Рішення
від 29.01.2025 по справі 160/28884/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 січня 2025 рокуСправа №160/28884/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла подана через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» представником позивача адвокатом Українським Сергієм Сергійовичем позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ»;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка полягає у непоновленні реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» після отримання заяви від 15.08.2023 про поновлення реєстрації платника податку на додану вартість;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області поновити реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації, зі збереженням індивідуального податкового номера 135319705838 та податкових показників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що до березня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» було зареєстровано у м. Маріуполі Донецької області, за його фактичним місцезнаходженням. Останній податковий період, за який було подано податкову декларацію з податку на додану вартість, - січень 2022 року. З 24.02.2022 до березня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не здійснювало господарську діяльність, яка фактично була припинена у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації, веденням активних бойових дій на території м. Маріуполя Донецької області та його подальшою окупацією. Неподання податкової звітності з податку на додану вартість та відсутність оподатковуваних операцій з квітня 2022 року до березня 2023 року зумовлене настанням зазначених обставин непереборної сили. Про відсутність можливості виконання податкових обов`язків щодо термінів подання звітності, сплати податків і зборів, реєстрації податкових накладних позивач повідомляв Головне управління ДПС у Донецькій області листом № 26/09-01 від 26.09.2022. З 17.03.2023 місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» зареєстровано у м. Кривому Розі Дніпропетровської області. 10.05.2023 відповідачем прийнято оскаржуване рішення № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ», яке позивач вважає протиправним та необґрунтованим. Зазначене рішення було оскаржено позивачем до Державної податкової служби України в адміністративному порядку. Однак протягом встановленого строку позивач не отримав рішення, прийнятого за результатами розгляду скарги, або рішення про продовження строку розгляду скарги. Товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» було подано до відповідача заяву про поновлення реєстрації платника податку на додану вартість, проте станом на дату звернення до суду з позовною заявою таку реєстрацію не поновлено.

Ухвалою суду від 13.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

06.12.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Криворізька Північна ДПІ) як платник податків за основним місцем обліку. Зазначене товариство було платником податку на додану вартість з 01.02.2012 до 10.05.2023. Реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» анульовано відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України та підпункту «г» пункту 5.1 Розділу V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 1130 від 14.11.2014, у зв`язку з тим, що особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. За даними інформаційних баз ДПС України ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» протягом 12 послідовних податкових періодів не подавало податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з квітня 2022 року по березень 2023 року. За звітні (податкові) періоди квітень 2022 року - березень 2023 року ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не подавало до контролюючого органу уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок. За даними Єдиного реєстру податкових накладних ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» протягом періоду з 01.04.2022 до 01.05.2023 не здійснювало реєстрацію податкових накладних на постачання товарів/послуг на митній території України. При цьому на ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» реєструвались податкові накладні на загальну суму ПДВ 7051,09 грн, які не були відображенні ним у податковій звітності з ПДВ, тобто не включені до складу придбання товарів, здійснених з метою формування податкового кредиту. Рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 10.05.2023 № 13670 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ». Згідно з останньою наданою податковою декларацією з ПДВ за травень 2023 року (№ 9146088329 від 20.06.2023) від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду у ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» відсутнє. За даними СЕА ПДВ реєстраційна сума (сума ліміту) станом на 09.05.2023 становить 1509536,35 грн. Залишок коштів на рахунку в СЕА ПДВ в сумі 80791,00 грн перераховано 10.07.2023 до бюджету згідно з пунктом 200-1.8 статті 200-1 Податкового кодексу України. Станом на 22.11.2023 в інтегрованій картці платника податку на додану вартість ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» обліковується переплата в сумі 80801,16 грн. Рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 10.05.2023 № 13670 направлено на юридичну адресу ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» засобами поштового зв`язку з рекомендованим повідомленням про вручення № 5000605313351 та повернуто Укрпоштою 20.06.2023 із зазначенням причини - «за закінченням терміну зберігання». Не погодившись із прийнятим рішенням про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» звернулося до Державної податкової служби України зі скаргою від 07.07.2023, у якій просило скасувати рішення № 13670 від 10.05.2023, поновити реєстрацію платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 135319705838, та поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої карти ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні до прийняття рішення про анулювання. Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 31.07.2023 № 20900/6/99-00-06-01-01-06 залишено без змін рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 10.05.2023 № 13670, а скаргу - без задоволення. ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не зверталось до контролюючого органу із заявою та документами про неможливість виконання платником податкових обов`язків відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

До відзиву додано клопотання відповідача про залишення позовної заяви без руху.

12.12.2023 судом постановлено ухвалу, якою відмовлено у задоволенні вказаного клопотання та витребувано докази у відповідача.

14.12.2023 надійшло клопотання відповідача про долучення доказів до матеріалів справи.

04.01.2024 до суду надійшли додаткові пояснення позивача, у яких зазначено, зокрема, що у відповідача були відсутні визначені підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України підстави для анулювання ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» реєстрації платника податку на додану вартість, оскільки станом на час прийняття оскаржуваного рішення перебіг строку, встановленого підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України, було зупинено. Рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги від 31.07.2023 № 20900/6/99-00-06-01-01-06 прийнято поза межами встановленого строку, та вручено позивачу 17.10.2023. Отже, строк для звернення до суду з позовною заявою позивачем не пропущено.

Станом на час розгляду справи відповідь на відзив та заперечення до суду не надійшли. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» (код ЄДРПОУ 13531972) зареєстровано як юридичну особу за адресою: 50086, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Бородича Леоніда, буд. 13 (дата та номер запису в реєстрі - 17.03.2023 № 1010021070010000819). Видами економічної діяльності ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» є: 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у. (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук. ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» як платник податку перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Криворізька північна ДПІ (Довгинцівський р-н м. Кривий Ріг).

10.05.2023 Головним управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 13670 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» (індивідуальний податковий номер 135319705838, дата реєстрації платником ПДВ у Маріупольській об`єднаній ДПІ від 01.02.2012). У рішенні зазначено, що комісією, створеною відповідно до розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 21.03.2023 № 20-р, встановлено такі обставини:

1. ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, що згідно з п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, що підтверджено довідкою про подання/неподання податкової декларації з податку на додану вартість, що підтверджено довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість по ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» від 28.04.2023 № 10035/04-36-04-12.

2. ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду квітень 2022 року - березень 2023 року та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій 0 гривень.

Комісія дійшла висновку, що перелічені документи є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, у зв`язку з тим, що підприємство, зареєстроване як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларацію з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та відповідно до п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України. Датою анулювання реєстрації є 10.05.2023.

Копію зазначеного рішення було надіслано позивачу засобами поштового зв`язку та повернуто контролюючому органу за закінченням терміну зберігання.

На адвокатський запит представника позивача № 11/23/1 від 08.06.2023 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області листом № 44235/6-04-36-04-03-10 від 20.06.2023 направило копію рішення № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ».

Позивач в адміністративному порядку оскаржив зазначене рішення до Державної податкової служби України. У скарзі, яку зареєстровано Державною податковою службою України 07.07.2023 за № 22163/6, позивач просив:

- задовольнити дану скаргу, визнати протиправним та скасувати рішення № 13670 Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» від 10.05.2023;

- поновити реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість зі збереженням індивідуального податкового номера 135319705838;

- поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні до прийняття рішення від 10.05.2023 № 13670 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.

У скарзі було зазначено, зокрема, що до березня 2023 року ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» було зареєстровано та фактично знаходилося у м. Маріуполь Донецької області. Листом № 26/09-01 від 26.09.2022 ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» повідомило Головне управління ДПС у Донецькій області про відсутність можливості виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності, сплати податків та зборів, реєстрації податкових накладних, оскільки усі виробничі потужності підприємства перебувають на тимчасово окупованій території у місті Маріуполі.

За результатами розгляду скарги Державною податковою службою України прийнято рішення № 20900/6/99-00-06-01-01-06 від 31.07.2023, яким залишено без змін рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, а скаргу залишено без задоволення.

Копію вказаного рішення було надіслано позивачу засобами поштового зв`язку та вручено 17.10.2023, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд дійшов такого висновку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі також ПК України).

Згідно з п. 49.2 ст. 49 ПК України платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є.

За змістом пункту 201.14 статті 201 ПК України платники податку зобов`язані вести окремий облік операцій з постачання та придбання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, а також які не є об`єктами оподаткування та звільнені від оподаткування згідно з цим розділом.

Відповідно до пункту 201.15 статті 201 ПК України зведені результати такого обліку відображаються в податкових деклараціях, форма яких встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.

Згідно з абз. 1 п. 46.1 ст. 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

За змістом пункту 202.1 статті 202 ПК України звітним (податковим) періодом є один календарний місяць.

Відповідно до пункту 203.1 статті 203 ПК України податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

За змістом пункту 1.6 розділу І Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2014 р. за № 1456/26233, особі, яка реєструється як платник ПДВ, присвоюється індивідуальний податковий номер, який використовується для сплати податку. Індивідуальний податковий номер є єдиним для всього інформаційного простору України і зберігається за платником ПДВ до моменту анулювання реєстрації платника ПДВ. Використання індивідуального податкового номера, наданого при реєстрації, є обов`язковим при оформленні й користуванні всіма видами документів, пов`язаних із розрахунками при придбанні товарів, обліком, звітністю про податок на додану вартість, оформленні податкового кредиту.

Відповідно до п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

За змістом п. 184.2 ст. 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б»-«з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу. Анулювання реєстрації здійснюється на дату подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації.

Згідно з підпунктом «г» пункту 5.1 розділу V цього Положення реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Пунктом 5.2 розділу V цього Положення передбачено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункт «г» пункту 5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.

За змістом пункту 5.5 розділу V цього Положення анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах «б» - «з» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти «б» - «з» пункту 5.1 цього розділу). Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку) (підпункт 3 пункту 5.5 розділу V Положення).

Копію довідки Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість від 28.04.2023 № 10035/04-36-04-12, складеної за результатами перевірки податкової звітності ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» за період з квітня 2022 року по березень 2023 року щодо декларування підприємством обсягів оподатковуваних операцій та придбання товарів, яка стала підставою для прийняття оскаржуваного рішення, додано до відзиву. Обставин, вказаних у цій довідці, позивач не заперечує.

За змістом пункту 5.6 розділу V цього Положення за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу.

Відповідно до підпунктів 56.1, 56.2 статті 56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку. У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.

Пунктом 56.8 цієї статті передбачено, що контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків засобами поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) або надати йому під розписку.

Згідно з пунктом 56.9 статті 56 ПК України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті. Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.

До позовної заяви додано копію тексту заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» про поновлення реєстрації платника на додану вартість від 18.08.2023 без підпису директора, адресованої Головному управлінню ДПС у Дніпропетровській області. Заяву обґрунтовано тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не отримало у встановлений законодавством строк ані рішення ДПС України за результатами розгляду скарги на рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, ані рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строку розгляду скарги.

На підтвердження звернення до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з вказаною заявою до позовної заяви додано копію фіскального чеку від 23.08.2023 на придбання конверта і поштових марок. Належних та допустимих доказів на підтвердження надіслання заяви від 18.08.2023 відповідачу та вручення її адресату позивач суду не надав.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України (у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;

строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;

строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 102.9 статті 102 ПК України (у редакції на час прийняття оскаржуваного рішення) на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Верховний Суд у постанові від 17.09.2024 у справі № 280/10300/23 дійшов висновку, що передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів подання звітності.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, який зареєстрований у Міністерстві України 25 серпня 2022 року за № 967/38303.

У вказаному Порядку наведені підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів).

Крім того, пунктом 3 Порядку встановлено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, що підтверджують неможливість платника податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Відповідно до пункту 4 розділу II Порядку № 225, зокрема до платників податків, у яких після дати набрання чинності Порядком № 225 з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 розділу II, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Матеріалами справи не підтверджено, та заперечується відповідачем, що у вказаний в оскаржуваному рішенні період та на час прийняття оскаржуваного рішення позивачем подано відповідну заяву з документами до контролюючого органу про відсутність можливості подання звітності, відтак не доведено вчинення обов`язкової дії, яка б звільняла позивача як платника податків від відповідальності за несвоєчасне виконання податкового обов`язку, зокрема щодо подання звітності.

До позовної заяви не додано доказів надіслання ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» листа № 26/09-01 від 26.09.2022 до Головного управління ДПС у Донецькій області про відсутність можливості виконання податкових обов`язків щодо дотримання термінів подання звітності, сплати податків та зборів, реєстрації податкових накладних.

У відзиві відповідач вказав, що ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» не зверталось до контролюючого органу із заявою та документами про неможливість виконання платником податкових обов`язків відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Відомості про прийняття контролюючим органом відповідно до Порядку № 225 рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків - ТОВ «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» свого податкового обов`язку у матеріалах справи відсутні.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 13670 від 10.05.2023 було прийнято за наявності підстав для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ». Оскільки відповідач під час прийняття стосовно позивача рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість діяв правомірно, відсутні підстави для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування такого рішення.

Щодо позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка полягає у непоновленні реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» після отримання заяви від 15.08.2023 про поновлення реєстрації платника податку на додану вартість суд зазначає таке.

Позивачем не підтверджено направлення та вручення відповідачу заяви від 15.08.2023 про поновлення реєстрації платника податку на додану вартість. Як вже зазначено вище, до позовної заяви додано копію заяви про поновлення реєстрації платника податку на додану вартість, датованої 18.08.2023, без доказів її надіслання та вручення відповідачу.

Відповідно до абзацу третій пункту 5.10 розділу V Положення підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.

Як встановлено судом, 31.07.2023 Державною податковою службою України було прийнято рішення № 20900/6/99-00-06-01-01-06 від 31.07.2023, яким залишено без змін рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 13670 від 10.05.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, а скаргу залишено без задоволення.

Отже, підстави для задоволення вказаної позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача відсутні, як і позовної вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області поновити реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації, зі збереженням індивідуального податкового номера 135319705838 та податкових показників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, оскільки така вимога є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, у задоволенні якої судом відмовлено.

З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, з урахуванням правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання до суду позовної заяви сплачено судовий збір у сумі 2684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 29 від 03.11.2023.

У зв`язку з відмовою в задоволенні позову розподіл понесених позивачем судових витрат зі сплати судового збору відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 9, 77, 90, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельна виробнича фірма «АГРОКОМПЛЕКТ», місцезнаходження: 50086, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Бородича Леоніда, буд. 13, код ЄДРПОУ 13531972.

Відповідач: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Повне рішення суду складено 29.01.2025.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124774932
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —160/28884/23

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні