Рішення
від 28.01.2025 по справі 524/961/25
АВТОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Справа № 524/961/25

Провадження №2-о/524/117/25

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.01.2025 місто Кременчук

Автозаводський районний суд міста Кременчука у складі:

головуючого судді Ковальчук Т.М.,

за участю секретаря судового засідання Воблікової І.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Кременчуці в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кременчуці Кременчуцького району Полтавської області Східного міжрегіонального управління юстиції України, про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території,

УСТАНОВИВ:

27 січня 2025 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , заявник) звернулася до суду із зазначеною заявою, у якій просить встановити факт смерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у селищі Чаплинка Чаплинського району Херсонської області.

Обґрунтовуючи заяву, ОСОБА_1 зазначила, що є онукою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка померла на тимчасово окупованій території України ІНФОРМАЦІЯ_3 у селищі Чаплинка Чаплинського району Херсонської області, про що зазначено у свідоцтві про смерть серії НОМЕР_1 від 09 лютого 2024 року.

Заявниця позбавленаможливості отриматисвідоцтво просмерть увідділі державноїреєстрації актівцивільного стану,оскільки ОСОБА_2 померла натимчасово окупованійтериторії України,на якійнеможливо отриматимедичний документустановленого зразка,який відповіднодо статті17Закону України від 01 липня 2010 року №2398-VI «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» може бути прийнятий відділом державної реєстрації актів цивільного стану. Встановлення факту смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території необхідне для отримання свідоцтва про смерть, допомоги на поховання та прийняття спадщини.

Ухвалою від 27 січня 2025 року суд прийняв заяву, відкрив провадження та призначив судове засідання для розгляду справи по суті.

Заявник ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилася, звернулася з клопотанням, у якому заяву підтримала та просила проводити судовий розгляд справи без її участі.

Представник заінтересованої особи у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить довідка про отримання електронного документу в кабінет користувач підсистеми «Електронний суд», наявна в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви з огляду на таке.

Відповідно до пункту 8 частини першої статті 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення фактів, зокрема, смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22 грудня 2022 року «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» с. Чаплинка Чаплинського району Херсонської області є тимчасово окупованою територією України.

За правиламичастин першої,другої статті317ЦПК Українизаява провстановлення фактусмерті особина тимчасовоокупованій територіїУкраїни,визначеній такоювідповідно дозаконодавства,може бутиподана членамисім`ї померлого,їхніми представникамиабо іншимизаінтересованими особами(якщовстановлення фактусмерті особивпливає наїхні права,обов`язки чизаконні інтереси)до будь-якогомісцевого судуУкраїни,що здійснюєправосуддя,незалежно відмісця проживання(перебування)заявника. Справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.

Суд установив, що заявник ОСОБА_1 є онукою померлої ОСОБА_2 , що підтверджується: свідоцтвом про народження ОСОБА_3 серії НОМЕР_2 , виданим 10 січня 1973 року Палацом щастя м. Кременчука (а.с. 7); свідоцтвом про шлюб, укладеним між ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , виданим ОСОБА_6 шлюбів 01 серпня 1992 року, про що зроблено відповідний актовий запис №909 (а.с. 8); свідоцтвом про народження матері заявниці ОСОБА_7 серії НОМЕР_3 , про що складено відповідний актовий запис №80, у якому батьком вказаний ОСОБА_8 , матір`ю ОСОБА_2 (а.с. 9).

До матеріалів справи заявник долучив копію свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 , виданого органом державної реєстрації актів цивільного стану тимчасово окупованої території України. У зв`язку з тим, що ОСОБА_2 померла на тимчасово окупованій території, заявник не може отримати свідоцтво про смерть своєї бабусі.

Відповідно до статті 1 Закону України від 15квітня 2014року №1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно зчастинами другоюта третьоюстатті 9цього Законубудь-якіоргани,їх посадовіта службовіособи натимчасово окупованійтериторії таїх діяльністьвважаються незаконними,якщо ціоргани абоособи створені,обрані чипризначені упорядку,не передбаченомузаконом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.

Частиною третьою статті 49 ЦК України визначено, що державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

За змістом пункту 1 глави 5 Розділу ІІІ «Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні», затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/5 від 18 жовтня 2000 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2000 року за №719/4940), підставою для державної реєстрації смерті є: лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о); фельдшерська довідка про смерть (форма №106-1/о); лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; рішення суду про оголошення особи померлою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.

Дослідивши матеріали заяви, суд вбачає наявність підстав для встановлення факту смерті ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_4 на території селища Чаплинки Чаплинського району Херсонської області, яка відповідно до Наказу Міністерстваз питаньреінтеграції тимчасовоокупованих територій№309від 22грудня 2022року «Прозатвердження Перелікутериторій,на якихведуться (велися)бойові діїабо тимчасовоокупованих РосійськоюФедерацією» належить до переліку тимчасово окупованих територій.

Крім того, суд враховує загальні принципи («Намібійські винятки»), сформульовані в рішеннях Міжнародного суду ООН та ЄСПЛ, у контексті як мінімум «реєстрація народжень, смертей і шлюбів», виданих закладами, що знаходяться на окупованій території.

Так, у Консультативному висновку Міжнародного суду ООН від 21 червня 1971 року «Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії» зазначено, що держави члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але «у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів».

У практиці ЄСПЛ розвинений принцип узгодженості спірного питання, зокрема, якщо у справі «Лоізіду проти Туречиини» (Loizidou v. Turkey, 18 грудня 1996 року, § 45) ЄСПЛ обмежився коротким посиланням на відповідний пункт названого висновку Міжнародного суду, то у справах «Кіпр проти Туреччини» (Cyprus v. Turkey, 10 травня 2001 року) та «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23 лютого 2016 року) він приділив значну увагу аналізу цього висновку та подальшої міжнародної практики.

При цьому ЄСПЛ констатував, що «Консультативний висновок Міжнародного Суду, що розуміється в сукупності з виступами і поясненнями деяких членів суду, чітко показує, що в ситуаціях, подібних до тих, що наводяться в цій справі, зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих defacto органів та інститутів [окупаційної влади] є далеким від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до вказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, у тому числі й цим. Вирішити інакше, означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються у міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать» (Cyprus v. Turkey, 10 травня 2001 року, § 96). При цьому, за змістом цього рішення, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу (Cyprus v. Turkey, §92). Спираючись на сформульований у цій справі підхід, ЄСПЛ у справі «Мозер проти Республіки Молдови та Росії» наголосив, що «першочерговим завданням для прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони (тобто є окупованою)» (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, §142).

Ураховуючи наведене, суд убачає наявність підстав для задоволення заяви ОСОБА_1 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території.

За правилами частини четвертої статті 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.

В силу вимог частини сьомої статті 294 ЦПК України при ухваленні судом рішення судові витрати не відшкодовуються, якщо інше не встановлено законом.

Керуючись статтями 76-82, 89, 95, 259, 263-265, 273, 294, 315, 354, 355 Цивільного процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_4 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , заінтересована особа Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Кременчуці Кременчуцького району Полтавської області Східного міжрегіонального управління юстиції України, про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території.

Установити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в селищі Чаплинка Чаплинського району Херсонської області.

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Полтавського апеляційного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Т.М. Ковальчук

СудАвтозаводський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124767034
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —524/961/25

Рішення від 28.01.2025

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Ковальчук Т. М.

Ухвала від 27.01.2025

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Ковальчук Т. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні