Справа № 201/901/25
Провадження № 1-кс/201/371/2025
УХВАЛА
Іменем України
23 січня 2025 року м. Дніпро
Слідчий суддя Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
за участю прокурора ОСОБА_3 ,
захисника адвоката ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання прокурора Старобільської окружної прокуратури Луганської області ОСОБА_3 про здійснення спеціального досудового розслідування в межах кримінального провадження, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023132580000106 від 27.07.2023 відносно
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Новобіла Новопсковського району Луганської області, громадянина України, зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , не є депутатом, раніше не судимого, за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України,
ВСТАНОВИВ:
Прокурор звернулась з клопотанням про надання дозволу на здійснення спеціального досудового розслідування, на обґрунтування якого зазначив, що слідчим відділом 3 управління (з дислокацією у м. Сєвєродонецьк Луганської області) ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях проводиться досудове розслідування у кримінальному проваджені за № 42023132580000106 від 27.07.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-3 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що у громадянина України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуваючого на тимчасово окупованій території Білолуцької територіальної громади Старобільського району Луганської області, виник злочинний умисел направлений на допомогу державі-агресору рф та окупаційній адміністрації уряду «лнр», з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації та підтримки рішень та дій держави-агресора рф та окупаційної адміністрації уряду «лнр», що призвело до підриву авторитету державних органів України та нехтування законами та нормативно правовими актами України прийнятими цими органами.
Так, протоколом № 11 від 27.07.2022 загальних зборів учасників ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЛАН» (далі - ТОВ «ЛАН») та наказу № 1-к від 27.07.2022 «про призначення директора», ОСОБА_5 призначено на посаду директора ТОВ «ЛАН» код ЄДРПОУ 30714338, зареєстрованого за адресою: вул. Центральна, буд. 6, с. Козлове, Новопсковський (нині - Старобільський) район Луганської області.
З метою реалізації протиправного умислу, ОСОБА_5 , як директор ТОВ «ЛАН» здійснив 06.09.2022 перереєстрацію підприємства ТОВ «ЛАН» у так званому «міністерстві юстиції луганської народної республіки» з назвою (далі мовою оригіналу - російською): «ОБЩЕСТВО С ОГРАНИЧЕННОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТЬЮ «ЛАН», адрес: 92311, Луганская Народная Республика, Новопсковский район, село Козлово, улица Ленина, дом 6, код ЕГРЮЛ 61601096» (далі «ООО «ЛАН»), яке здійснює діяльність, пов`язану з вирощуванням та продажом зернових культур.
Продовжуючи свої незаконні дії, направлені на завдання шкоди економічної безпеки України, ОСОБА_5 , у невстановлений в ході досудового розслідування час, перебуваючи на тимчасово окупованій території Луганської області, обіймаючи посаду директора «ООО «ЛАН», вчинив протиправні дії спрямовані на підтримку та реалізацію рішень окупаційної адміністрації держави агресора рф так званого «уряду лнр» щодо одержання субсидії з державного банку «лнр» відповідно до «Порядку надання субсидії з державного бюджету лнр сільськогосподарським товаровиробникам на розвиток рослинництва з метою відшкодування частини витрат на підтримку власного виробництва озимої пшениці, кукурудзи та соняшнику» затвердженого постановою уряду «лнр» від 05.07.2022 № 548/22 «Про деякі питання надання субсидій з державного бюджету лнр в 2022 році в рамках реалізації заходів, передбачених державною цільовою програмою Розвиток агропромислового комплексу лнр на 2022-2024 роки», а саме, добровільно подав заявки до «міністерства сільського господарства та продовольства лнр» та отримав субсидії на відшкодування в грошовій формі російськими рублями частин витрат на підтримку власного виробництва кукурудзи, озимої пшениці та соняшнику.
В подальшому, на підтвердження реалізації та підтримки рішень та дій держави агресора та її окупаційної адміністрації, ОСОБА_5 на виконання п. 3.1. розділу ІІІ «Порядку надання субсидії з державного бюджету лнр сільськогосподарським товаровиробникам на розвиток рослинництва з метою відшкодування частини витрат на підтримку власного виробництва озимої пшениці, кукурудзи та соняшнику» подав до так званого «міністерства сільського господарства та продовольства лнр» звіти про досягнення значень результатів надання субсидії з державного банку «лнр» підприємству ООО «ЛАН» станом на 31 грудня 2022 рік на підтримку власного виробництва соняшнику на суму 4 452 750, 00 російських рублів, кукурудзи на суму 4 972 50, 00 російських рублів, озимої пшениці на суму 5 926 550, 00 російських рублів.
Вказаними умисними діями ОСОБА_5 підтримав та реалізував рішення та дії держави агресора та її окупаційної адміністрації, щодо отримання субсидії з державного бюджету «лнр» та подальшого використання її фінансово-господарської діяльності на тимчасово окупованій території Старобільського району Луганської області, у взаємодії з державою-агресором та її окупаційною адміністрацією та незаконними органами влади.
Таким чином, ОСОБА_5 , обґрунтовано підозрюється у вчиненні умисних дій, спрямованих на допомогу державі-агресору (пособництво) та окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинені громадянином України, з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації та підтримки рішень та дій держави-агресора та окупаційної адміністрації держави-агресора, а саме у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
29 листопада 2024 року: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Новобіла Новопсковського району Луганської області, українця, громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , не є депутатом, особа якої посвідчується паспортом громадянина України НОМЕР_1 , раніше не судимого, - повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України, а саме у вчиненні умисних дій, спрямованих на допомогу державі-агресору (пособництво) та окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинені громадянином України, з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації та підтримки рішень та дій держави-агресора та окупаційної адміністрації держави-агресора.
Підозра ОСОБА_5 у даному кримінальному провадженні обґрунтовується зібраними доказами: протоколами огляду публікації на сторінці Інтернет (Берклійський Протокол) від 02.08.2023, 19.12.2023; протоколом від 03.10.2023 складеного за результатами проведення слідчих розшукових дій; протоколами допиту свідків; протоколами пред`явлення особи для впізнання за фотознімками за участю свідків; іншими документами, здобутими у ході досудового розслідування кримінального провадження.
Відомості про те, що підозрюваний виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України:
В ході досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме на території Білолуцької селищної територіальної громади Старобільського району Луганської області, що підтверджується: протоколом за результатами проведення слідчої (розшукової) дії від 03.10.2023; показаннями свідків які окрім іншого, зазначили, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території Білолуцької селищної територіальної громади Старобільського району Луганської області; інформацією Державної прикордонної служби України від 14.11.2023.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 14.10.2024 № 360 внесені зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 та викладено нову редакцію переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Відповідно зазначеного Переліку Білолуцька селищна територіальна громада Старобільського району Луганської області є тимчасово окупованою територією України з 24.02.2022.
Таким чином, зібраними в ході досудового розслідування доказами доведено, що ОСОБА_5 перебуває на території Білолуцької селищної територіальної громади Старобільського району Луганської області, яке відповідно до положень п. 1 ч. 1 ст. 3 та п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону вважається тимчасово окупованою територією України.
Виклад обставин про те, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності:
У зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, воєнним станом в Україні, захопленням Білолуцької селищної територіальної громади Старобільського району Луганської області та проведенням бойових дій, беручи до уваги те, що існують достатні підстави вважати, що ОСОБА_5 перебуває на тимчасово окупованій території України та обґрунтовану неможливість вручити повістку про виклик особи, з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, 22 листопада 2024 року в газеті «Урядовий кур`єр», яка являється засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на веб-сайті Офісу Генерального прокурора у рубриці «Повістки про виклик та відомості про здійснення спеціального досудового розслідування», опубліковано оголошення із повісткою про виклик ОСОБА_5 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області на 26.11.2024, 27.11.2024 та 28.11.2024 для складання та вручення йому письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, допиту як підозрюваного, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій.
Однак, на вказані дати та час ОСОБА_5 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області не прибув, будь-які документи, які підтверджують поважність причин не прибуття не надав.
У зв`язку з цим 29.11.2024 у газеті «Урядовий кур`єр» та на веб-сайті Офісу Генерального прокурора опубліковано письмове повідомлення про підозру ОСОБА_5 , у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Разом з повідомленням ОСОБА_5 про підозру йому в порядку, передбаченому ст. 135 КПК України, в офіційному виданні «Урядовий кур`єр» та на веб-сайті Офісу Генерального прокурора, опубліковано оголошення із повісткою про виклик ОСОБА_5 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області на 03.12.2024, 04.12.2024 та 05.12.2024 для вручення йому письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, допиту як підозрюваного, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій.
Однак, на вказані дати та час ОСОБА_5 до Старобільської окружної прокуратури Луганської області знову не прибув, будь-які документи, які підтверджують поважність причин неприбуття не надав.
Враховуючи наведені вище обставини, прокурором 29.11.2024 з дотриманням вимог ст. ст. 111, 135, 278 КПК України, повідомлено ОСОБА_5 про підозру у відповідності та у спосіб, передбачений діючим кримінальним процесуальним законодавством України (опубліковано повідомлення про підозру на веб-сайті Офісу Генерального прокурора від 29.11.2024 та в газеті «Урядовий кур`єр» № 242 (7902) від 29.11.2024, яка є засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження.
Таким чином, 29.11.2024 у вказаному кримінальному провадженні ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , набув статусу підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
09.12.2024 у зв`язку з тим, що підозрюваний ОСОБА_5 переховуються від слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності на тимчасово окупованій території України та не з`являється без поважних причин на виклик прокурора, в порядку ст. 281 КПК України, його оголошено в розшук.
17.01.2025 ухвалою слідчого судді Жовтневого районного суду м. Дніпропетровська підозрюваному ОСОБА_5 обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою без визначення розміру застави. На підставі ч. 6 ст. 193 КПК України розглянути питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження.
Таким чином, наявні достатні підстави для проведення у кримінальному провадженні № 42023132580000106 від 27.07.2023 стосовно ОСОБА_5 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України спеціального досудового розслідування.
Прокурор у судовому засіданні підтримала клопотання та просила ухвалити рішення, яким надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування з підстав, зазначених в клопотанні.
Захисник в судовому засіданні залишив клопотання на розсуд суду.
Вислухавши думку прокурора, захисника, вивчивши клопотання та дослідивши долучені до нього документи, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 6 ст. 193 КПК України слідчий суддя, суд розглядає клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбаченихстаттею 177цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук. У такому разі після затримання особи і не пізніш як через сорок вісім годин з часу її доставки до місця кримінального провадження слідчий суддя, суд за участю підозрюваного, обвинуваченого розглядає питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його зміну на більш м`який запобіжний захід, про що постановляє ухвалу.
У відповідності з п. 4 ч. 3 ст. 297-2 КПК України факт перебування ОСОБА_5 , на тимчасово окупованій території повністю підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, а також встановлено, що ОСОБА_5 , постійно перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме на території Старобільського району Луганської області.
Відповідно до ч. 2 ст. 297-1 КПК України, спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, у т.ч. передбачених ст. 111-2 КК України, стосовно підозрюваного, який переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Наведені докази в своїй сукупності підтверджують, що ОСОБА_5 , перебуває на тимчасово окупованій території, обіймаючи посаду директора «ООО «ЛАН», вчинив протиправні дії спрямовані на підтримку та реалізацію рішень окупаційної адміністрації держави агресора рф так званого «уряду лнр» щодо одержання субсидії з державного банку «лнр» відповідно до «Порядку надання субсидії з державного бюджету лнр сільськогосподарським товаровиробникам на розвиток рослинництва з метою відшкодування частини витрат на підтримку власного виробництва озимої пшениці, кукурудзи та соняшнику» затвердженого постановою уряду «лнр» від 05.07.2022 № 548/22 «Про деякі питання надання субсидій з державного бюджету лнр в 2022 році в рамках реалізації заходів, передбачених державною цільовою програмою Розвиток агропромислового комплексу лнр на 2022-2024 роки», а саме, добровільно подав заявки до «міністерства сільського господарства та продовольства лнр» та отримав субсидії на відшкодування в грошовій формі російськими рублями частин витрат на підтримку власного виробництва кукурудзи, озимої пшениці та соняшнику.
Про факт переховування підозрюваного ОСОБА_5 від слідства та суду свідчить те, що вона не з`явилась на виклики для проведення слідчих та процесуальних дій, вручення підозри, а тому в повній мірі можна стверджувати про переховування підозрюваної від органів досудового розслідування та суду з метою уникнення кримінальної відповідальності.
Відомості про переховування підозрюваного підтверджуються опублікованими повістками про виклик, наведеними у цьому клопотанні опублікованими в газеті «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Підозрювана належним чином викликалась для вручення повідомлення про підозру та проведення слідчих і процесуальних дій у спосіб передбачений законом, а саме, через засоби масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на сайті офісу Генерального прокурора, проте не з`явилась у призначений час та не повідомила про причини неприбуття, беручи до уваги той факт, що ОСОБА_5 , проживає та перебуває на території Луганської області.
Відповідно до п. 7 ч. ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», 15.04.2014 р. № 1207-VII, - тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Статтею 3 Закону встановлено перелік територій, які вважаються «тимчасово окупованою територією». Такою територією визначається: 1) сухопутна територія тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, водні об`єкти або їх частини, що знаходяться на цих територіях; 2) внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, внутрішні морські води, прилеглі до сухопутної території інших тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України; 3) інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України.
Аналіз вказаних положень Закону свідчить, що існує декілька підстав та способів віднесення певних територій держави до категорії тимчасово окупованих.
Так, виходячи з положень п. 1 ч. 1 ст. 3 та п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону, будь-яка частина території України набуває статусу тимчасово окупованої території за наявності у неї певних ознак, визначених Законом, і при цьому у даному випадку Закон не вимагає проходження будь-яких додаткових процедур або прийняття додаткових нормативно-правових актів для встановлення факту окупації.
У цьому випадку, достатньо довести, що окремо визначена територія відповідає одному з критеріїв встановлених п. 1 ч. 1 ст. 3 та п. 7 ч. 1 ст. 1-1 Закону, а саме:
1.частина території України, в межах якої збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль;
2.частина території України, в межах якої збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 14.10.2024 № 360 внесені зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 та викладено нову редакцію переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Відповідно зазначеного Переліку Білолуцька селищна територіальна громада Старобільського району Луганської області є тимчасово окупованою територією України з 24.02.2022.
Завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура (ч. 1 ст. 2 КПК України).
Спеціальне досудове розслідування (inabsentia) здійснюється стосовно одного чи декількох підозрюваних згідно із загальними правилами досудового розслідування, передбаченими цим Кодексом, з урахуванням положень глави 24-1 (ч. 1 ст. 297-1 КПК України)
Наведені обставини унеможливлюють завершення досудового розслідування без проведення спеціального досудового розслідування, оскільки підозрювана перебуває на тимчасово окупованій території та переховується там від органів досудового розслідування.
Враховуючи наведене, з метою досягнення завдання кримінального провадження, дотримання належної правової процедури, необхідним вбачається отримати дозвіл слідчого судді на проведення спеціального досудового розслідування.
Наведені положення КПК України щодо можливості проведення спеціального досудового розслідування повністю узгоджуються з діючою Європейською судовою практикою.
Згідно з ч. 5 ст. 139 КПК України ухилення від явки на виклик слідчого, прокурора чи судовий виклик слідчого судді, суду (неприбуття на виклик без поважної причини більш як два рази) підозрюваним, обвинуваченим, який оголошений у міжнародний розшук, та/або який виїхав, та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, є підставою для здійснення спеціального досудового розслідування чи спеціального судового провадження.
Статутом Міжнародної організації кримінальної поліції Інтерпол, а саме п. 3, зазначено, що «Організації категорично забороняється здійснювати будь-яке втручання або діяльність політичного, військового, релігійного чи расового характеру», у зв`язку з чим співпраця каналами Інтерполу щодо вказаної особи є неможливою.
Офіційно оголосити підозрюваного ОСОБА_5 , в міжнародний розшук не надається можливим через вказані правила Інтерполу.
Підозрюваний ОСОБА_5 , обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 111-2 КК України; переховується від органів слідства з метою ухилення від кримінальної відповідальності; перебуває на тимчасово окупованій території України.
Таким чином, наявні достатні підстави для проведення у даному кримінальному провадженні стосовно підозрюваного ОСОБА_5 спеціального досудового розслідування кримінальних правопорушень, ч.1 ст. 111-2 КК України.
На підставі вимог ч. 3 ст. 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15 квітня 2014 року № 1207-VII, керуючись ст.ст. 2, 3, 7, 139, 2971-2975, 309, 372, 376, 532 КПК України, слідчий суддя,
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання - задовольнити.
Надати дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42023132580000106 від 27.07.2023 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 111-2 КК України.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текстоголошений 23 січня 2025 року о 20 год. 00 хв.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2025 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124755069 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про здійснення спеціального досудового розслідування |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська
Наумова О. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні