Рішення
від 29.01.2025 по справі 120/10497/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

29 січня 2025 р. Справа № 120/10497/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з позовом звернувся ОСОБА_1 до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 19.02.2024 року про відшкодування шкоди та клопотання від 19.04.2024 року про повернення надлишково сплачених коштів та відшкодування майнової шкоди, що були сплачені в рахунок оренди земельної ділянки для рибогосподарських потреб площею 55,4365 га з кадастровим 0524383300:02:001:0215 в межах с. Копіївка на території Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області на пленарному засіданні сесії Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області;

зобов?язати Тульчинську міську раду Тульчинського району Вінницької області розглянути на найближчій сесії пленарного засідання Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області клопотання ОСОБА_1 від 19.02.2024 року про відшкодування шкоди та клопотання від 19.04.2024 року про повернення надлишково сплачених коштів та відшкодування майнової шкоди, що були сплачені в рахунок орендної плати згідно Договору №1 оренди водного об`єкта за користування земельною ділянкою для рибогосподарських потреб площею 55,4365 га з кадастровим номером 0524383300:02:001:0215 в межах с. Копіївка на території Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що звернувся до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області із клопотанням від 19.02.2024 року про відшкодування шкоди та клопотання від 19.04.2024 року про повернення надлишково сплачених коштів та відшкодування майнової шкоди, що були сплачені в рахунок оренди земельної ділянки для рибогосподарських потреб площею 55,4365 га з кадастровим 0524383300:02:001:0215 в межах с. Копіївка на території Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області. Проте за результатом їх розгляду відповідач не прийняв жодного рішення, що на його думку, свідчить про бездіяльність ради щодо розгляду його клопотань.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 12.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Представником відповідача 29.08.2024 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що дії ради є правомірними та відповідають вимогам чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити. Зокрема зазначив, що звернення позивача від 19.02.2024 року та 19.04.2024 року були розглянуті на засіданнях Постійних комісіях Тульчинської міської ради, за результатами розгляду яких, йому були надані обґрунтовані відповіді.

Крім того зазначив, що позивач безпідставно вимагає прийняти рішення ради за його клопотаннями, оскільки викладені в них питання не є виключною компетенцією ради, що потребує прийняття рішення ради.

Таким чином переконує, що клопотання позивача були розглянуті відповідно до вимог Законів України «Про звернення громадян» та «Про органи місцевого самоврядування в Україні».

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

19.09.2018 між орендарем ОСОБА_1 , як переможцем проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки водного фонду (аукціон №13222 лот №25613) та орендодавцем Копіївською сільською радою Тульчинського району Вінницької області в особі сільського голови був укладений Договір №1 оренди водного об`єкта предметом якого є водний об`єкт для рибогосподарських потреб ставок площею 37,3571 га, розташований в межах с. Копіївка Копіївської сільської ради Тульчинського району Вінницької області.

Об`єктом оренди за цим договором є : вода (водний простір) водного об`єкта 600,0 тис куб.м.; 37,3571 га, земельна ділянка під водним об`єктом 37,3571 га, болота 18,0794 га кадастровий номер: 0524383300:02:001:0215.

Даний договір був зареєстрований 12.11.2018, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №144919713.

Згідно п.9 Договору оренди, орендна плата вноситься орендарем за земельну ділянку за місцем її розташування у розмірі 1,1205 % від нормативної грошової оцінки землі.

На час укладення Договору оренди була затверджена та була чинною нормативна грошова оцінка земельної ділянки у розмірі 46495387, 21 грн.

У 2021 році ОСОБА_1 замовив Державному підприємстві «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель водного фонду для рибогосподарських потреб, в межах села Копіївка на території Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області, що знаходяться у нього в оренді, а саме земельної ділянки площею 55,4365 га з кадастровим номером 0524383300:02:001:0215.

Рішенням Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області від 12.04.2023 №220, на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду у справі №120/8568/22, рада затвердила технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду комунальної власності, кадастровий номер 0524383300:02:001:0215, для рибогосподарський потреб, розроблену ДП «Вінницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на земельну ділянку площею 55,4365 га, згідно якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 878700 грн.

19.02.2024 ОСОБА_1 звернувся до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області із клопотанням, в якому просив, відповідно статті 56 Конституції України та статті 1173 Цивільного кодексу України, відшкодувати майнову шкоду заподіяну бездіяльністю Тульчинської міської ради, шляхом повернення надмірно сплаченої орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 0524383300:02:001:0215 за 2023 рік та січень-лютий 2024 року у розмірі 774137,10 грн на його картковий рахунок.

Листом №05-02-927 від 01.04.2024 Тульчинська міська рада повідомила позивача, що на засіданні постійної комісії Тульчинської міської ради з земельних відносин (протокол від 29.03.2024 №2) вирішено відмовити у задоволенні клопотання позивача. У вказаному листі також зазначено причини відмови у задоволенні клопотання.

19.04.2024 ОСОБА_1 повторно звернувся до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області із клопотанням, в якому просив, відповідно статті 56 Конституції України та статті 1173 Цивільного кодексу України, відшкодувати майнову шкоду заподіяну бездіяльністю Тульчинської міської ради у сумі 215430,54 грн та повернути надлишково перераховані кошти за оренду земельної ділянки за період з 01.05.2023 по 01.05.2024 з кадастровим номером 0524383300:02:001:0215 у розмірі 656878,61 грн на його картковий рахунок.

На засіданні постійної комісії Тульчинської міської ради з питань земельних відносин, проведеній 15.05.2024, вирішено розглянути дане питання на спільній комісії з питань бюджету, фінансів, соціально-економічного розвитку, підприємства та торгівлі та комісії з питань освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту населення, молоді, спорту, депутатської діяльності, етики, законності та зв`язків з громадськістю, з комісією питань земельних відносин.

Вважаючи, що Тульчинська міська рада не розглянула належним чином його клопотання від 19.02.2024 та від 19.04.2024, шляхом винесення їх розгляд на засідання сесії ради, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин и другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їхній захист, визначеним у цій статті шляхом.

Відповідно до частини другої статті 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 140 Конституції України органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Згідно статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад, а відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року, №280/97-ВР (далі Закон №280/97) відповідно до Конституції України визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 2 № 280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Статтею 26 Закону №280/97 визначено перелік питань, які вирішуються на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, а саме:

1) затвердження регламенту ради;

2) утворення і ліквідація постійних та інших комісій ради, затвердження та зміна їх складу, обрання голів комісій;

3) утворення виконавчого комітету ради, визначення його чисельності, затвердження персонального складу; внесення змін до складу виконавчого комітету та його розпуск;

4) обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом;

5) затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України, витрат на їх утримання;

6) утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради;

6-1) утворення старостинських округів, затвердження Положення про старосту, затвердження на посаду та звільнення з посади старости відповідно до закону;

7) затвердження плану роботи ради та заслуховування звіту про його виконання з урахуванням вимог статті 32 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";

8) заснування місцевих публічних аудіовізуальних медіа у порядку, визначеному Законом України "Про медіа";

9) заслуховування звіту сільського, селищного, міського голови про діяльність виконавчих органів ради, у тому числі щорічного звіту про здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами відповідної ради;

10) прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові;

11) заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, яких вона призначає або затверджує;

12) заслуховування повідомлень депутатів про роботу в раді, виконання ними доручень ради;

13) розгляд запитів депутатів, прийняття рішень по запитах;

14) прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законом;

15) скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень;

16) прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом;

18) прийняття рішення про проведення місцевого референдуму;

19) прийняття відповідно до законодавства рішень щодо організації проведення референдумів та виборів органів державної влади, місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голови;

20) прийняття рішень про наділення органів самоорганізації населення окремими власними повноваженнями органів місцевого самоврядування, а також про передачу коштів, матеріально-технічних та інших ресурсів, необхідних для їх здійснення;

21) прийняття рішень про об`єднання в асоціації або вступ до асоціацій, інших форм добровільних об`єднань органів місцевого самоврядування та про вихід з них;

21-1) схвалення угод про об`єднання єврорегіонального співробітництва, прийняття рішень про утворення об`єднання єврорегіонального співробітництва, про приєднання до такого об`єднання або про вихід з нього, затвердження статуту об`єднання єврорегіонального співробітництва та внесення до нього змін;

21-2) схвалення угод про європейське об`єднання територіального співробітництва, прийняття рішень про утворення європейського об`єднання територіального співробітництва, про приєднання до такого об`єднання або про вихід з нього;

21-3) прийняття рішень про вступ до відповідних міжнародних асоціацій, інших об`єднань;

21-4) прийняття рішень щодо фінансування діяльності органів міжтериторіального та транскордонного співробітництва;

22) затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування;

22-1) прийняття рішень про відновлення пошкодженого/знищеного нерухомого майна на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, яке постраждало внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, і затвердження відповідних місцевих програм з відновлення пошкоджених/знищених (зруйнованих) об`єктів нерухомого майна;

22-2) прийняття рішень про передачу у власність отримувачам компенсації за пошкоджені/знищені об`єкти нерухомого майна, які було пошкоджено/знищено внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, об`єктів нерухомого майна, відновлених у рамках реалізації місцевих програм з відновлення пошкоджених/знищених (зруйнованих) об`єктів нерухомого майна або в іншому порядку, передбаченому законодавством України;

22-3) затвердження місцевих планів зменшення обсягів антропогенних викидів парникових газів та збільшення обсягів видалення парникових газів поглиначами, а також місцевих стратегій адаптації до зміни клімату або прийняття рішень про включення політик та заходів щодо пом`якшення наслідків зміни клімату та адаптації до неї до регіональних стратегій розвитку, стратегій розвитку територіальних громад та планів заходів щодо їх реалізації, місцевих та регіональних програм охорони довкілля та інших документів планування місцевого рівня;

23) розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету;

24) встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України;

25) утворення цільових фондів, затвердження положень про ці фонди;

25-1) утворення місцевих фондів фінансової підтримки кінематографії, у тому числі програм грантової, конкурсної або позаконкурсної підтримки кінематографії, визначення умов та порядку використання цих фондів;

26) прийняття рішень щодо здійснення місцевих запозичень;

27) прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету;

28) прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку;

28-1) прийняття рішень про укладення спеціальних інвестиційних договорів відповідно до Закону України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями";

29) встановлення для підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, розміру частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету;

30) прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об`єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об`єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

30-1) прийняття рішень про визначення критеріїв, відповідно до яких утворення наглядової ради є обов`язковим у комунальних унітарних підприємствах та у господарських товариствах, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді; про затвердження порядку утворення наглядової ради, порядку призначення членів наглядової ради комунального унітарного підприємства; про визначення кола питань, що належать до виключної компетенції наглядової ради комунального унітарного підприємства; про встановлення вимог до незалежних членів наглядової ради комунальних унітарних підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді;

30-2) визначення критеріїв відбору незалежного аудитора та критеріїв віднесення комунальних унітарних підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать територіальній громаді, до таких, фінансова звітність яких (у тому числі консолідована) підлягає обов`язковій перевірці незалежним аудитором, та затвердження порядку такої перевірки і порядку залучення незалежного аудитора;

31) прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення;

32) створення у разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення з іншими суб`єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень цих органів (служб);

33) вирішення відповідно до законодавства питань про створення підприємствами комунальної власності спільних підприємств, у тому числі з іноземними інвестиціями;

33-1) прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, суб`єктом якого є територіальна громада села, селища, міста, у формах, визначених статтею 4 Закону України "Про співробітництво територіальних громад", щодо схвалення проекту договору про співробітництво та інших рішень, пов`язаних із здійсненням відповідно до зазначеного Закону співробітництва територіальних громад;

33-2) заслуховування звітів, пов`язаних із здійсненням відповідно до Закону України "Про співробітництво територіальних громад" співробітництва територіальних громад, суб`єктом якого є територіальна громада села, селища, міста;

34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;

34-1) прийняття рішень щодо здійснення виконавчим органом сільської, селищної, міської ради державного контролю за використанням та охороною земель;

35) затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України;

36) вирішення відповідно до закону питань про надання дозволу на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення, а також про припинення дії такого дозволу;

37) прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом, прийняття рішень про оголошення в місцях масового розмноження та вирощування потомства дикими тваринами "сезону тиші" з обмеженням господарської діяльності та добуванням об`єктів тваринного світу;

37-1) прийняття рішень про утворення кінокомісії, організацію територій та об`єктів як привабливих локацій для кінозйомок, а також ефективне використання потенціалу української сервісної індустрії в галузі кінематографії, формування бази даних відповідних об`єктів, визначення умов їх використання;

37-2) прийняття рішень про організацію та здійснення заходів щодо захисту тварин від жорстокого поводження;

37-3) вжиття заходів та забезпечення дотримання заборони провадження діяльності пересувних звіринців, пересувних зоопарків, пересувних виставок диких тварин та іншої забороненої Законом України "Про захист тварин від жорстокого поводження" діяльності в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці;

38) надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для управління відходами, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію;

39-1) прийняття рішення про створення відповідно до закону за рахунок коштів місцевого бюджету спеціалізованих установ з надання безоплатної первинної правничої допомоги, призначення і звільнення керівників цих установ, залучення в установленому законом порядку юридичних осіб приватного права, адвокатів та інших фахівців у відповідній галузі права до надання безоплатної первинної правничої допомоги;

40) заслуховування інформації прокурорів та керівників органів Національної поліції про стан законності, боротьби із злочинністю, охорони громадської безпеки і порядку та результати діяльності на відповідній території;

41) прийняття рішень з питань адміністративно-територіального устрою в межах і порядку, визначених цим та іншими законами;

42) затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації;

43) затвердження договорів, укладених сільським, селищним, міським головою від імені ради, з питань, віднесених до її виключної компетенції;

44) встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність;

45) прийняття у межах, визначених законом, рішень з питань боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність;

45-1) визначення територій, на яких можуть проводитися потенційно небезпечні заходи в умовах присутності цивільного населення за участю особового складу Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів з використанням озброєння і військової техніки;

46) прийняття рішень, пов`язаних із створенням спеціальних вільних та інших зон, змінами в статусі цих зон, внесення до відповідних органів пропозицій з цих питань; надання згоди на створення таких зон за ініціативою Президента України або Кабінету Міністрів України;

47) прийняття рішення про дострокове припинення повноважень органів територіальної самоорганізації населення у випадках, передбачених цим Законом;

48) затвердження статуту територіальної громади;

49) затвердження відповідно до закону Положення про зміст, опис та порядок використання символіки територіальної громади;

50) прийняття рішень щодо виконання положень статей 7, 11, 12, 20, 24 Закону України "Про засади державної мовної політики";

51) надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності;

52) створення відповідно до законодавства комунальної аварійно-рятувальної служби, а також пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення місцевої та/або добровільної пожежної охорони;

53) затвердження відповідно до закону Положення про помічника-консультанта депутата ради та опису посвідчення помічника-консультанта депутата ради;

54) вирішення питань управління небезпечними відходами у складі побутових відходів відповідно до законодавства;

54-1) затвердження місцевих планів управління відходами;

54-2) визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами;

56) визначення шляхів стимулювання користування електромобілями та іншими екологічними видами транспорту;

56-1) затвердження вимог до облаштування майданчиків для паркування транспортних засобів з урахуванням норм, нормативів, стандартів у сфері благоустрою населених пунктів, державних будівельних норм, технічних умов, Правил дорожнього руху та інших нормативних документів;

57) встановлення плати за доступ до об`єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв`язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж";

58) прийняття рішення про запровадження системи енергетичного менеджменту, затвердження положення про систему енергетичного менеджменту;

59) затвердження місцевих енергетичних планів та середньострокових цільових програм з їх виконання.

Отже, статтею 26 цього Закону визначено перелік питань, вирішення яких здійснюється виключно на пленарних засіданнях міської ради.

При цьому суд звертає увагу, що під «пленарним засіданням» міської ради необхідно розуміти основну форму діяльності міської ради як органу місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси жителів громади під час її сесії. Це - зібрання депутатів у визначений час і у визначеному місці, що проводяться за встановленою процедурою. На них розглядаються питання, віднесені Конституцією України до повноважень міської ради, і приймаються відповідні рішення з цих питань шляхом голосування депутатів.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону №280/97 рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно частини 2 цієї ж статті рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Повертаючись до обставин даної справи, суд враховує, що підставою, з якою позивач пов`язує порушення його права, став неналежний, на його думку, розгляд клопотань від 19.02.2024 та від 19.04.2024. Так, звертаючись до суду, ОСОБА_1 зазначив, що за результатом розгляду його клопотань, Тульчинська міська рада повинна була винести їх на розгляд пленарного засідання сесії ради та прийняти відповідне рішення про задоволення або про відмову у їх задоволенні, адже ним було порушено питання з регулювання земельних відносин. Натомість клопотання позивача були розглянуті на Постійних комісіях Тульчинської міської ради.

Суд погоджується з тим, що питання регулювання земельних відносин має бути вирішено виключно на пленарному засіданні міської ради, за результатом якого рада має прийняти належним чином оформлене рішення.

Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України, земельні відносини це суспільні відносини, що виникають у процесі володіння, користування і розпорядження землею.

Суд, аналізуючи положення Земельного кодексу України, встановлює, що до земельних відносин належать правовідносини, які стосуються: реалізації права власності чи користування земельними ділянками; передачі земельних ділянок у власність чи користування; припинення права на землю, зокрема шляхом вилучення земель; інших питань, пов`язаних із правовим режимом земельних ресурсів.

Даний висновок базується на положеннях статей 2, 19, 79, 81 та інших статей Земельного кодексу України, які визначають порядок володіння, користування і розпорядження земельними ресурсами, а також компетенцію органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів у сфері земельних відносин.

Таким чином, суд доходить висновку, що земельні відносини охоплюють питання, які виникають у процесі реалізації права власності на землю, користування нею або управління земельними ресурсами, відповідно до норм чинного законодавства України.

Проте суд враховує, що 19.02.2024 та повторно 19.04.2024 ОСОБА_1 звернувся до Тульчинської міської ради Тульчинського району Вінницької області із клопотаннями, в яких просив, відповідно статті 56 Конституції України та статті 1173 Цивільного кодексу України, відшкодувати майнову шкоду та повернути надлишково перераховані кошти за оренду земельної ділянки з кадастровим номером 0524383300:02:001:0215 на його картковий рахунок.

Отже, у зазначених клопотаннях позивач порушив питання, що стосувалися відшкодування йому майнової шкоди, а не вирішення питання земельних відносин.

Як було зазначено вище, статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначено питання, які вирішують виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради до яких належать питання, пов`язані з управлінням комунальною власністю, затвердженням місцевих програм та бюджетів, встановленням місцевих податків і зборів тощо. При цьому, питання відшкодування шкоди не зазначені серед цих повноважень, що свідчить про те, що вони не потребують обов`язкового розгляду на пленарних засіданнях ради.

Суд зазначає, що питання відшкодування шкоди регулюються нормами цивільного та господарського законодавства і можуть вирішуватися у судовому порядку або шляхом домовленості між сторонами без необхідності прийняття рішення на пленарному засіданні міської ради.

Як свідчать матеріали справи подані позивачем клопотання від 19.02.2024 року та 19.04.2024 року були розглянуті на засіданнях постійної комісії Тульчинської міської ради, за результатами розгляду яких позивачу були надані обґрунтовані відповіді.

Відтак, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено факту бездіяльності відповідача, яка б порушувала його права, свободи чи законні інтереси.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, обов`язок доказування протиправності рішення, дії або бездіяльності суб`єкта владних повноважень покладається на позивача. У даному випадку позивач не надав належних та допустимих доказів того, що відповідач не виконав покладені на нього законодавством обов`язки або вчинив протиправну бездіяльність.

Суд встановив, що відповідачем було здійснено всі необхідні дії відповідно до чинного законодавства у межах компетенції при розгляді клопотань від 19.02.2024 року та 19.04.2024. Таким чином, суд вважає, що дії або бездіяльність відповідача не мали місця, а тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

У зв`язку з вищевикладеним, суд постановляє відмовити у задоволенні позову повністю.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Відповідач: Тульчинська міська рада Вінницької області (вул. М.Леонтовича, 1, м. Тульчин, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04051141)

СуддяМультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124774054
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/10497/24

Ухвала від 04.03.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні