Справа № 728/3108/24
Провадження № 2/639/720/25
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 січня 2025 року м. Харків
Жовтневий районний суд м. Харкова у складі судді Борисенка О.О.,
розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа - Служба у справах дітей Бахмацької міської ради Чернігівської області, про надання дозволу на зняття з реєстрації та реєстрації місця проживання малолітніх дітей без згоди батька,
установив:
27.01.2025 до Жовтневого районного суду м. Харкова за підсудністю з Бахмацького районного суду Чернігівської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа - Служба у справах дітей Бахмацької міської ради Чернігівської області, в якій позивач просить суд: надати дозвіл на реєстрацію місця проживання малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 разом із матір`ю ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , з одночасним зняттям з реєстрації дітей з адреси: АДРЕСА_2 , без письмової згоди батька ОСОБА_2 .
Позовна заява підписана представником позивача адвокатом Ковалюхом Василем Миколайовичем, який діє на підставі доручення для надання безоплатної вторинної правової допомоги від 17.10.2024.
Вказана позовна заява підлягає залишенню без руху, оскільки не відповідає вимогам пунктів 2,4,5 ч. 3 ст. 175, ч. 5 ст. 177 ЦПК України, з огляду на таке.
Відповідно до вимог пункту 2 ч. 3 ст. 175 ЦПК України позовна заява, серед іншого, повинна містити: реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості позивачу відомі); відомості про наявність або відсутність електронного кабінету.
Частиною 6 статті 14 ЦПК України передбачено, що адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку.
Процесуальні наслідки, передбачені цим Кодексом у разі звернення до суду з документом особи, яка відповідно до цієї частини зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат.
Якщо реєстрація електронного кабінету у Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суперечить релігійним переконанням особи, яка зобов`язана його зареєструвати відповідно до цієї частини, передбачені цим Кодексом процесуальні наслідки звернення до суду такою особою без реєстрації електронного кабінету у вигляді залишення її документа без руху, його повернення або залишення без розгляду не застосовуються за умови, що особа заявила про такі обставини одночасно із поданням відповідного документа шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви.
Позовна заява підписана представником позивача адвокатом Ковалюхом В.М., який вказав про наявність в нього електронного кабінету, проте всупереч вимогам п. 2 ч. 3 ст. 175 ЦПК України, не вказав свій реєстраційний номер облікової картки платника податків, що позбавляє суд можливості перевірити відомості про наявність у нього електронного кабінету, який він як адвокат зобов`язаний зареєструвати, та забезпечити надання доступу до матеріалів справи в електронному вигляді.
Суд зауважує, що відповідно до ч. 5 ст. 14 ЦПК України, суд направляє судові рішення, судові повістки, судові повістки - повідомлення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу до їхніх електронних кабінетів, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).
За змістом пунктів 4,5 ч. 3 ст. 175 ЦПК України позовна заява повинна містити: зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; якщо позов подано до кількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з них; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини.
Частиною 5 ст. 177 ЦПК України визначено, що позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).
Обґрунтовуючи позовні вимоги до відповідача, сторона позивача зазначила, що 14.10.2024 позивач подала до Бахмацької міської ради заяву про реєстрацію місця проживання її малолітніх дітей, але адміністратор відділу ЦНАП Бахмацької міської ради відмовив у реєстрації місця проживання на підставі ч. 3 п. 87 Порядку декларування та реєстрації місця проживання через відсутність другого законного представника.
Так, відповідно до пунктів 16, 17 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 265 від 07.02.2022, місце проживання дитини віком до 14 років може бути задекларовано за адресою місця проживання одного з батьків або інших законних представників, зокрема одночасно із зняттям з попереднього задекларованого/зареєстрованого місця проживання, за декларацією, поданою одним з її батьків або інших законних представників за згодою іншого з батьків або законних представників дитини.
Згода іншого з батьків або законних представників дитини підтверджується електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
У разі ненадання одним із батьків згоди відповідно до вимог цього пункту реєстрація місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, здійснюється відповідно до пункту 33 цього Порядку.
Пункт 33 Порядку передбачає, що подання заяви про реєстрацію місця проживання (перебування) особи віком до 14 років здійснюється одним з її батьків або інших законних представників за згодою іншого з батьків або законних представників (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).
Тобто вказаною нормою передбачено право здійснити реєстрацію місця проживання дитини без згоди одного з батьків у випадку наявності судового рішення, яким визначено місце проживання дитини з іншим з батьків. Натомість вимоги позивача сформульовані як надання дозволу на реєстрацію місця проживання малолітніх дітей за зареєстрованим місцем проживання матері з одночасним зняттям їх з місця реєстрації за попередньою адресою, без згоди батька. Такий спосіб захисту не передбачений законом та не відповідає положенням норм законодавства, які регулюють спірні правовідносини між батьками.
Відповідно до ст. 29 ЦК України місцем проживання фізичної особи у віці від десяти до чотирнадцяти років є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, з ким вона проживає, опікуна або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров`я тощо, в якому вона проживає, якщо інше місце проживання не встановлено за згодою між дитиною та батьками (усиновлювачами, опікуном) або організацією, яка виконує щодо неї функції опікуна.
У разі спору місце проживання фізичної особи у віці від десяти до чотирнадцяти років визначається органом опіки і піклування або судом.
Згідно ч.1 ст. 161 СК України, якщо мати та батько, які проживають окремо, не дійшли згоди щодо того, з ким із них буде проживати малолітня дитина, спір між ними може вирішуватися органом опіки та піклування або судом.
Пред`являючи вимоги до відповідача (батька дітей), позивач не зазначила про обставини існування спору між сторонами, тобто звернення позивача до відповідача з цього приводу, результат таких звернень, докази цього.
Також, матеріали позовної заяви не містять відомостей щодо звернення позивача до відповідної служби у справах дітей для розв`язання спору, що виник між нею та відповідачем щодо надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей.
За змістом підпункту 3 п. 87 Порядку, орган реєстрації відмовляє в декларуванні/реєстрації місця проживання (перебування), знятті із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) у разі, коли: особа не подала або подала не в повному обсязі необхідні документи або відомості.
Як вбачається з матеріалів позовної заяви, адміністратор відділу ЦНАП Бахмацької міської ради відмовив ОСОБА_1 у реєстрації місця проживання малолітніх дітей на підставі ч. 3 п. 87 Порядку, а саме, відсутність другого законного представника.
Тобто, у позовній заяві не зазначено та матеріали справи не містять доказів на підтвердження обставини про відсутність згоди батька дітей, адже суб`єкт владних повноважень відмовив позивачу у реєстрації дітей через відсутність другого законного представника, а не через відсутність його згоди.
Отже, у разі незгоди з відмовою у проведенні реєстрації малолітніх дітей, позивач мала право оскаржити таку відмову в порядку адміністративного судочинства, водночас позовна заява не містить виклад обставин щодо такого оскарження.
Суд зауважує, що у постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 23 січня 2023 року у справі № 214/1309/21 (провадження № 61-3264сво22) вказано, що: до адміністративної юрисдикції відносяться справи, які виникають зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників - суб`єкт владних повноважень здійснює владні управлінські функції в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин. Спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб`єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій. Визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень. При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити зі змісту права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 185 ЦПК України суддя, встановивши що позовну заяву, подано без додержання вимог, викладених у статтях 175 і 177 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Згідно з ч. 3 ст. 185 ЦПК України, якщо позивач відповідно до ухвали суду у встановлений строк виконає вимоги, визначені статтями 175 і 177 цього Кодексу, сплатить суму судового збору, позовна заява вважається поданою в день первісного її подання до суду. Якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом, заява вважається неподаною і повертається позивачеві.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає залишенню без руху. Протягом встановленого строку позивачу необхідно усунути вказані недоліки шляхом подання до суду позовної заяви разом з її копіями, відповідно до кількості учасників справи, яка серед іншого, містить: реєстраційний номер облікової картки платника податків представника позивача ОСОБА_1 - адвоката Ковалюха В.М.; спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги (щодо відсутності згоди відповідача - батька дітей на їх реєстрацію та зняття з реєстрації; про обставини існування спору між сторонами; відомостей щодо звернення позивача до відповідної служби у справах дітей для розв`язання спору, що виник між нею та відповідачем щодо надання дозволу на реєстрацію місця проживання дітей тощо); зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини та надання таких доказів до суду разом з їх копіями, відповідно до кількості учасників справи.
Керуючись ст. 175, 177, 185, 260, 261 ЦПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Залишити без руху позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа - Служба у справах дітей Бахмацької міської ради Чернігівської області, про надання дозволу на зняття з реєстрації та реєстрації місця проживання малолітніх дітей без згоди батька.
Повідомити позивача про необхідність виправити зазначені недоліки протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали.
Роз`яснити, що інакше позовна заява буде вважатися неподаною та повернута позивачеві.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Веб-адреса цього документу у Єдиному державному реєстрі судових рішень http://reyestr.court.gov.ua/ з посиланням на номер справи.
Суддя Олександр БОРИСЕНКО
Суд | Жовтневий районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124738689 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Жовтневий районний суд м.Харкова
Борисенко О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні