ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2025 рокусправа № 380/21319/24 м. Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Качур Р.П. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Платинум» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення -
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Платинум» (далі - позивач, ТзОВ «Компанія Платинум») звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач), у якій просить визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівські області № 29048/13-01-04-10 від 03.07.2024.
В обґрунтування позову зазначено те, що відповідачем проведено камеральну перевірку позивача стосовно дотримання ТзОВ «Компанія Платинум» порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вважає, що відповідач при визначенні сум штрафів за невчасну реєстрацію податкових накладних відповідно до ст. 1201.1 статті 120 ПК України не врахував змін до законодавства.
Вказує на те, що на момент проведення перевірки та винесення оскарженого податкового повідомлення-рішення набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до Податкового кодексу України в частині доповнення підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
Також звернув увагу на пункт 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, відповідно до якого штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішення щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням пункту 7 цього підрозділу).
Ухвалою від 17.10.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 81734 від 05.11.2024), вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Вказав, що у ході проведення камеральної перевірки Головним управлінням ДПС у Львівській області виявлено порушення ТзОВ «Компанія Платинум» граничних строків реєстрації податкових накладних, що і стало підставою для накладення штрафу. Зазначив, що Верховний Суд у постановах від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23 та від 06.02.2024 у справі № 160/10740/23 висловив правову позицію щодо застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, підпункту 62.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України, яка збігається з доводами податкового органу та зводиться до такого.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних. Реєстрація таких у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Також вказав, що відповідно до пункту 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Зазначив також про те, що в період дії карантину накладено мораторій щодо застосування згідно п. 120.1 ст. 120 ПК України штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця, в якому завершується дія карантину вказав, що Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 № 2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Абзацом 17 пп 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, на думку відповідача, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п. 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.
Отже, норма п. 52.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України щодо незастосування штрафів у зв`язку з мораторієм тимчасово не застосовується з 27.05.2022.
Окрім цього, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшено строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Вважає, що доводи позивача про застосування штрафних санкцій згідно з п. 11 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України «штрафні санкції за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються в розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування штрафних санкцій» не заслуговують на увагу, оскільки на день прийняття оскарженого у цій справі податкового повідомлення-рішення чинними були як пункт 1201.1 статті 1201 ПК України так і пункт 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. До аналогічного висновку дійшов ВС у постанові від 24.09.24 у справі № 560/19985/23.
Просив відмовити у задоволенні позову.
Суд всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
ТзОВ Компанія Платинум зареєстроване як юридична особа та з 01.09.2019 є платником податку на додану вартість, ідентифікаційний код юридичної особи 34921590, основний вид діяльності за КВЕД: 20.15 Виробництво добрив і азотних сполук.
ГУ ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку позивача стосовно дотримання ТзОВ «Компанія Платинум» порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, про що складено Акт № 23486/13-01-04-10/349221590 від 06.06.2024.
У вказаному акті зафіксовано, що за даними Єдиного реєстру податкових накладних встановлено порушення вимог, передбачених п. 201.1 ст. 201 та/або 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:
- № 1 від 06.10.2022 зареєстровано 15.11.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 15 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 20160 грн; сума штрафної санкції 2016 грн;
- № 2 від 07.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 60 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 2400 грн; сума штрафної санкції 720 грн;
- № 1 від 02.11.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 30 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 1680 грн; сума штрафної санкції 336 грн;
- № 7 від 19.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 45 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 4720 грн; сума штрафної санкції 1416 грн;
- № 9 від 21.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 45 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 33600 грн; сума штрафної санкції 10080 грн;
- № 3 від 04.11.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 30 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 1880 грн; сума штрафної санкції 376 грн;
- № 3 від 11.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 60 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 2560 грн; сума штрафної санкції 768 грн;
- № 14 від 31.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 45 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 880 грн; сума штрафної санкції 264 грн;
- № 5 від 14.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 60 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 22000 грн; сума штрафної санкції 6600 грн;
- № 13 від 30.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 76 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 2080 грн; сума штрафної санкції 832 грн;
- № 7 від 19.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 76 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 13040 грн; сума штрафної санкції 5216 грн;
- № 5 від 09.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 3600 грн; сума штрафної санкції 1440 грн;
- № 2 від 02.11.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 3 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 5640 грн; сума штрафної санкції 1128 грн;
- № 1 від 06.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 28800 грн; сума штрафної санкції 11520 грн;
- № 10 від 26.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 76 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 3200 грн; сума штрафної санкції 1280 грн;
- № 11 від 29.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 76 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 33040 грн; сума штрафної санкції 13216 грн;
- № 4 від 09.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 5360 грн; сума штрафної санкції 2144 грн;
- № 6 від 12.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 320 грн; сума штрафної санкції 128 грн;
- № 2 від 06.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 29600 грн; сума штрафної санкції 11840 грн;
- № 12 від 30.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 76 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 1520 грн; сума штрафної санкції 608 грн;
- № 3 від 07.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 23520 грн; сума штрафної санкції 9408 грн;
- № 3 від 07.09.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 91 день, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 23520 грн; сума штрафної санкції 9408 грн;
- № 11 від 26.10.2022 зареєстровано 30.12.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 45 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 1280 грн; сума штрафної санкції 384 грн;
- № 7 від 14.03.2022 зареєстровано 02.01.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 172 дні, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 4083 грн; сума штрафної санкції 1633,33 грн;
- № 28 від 28.02.2022 зареєстровано 14.04.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 27 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 5250 грн; сума штрафної санкції 262,5 грн;
- № 6 від 10.03.2022 зареєстровано 14.04.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 9 дні, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 1400 грн; сума штрафної санкції 28 грн;
- № 4 від 06.03.2022 зареєстровано 14.04.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 9 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 7800 грн; сума штрафної санкції 156 грн;
- № 2 від 01.03.2022 зареєстровано 14.04.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 9 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 20850 грн; сума штрафної санкції 417 грн;
- № 7 від 15.03.2022 зареєстровано 14.04.2022, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 9 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 4200 грн; сума штрафної санкції 84 грн;
- № 5 від 08.03.2022 зареєстровано 14.04.2023, порушення термінів реєстрації податкової накладної на 9 днів, сума податку на додану вартість за податковою накладною/розрахунком коригування 10950 грн; сума штрафної санкції 219 грн;
Перевіркою встановлено, що ТзОВ «Компанією Платинум» порушено вимоги передбачені пунктом 2011 ст. 201 та/або п. 192.1 ст. 192 п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за період вересень, жовтень, листопад 2022 року, лютий, березень 2023 року на суму 295413,33 грн.
ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення-рішення форми Н від 03.07.2024 № 29048/13-01-04-10 за платежем: податок на додану вартість, відповідно до якого до позивача у зв`язку із встановленими порушеннями граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, та згідно з ст. 1201 Податкового кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 84519,83 грн.
Вважаючи таке рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Вирішуючи справу суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України).
За приписами п. 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, відповідно до абз. 1 п. 201.10 статті 201 ПК України в редакції, яка була чинною на момент складення податкових накладних при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Фактично вказана норма визначає юридичний факт, яким платник податків може підтверджувати надіслання контролюючому органу даних для забезпечення обробки таких відомостей з метою їх подальшого відображення в ЄПН.
У пункті 201.10 статті 201 ПК України також передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Статтею 1201 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення п. 201.10 статті 201 ПК України.
Так, згідно з п. 1201.1 статті 1201 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Із аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для притягнення суб`єкта господарювання до відповідальності у вигляді штрафу за п.1201.1 статті 1201 ПК України.
Суд зазначає, що у цій справі не є спірним сам факт затримки реєстрації податкових накладних, оскільки позивач погоджується з тим, що зареєстрував податкові накладні пізніше встановленого строку. Натомість доводи позивача ґрунтуються на тому що на момент проведення перевірки та винесення оскарженого податкового повідомлення-рішення набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до Податкового кодексу України в частині доповнення підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які пом`якшили відповідальність платника податків на період дії воєнного стану за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
З цього приводу суд зазначає, що Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Отже, з набранням чинності Законом № 2260-ІХ передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX доповнив підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.11.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п. 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.
Судом з акта перевірки від 27.04.2023 № 10491/13-01-04-10/36769379 встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючий орган дійшов висновку про порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині дотримання термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, перелік яких наведено вище.
Як встановлено судом з матеріалів справи, усі податкові накладні, реєстрація яких була предметом перевірки відповідачем, складені у період з 14.03.22 по 15.03.2023 та зареєстровані позивачем у період з 15.11.2022 по 14.04.2023, тобто в період дії відновленої Законом України № 2260-ІХ від 12 травня 2022 року відповідальності за невчасну реєстрацію податкових накладних.
Як встановлено судом з розрахунку штрафу на порушення термінів реєстрації податкових накладних, який є додатком до оскарженого податкового повідомлення-рішення розмір штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних № 28 від 28.02.2023 (зареєстровано 14.04.2023), № 6 від 10.03.2023 (зареєстровано 14.04.2023), № 4 від 06.03.2023 (зареєстровано 14.04.2023), № 2 від 01.03.2023 (зареєстровано 14.04.2023), № 7 від 15.03.2023 (зареєстровано 14.04.2023), № 5 від 08.03.2023 (зареєстровано 14.04.2023), які зареєстровані після набрання чинності Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України, такий відповідає розміру штрафу, визначеного п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, тому в цій частині суд не знайшов порушень контролюючого органу.
Щодо доводів позивача про те, що оскільки пунктом 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинними на день прийняття рішення щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій, контролюючий орган з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, повинен був застосувати штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України суд зазначає таке.
Після введення воєнного стану в Україні (24 лютого 2022 року) законодавець не вносив змін до загальних норм, що регулювали як строки реєстрації податкових накладних, так і умови притягнення до відповідальності за їх порушення. Дія цих норм (зокрема, статей 120-1 і 201 ПК України) не зупинялася, особливості їх застосування не встановлювалися. Єдиним виключенням був період з 07 березня 2022 року до 26 травня 2022 року, коли ПК України передбачав безумовне зупинення усіх строків, зокрема, встановлених цим Кодексом (підпункт 69.9 пункту 69 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, пункт 102.9 статті 102 ПК України).
Станом на день прийняття оскарженого у цій справі податкового повідомлення-рішення чинними були як пункт 1201.1 статті 1201 ПК України, так і пункт 89 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.
Разом з тим відсутні підстави вважати, що станом на час виникнення спірних правовідносин існувала колізія між загальними нормами (статті 1201 і 201 ПК України) і тимчасовими (пункти 89 і 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України), з огляду на таке.
Верховний Суд у постанові від 26 листопада 2020 року у справі № 500/2486/19 зазначав, що під юридичною колізією потрібно розуміти певний конфлікт, суперечку в правовій сфері, в основі яких суперечності між правовими актами й нормами, прийнятими з одного й того ж питання. Ці норми й акти можуть бути прийняті одним або різними суб`єктами правотворчості, але спрямовані на регулювання одних суспільних правовідносин, і їх застосування дає різний, зокрема можливий протилежний результат.
Податковий кодекс України в пункті 56.21 статті 56 установлює шляхи подолання колізій у податкових правовідносинах таким чином: у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Тобто виключно у випадку, якщо одне і те саме питання є предметом регулювання різними нормами чи нормативно-правовими актами, це вважається юридичною колізією, яка підлягає вирішенню відповідно до наявних у правовій сфері способів.
Системний аналіз загальних норм (статті 1201 і 201 ПК України) і тимчасових (пункти 89 і 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України) дає підстави для висновку, що станом на час прийняття податкового повідомлення-рішення № 29048/13-01-04-10 від 03.07.2024 Податковий кодекс України, фактично, розділив розмір фінансової відповідальності за податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних на дві категорії в залежності від норми, якою такий строк був встановлений, а саме:
1) у випадку, якщо до конкретної податкової накладної застосовним є строк її граничної реєстрації, встановлений статтею 201 ПК України, реєстрація податкової накладної поза таким строком утворює склад правопорушення, за яке передбачена відповідальність пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України;
2) у випадку, якщо до конкретної податкової накладної застосовним є строк її граничної реєстрації, встановлений пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, реєстрація податкової накладної поза таким строком утворює склад правопорушення, за яке передбачена відповідальність пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Отже, розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних залежать від складу правопорушення, допущеного платником податків. Це свідчить про відсутність підстав вважати, що одне і те саме питання станом на час виникнення спірних правовідносин врегульовувалося різними нормами права по-різному.
Оскільки у цій справі податкове правопорушення виникло внаслідок порушення позивачем строку, встановленого статтею 201 ПК України (щодо податкових накладних, складених в період з 06.09.2022 по 02.11.2022), наявні підстави для притягнення його до відповідальності на підставі і у розмірах, визначених ст. 1201 ПК України, який був чинний на час прийняття податкового повідомлення-рішення.
Тому суд відхиляє доводи позивача про те, що на час реєстрації податкових накладних, складених у період з 06.09.2022 по 02.11.2022 штрафні санкції застосовуються у розмірах встановлених пунктом 90 підрозділом 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Щодо податкових накладних, складених після 28.02.2023, то за невчасну їх реєстрацію застосовуються штрафні санкції у розмірах встановлених пунктом 90 підрозділом 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про правомірність притягнення позивача до відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних за невчасну їх реєстрацію у розмірах, визначених статтею 1201 ПК України та пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, залежно від дати їх складення.
Вказаний висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеній у справі № 560/19985/23 від 24.09.2024, яка в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні спірних правовідносин.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафні фінансові санкції за порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на вищезазначені висновки суду, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову ТзОВ «Компанія Платинум».
В силу приписів ст. 139 КАС України, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 294, 295 КАС України, суд-
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Качур Р.П.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124776939 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні