик для здоров`я та санітарно-епідемічного благополуччя населення, здійснюється органами державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері.
Державний нагляд (контроль) здійснюється відповідно до вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до пунктів 1, 2 частини 4 статті 49 Закону України № 2573-IX позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства здійснюються органами державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері: 1) невідкладно - у разі надходження повідомлення від головного державного санітарного лікаря Автономної Республіки Крим, області, міста Києва чи Севастополя про проведення розслідувань випадків захворювання на інфекційні, професійні, масові неінфекційні хвороби, випадків уражень та отруєнь, а також за результатами проведеної оцінки ризиків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 2) в інших випадках, визначених Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За змістом норми пункту 6 частини 5 статті 49 Закону України № 2573-IX під час здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері має право, зокрема, складати у встановлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом.
Отже наведеною вище нормою пункту 6 частини 5 статті 49 Закону України № 2573-IX встановлено правило, що складати у встановлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом, посадова особа органу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері, має право під час здійснення державного нагляду (контролю).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" 5 квітня 2007 року № 877-V (далі Закон України № 877-V).
Державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища ( абзац другий статті 1 Закон України № 877-V).
Відповідно до абзаців 5, 6 частини 1 статті 8 Закону України № 877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Отже зі змісту абзацу 6 частини 1 статті 8 Закону України № 877-V вбачається, що застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом, орган державного нагляду (контролю) може в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю).
Частина 8 статті 7 Закону України № 877-V містить визначення припису, як розпорядчого документу органів державного нагляду (контролю): припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом (частина 9 статті 4 Закону України № 877-V).
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються (частина 11 статті 4 Закон України № 877-V).
Нормою частини 1 статті 12 Закону України № 877-V встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (абзац третій статті 1 Закону України № 877-V).
Державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом (абзац 7 статті 3 Закону України № 877-V).
Частиною 1 статті 6 Закону України № 877-V встановлені підстави для здійснення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), якими є:
- подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу;
- неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, пожежі, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання;
- за рішенням суду;
- звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону (частина 2 статті 6 Закону України № 877-V).
Частиною 4 статті 2 Закону України № 877-V передбачено, що контроль за додержанням організаторами азартних ігор вимог Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" та ліцензійних умов здійснюється у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор".
Отже системний аналіз норм частини 1 статті 6, частини 11 статті 4, абзацу 6 частини 1 статті 8, частини 1 статті 12 Закону України № 877-V, у поєднанні з нормою пункту 6 частини 5 статті 49 Закону України № 2573-IX, надає суду підстав для висновку, що перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) є самостійною підставою для здійснення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) і саме під час здійснення державного нагляду (контролю) з цієї підстави та у формі позапланового заходу перевірки, посадова особа такого органу державного нагляду (контролю) у відповідній сфері має право, зокрема, складати у встановлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом.
За приписами частини 2 статті 8 Закону України № 877-V органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) зобов`язані не допускати здійснення заходів державного нагляду (контролю) та інших заходів, що не відповідають або не встановлені цим Законом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану (далі Постанова № 303) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні (пункт 1 Постанови № 303).
Разом з цим, Кабінетом Міністрів України постановлено: за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах (пункт 2 Постанови № 303).
Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 90) затверджене Положення про Міністерство охорони здоров`я України.
Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство охорони здоров`я України (далі Положення про МОЗ) Міністерство охорони здоров`я України (МОЗ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, у сферах: епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя, відповідального ставлення до свого здоров`я та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров`я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров`я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Згідно підпункту 1) пункту 3 Положення про МОЗ основними завданнями МОЗ є забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері охорони здоров`я, зокрема щодо забезпечення захисту критичної інфраструктури в секторі охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечення формування та реалізація державної політики у сферах: епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров`я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров`я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Підпунктом 6) пункту 4 Положення про МОЗ передбачено, що МОЗ відповідно до покладених на нього завдань здійснює нормативно-правове регулювання у сферах охорони здоров`я, у яких МОЗ формує та реалізує державну політику.
За змістом абзацу дванадцятого підпункту 14 пункту 4 Положення про МОЗ, зазначений центральний орган виконавчої влади у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, у тому числі, надає погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження).
Згідно з абзацами першим та четвертим пункту 8 Положення про МОЗ, МОЗ у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує та контролює їх виконання. Накази МОЗ, видані в межах повноважень, передбачених законом, є обов`язковими до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими держадміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та громадянами.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 07 червня 2022 року № 969 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 липня 2022 р. за № 817/38153) (далі Наказ № 969 від 07.06.2022) затверджений Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану (пункт1 Наказу № 969 від 07.06.2022), та наказано Державній службі Україні з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, затвердженим пунктом 1 цього наказу (пункт 2 Наказу № 969 від 07.06.2022).
Переліком підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану встановлені наступні підстави для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у визначеній сфері:
1. Подання суб`єктом господарювання письмової заяви до Держпродспоживслужби або головних управлінь Держпродспоживслужби в областях та в місті Києві про здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
2. Доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини та забезпечення безпеки держави.
3. Звернення посадових осіб військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування до Держпродспоживслужби або головних управлінь Держпродспоживслужби в областях та в місті Києві про порушення суб`єктом господарювання вимог у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення.
4. Звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
З огляду на викладене, Переліком підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану, затвердженим Наказом МОЗ України від 07 червня 2022 року № 969, такої підстави для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) як перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) не передбачено.
Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Водночас суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Частиною 2 цієї ж статті визначено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З наведеного вбачається, що однією з умов способу захисту порушеного права особи, є те, що такий спосіб не повинен суперечити закону.
Згідно з положенням частин 2, 3 статті 14 КАС України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права (частини 1, 2 статті 242 КАС України).
Як можна виснувати з наведених норм, процесуальним законом не допускається ухвалення судом рішення про зобов`язання вчинити відповідача завідомо неправомірні дії, які суперечитимуть вимогам норм законодавства, чинних станом на момент ухвалення судового рішення.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Тобто захисту підлягають лише порушені права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.09.2022 у справі № 9901/276/19 протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість і межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.
Суд враховує, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, а Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Надалі неодноразово строк дії воєнного стану продовжувався та не переривався. Указом Президента України від 28.10.2024 № 740/2024 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 29.10.2024 № 4024-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 10 листопада 2024 року строком на 90 діб.
Таким чином, наразі строк дії на території України воєнного стану продовжено до 08.02.2025 включно.
Отже на час розгляду справи умови для правозастосування Постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану», Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 07 червня 2022 року № 969 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 липня 2022 р. за № 817/38153) (далі Наказ № 969 від 07.06.2022) не припинили свого існування.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що згідно частини 1 статті 6, частини 11 статті 4, абзацу 6 частини 1 статті 8, частини 1 статті 12 Закону України № 877-V, у поєднанні з нормою пункту 6 частини 5 статті 49 Закону України № 2573-IX, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) є самостійною підставою для здійснення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю). І саме під час здійснення державного нагляду (контролю) з цієї підстави та у формі позапланового заходу, посадова особа такого органу державного нагляду (контролю) у відповідній сфері має право, зокрема, складати у встановлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом.
За таких обставин, згідно актуального правового регулювання на період воєнного стану (Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану, затверджений Наказом МОЗ України від 07 червня 2022 року № 969), у Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та її територіального органу відсутні правові підстави для здійснення такого позапланового заходу у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення, як перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). А оскільки саме під час здійснення державного нагляду (контролю) з цієї підстави та у формі позапланового заходу, посадова особа такого органу державного нагляду (контролю) у відповідній сфері має право, зокрема, складати у встановлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом, то, відповідно, у відповідача відсутні правові підстави для прийняття рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом, за невиконання припису.
Позивач не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження існування винятків із встановлених законодавством під час дії воєнного стану умов щодо виключення здійснення такого позапланового заходу, як позапланова перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відтак, відповідач у спірних правовідносинах не допустив протиправної бездіяльності, а тому відсутні підстави покладення на нього обов`язку вчинити певні дії щодо прийняття рішення про накладення штрафів та застосування інших санкцій, передбачених законом, за невиконання припису, в умовах та за обставин встановлених судом під час розгляду цієї справи.
При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Підсумовуючи викладене вище, враховуючи встановлені судом обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги необґрунтовані, а тому задоволенню не підлягають.
Підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 243-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, буд. 7, м. Полтава, Полтавська область, 36039), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Комунальне підприємство "Спецкомбінат похоронно - ритуального обслуговування" (вул. Європейська, будинок, 154, м. Полтава, Полтавська область, 36008, код ЄДРПОУ 21044993) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р.І. Молодецький
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124733111 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Р.І. Молодецький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні