Рішення
від 28.01.2025 по справі 280/800/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28 січня 2025 року Справа № 280/800/20 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сацького Р.А., розглянув у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Нововасилівська селищна рада про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,

ВСТАНОВИВ:

06.02.2020 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі - позивач) до Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області (далі - Відповідач), в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень відповідача, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію приміщень за вказаною адресою, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки позивачем.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем встановлено численні порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівель та приміщень Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «спеціалізована школа I-III ступенів позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, який розташований за адресою: 72420, Запорізька область, Приазовський район, с. Нововасилівка вул. Миру, 2-а; Воскресенська філія І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської райради Запорізької області, яка знаходиться за аресою: 72414 Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Шкільна (Леніна), 64 та Розівська філія І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський НВК «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, яка знаходиться за адресою: 72410 Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Бікбулатова, 12 експлуатуються з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

На підставі вищевикладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 10.02.2020 справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом (повідомленням) сторін.

09 квітня 2020 року ухвалою суду - розгляд адміністративної справи № 280/800/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Опорного навчального закладу Нововасилівського навчально -виховного комплексу «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,продовжено за правилами загального позовного провадження.

Призначено підготовче судове засідання на 22 квітня 2020 року о 09 год. 10 хв.

Крім того, ухвалою суду 12 травня 2025 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Нововасилівську селищну раду (72420, Запорізька обл., Приазовський район, смт Нововасилівка, вул. Кооперативна, 78, код ЄДРПОУ 24911634).

03.02.2020 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №18452), в якому останній зазначає, що відповідачем усунуто деякі порушення, які зазначені у приписі.

Крім того, за заявою Відповідача (№ 01-07/149 від 11.11.2021 була проведена позапланова перевірка на виконання Припису 23 від 15.05.2020, а саме виконання пунктів припису за № 1, 5, 12.

Враховуючи той факт, що зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень навчального закладу призведе до зупинення освітнього процесу, а також у зв`язку з тим, що відповідач вжив і продовжує вживати всіх необхідних заходів щодо усунення виявлених порушень, просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Підготовче провадження не одноразово відкладалось за клопотанням відповідача.

Під час розгляду справи провадження у справі неодноразово зупинялось та поновлювалось.

26 грудня 2024 року ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі № 280/800/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на 28 січня 2025 року о/об 14 год. 10 хв.

Представник відповідача у судове засідання 28 січня 2025 р. не прибув. Про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, шляхом публікації оголошення на сайті Судової влади України про призначення справи до розгляду по суті на 28 січня 2025 року об 14 год. 10 хв. Скріншот оголошення наявний в матеріалах справи.

Представник відповідача про причини неявки суд не повідомив.

Крім того, ухвала про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду від 26.12.2024 та повістку про виклик до суду була направлена відповідачу на електронну адресу, яка зазначена в позовній заяві. Скріншот відправлення наявний в матеріалах справи.

Третя особа в судове засідання 28 січня 2025 року не прибула. Про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлена належним чином, шляхом отримання повістки про виклик до суду через Електронний суд. Третя особа отримала повідомлення 26.12.2024 об 20 год. 24 хв.

18.12.2023 до суду від представника позивача надійшло клопотання (вх. №56176) про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Повідомлення відповідача здійснено у відповідності до підпункту 20 п. 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Згідно ч. 1 статті 12-1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" порядок виклику в суд та повідомлення про судове рішення здійснюється наступним порядком:

Якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають електронного кабінету, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з частиною четвертою статті 229 КАС України, при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

Приазовським РС Головного управління ДСНС України у Запорізькій області в період з 16 грудня по 17 грудня 2019 року було проведено позапланову перевірку Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області (далі - Відповідач), за наслідками якої було складено акт № 220 від 17.12.2019 (а.с. 12-18).

В ході перевірки Позивачем встановлено, що об`єкти Відповідача, а саме: Опорний навчальний заклад Нововасилівський навчально-виховний комплекс «спеціалізована школа I-III ступенів позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, який розташований за адресою: 72420, Запорізька область, Приазовський район, с. Нововасилівка вул. Миру, 2-А; Воскресенська філія І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської райради Запорізької області, яка знаходиться за аресою: 72414 Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Шкільна (Леніна), 64 та Розівська філія І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський НВК «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, яка знаходиться за адресою: 72410 Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Бікбулатова, 12 експлуатуються з порушенням норм пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

В період провадження у адміністративній справі № 280/800/20 позаплановою перевіркою (Актом № 287 від 16.11.2021) було встановлено що частина порушень пожежної безпеки Відповідачем усунута, а саме пункти № 1, 5, 12 Припису № 23 від 15.05.2020.

Однак, на цей час Відповідачем не повністю усунуті порушення пожежної безпеки, а саме:

Опорний навчальний заклад Нововасилівський навчально-виховний комплекс «спеціалізована школа I-III ступенів позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, який розташований за адресою: 72420, Запорізька область, Приазовський район, с. Нововасилівка вул. Миру, 2-а:

- Приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту.

Воскресенська філія І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської райради Запорізької області, яка знаходиться за аресою: 72414 Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Шкільна (Леніна), 64:

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконані способом опресування, зварювання, паяння, затискачами болтовими або гвинтовими;

- Приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту.

Розівська філія І-ІІ ступенів ОНЗ Нововасилівський НВК «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів позашкільний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, яка знаходиться за адресою: 72410 Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Бікбулатова, 12:

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів:

- Приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;

- Не забезпечено приміщення закладу первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно розрахунку;

- Об`єкт не забезпечено необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівлі відповідно до вимог ДБН В.2.5 - 74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі».

Щодо залишених порушень суд зазначає наступне.

- Приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».

Відповідно до вимог пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Мін`юсті України за № 252/26697 від 05 березня 2015 року, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 4.1,пункт 12.1.1, пункт 13.1, пункт 15.1, пункт 15.2, пункт 15.4, додатку А ДБН В.2.5-56:2014).

Відсутність системи протипожежного захисту (пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу) не дасть можливості виявлення загорання, минаючи людський фактор, на його ранній стадії та сповіщення працюючого персоналу і підрозділів оперативно-рятувальної служби про загорання. У такому випадку суттєво збільшується час розвитку пожежі до моменту її виявлення, що спричинить значні матеріальні збитки, загибель та/або травмування людей.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Відповідно до вимог пункту 1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Мін`юсті України за № 252/26697 від 05 березня 2015 року, з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Невиконання цієї вимоги приводить до перегрівання електричних проводів з подальшим їх замиканням, що несе загрозу для здоров`я і життя людей від пожежі або ураження електричним струмом.

- Не забезпечено приміщення закладу первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно розрахунку.

Відповідно до вимог пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Мін`юсті України за № 252/26697 від 05 березня 2015 року, територія підприємства, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені у повному обсязі первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.

Відсутність первинних засобів пожежогасіння може ускладнити ліквідацію пожежі на початковій стадії її розвитку саме персоналом об`єкта, до прибуття пожежно-рятувального підрозділу. За відсутності достатньої кількості засобів пожежогасіння є ризик розповсюдження вогню на значну площу, а також продуктів горіння, що несе загрозу для здоров`я та життя людини.

- Об`єкт не забезпечено необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівлі відповідно до вимог ДБН В.2.5 - 74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі».

Відповідно доч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до вимог пункту 4 розділу I Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Мін`юсті України за № 252/26697 від 05.03.2015, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових витрат і знищення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до вимог пункту 6.2.3. ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.» витрату води на зовнішнє пожежогасіння (на одну пожежу) житлових і громадських будинків для розрахунку з`єднувальних та розподільних ліній водопровідної мережі, а також водопровідної мережі всередині мікрорайону або кварталу слід приймати для будівлі, що потребує найбільшої витрати води, згідно з таблицею 4.

Відсутність необхідної кількості води для зовнішнього пожежогасіння будівель сприяє ускладненню проведення заходів, пов`язаних з ліквідацією пожежі, що в свою чергу, створює загрозу для здоров`я і життя людей, які можуть знаходитись на даному об`єкті.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Зазначені порушення стали підставою для звернення позивача до суду із позовною заявою про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області.

Суд, зазначає що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України «Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності».

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Частиною 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Згідно частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:

11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;

12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Крім того, слід зазначити, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що виходячи із системного аналізу положень Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, орган ДСНС зобов`язаний скласти припис за допомогою якого зобов`язати підконтрольний об`єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.

Так, судом встановлено, що наразі відповідачем не усунуто порушення правил пожежної та техногенної безпеки, викладені у Акті перевірки № 220 від 17.12.2019, оскільки докази їх виконання на момент розгляду судом не надано.

Згідно з п. 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про пожежну безпеку», забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.

Суд зауважує, що виявлені порушення правил пожежної та техногенної безпеки, які викладені у акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду № 220 від 17.12.2019, дійсно створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд зазначає, що згідно вимог п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, надзвичайна ситуація це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Згідно вимог пункту 25 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.

У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.

За визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Згідно з вимогами пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.

Отже, порушення, які були виявлені під час перевірки будівель та споруд відповідача були такими, що створювали загрозу життю та/або здоров`ю людей, а відтак і достатніми підставами для застосування до відповідача заходів реагування, саме у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області

Встановлені та неусунені порушення, на переконання суду, свідчать про високі ризики пожежі та в разі настання техногенної або пожежної події можуть завдати істотну шкоду життю та здоров`ю людей як викладачів, так і в першу чергу дітей Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області.

Станом на дату прийняття рішення у справі відповідачем не надано доказів повного усунення встановлених під час перевірки порушень.

Згідно вимог статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на момент розгляду справи наявні підстави для заборони експлуатації будівлі та приміщень Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, а відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Оскільки, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

Керуючись статтей 139, 143 та 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, третя особа, яка не заявляє позовних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Нововасилівська селищна рада про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будинків, споруд та приміщень Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально - виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області розташованого за адресою: 72420, Запорізька область, Приазовський район, с. Нововасилівка, вул. Миру, 2 - А, будівлі та приміщень Воскресенської філії І-ІІ ступенів опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, яка розташована за адресою: 72414 Запорізька область, Приазовський район, с. Воскресенка, вул. Шкільна (Леніна), 64, будівлі та приміщень Розівської філії І-ІІ ступенів ОНЗ Нововасилівський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області, яка знаходиться за адресою: 72410 Запорізька область, Приазовський район, с. Розівка, вул. Бікбулатова, 12, шляхом зобов`язання Опорного навчального закладу Нововасилівський навчально-виховний комплекс «спеціалізована школа I-III ступенів позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівлі та приміщення за вказаними адресами, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Адреси та інші дані учасників розгляду справи:

позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593);

відповідач: Опорний навчальний заклад Нововасилівського навчально-виховного комплексу «Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів - позашкільний навчальний заклад «Гармонія» Приазовської районної ради Запорізької області (72420, Запорізька область, Приазовський район, с. Нововасилівка, вул. Миру, буд. 2-А, код ЄДРПОУ 41453852);

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Нововасилівська селищна рада (72420, Запорізька обл., Приазовський район, смт Нововасилівка, вул. Кооперативна, 78, код ЄДРПОУ 24911634).

Рішення у повному обсязі складено та підписано суддею 28 січня 2025 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124775718
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —280/800/20

Рішення від 28.01.2025

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 06.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 22.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 22.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 16.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 19.08.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні