Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2025 року Справа№200/7635/24
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Голуб В.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ДЕК до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування в частині податкових повідомлень-рішень від 15 серпня 2024 року № 3493/05-99-23-02/38042216, № 3494/05-99-23-02/38042216, визнання протиправним та скасування рішення № 31187/6/99-СО-06-03-01-06 від 17.10.2024, -
ВСТАНОВИВ:
До Донецького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ДЕК (далі ТОВ «ДЕК») до Головного управління Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 15 серпня 2024 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зауважує, що спірні податкові повідомлення-рішення були винесені у зв`язку із невчасним поданням ТОВ «ДЕК» повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік та за невчасне подання ТОВ «ДЕК » звіту про контрольовані операції за 2021 рік. Проте, на твердженням позивача, доступ до архіву документів, необхідних для складання звіту про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік та звіту про контрольовані операції за 2021 рік, у підприємства тривалий час залишався не можливий через перебування в умовах та на безпосередній території ведення військових дій, що не давало можливості здійснювати позивачем господарську діяльність в повному об?ємі та вчасно подавати звітність до контролюючих органів. Поряд з цим, позивач наголошує, що відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в період дії карантину на території України не мали застосовуватись штрафні санкції за порушення граничних строків подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній та контрольовані операції у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, а саме до 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року. Також, на переконання позивача, відсутність його вини є самостійною підставою для визнання протиправними та скасування спірних податкових повідомлень-рішень.
Враховуючи вищевикладене, позивач в уточненій позовній заяві просить суд:
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3493/05-99-23-02/38042216 в частині зайво накладених штрафних санкцій в розмірі 227 000, 00 грн.;
визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3494/05-99-23-02/38042216 в частині зайво накладених штрафних санкцій в розмірі 619 710, 00 грн.;
визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України № 31187/6/99-CO-06-03-01-06 від 17.10.2024 про результати розгляду скарги.
Відповідач Головне управління Державної податкової служби України в Донецькій області позов не визнав. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зауважив, що тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, превалюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України Тому, норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо мораторію (зупинення) штрафних санкцій за порушення податкового законодавства (у тому числі щодо подання звітності для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням) на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Враховуючи зазначене та норми пункту 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, починаючи з 27.05.2022, до платників податків за неподання (несвоєчасне подання) звіту, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, глобальної документації, несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті, невключення до поданого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольованих операцій та/або до поданого звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній інформації відповідно до вимог статті 39 Податкового кодексу та надання недостовірної інформації в повідомленні та/або звіті у розрізі країн міжнародної групи компаній застосовуються штрафи, передбачені пунктами 120.3 - 120.6 статті 120 Податкового кодексу України. Так відповідач зазначив, що
Враховуючи вищевикладене, відповідач просив суд відмовити у задоволенні позову.
Представником Державної податкової служби України також було надано відзив на позов, який за змістом дублює відзив Головного управління Державної податкової служби України в Донецькій області. Крім того, відповідачем у додаткових поясненнях зауважено, що оскаржуване рішення ДПС України про результати розгляду скарги саме по собі не є юридично значимим для позивача, оскільки не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки останнього шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак, безпосередньо не порушує права та інтереси позивача. А отже, підстави скасування такого рішення та для задоволення позовних вимог в цій частині - відсутні.
Позивач також скористався своїм правом надати відповідь на відзив та на додаткові пояснення, у яких просив задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2024 року суд залишив позов ТОВ «ДЕК» без руху.
Ухвалою від 18 листопада 2024 року суд продовжив строк на усунення недоліків.
25 листопада 2024 року суд задовольнив клопотання представника позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження. Прийняв до розгляду позовну заяву ТОВ «ДЕК» до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування в частині податкових повідомлень-рішень від 15 серпня 2024 року № 3493/05-99-23-02/38042216, № 3494/05-99-23-02/38042216, визнання протиправним та скасування рішення № 31187/6/99-СО-06-03-01-06 від 17.10.2024 та відкрив провадження по справі № 200/7635/24. Розгляд адміністративної справи суд вирішив здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалою суду від 29 січня 2025 року відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Донецькій області про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін та про перехід в загальне позовне провадження у справі.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.
Разом з тим, суд зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації в Україні введено воєнний стан із 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
В подальшому дію воєнного стану було продовжено, та станом на день винесення рішення він діє.
З огляду на введення на території України воєнного стану, справа розглянута судом протягом розумного строку.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ДЕК (код ЄДРПОУ 38042216) є юридичною особою, яка зареєстрована за адресою: Україна, 84207, Донецька обл., місто Дружківка, вулиця Попова, будинок 12.
Керівником Головного управління ДПС у Донецькій області за результатами розгляду доповідної записки управління трансфертного ціноутворення Головного управління ДПС у Донецькій області від 07.06.2024 № 163/05-99-23-02, на підставі підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.15 пункту 78.1 статті 78, пункту 79.2 статті 79, підпункту 69.35-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України прийнято рішення про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «ДЕК» з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасності подання платником звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за період з 01.01.2021 по 31.12.2021, відповідно до вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України, з 12 липня 2024 року тривалістю 5 робочих днів, про що видано наказ Головного управління ДПС у Донецькій області від 11.06.2024 № 155-п, згідно із затвердженим планом перевірки.
ТОВ «ДЕК» проінформовано про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, про дату початку та місце проведення документальної позапланової невиїзної перевірки письмовим повідомленням від 11.06.2024 № 98/05-99-23-02/38042216 та копією наказу Головного управління ДПС у Донецькій області від 11.06.2024 № 155-п, які надіслано ТОВ «ДЕК» Головним управлінням ДПС у Донецькій області листом від 11.06.2024 № 7345/6/05-99-23-02 із рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 0206822612544 за податковою адресою, які були вручені позивачу 15.06.2024.
На підставі наказу від 11.06.2024 № 155-п, виданого Головним управлінням ДПС у Донецькій області, заступником начальника управління трансфертного ціноутворення - начальником відділу контролю міжнародної діяльності Головного управління ДПС у Донецькій області проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ «ДЕК» з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасності подання платником звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за період з 01.01.2021 по 31.12.2021.
За результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки позивача складено акт від 18.07.2024 № 2938/05-99-23-02/38042216, який було вручено керівнику ТОВ «ДЕК» особисто 18.07.2024.
Перевіркою встановлено порушення:
1. підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України в частині несвоєчасного подання Звіту про контрольовані операції за звітний 2021 рік (реєстраційний номер № 9435039132 від 30.06.2023) із затримкою 273 календарні дні;
2. підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України в частині несвоєчасного подання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за звітний 2021 рік (реєстраційний номер № 9435039131 від 30.06.2023) із затримкою 273 календарні дні.
В свою чергу, позивачем було подано заперечення від 29.07.2024 № 158 на Акт від 18.07.2024 № 2938/05-99-23-02/38042216 про результати документальної позапланової невиїзної перевірки.
Посадові особи платника податків або його представник були запрошенні для прийняття участі у розгляді заперечення шляхом направлення на податкову адресу ТОВ «ДЕК» засобами поштового зв`язку та через Електронний кабінет платника податків повідомлення про запрошення платника податків, зборів, платежів або його представників до контролюючого органу від 29.07.2024 № 4291/Ж12/05-99-23-02.
Представниками позивача 02.09.2024 було взято участь у розгляді заперечень № 158 на засіданні постійної комісії з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок та розгляду спірних питань, що виникають під час або після проведення документальних та фактичних перевірок.
Проте, за результатами розгляду заперечень пункти 1, 2 розділу IV «Висновок» акту документальної позапланової невиїзної перевірки від 18.07.2024 № 2938/05-99-23-02/38042216 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ «ДЕК» з питань дотримання вимог податкового законодавства щодо своєчасності подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за період з 01.01.2021 по 31.12.2021» визнано такими, що обґрунтовані і відповідають діючому законодавству України та залишені без змін.
Враховуючи встановлені порушення, Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийняті податкові повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3493/05-99-23-02/38042216, від 15.08.2024 № 3494/05-99-23-02/38042216, які було надіслано позивачу засобами поштового зв`язку листом від 15.08.2024 № 9542/6/05-99-23-02, який отримано уповноваженою особою за довіреністю 02.09.2024, згідно з даними офіційного вебсайту АТ «Укрпошта» за трекінгом відправлення та згідно з поштовим повідомленням про вручення № 0210200586985.
Відповідно до розрахунку до податкового повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3493/05-99-23-02/38042216 сума штрафний санкцій складає 619 710 грн. Штрафні санкції застосовано за період з 01.10.2022 по 30.06.2023 (273 календарних дні). Розрахунок штрафних санкцій 273 * 2 270 грн (розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи станом на 01.01.2021) = 619 710 грн.
Згідно з розрахунком до податкового повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3494/05-99-23-02/38042216 сума штрафний санкцій складає 227 000 грн. Штрафні санкції застосовано за період з 01.10.2022 по 30.06.2023 (273 календарних дні). Розрахунок штрафних санкцій 100 * 2 270 грн (розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи станом на 01.01.2021) = 227 000 грн.
Позивачем 22.08.2024 було подано скаргу до Державної податкової служби України № 22/08 на податкові повідомлення-рішення від 15.08.2024 № 3493/05-99-23-02/38042216 та від 15.08.2024 № 3494/05-99-23-02/38042216. Проте, за результатами розгляду скарги ДПС України прийнято рішення від 17.10.2024 № 31187/6/99-С0-06-03-01-06, яким залишено без змін податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 15.08.2024 № 3493/05-99-23-02/38042216 та від 15.08.2024 № 3494/05-99-23-02/38042216, а скаргу - без задоволення.
Вважаючи протиправними податкові повідомлення-рішення та рішення Державної податкової служби України від 17.10.2024 № 31187/6/99-С0-06-03-01-06, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п.п.20.1.4 п. 20.1 ст.20 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до ст. 62 ПК України одним із способів здійснення податкового контролю є перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
В силу вимог п.п. 78.1.2, 78.1.15 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, якщо їх подання передбачено законом;
- неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу звіту про контрольовані операції, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, глобальної документації (майстер-файлу) та/або документації з трансфертного ціноутворення.
Питання трансфертного ціноутворення врегульовано статтею 39 ПК України.
Засади визначення операцій контрольованими передбачені у пп.39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.
У відповідності до пп.39.2.1.1, п.п.39.2.1 п.39.1 ст. 39 ПК України, контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме:
а) господарські операції, що здійснюються з пов`язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;
б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів-нерезидентів;
в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;
г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.
У разі внесення змін до переліку організаційно-правових форм нерезидентів у розрізі держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до цього підпункту, вони набирають чинності з 1 січня звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни;
Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з таким нерезидентом за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а" - "в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими;
ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.
Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з ним за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а"-"в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими.
Згідно з пп. 39.2.1.4 п.п.39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України, господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності). Невиключний перелік таких операцій наведений у цьому пункті.
Приписами пп.39.2.1.7 п.п.39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПК України визначено, що господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
В свою чергу порядок складення та подання звітності для податкового контролю визначено пунктом 39.4 статті 39 ПК України.
Відповідно до п.п.39.4.1, 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік.
Платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Про електронні довірчі послуги".
Таким чином, положення п.39.4.2 п.39.4 ст.39 ПК України зобов`язують платників податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Суд зауважує, що положення п.39.4.2 п.39.4 ст.39 ПК України не зазнавали змін як і з дати виникнення у позивача обов`язку по поданню звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, так і станом на дату фактичного подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Згідно з п.120.6 ст.120 ПК України несвоєчасне подання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній або несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного декларування контрольованих операцій в поданому звіті про контрольовані операції в разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
трьох розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання глобальної документації з трансфертного ціноутворення, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
десяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, але не більше 1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, але не більше 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
З наведених законодавчих приписів слідує, що платник податків має зокрема обов`язок щодо подання до контролюючого органу звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
При цьому, такі звіти та повідомлення подаються до 1 жовтня року, що настає за звітним періодом.
У разі ж неподання або несвоєчасного подання звітів та повідомлень до платника податків застосовується штрафна (фінансова) санкція у розмірах, визначених Податковим кодексом України.
Судом встановлено, не заперечується сторонами та не спростовано безпосередньо позивачем, що повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік та звіт було подано позивачем лише 30.06.2023, тобто поза встановлений строк для подання такого повідомлення та звіту, у зв`язку із чим до позивача контролюючим органом застосовано штрафні санкції на підставі оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.
Разом з тим, згідно з п.п.69.9 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 03.03.2022 № 2118-ІХ для платників податків та контролюючих органів було зупинено перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У відповідності до п.69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (в редакції, чинній станом на дату фактичного подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, тобто з змінами, внесеними згідно із Законом № 2719-IX від 03.11.2022) для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;
строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;
строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу.
Зі змісту абзацу 1 п. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України слідує, що як до внесення до нього змін згідно із Законом № 2719-IX від 03.11.2022, так і після їх внесення перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не зупиняється щодо дотримання строків подання звітності.
Положення п. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, які діяли станом на граничну дату подання вищевказаних звіту і повідомлення, встановлену п.39.4.2 ст.39 ПК України (1 жовтня 2022 року), не розповсюджувалися на повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (яке охоплюється ст.39 ПК України).
Пунктом 3 Розділу ІІ Закону України від 03.03.2022 № 2118-ІХ було установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, будь-яка звітність, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, подається з урахування строків, визначених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Згідно з п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 03.03.2022 № 2118-ІХ та Закону України від 24.03.2022 № 2142-ІХ у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Початково законодавцем було запроваджено універсальне правило, у силу якого платники податків, які не мають можливості своєчасного виконання податкового обов`язку, повинні забезпечити виконання податкового обов`язку протягом 6 місяців після припинення або скасування правового режиму воєнного стану.
В свою чергу Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, були внесені зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, які діяли станом і на дату виникнення у позивача обов`язку по поданню звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Внесеними змінами установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
З 27.05.2022 згідно з п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Виходячи з викладеного, суд зауважує, що положеннями п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ усі платники податків за критерієм можливості (тобто фізичної здатності) виконати власний податковий обов`язок були розмежовані/розподілені законодавцем за 3 категоріями, а саме: 1) платники податків, які станом на 27.05.2022 мають можливість виконати податковий обов`язок за період від 24.02.2022 до 27.05.2022 і звітні податкові періоди після 27.05.2022; 2) платники податків, які станом на 27.05.2022 не мають можливість виконати податковий обов`язок за період від 24.02.2022 до 27.05.2022 і звітні податкові періоди після 27.05.2022, але набули таку можливість у часовий проміжок після 27.05.2022 до календарної дати настання події припинення або скасування воєнного стану в Україні; 3) платники податків, які станом на 27.05.2022 не мають можливість виконати податковий обов`язок за період від 24.02.2022 до 27.05.2022 і звітні податкові періоди після 27.05.2022 та не набули такої можливості у часовий проміжок після 27.05.2022 і до календарної дати настання події припинення або скасування воєнного стану в Україні після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Таким чином, з 27.05.2022, тобто з дати набрання чинності Закону України № 2260-IX, поновлено, зокрема, перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством для реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
Вказане свідчить про виникнення з цього моменту у платників податків (які мають можливість своєчасно виконувати податкові зобов`язання) обов`язку дотримуватись визначених ПК України строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів.
Крім того, з моменту набрання чинності вказаного Закону України № 2260-IX (27.05.2022), платники податків, які мають можливість виконати свої зобов`язання, передбачені ПК України, та щодо яких не зупинено перебіг строків, однак не виконали їх, несуть за це відповідальність, передбачену податковим законодавством.
Cуд також звертає увагу, що згідно з положенням п.п. 69.9 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022 (діючого на момент, зупинення перебігу строків не розповсюджується, зокрема, на подачу «звітності», тобто всієї звітності, подання якої передбачено ПК України, в тому числі і звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу.
Словосполучення «в тому числі» в даному випадку не означає, що лише щодо такого виду звітності не зупиняється перебіг строків, встановлених ПК України, а свідчить лише про те, що звітність, передбачена пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, є частиною іншого (більшого) поняття «звітності», яке використано у даній нормі.
Подання звітності передбачає подання до контролюючого органу показників, які характеризують діяльність підприємства за певний період, відомостей чи інформації, необхідної для обчислення та сплати податків, зборів та інших обов`язкових платежів, перевірки правильності їх обчислення та сплати.
Cуд зазначає, що трансфертне ціноутворення регулюється саме ст. 39 ПК України, якою і закріплено порядок подачі звітності з трансфертного ціноутворення, а саме: звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (п. 39.4 ПК України). Вказаною статтею врегульовано і строки подання такої звітності - до 1 жовтня року, що настає за звітним.
При цьому подання цієї звітності впливає на можливість здійснення податковим органом контролю за діяльністю суб`єкта господарювання, пов`язаною з трансфертним ціноутворенням, правильністю визначення обсягу оподатковуваного прибутку (об`єкта оподаткування), отриманого платником податку.
Стосовно доводів представника позивача про поширення на спірні правовідносини п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, відповідно до яких до платника податків не застосовуються штрафні санкції в період дії карантину, суд зазначає таке.
Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є не подання позивачем звітності, визначеної ПК України.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
З 01.07.2023 на всій території України було скасовано карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2 (пункт 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2").
У зв`язку зі скасуванням карантину та з метою узгодження окремих законодавчих норм Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" (набрав чинності 01.08.2023) виключено абзац вісімнадцятий підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, за яким у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовувалась відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовувались. Отже, з 01.08.2023 штрафні санкції застосовуються відповідно до чинних норм законодавства.
У рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року N 1-рп/99 вказано, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.
Закон України від 30 червня 2023 року № 3219-ІХ "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану" (набрав чинності 01.08.2023) немає зворотної дії у часі для юридичних осіб, оскільки у ньому про це безпосередньо не зазначено.
ПК України чітко було визначено, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Підсумовуючи викладене, суд вважає правомірним застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п. 120.3 ст. 120 ПК України, з огляду на що оскаржувані податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області є обґрунтованим та скасуванню не підлягає.
Крім того, не підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Державної податкової служби України № 31187/6/99-СО-06-03-01-06 від 17.10.2024 про результати розгляду скарги, адже прийнято воно в межах приписів законодавства. Позивачем не надано доказів на підтвердження порушень при розгляді заяви.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі викладеного вище, суд дійшов до висновку, що позов ТОВ "ДЕК" не підлягає задоволенню.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову судові витрати позивача не підлягають розподілу.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ДЕК (84207, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Попова, 12, код ЄДРПОУ 38042216) до Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, 59, код ЄДРПОУ 44070187), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування в частині податкових повідомлень-рішень від 15 серпня 2024 року № 3493/05-99-23-02/38042216, № 3494/05-99-23-02/38042216, визнання протиправним та скасування рішення № 31187/6/99-СО-06-03-01-06 від 17.10.2024 - залишити без задоволення.
Повний текст рішення складено 29.01.2025.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.А. Голуб
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124775124 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голуб В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні