Справа № 420/37186/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Заступника керівника Одеської обласної прокуратури до Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, треті особи - Відділ освіти, молоді та спорту Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, Комунальний заклад «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, Філія «Лабушненська початкова школа» Комунального закладу «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Кодимської міської ради Подільського району Одеської області VIII скликання 44 сесії № 4686-VIII від 23.05.2024 «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» Комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23.05.2024 Кодимською міською радою Подільського району Одеської області без проведення громадського обговорення, з посиланням на розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 17.12.2021 № 1313/од-21 «Про заходи щодо формування мережі закладів освіти Одеської області», ст. 143 Конституції України, ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування», ст. 25, ч. 2 ст. 66 Закону України «Про освіту», ст. ст. 32, 35, 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» прийнято рішення № 4686-VIII «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області». У п. 1 вказаного рішення зазначено: перепрофілювати (змінити тип закладу загальної середньої освіти) філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області шляхом пониження до початкової школи. Також п. П. 2-4 вказаного рішення перейменовано філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області на філію «Лабушненська початкова школа» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, затверджено положення філії «Лабушненська початкова школа» (без зазначення про втрату чинності рішення міської ради від 20.01.2022 за № 3121) та зобов`язано керівника комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області у зв`язку із зміною типу закладу освіти вжити організаційно-правових заходів, передбачених цивільним, господарським та трудовим законодавством. Спірне рішення прийнято без проведення громадського обговорення та врахування думки громади, в тому числі і батьків учнів, які навчались в філії «Лабушненська гімназія». При цьому, у листі Кодимської міської ради від 10.09.2024 № 03-17/3148 зазначено, що процедура проведення громадського обговорення при прийнятті Рішення № 4686 не проводилась. Натомість, міською радою не прийнято до уваги, що реалізація (виконання) оскаржуваного рішення відбулось у період воєнного стану, тоді як Законом України «Про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» від 19.06.2022 № 2315-ХШ, на час воєнного стану призупинено положення про наповнюваність класу. При цьому, у листі Кодимської міської ради від 10.09.2024 № 03-17/3148 зазначено, що процедура проведення громадського обговорення при прийнятті Рішення № 4686 не проводилась. Натомість, міською радою не прийнято до уваги, що реалізація (виконання) оскаржуваного рішення відбулось у період воєнного стану, тоді як Законом України «Про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» від 19.06.2022 № 2315-ХШ, на час воєнного стану призупинено положення про наповнюваність класу. Отже міською радою не дотримано вимоги опублікування проекту рішення для обговорення на громадських слуханнях реорганізацію Лабушненської гімназії, не повідомлено громаду про проведення засідання комісії, не повідомлено громаду про скликання сесії, її порядку денного, без жодних опублікувань проектів рішення (ні для громадських слухань, ні для засідання комісії), чим порушені норми Закону України «Про місцеве самоврядування України», Закону України «Про освіту», Закону України «Про доступ до інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996.
Ухвалою судді від 09.12.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
26.12.2024 до суду від Кодимської міської ради Подільського району Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що відповідно до п.1.6. Статуту КЗ «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» затвердженого рішенням Кодимської міської ради від 20.01.2022 року № 3121 (далі Заклад) до структури КЗ «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» входила філія - Лабушненська гімназія, яка здійснювала освітню діяльність на початковому та базовому середньому рівнях загальної середньої освіти, та дошкільне відділення, як структурний підрозділ Закладу без статусу юридичної особи і діяла на підставі затвердженого положення. Отже, на основі Типового положення про філію закладу освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2017 № 1568, філія закладу освіти (опорного закладу освіти) це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що не має статусу юридичної особи і діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти. Тому вимоги абзацу 2 частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо оприлюднення, проведення громадського обговорення проектів рішень не менше ніж за один рік до їх прийняття є обов`язковими у разі перепрофілювання саме Закладу загальної середньої освіти, в нашому випадку це Комунальний заклад «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1», а не філія, яка не являється юридичною особою і є лише структурним підрозділом Закладу. Тому проведення громадського обговорення при прийнятті Рішення 4686 не мало місце. Так, у філії «Лабушненська гімназія» у 2023-2024 навчальному році навчалось 67 учнів. Середня наповнюваність класів у вказаному закладі освіти становила - 7 учнів, а для мінімального розрахунку отримання освітньої субвенції на 2024 рік, відповідно до даних МОН розрахункова наповнюваність класів - 16 учнів, що і є основною проблемою утримання та належного функціонування філії з малою наповнюваністю учнів. Облік дітей від 0 до 6(7) років по с. Лабушне, станом на вересень 2024 року складає 24 дитини: -0-1 рік 3 дитини; -1-2 роки 3 дитини; -2-3 роки 4 дітей; -3-4 роки - 4 дітей; -4-5 років -5 дитини; -5-6 років -5 дітей; - 6-7 років 0 дітей. З них 10 дітей зараховані до дошкільного відділення філії «Лабушненська гімназія». Але протягом 2023-2024 навчального року відвідування дітей дошкільного відділення було на низькому рівні. Також, відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. № 6 зі змінами та доповненнями: «За рахунок субвенції не здійснюється з 1 вересня 2016 року фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб». Кількість учнів у початкових класах філії «Лабушненська гімназія» на 2023 -2024 роки складала 25 осіб. Утримання 1-го учня в 2023 році в філії «Лабушненська гімназія» становила 33 151 грн на рік, загальна сума утримання учнів 2 221 000 грн на рік, а у 2024 році- утримання 1-го учня становить 34 979 грн на рік, загальна сума утримання з розрахунку на 67 дітей 2 343 612 грн. Такі великі обсяги витрат спрямовуються не на розвиток галузі чи забезпечення якості освіти, а виключно на оплату праці, в вищенаведені розрахунки не включено утримання приміщення та сплату комунальних платежів. Крім того,оскаржуване Рішення № 4686 є лише рішенням, спрямованим на реалізацію Рішення 4685, а тому процедура проведення громадського обговорення не мала місця при прийнятті Рішення 4686. Тому і доводи позивача про протиправність оскаржуваного Рішення 4686 в частині відсутності процедури проведення громадського обговорення при його прийнятті безпідставні, оскільки Рішення 4686 не є предметом позову в межах даної адміністративної справи.
Ухвалою суду від 06.01.2025 в задоволенні клопотання представника Одеської обласної прокуратури із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.
07.01.2025 до суду від Одеської обласної прокуратури надійшла відповідь на відзив, згідно з якою Положення про філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області» (далі філія «Лабушненська гімназія») затверджене рішенням Кодимської міської ради Подільського району Одеської області від 20.01.2022за № 3121, яке на даний час не скасовано. Відповідно до п. 1.1 Положення від 20.01.2022 за № 3121 засновником філії є Кодимська міська рада Подільського району Одеської області. Головною метою філії є забезпечення реалізації прав громадян на здобуття початкової та базової середньої освіти. Фактично, п. 1.1 положення про філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, затвердженим рішенням Кодимської міської ради від 20.01.2022 №3121 підтверджено, те, що філія являється закладом освіти, що забезпечує потреби громадян на здобуття освіти, хоча і не є юридичною особою. Тотожне положення передбачено у положенні філії, затверджене оскаржуваним рішенням Кодимської міської ради від 23.05.2024 №4686-VIII, після перепрофілювання закладу освіти. Таким чином, філія «Лабушненська гімназія» заснована Кодимською міською радою та має статус закладу освіти, оскільки основним видом її діяльності є освітня діяльність. , Кодимською міською радою Подільського району Одеської області при прийнятті оскаржуваного рішення від 23.05.2024 № 4686-VIII «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» Комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області» шляхом пониження до початкової школи порушено право громади брати участь у місцевому самоврядуванні, яке передбачене ст. 140 Конституції України та ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підготовки та проведення консультацій з громадськістю, порядок опублікування проекту рішення, а також порушено: права та інтереси учнів філії «Лабушненська гімназія», а саме гарантованого! державою права на повну середню освіту, передбаченого ст. 53 Конституції України. Таким чином, Кодимська міська рада Подільського району Одеської області прийняла рішення від 23.05.2024 № 4686-VIII «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» Комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області» шляхом пониження до початкової школи всупереч вимогам ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Унаслідок прийняття вищевказаного рішення учнів філії «Лабушненська гімназія» позбавлено можливості на продовження отримувати освіту у сільській місцевості, а саме: у селі Лабушне Подільського району Одеської області, яке найближчим до місця проживання навчальному закладі, всупереч принципу доступності освіти, гарантованому Конституцією України та Законом України «Про освіту». Ураховуючи вищевикладене, при прийнятті оскаржуваного рішення Кодимською міською радою порушено вимоги Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про доступ до публічної інформації», Порядку № 996, оскаржуване рішення прийнято за відсутності згоди жителів с. Лабушне, що безпосередньо впливає на конституційне їх право на освіту та без дослідження питання безпеки підвезення дітей до інших шкіл, у зв`язку із аварійним станом доріг, військовим станом в Україні, а отже порушує права та інтереси територіальної громади с. Лабушне.
Пояснення від третіх осіб: Відділу освіти, молоді та спорту Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, Комунального закладу «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, Філії «Лабушненська початкова школа» Комунального закладу «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області щодо адміністративного позову та відзиву до суду не надійшли.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що з метою забезпечення умов для рівного доступу осіб до якісної освіти, формування спроможної освітньої мережі Кодимської міської ради, враховуючи висновки та рекомендації постійних комісії, відповідно до проведеного аналізу поточного стану та перспектив розвитку освітньої мережі Кодимської міської ради, зокрема щодо демографічної ситуації та прогнозу спроможності, фактичної та прогнозованої наповнюваності освітньої мережі, було прийнято рішення Кодимської міської ради від 23.05.2024 року № 4685-VІІІ «Про затвердження Плану оптимізації мережі закладів освіти Кодимської міської ради на 2024-2025 рік» (опубліковано за посиланням - Рішення №4685 «Про затвердження Плану оптимізації мережі закладів освіти Кодимської міської ради на 2024-2025 рік»).
Даним рішенням від 23.05.2024 року № 4685-VІІІ затверджено План оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти Кодимської міської ради, на підставі якого і передбачено пониження до початкової школи філію «Лабушненська гімназія» КЗ «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської.
На виконання рішення від 23.05.2024 року № 4685-VІІІ було прийнято рішення від 23.05.2024 № 4686-VIII «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області».
У п. 1 вказаного рішення зазначено: перепрофілювати (змінити тип закладу загальної середньої освіти) філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області шляхом пониження до початкової школи.
Також п. п. 2-4 вказаного рішення перейменовано філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області на філію «Лабушненська початкова школа» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, затверджено положення філії «Лабушненська початкова школа» (без зазначення про втрату чинності рішення міської ради від 20.01.2022 за № 3121) та зобов`язано керівника комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області у зв`язку із зміною типу закладу освіти вжити організаційно-правових заходів, передбачених цивільним, господарським та трудовим законодавством.
На запит обласної прокуратури в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» від 05.09.2024 № 24-1886вих-24 Кодимською міською радою листом від 10.09.2024 № 03-17/3148 зазначено про те, що у філії «Лабушненська гімназія» у 2023 2024 навчальному році навчалось 67 учнів «... утриманням одного учня в 2023 році в філії «Лабушненська гімназія» становила на рік 33 151 грн, загальна сума утримання учнів 2 221 000 грн на рік, а у 2024 році утримання 1 учня становить 34 979 грн на рік, загальна сума утримання з розрахунку на 67 дітей 2343 612 грн. Такі великі обсяги витрат спрямовуються не на розвиток галузі чи забезпечення якості освіти, а на оплату праці, тому у зв`язку з прийняттям 23.05.2024 рішення Кодимською міською радою № 4685-VIII «Про затвердження Плану оптимізації мережі закладів освіти Кодимської міської ради на 2024-2025 рік», 23.05.2023 прийнято рішення № 4686-VIII про пониження до початкової школи філію «Лабушненська гімназія».
При цьому, у листі Кодимської міської ради від 10.09.2024 № 03-17/3148 зазначено, що процедура проведення громадського обговорення при прийнятті Рішення № 4686 не проводилась.
Отже прокуратурою з відповіді Кодимської міської ради від 10.09.2024 № 03-17/3148 встановлено, що міською радою не дотримано вимоги опублікування проекту рішення для обговорення на громадських слуханнях реорганізацію Лабушненської гімназії, не повідомлено громаду про проведення засідання комісії, не повідомлено громаду про скликання сесії, її порядку денного, без жодних опублікувань проектів рішення (ні для громадських слухань, ні для засідання комісії), чим порушені норми Закону України «Про місцеве самоврядування України», Закону України «Про освіту», Закону України «Про доступ до інформації», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 № 996.
При цьому, прокуратура наголошує, що внаслідок прийняття вищевказаного рішення учнів філії «Лабушненська гімназія» позбавлено можливості на продовження отримувати освіту у сільській місцевості, а саме: у селі Лабушне Подільського району Одеської області, яке є найближчим до місця проживання навчальному закладі, всупереч принципу доступності освіти, гарантованому Конституцією України та Законом України «Про освіту», що зумовило позивача звернутися до суду із даним позовом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги не підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР).
Згідно з ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до абз.2 п.30 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно з п.1.1 положення про філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, затвердженим рішенням Кодимської міської ради від 20.01.2022 №3121 філія являється закладом освіти, що забезпечує потреби громадян на здобуття освіти. Філія не є юридичною особою.
Тотожне положення передбачено у положенні філії, затверджене оскаржуваним рішенням Кодимської міської ради від 23.05.2024 №4686-VIII, після перепрофілювання закладу освіти.
Таким чином, філія «Лабушненська гімназія» заснована, Кодимською міською радою, має статус закладу освіти, оскільки основним видом діяльності позивача є освітня діяльність, однак юридичною особою не являється.
Прокуратура стверджує, що відповідачем під час прийняття оскаржуваного рішення порушено ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та постанови КМУ «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» від 03.11.2010 № 996.
Так ч.1 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
Згідно з ч.2 ст.32 Закону реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
Таким чином, до абз.2 ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначає обов`язок органу місцевого самоврядування щодо громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника про реорганізацію закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості.
Судом встановлено, що оскаржуване рішення №4686-VIII від 23.05.2024 прийняте на виконання плану оптимізації мережі закладів освіти Кодимської міської ради на 2024-2025 рік, згідно з рішенням Кодимської міської ради від 23.05.2024 року №4685-VІІІ, яким, зокрема, передбачалося у 2024 році філію «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради реорганізувати шляхом пониження до початкової школи.
Суд не приймає доводи позивача щодо порушення оскаржуваним рішенням №4686-VIII права на освіту та якнайкращих інтересів дітей, оскільки рішення №4685-VІІІ, на основі якого воно прийнято прокуратурою у судовому порядку не оскаржувалось, а відтак є чинним та підлягає виконанню.
Статтею 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено порядок утворення, реорганізація, ліквідація та перепрофілювання закладу загальної середньої освіти.
При цьому, за п.4 ч.1 ст.1 Закону заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти.
Поряд із тим, згідно положення філія «Лабушненська гімназія», заснована Кодимською міською радою, юридичною особою не являється.
Отже, філія «Лабушненська гімназія», будучи структурним підрозділом опорного закладу «Кодимський ліцей №1» (код ЄДРПОУ 26419446), не є юридичною особою, а відтак її реорганізація не підпадає під дію положень ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо обов`язковості проведення громадського обговорення.
Крім того, рішення Кодимської міської ради від 23.05.2024 року № 4685-VІІІ «Про затвердження Плану оптимізації мережі закладів освіти Кодимської міської ради на 2024-2025 рік» було опубліковано на сайті Кодимської міської ради (https://kodyma-mr.gov.ua/docs/1695267/).
Таким чином, Кодимська територіальна громада була обізнана про намір Кодимської міської ради понизити до початкової школи філію «Лабушненська гімназія» КЗ «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської та мала можливість висловлювати свою позицію щодо таких заходів.
Відтак, право громади бути завчасно обізнаною про майбутнє рішення, яке її стосується та висловлювати свою позицію щодо такого рішення в цілому забезпечено.
При цьому, за відповідності рішення № 4686-VIII від 23.05.2024 іншим вимогам законодавства, відсутність проведення громадського обговорення проекту такого рішення (що, як встановлено судом вище, в даному випадку не потребувалося в силу статусу філії, яка не є юридичною особою) не може бути єдиною підставою для його скасування.
При цьому суд враховує, що аналогічні доводи, що наведені прокуратурою, були предметом дослідження ООАС по справі № 420/22722/24, у якій рішенням від 11 жовтня 2024 року відмовлено у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Кодимської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення №4686-VIII від 23.05.2024 року «Про перепрофілювання філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області».
Крім того, прокуратура наголошує, що посилання Кодимської міської ради у відзиві від 25.12.2024 щодо наповненості класів є необґрунтованим, виходячи з того, що реалізація (виконання) оскаржуваного рішення № 4686-VIII та № 4685-VIII відбулась у період воєнного стану, тоді як Законом України «Про внесення змін до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» від 19.06.2022 № 2315-ХШ, на час воєнного стану призупинено положення про наповнюваність класу.
Розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» доповнено пунктом 2-1 згідно із Законом № 2315-IX від 19.06.2022, відповідно до якого під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", зокрема зупиняється дія положень частини третьої статті 10 цього Закону; частин другої та п`ятої статті 12 цього Закону щодо максимальної кількості учнів у класі (наповнюваності класу) державного, комунального закладу освіти, крім здобуття освіти за очною (денною) або вечірньою формою (пп.1 п.2-1).
Відповідно до ч. 2 ст. 12 цього Закону Кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше:
24 учнів, які здобувають початкову освіту;
30 учнів, які здобувають базову чи профільну середню освіту.
У разі якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас, учні можуть продовжити навчання в цьому закладі освіти за однією з інших (крім очної) форм здобуття повної загальної середньої освіти або в іншому закладі освіти із забезпеченням територіальної доступності. Зменшення кількості учнів у класі протягом навчального року не є підставою для припинення функціонування цього класу до закінчення навчального року.
Згідно з ч. 5 ст. 12 цього Закону початкова школа може забезпечувати здобуття початкової освіти дітьми (незалежно від їх кількості) одного або різного віку, які можуть навчатися в одному з`єднаному класі (класі-комплекті) або в різних класах. Освітній процес у такій школі може організовуватися одним чи кількома вчителями або в будь-якій іншій формі, яка є найбільш зручною та доцільною для забезпечення здобуття дітьми початкової освіти відповідно до державного стандарту початкової освіти.
Гранична наповнюваність таких класів-комплектів становить не менше п`яти та не більше дванадцяти осіб.
Положення про з`єднаний клас (клас-комплект) початкової школи затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України «Про освіту» державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Згідно абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти, відповідно до частини 2 статті 13 Закону України «Про освіту», органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їх філій.
За твердженнями відповідача, у філії «Лабушненська гімназія» у 2023-2024 навчальному році навчалось 67 учнів. Середня наповнюваність класів у вказаному закладі освіти становила - 7 учнів, а для мінімального розрахунку отримання освітньої субвенції на 2024 рік, відповідно до даних МОН розрахункова наповнюваність класів - 16 учнів, що і є основною проблемою утримання та належного функціонування філії з малою наповнюваністю учнів.
Облік дітей від 0 до 6(7) років по с. Лабушне, станом на вересень 2024 року складає 24 дитини: 0-1 рік 3 дитини; 1-2 роки 3 дитини; 2-3 роки 4 дітей; 3-4 роки - 4 дітей; 4-5 років - 5 дітей; 5-6 років -5 дітей; 6-7 років 0 дітей.
З них 10 дітей зараховані до дошкільного відділення філії «Лабушненська гімназія». Але протягом 2023-2024 навчального року відвідування дітей дошкільного відділення було на низькому рівні.
Відповідно до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 6, за рахунок субвенції не здійснюється з 1 вересня 2016 року фінансування закладів загальної середньої освіти (крім закладів початкової школи та приватних закладів загальної середньої освіти), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб.
Кількість учнів у початкових класах філії «Лабушненська гімназія» на 2023-2024 роки складала 25 осіб.
Утримання 1-го учня в 2023 році в філії «Лабушненська гімназія» становила 33 151 грн на рік, загальна сума утримання учнів 2 221 000 грн на рік, а у 2024 році - утримання 1-го учня становить 34 979 грн на рік, загальна сума утримання з розрахунку на 67 дітей 2 343 612 грн.
Такі великі обсяги витрат спрямовуються не на розвиток галузі чи забезпечення якості освіти, а виключно на оплату праці, в вищенаведені розрахунки не включено утримання приміщення та сплату комунальних платежів.
Тобто оскаржуване рішення фактично не приймалося задля виконання вимог наповнюваності класів (норми якої зупинені на період воєнного стану), а спрямовано на виконання вирішення проблеми малокомплектності шкіл у зв`язку з демографічною ситуацією є оптимізація освітньої мережі.
Крім того, відповідачем вжито заходів, завдяки яким права учасників освітнього процесу реорганізованої філії «Лабушненська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області, яка є структурним підрозділом КЗ «Опорний заклад «Кодимський ліцей №1» (що закріплено у Статуті комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області) без статусу юридичної особи, збережені шляхом доступу до здобуття якісної освіти відповідного рівня (базового) в опорних ліцеях м. Кодима.
Згідно пункту 4 статті 13 Закону України «Про освіту» осіб, які здобувають повну загальну середню освіту, проживають у сільській місцевості і потребують підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку, забезпечують підвезенням за кошти місцевих бюджетів.
З метою забезпечення підвозу учасників освітнього процесу з с. Лабушне до м. Кодима і в зворотному напрямку відповідачем розроблено і затверджено маршрут руху шкільного автобуса, згідно Паспорту № 4 «Автобусного маршруту регулярних та спеціальних перевезень міського сполучення» від 20.03.2024 року.
У схемі автобусного маршруту на стр. 4 враховано зупинку «Пошта», яка знаходиться напроти КЗ «ОЗ «Кодимський ліцей № 1», тобто підвіз учасників освітнього процесу з с. Лабушне майже до самих дверей навчального закладу.
Також в процесі затвердження маршрут, розроблений КЗ «ОЗ «Кодимський ліцей №1», з врахуванням безпеки дорожнього руху та кількість зупинок, з врахуванням потреб підвозу учнів та наявністю твердого покриття.
Крім того, відповідно до рішення Кодимської міської ради від 29.08.2024 № 4836-VIII «Про організацію харчування в закладах загальної середньої та дошкільної освіти Кодимської міської ради Подільського району Одеської області в 2024 - 2025 році» безкоштовно, за рахунок бюджетних коштів, забезпечено харчування дітей, які підвозяться на навчання з іншого населеного пункту громади.
Таким чином, в цій справі під час прийняття спірного рішення Кодимською міською радою забезпечено розумне співвідношення (пропорційність) між метою, на досягнення якої спрямоване це рішення, а саме - покращення матеріально-технічних умов для отримання дітьми загальної середньої освіти, підвищення якості освіти, оптимізація розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, та несприятливими для окремих осіб наслідками.
У питанні щодо можливості перепрофілювання філії «Лабушненвська гімназія» комунального закладу «Опорний заклад «Кодимський ліцей № 1» міська рада діє в межах повноважень, визначених чинним законодавством, ретельно аналізує демографічну, економічну, соціальну ситуацію в громаді та, враховуючи реальні можливості, пропонує складні, але виважені рішення для функціонування освітньої мережі, щоб забезпечити право громадян на отримання якісної освіти, у тому числі в умовах воєнного стану.
Слід також зазначити, що в умовах воєнного стану держава зобов`язана мобілізувати всі доступні їй ресурси для посилення своєї обороноздатності та відсічі збройної агресії російської федерації проти України.
У зв`язку з наведеним, в умовах воєнного стану виникає потреба у підвищенні ефективності використання коштів місцевого бюджету.
Міністерство освіти і науки України, як головний розпорядник освітньої субвенції надало роз`яснення щодо особливостей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами у 2024 році, відповідно до якого в умовах воєнного стану, пріоритетом Державного бюджету України і на 2024 рік є сектор безпеки і оборони, а отже, наявні фінансові ресурси держави насамперед спрямовуються на виконання завдань щодо відсічі збройної агресії російської федерації проти України, забезпечення недоторканності державного кордону і захисту держави, безперебійного функціонування бюджетної сфери та життєво необхідних потреб жителів територіальних громад, реалізацію заходів територіальної оборони і захисту безпеки населення. Оскільки, під час війни фінансові ресурси державного бюджету є вкрай обмеженими, а пріоритетом є оборона держави, розподіл освітньої субвенції між місцевими бюджетам на 2024 рік здійснений з урахуванням таких вимушених тимчасових норм як: додаткові години навчального плану на окремі предмети, факультативні курси, індивідуальні заняття тощо не включено до розрахунку освітньої субвенції. Тобто, навчальні плани, які використовувались при розподілі освітньої субвенції, було скорочено (аналогічна норма діяла в 2023 році).
Враховуючи ситуацію в країні в цілому, станом на сьогодні єдиним оптимальним завданням у вирішенні проблеми малокомплектності шкіл у зв`язку з демографічною ситуацією є оптимізація освітньої мережі.
Реорганізація закладу освіти не порушує принципу якнайкращого забезпечення інтересів дітей, що проживають на території відповідної громади, оскільки здійснена з метою створення безпечного освітнього середовища, концентрації та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб здобувачів освіти, створення єдиної системи виховної роботи.
У контексті оцінки кожного аргументу (доводу), наданого стороною, Верховний Суд звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах «Проніна проти України» (пункт 23) і «Серявін та інші проти України» (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів і інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що решта аргументів (доводів) сторін, які мають значення для правильного вирішення спору, на вирішення спірних правовідносин не впливають та не змінюють судовий розсуд цього спору за результатами судового процесу.
В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Суд зазначає, що доведення має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких і узгоджених між собою, однак позивач в ході судового розгляду справи не доведено ґрунтовності пред`явлених вимог.
В той же час, згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача
Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини у справі Голдер проти Сполученого Королівства, згідно з якою саме небезпідставність доводів позивача про неправомірність втручання в реалізацію його прав є умовою реалізації права на доступ до суду.
Отже, звертаючись до суду з позовом про захист своїх прав, позивач обтяжений обов`язком довести "небезпідставність" своїх доводів щодо порушеного права за захистом якого він звернувся до суду, надавши відповідні докази зі змісту яких можливо встановити наявність спору саме на момент звернення до суду.
Таким чином, проаналізувавши обставини справи, з урахуванням нормативного регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Заступника керівника Одеської обласної прокуратури (вул. Пушкінська, 3, м. Одеса, 65026; ЄДРПОУ 03528552) до Кодимської міської ради Подільського району Одеської області (вул. Соборна, 106, м. Кодима, Подільський район, Одеська область, 66000; ЄДРПОУ 04527342), треті особи - Відділ освіти, молоді та спорту Кодимської міської ради Подільського району Одеської області (площа Перемоги, 1-1 м. Кодима, Подільський район, Одеська область, 66000; ЄДРПОУ 44026012), Комунальний заклад «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області (вул. Соборна, 113, м. Кодима, Подільський район, Одеська область, 66000; ЄДРПОУ 26419446), Філія «Лабушненська початкова школа» Комунального закладу «Опорний заклад Кодимський ліцей № 1» Кодимської міської ради Подільського району Одеської області (вул. Центральна, 20, с. Лабушне, Подільський район, Одеська область, 66033) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124777572 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні