Рішення
від 28.01.2025 по справі 905/1472/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

28.01.2025 Справа № 905/1472/24

Суддя - Говорун О.В.

Позивач Регіональне відділення фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях.

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль".

Про стягнення 165018,91 грн.

Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження.

ВСТАНОВИВ:

Регіональне відділення фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях (далі - позивач) звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов`янська сіль" (далі - відповідач) про стягнення 165018,91 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди №1118/2004 від 01.03.2004, у зв`язку з чим просить стягнути заборгованість та пеню.

Згідно з ухвалою суду від 25.11.2024, вирішено розглядати справу у порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому зокрема зазначено, що виходячи з приписів п.1 Постанови КМУ №634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" відповідач звільнений від орендної плати. Крім того, позовні вимоги не підлягають задоволенню, оскільки виробнича діяльність відповідача зупинена. Технічний стан підприємства унеможливлює здійснення будь-якої підприємницької діяльності та використання об`єктів за своїм цільовим призначенням. Переважна більшість технічного обладнання знищена внаслідок ворожих обстрілів. Комунальні ресурси (електроенергія, природний газ, вода) до підприємства не надходять та не споживаються. Доступ до об`єкту оренди відсутній. Фактично орендоване майно перебуває у третьої особи.

Від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що починаючи з 01.01.2023 орендарям, визначеним підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 634, орендна плата нараховується у розмірі 100 % без застосування знижки.

Зміни, внесені Постановою № 512, дають змогу запровадити нарахування орендної плати в розмірі 50% (пп. 4 п.1 Постанови № 634) для орендарів державного майна, розташованого на інших територіях Донецької області, починаючи з моменту набрання чинності Постановою № 512, тобто з 08.05.2024.

Відповідно до абзацу третього пп. 4 п.1 Постанови № 634 на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування за договорами оренди державного майна, чинними станом на 24 лютого 2022 року або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 року або раніше, орендарям, крім визначених підпунктами 1-3 цього пункту, орендна плата нараховується у розмірі 50 відсотків розміру орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації). Таким чином, для орендарів на визначених територіях (крім тимчасово окупованих територій та територій активних бойових дій) скасовано нарахування орендної плати за період з 24.02.2022 по 31.12.2022, нараховується орендна плата в розмірі 100% за період з 01.01.2023 по 07.05.2024 включно та встановлено відповідні знижки з 08.05.2024.

Від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив в яких зазначено, про безпідставність обставин, викладений представником позивача у відповіді на відзив.

Суд, дослідивши письмові докази у справі, встановив наступні факти та відповідні ним правовідносини.

01.03.2004 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області (далі - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Слов`янська солевидобувна компанія" (далі - орендар) було укладено договір оренди державного майна №1118/2004 (далі договір оренди, з урахуванням договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004) відповідно до п.1.1, п.1.2 якого, орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування державне майно загальною площею 275,6 кв.м., у тому числі будівля насосної №1 площею 13,8 кв.м, будівля насосної №2 площею 99,3 кв.м, будівля трансформаторної підстанції площею 150,8 кв.м будівля насосної площею 11,7 кв.м, розташовані за адресою Слов`янськ, вул.Сільзаводська, 11, вартість якого визначена згідно з висновком про вартість майна на 30.11.2018 і становить за незалежною оцінкою 571500 грн, утому числі будівля насосної №1 площею 13,8 кв.м 28600; будівля насосної №2 площею 99,3 кв.м 205900 грн; будівля трансформаторної підстанції площею 150,8 кв.м. 312700 грн; будівля насосної площею 11,7 кв.м 24300 грн. Майно передається в оренду з метою використання приміщень по призначенню для виробництва солі (а.с.15-20).

Згідно з п.3.1, п.3.3 договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, оренда плата визначається на підставі Постанови КМУ від 04.10.1995 №786 "Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу" і становить за базовий місяць розрахунку листопад 2018 року 7143,75 грн. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному законодавством. Орендна плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Оперативна інформація про індекси інфляції розміщується на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.

Згідно з п. 3.6 договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, орендна плата перераховується до державного бюджету у розмірі 100 % щомісяця не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним, відповідно до пропорцій розподілу, установлених Методикою розрахунку і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.

Відповідно до п.3.7 договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення перерахування орендної плати, включаючи день оплати.

Згідно з розділу 5 договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, орендар зобов`язується, зокрема, використовувати орендоване майно відповідно до його призначення та умов цього договору своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату до державного бюджету.

Відповідно до п.7.1 договору №11 від 14.02.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, орендодавець зобов`язується передати орендарю в оренду майно згідно з цим договором за актом приймання-передавання майна, який підписується одночасно з цим договором.

Пунктом 10.1 договору оренди з урахуванням договору №12 від 26.12.2019 про внесення змін до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, строк дії договору оренди продовжено до 02.12.2020 (а.с.21-22).

На виконання умов договору позивач передав, а відповідач прийняв державне майно загальною площею 275,6 кв.м., у тому числі будівля: насосна №1 площею 13,8 кв.м, будівля насосна №2 площею 99,3 кв.м, будівля трансформаторної підстанції площею 150,8 кв.м, будівля насосної площею 11,7 кв.м, розташоване за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Сільзаводська, 11, з метою використання приміщень по призначенню для виробництва солі, відповідно до договору оренди від 01.03.2004 №1118/2004, що підтверджується актом приймання-передавання від 14.02.2019.

Вартість майна визначена згідно з висновком про вартість на 30.11.2018 і становить за незалежною оцінкою 571500 грн.

Акт приймання-передавання від 14.02.2019 підписаний та скріплений печатками обома сторонами (а.с.20 зворотній бік).

Згідно з наказом Фонду державного майна України №796 від 13.05.2021 "Про внесення зміни до назви Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській, Донецькій та Луганській областях", змінено назву Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській, Донецькій та Луганській областях на Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях (а.с.78).

15.02.2024 відповідач направив на адресу позивача заяву про дострокове припинення договору оренди в якій зазначено, що 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Указом Президента України №64/2022 введений воєнний стан в Україні.

На підставі наказу №776 від 24.02.2022 виробнича діяльність ТОВ "Слов`янська сіль" повністю припинена. З 24.02.2022 і до теперішнього часу об`єкти, що передані у платне користування згідно договору №1118/2004 не використовуються. Працівники ТОВ "Слов`янська сіль" не мають доступу до комплексу об`єктів державного майна за адресою вул. Сільзаводська, 11 з незалежних від товариства обставин та не контролюють об`єкти оренди.

Враховуючи вищезазначене, відповідно до п.5 Постанови КМУ №634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану" ТОВ "Слов`янська сіль" як орендар, просить припинити дію договору №1118/2004 від 01.03.2004 з дати отримання цього листа. Оскільки сторони договору позбавлені можливості підписати акт повернення майна з оренди, майно вважається повернутим з моменту отримання орендодавцем цієї заяви (а.с.42, 47, 48).

29.02.2024 позивач повідомив відповідача про те, що відповідно до Закону України "Про оренду державного та комунального майна" від 03.10.2019 №157-ІХ, пункт 5 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 №634 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану", на підставі заяви про дострокове припинення договору оренди відповідача від 15.02.2024, наказом позивача від 27.02.2024 №64ВС прийнято рішення про припинення зазначеного договору оренди з дати отримання орендодавцем заяви орендаря про дострокове припинення договору саме з 23.02.2024.

Як зазначає позивач, станом на 28.02.2024 за договором оренди від 01.03.2004 №1118/2004 сума заборгованості по орендній платі перед Державним бюджетом складає 154935,96 грн, також пеня у розмірі 24365,12 грн (а.с.43-44).

Також листами від 30.11.2023 №11-03-02-1883ВС, від 10.05.2024 №11-03-830ВС, від 05.11.2024 №11-03-1841ВС позивач повідомляв відповідача про існуючу перед Державним бюджетом України заборгованості, зокрема, за договором від 01.03.2004 №1118/2004 у розмірі 152120,56 грн та пені в сумі 12898,35 грн (а.с.45-46, 49-51).

Відповідно до п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Згідно з ч.1 ст.626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 759 ЦК України визначено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у володіння та користування за плату на певний строк.

Відповідно до ч. 1, 3, 4 ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором. Орендна плата підлягає коригуванню на індекс інфляції згідно з Методикою розрахунку орендної плати. Якщо орендар отримав майно в оренду без проведення аукціону, відповідне коригування орендної плати на індекс інфляції здійснюється щомісячно. Орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків провадження господарської діяльності.

За змістом підпункту 1 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 634 від 27.05.2022 "Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану (далі постанова №634), на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 року, за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 року або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 року або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна, які використовують майно, розташоване в адміністративно-територіальних одиницях, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану (зокрема, Донецька область).

Вказана редакція діяла до внесення змін (07.05.2024) до постанови №634.

Починаючи з 08.05.2024 до зазначеного пункту постанови №634 Урядом України внесені зміни.

Зокрема в п.1 постанови №634 зазначається, що "орендарям державного та комунального майна, розташованого на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - визначені території), не нараховується орендна плата за період з 1 числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку бойових дій або тимчасової окупації, по 1 число місяця, що настає через три місяці після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації, що визначаються відповідно до зазначеного переліку"

Таким орендарям, виходячи з приписів п.3 постанови №634, починаючи з 08.05.2024 нараховується орендна плата в розмірі 50 відсотків орендної плати, встановленої договором оренди (з урахуванням її індексації).

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 постанови № 634, звільнення або перерахунок орендної плати відповідно до пункту 1 Постанови № 634 здійснюється без окремого рішення орендодавця.

Позивач просить стягнути заборгованість з орендної плати з відповідача за період січень - листопад 2023 року, а отже у спірних правовідносинах застосуванню підлягає редакція постанови №634, яка діяла до 08.05.2024.

Відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 01.04.2022 № 1307/5 "Про затвердження Переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану", до переліку адміністративно-територіальних одиниць, в межах яких припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції України, в умовах воєнного стану, включено м.Слов`янськ, Донецька область.

Вказаний наказ втратив чинність 13.01.2023 згідно з Наказом міністерства Юстиції України № 5840/5 від 27.12.2022 "Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства юстиції України від 01 квітня 2022 року № 1307/5".

Відповідно до п.п. 1 п. 12 Постанови КМУ №209 від 06.03.2022 "Про деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану", припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, що належать до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації.

Згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, до території можливих бойових дій віднесена Слов`янська міська територіальна громада (UA14120210000056793). Дата виникнення можливості бойових дій 24.02.2022. Дата припинення можливості бойових дій не визначена.

Згідно з Наказом Регіонального відділення фонду державного м України по Донецькій та Луганській областях від 24.04.2024 №99ВС, орендоване майно вважати повернутим із оренди з моменту отримання орендодавцем заяви орендаря про дострокове припинення договору, а саме з 23.02.2024.

Виходячи з викладеного вище, відповідач був звільнений від орендної плати за користування державним майном з дати введення в України воєнного стану (Указ Президента України від 24.02.2022 №64/2022) і до дострокового припинення договору оренди державного майна 23.02.2024.

За таких обставин, суд вважає вимоги позивача необґрунтованими та недоведеними, а відтак такими, що задоволенню не підлягають.

Застосування зазначених вище норми законодавства є достатньою підставою для відмови в позові, а відтак судом не надавалась оцінка іншим доводам відповідача щодо необґрунтованості вимог позивача, які були викладені представником відповідача у відзиві на позов.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст.129 ГПК України, судовий збір покладається на позивача.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.129, 236-238 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в позові повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Говорун

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено30.01.2025
Номер документу124753017
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них про державну власність, з них щодо оренди

Судовий реєстр по справі —905/1472/24

Ухвала від 10.03.2025

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Лакіза Валентина Володимирівна

Рішення від 28.01.2025

Господарське

Господарський суд Донецької області

Говорун Олександр Володимирович

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Говорун Олександр Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні