Рішення
від 29.01.2025 по справі 500/7104/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7104/24

29 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мандзія О.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чортківської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чортківської міської ради, в якій просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Чортківської міської ради "Про відмову у взятті на квартирний облік громадянина ОСОБА_1 " № 239 від 21.08.2024;

зобов`язати Виконавчий комітет Чортківської міської ради взяти ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , склад сім`ї 2 особи (він та його син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) на квартирний облік для отримання житлової площі;

зобов`язати Виконавчий комітет Чортківської міської ради включити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , склад сім`ї 2 особи (він та його син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) в списки на отримання службового житлового приміщення як військовослужбовця Управління Служби Безпеки України в Тернопільській області.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 у розумінні постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 № 470 "Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР" (далі Правила №470) є особою, яка потребує поліпшення житлових умов, адже проживає за договором найму (оренди) в кімнаті будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , а також на праві приватної власності належить ОСОБА_3 . Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі № 500/5978/23 зобов`язано відповідача повторно, з урахуванням висновків суду, розглянути заяву ОСОБА_1 про взяття на квартирний облік від 02.03.2023. 07.08.2024 на засіданні громадської комісії з житлових питань при Виконавчому комітеті Чортківської міської ради було вирішено рекомендувати Виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення як військовослужбовця Управління Служби безпеки України в Тернопільській області. Рішенням Виконавчого комітету Чортківської міської ради № 239 від 21.08.2024 ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син ОСОБА_2 ) відмовлено у взятті на квартирний облік у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чортків, а постійно проживає у АДРЕСА_2 .

Позивач відзначає, що судом викликалася та допитувала в якості свідка ОСОБА_3 , яка є власником квартири, яку орендує позивач у АДРЕСА_3 згідно договорів найму житла від 05.11.2015 та від 05.11.2022. Вказала, що він приїздить кожен місяць по декілька разів у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати. Повідомила, що у квартирі знаходяться його особисті речі, а сам позивач здійснював ремонт побутових речей у квартирі, що можуть підтвердити сусіди.

На думку позивача, Виконавчий комітет Чортківської міської ради протиправно відмовив йому у взятті на квартирний облік та включені в списки на отримання службового житлового приміщення як військовослужбовця Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, рід заняття якого пов`язаний із постійним пересуванням та відрядженням, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 29.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

На виконання вимог ухвали суду, Виконавчий комітет Чортківської міської ради подав до суду відзив. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що згідно акту депутата Кременецької міської ради Мельничука Дмитра Володимировича від 04.01.2023 ОСОБА_1 разом із сином ОСОБА_2 проживає в АДРЕСА_2 (приміщення Кременецької обласної гуманітарно - педагогічної академії ім. Тараса Шевченка). Полковник ОСОБА_1 у м. Кременець працює на посаді начальника Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України у Тернопільській області, на даній посаді працює уже тривалий час, що свідчить про те, що його посада не пов`язана з постійним пересуванням. 21.08.2024 виконавчий комітет Чортківської міської ради розглянувши заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік та додані документи, протокол засідання громадської комісії з житлових питань при виконавчому комітеті Чортківської міської ради від 07.08.2024 №6, відповідно до ст.31 Житлового кодексу Української РСР, абз.1 п.15 Правил №470, пп."а" п.4 постанови виконавчого комітету Тернопільської обласної ради народних депутатів і президії обласної ради профспілок від 10.01.1985 №2 "Про правила обліку громадян, що потребують покращення житлових умов та надання їм жилих приміщень в Українській РСР", рішенням №239 правомірно відмовив ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік, у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований але не проживає на території м.Чорткова, а також постійно проживає у АДРЕСА_2 . просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

У відповіді на відзив зазначено, що відповідачем не враховано положення п. 15 Правил № 470, а саме: працівники, зв`язані за родом занять з постійним пересуванням, беруться на квартирний облік у тому населеному пункті, в якому вони мають реєстрацію місця проживання в установленому порядку. ОСОБА_1 у зв`язку із виконанням службових обов`язків територіально дислокується у м. Кременець Тернопільської області, що знаходить своє відображення у довідці № 24-вк, виданою Управління Служби безпеки України в Тернопільській області від 30.01.2023. Рід заняття позивача та специфіка його роботи передбачає постійні пересування та відрядження. ОСОБА_1 відряджався до м. Херсон на строк 78 днів, зокрема з 31.01.2024 по 17.04.2024, що підтверджується посвідченням про відрядження № 80, виданим Управлінням Служби безпеки України в Тернопільській області.

Розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, що підтверджується довідкою Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №4-вк від 06.01.2023.

Згідно з довідкою Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк від 30.01.2023, начальник Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, полковник ОСОБА_1 , у зв`язку із виконанням службових обов`язків територіально дислокується у м.Кременець Тернопільської області.

Згідно з витягом з Реєстру територіальної громади (Чортківська територіальна громада) №2022/001438242 від 23.11.2022, позивач з 29.04.2016 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4 . Аналогічно, за вказаною адресою зареєстрований і син позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , витяг №2022/001438292.

В матеріалах справи містяться свідоцтво про право власності на нерухоме майно та витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно щодо нежилого приміщення за адресою: АДРЕСА_4 .

Відповідно до довідки №69/19-42 від 02.01.2023, позивач на квартирному обліку в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області не перебуває.

Позивач звернувся до Виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою про взяття на квартирний облік від 02.03.2023, до якої додано:

довідку про місце реєстрації та пробивання усіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію паспорта всіх дорослих членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційних кодів всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію ідентифікаційного коду дитини ( ОСОБА_2 ), який зараховується на квартирний облік;

копію свідоцтва про народження дитини ( ОСОБА_2 ),

довідку з місця роботи,

довідку про те чи перебуває на квартирному обліку за місцем роботи,

акт обстеження житлово-побутових умов,

витяг з державної реєстраційної служби України про відсутність іншого житла для всіх членів сім`ї, які зараховуються на квартирний облік,

копію довідки про проходження військової служби та виконання службових обов`язків з дислокацією у м. Кременець,

копії свідоцтва про право власності на нерухоме майно та витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, за яким зареєстровані особи передбачені до взяття на квартирний облік;

копію договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015,

копію акту прийому-передачі кімнати до договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2015,

копію договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2022,

копію акту прийому-передачі кімнати до договору, найму (оренди) кімнати у квартирі від 05.11.2022,

копію "Будинкова книга для реєстрації громадян, які проживають в будинку АДРЕСА_5 ",

витяг з Постанови від 11.12.1984 №470, із змінами ПКМУ від 23.11.2016 №861, абз.3 п.15 "Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм жилих приміщень в Українській РСР".

29.03.2023 виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №84, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чорткова, що суперечить абз.1 п.15 та пп.5 п.13 Правил №470.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2024, у справі №500/5978/23 визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29.03.2023 про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи. Зобов`язано виконавчий комітет Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при Виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 07.08.2024 за адресою Чортківської міської ради, результати якої оформлено протоколом засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №6 від 07.08.2023. Враховано, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №500/5978/23 встановлено, що ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 постійно не проживають у квартирі АДРЕСА_6 , а приїздить по декілька разів на місяць (близько чотирьох разів) у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати. Відповідно до акту перевірки житлових умов від 04.01.2023, засвідченого депутатом Кременецької міської ради Мельничуком Д.В., ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 проживають у АДРЕСА_2 (приміщення Кременецької обласної гуманітарно - педагогічної академії імені Тараса Шевченка).

За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, члени житлової комісії при Виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили рекомендувати Виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову гр. ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Управління Служби безпеки України в Тернопільській області у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чорткова, що суперечить абз.1 п.15 Правил №470 та пп."а" п.4 постанови виконавчого комітету Тернопільської обласної ради народних депутатів і президії обласної ради профспілок від 10.01.1985 №2 "Про правила обліку громадян, що потребують покращення житлових умов та надання їм жилих приміщень в Українській РСР".

21.08.2024 Виконавчим комітетом Чортківської міської ради прийнято рішення №239, яким відмовлено у взятті на квартирний облік громадянину ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи (він та син), у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чорткова, а також постійно проживає у АДРЕСА_2 .

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Приписами ст.47 Конституції України обумовлено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону.

Стаття 31 Житлового кодексу України (далі ЖК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, найменування кодексу згідно Закону України "Про дерадянізацію законодавства України") визначає, що громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на одержання у користування жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду в порядку, передбаченому законодавством Союзу РСР, цим Кодексом та іншими актами законодавства Української РСР. Жилі приміщення надаються зазначеним громадянам, які постійно проживають у даному населеному пункті (якщо інше не встановлено законодавством Союзу РСР і Української РСР), як правило, у вигляді окремої квартири на сім`ю.

Згідно ст.34 Житлового кодексу України, потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається в порядку, встановлюваному цим Кодексом та іншими актами законодавства України;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають тривалий час за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках.

Громадяни визнаються потребуючими поліпшення житлових умов і з інших підстав, передбачених цим Кодексом та іншими актами законодавства України.

Громадяни, які потребують поліпшення житлових умов, беруться на облік для одержання жилих приміщень у будинках державного і громадського житлового фонду та вносяться до єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов, порядок ведення якого визначає Кабінет Міністрів України.

Облік потребуючих поліпшення житлових умов громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням - також і за місцем проживання (ч.1 ст.37 ЖК України).

Відповідно до ст.38 ЖК України, порядок обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, встановлюється цим Кодексом та законодавством України.

Згідно з ст.39 ЖК України громадяни беруться на облік потребуючих поліпшення житлових умов:

1) за місцем проживання - виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті;

2) за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. Таке рішення затверджується виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів.

Аналогічні положення містяться і в Правилах обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради №470 від 11.12.1984.

Згідно з ст.19 Закону України "Про службу безпеки України" №2229-ХІІ від 25.03.1992 (далі Закон №2229-ХІІ) кадри Служби безпеки України складають: співробітники-військовослужбовці, працівники, які уклали трудовий договір із Службою безпеки України, а також військовослужбовці строкової служби.

Статтею 20 Закону №2229-ХІІ визначено, умови і порядок виконання своїх обов`язків співробітниками - військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

Відповідно до ст.27 Закону №2229-ХІІ держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців і працівників Служби Безпеки України.

Військовослужбовці Служби безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", цього Закону, інших актів законодавства.

Право на пільги зберігається за військовослужбовцями Служби безпеки України, яких звільнено зі служби за віком, через хворобу або за вислугою років.

Згідно з п.1 ст.12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Як уже зазначалось вище, позивач проходить військову службу в Управлінні Служби безпеки України в Тернопільській області на посаді офіцерського складу у званні полковник, та згідно довідки Управління Служби безпеки України в Тернопільській області №24-вк станом на 30.01.2023 був начальником Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України в Тернопільській області, у зв`язку із чим, з підстав виконанням службових обов`язків, територіально дислокувався у м.Кременець Тернопільської області.

З 29.04.2016 зареєстроване місце проживання позивача та його неповнолітнього сина є АДРЕСА_4 .

В матеріалах справи містяться свідоцтво про право власності на нерухоме майно та витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно щодо нежилого приміщення за адресою: АДРЕСА_4 , що не відповідає вказаній адресі місця реєстрації позивача та його сина.

Крім того позивач за договором найму (оренди) в квартирі, винаймає житло, що належить на праві приватної власності іншій особі.

Так, 05.11.2015 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_3 (наймодавець) укладено договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі, за умовами якого наймодавець представляє наймачеві й членам його родини (сину ОСОБА_2 ) строком на сім років в користування кімнату загальною площею 16 м.кв. в квартирі, розташованій за адресою: АДРЕСА_3 .

Сторони узгодили умови найму, взаємні права та обов`язки сторін, а також обумовили можливість пролонгації укладеного договору, а саме: пунктом 5.2. договору врегульовано, що якщо наймач продовжує володіти та/або користуватись кімнатою після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.

Також сторони підписали акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2015, яким зафіксовано факт передачі позивачу у найм кімнати у придатному для проживання стані, а також надання власником ключів від вказаної кімнати та квартири.

Надалі, 05.11.2022 між позивачем (наймач) та громадянкою ОСОБА_3 (наймодавець) укладено договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі АДРЕСА_6 на аналогічних умовах, визначених сторонами у договорі найму кімнати у квартирі від 05.11.2015, та підписано відповідний акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2022.

Права позивача на житло, визначені для військовослужбовців Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", та факт не перебування ним на квартирному обліку за місцем роботи відповідачем не оспорюються.

Спірним є рішенням Виконавчого комітету Чортківської міської ради від 21.08.2024 №239 "Про відмову у взятті на квартирний облік громадянина ОСОБА_1 " у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чорткова, а також постійно проживає у АДРЕСА_2 , що суперечить абз.1 п.15 Правил №470.

Пунктом 3 Правил №470 квартирний облік, установлення черговості на одержання жилої площі, а також її розподіл здійснюються під громадським контролем і з додержанням гласності.

Рішення виконавчого комітету місцевої Ради народних депутатів з питань квартирного обліку і надання жилих приміщень приймаються за участю громадської комісії з житлових питань, створюваної при виконавчому комітеті у складі голови або заступника голови виконавчого комітету (голова комісії), представника профспілкового органу (заступник голови комісії), депутатів Ради, представників громадських організацій, трудових колективів. Склад комісії затверджується виконавчим комітетом місцевої Ради. З питань, що розглядаються, комісія підготовляє пропозиції і вносить їх на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради.

Пунктом 19 Правил №470 встановлено попередній розгляд заяв про взяття на квартирний облік у виконавчому комітеті місцевої Ради народних депутатів провадиться громадською комісією з житлових питань при виконавчому комітеті, а на підприємстві, в установі, організації - комісією по житлово-побутовій роботі профспілкового комітету.

Вказані комісії перевіряють житлові умови громадян і про результати перевірки складають акт.

Заяви і матеріали перевірки житлових мов громадян розглядаються на засіданні відповідної комісії, яка вносить свої пропозиції виконавчому комітетові місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілковому комітетові.

На засідання комісії при необхідності запрошується заявник.

Пунктом 20 Правил №470 передбачено, що громадяни беруться на квартирний облік:

за місцем проживання - рішенням виконавчого комітету районної, міської, районної у місті, селищної, сільської Ради народних депутатів;

за місцем роботи - спільним рішенням адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і відповідного профспілкового комітету. При цьому беруться до уваги рекомендації трудового колективу.

Рішення щодо взяття на квартирний облік повинно бути винесене у місячний строк з дня подання громадянином необхідних документів.

Якщо на розгляд виконавчого комітету місцевої Ради або адміністрації підприємства, установи, організації чи органу кооперативної або іншої громадської організації і профспілкового комітету буде внесено пропозицію про відмову у взятті на облік, на засідання вказаних органів запрошується заявник.

Згідно з п.13 Правил №470 на квартирний облік беруться громадяни, які потребують поліпшення житлових умов. Потребуючими поліпшення житлових умов визнаються громадяни:

1) забезпечені жилою площею нижче за рівень, що визначається виконавчими комітетами обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок. Цей рівень періодично переглядається вказаними органами;

2) які проживають у приміщенні, що не відповідає встановленим санітарним і технічним вимогам. Перелік випадків, коли жилі будинки (жилі приміщення) вважаються такими, що не відповідають санітарним і технічним вимогам, визначається Міністерством житлово-комунального господарства УРСР, Міністерством охорони здоров`я УРСР і Держбудом УРСР;

3) які хворіють на тяжкі форми деяких хронічних захворювань, у зв`язку з чим не можуть проживати в комунальній квартирі або в одній кімнаті з членами своєї сім`ї. Перелік зазначених захворювань затверджується Міністерством охорони здоров`я УРСР за погодженням з Українською республіканською радою професійних спілок. Порядок видачі медичних висновків зазначеним хворим встановлюється Міністерством охорони здоров`я УРСР;

4) які проживають за договором піднайму жилого приміщення в будинках державного або громадського житлового фонду чи за договором найму жилого приміщення в будинках житлово-будівельних кооперативів;

5) які проживають не менше 5 років за договором найму (оренди) в будинках (квартирах), що належать громадянам на праві приватної власності;

6) які проживають у гуртожитках;

7) які проживають в одній кімнаті по дві і більше сім`ї, незалежно від родинних відносин, або особи різної статі старші за 9 років, крім подружжя (в тому числі якщо займане ними жиле приміщення складається більш як з однієї кімнати);

8) внутрішньо переміщені особи з числа учасників бойових дій відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 та осіб з інвалідністю внаслідок війни, визначених у пунктах 10-14 частини другої статті 7, та членів їх сімей, а також членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, визначених абзацами першим та четвертим пункту 1 статті 10, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, визначених у статті 10-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Слід відзначити, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.05.2024, у справі №500/5978/23 визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Чортківської міської ради №84 від 29.03.2023 про відмову у взятті на квартирний облік гр. ОСОБА_1 , склад сім`ї - 2 особи. Зобов`язано виконавчий комітет Чортківської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Вказану заяву винесено на розгляд житлової комісії при Виконавчому комітеті Чортківської міської ради та включено у порядок денний засідання вказаної комісії, яке відбулось 07.08.2024 за адресою Чортківської міської ради, результати якої оформлено протоколом засідання житлової комісії при виконавчому комітеті Чортківської міської ради №6 від 07.08.2023.

За результатами повторного розгляду заяви ОСОБА_1 від 02.03.2023 про взяття на квартирний облік, члени житлової комісії при Виконавчому комітеті Чортківської міської ради вирішили рекомендувати Виконавчому комітету Чортківської міської ради прийняти рішення про відмову ОСОБА_1 у взятті на квартирний облік для отримання житлової площі, а також включення в списки на отримання службового жилого приміщення, як військовослужбовця Управління Служби безпеки України в Тернопільській області у зв`язку з тим, що заявник зареєстрований, але не проживає на території м.Чорткова, що суперечить абз.1 п.15 Правил №470.

Пунктом 15 Правил №470 передбачено, що на квартирний облік беруться потребуючі поліпшення житлових умов громадяни, які постійно проживають, а також мають реєстрацію місця проживання у даному населеному пункті. Зазначені вимоги не поширюються на внутрішньо переміщених осіб, визначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил. Виконавчі комітети обласних, Київської і Севастопольської міських Рад народних депутатів разом з радами профспілок можуть установлювати тривалість часу постійного проживання громадян у даному населеному пункті, необхідну для взяття на квартирний облік. При визначенні потреби громадян у поліпшенні житлових умов беруться до розрахунку члени їх сімей, які прожили і мають реєстрацію місця проживання у відповідному населеному пункті не менше встановленого строку (крім подружжя, неповнолітніх дітей і непрацездатних батьків, а також осіб, зазначених у підпункті 8 пункту 13 цих Правил).

Громадяни, які користуються правом першочергового і позачергового одержання жилих приміщень, беруться на квартирний облік при наявності передбачених Правилами підстав, незалежно від тривалості проживання у даному населеному пункті.

Умова про реєстрацію місця проживання, передбачена в абзаці першому цього пункту, не поширюється на громадян, тимчасово відсутніх у даному населеному пункті, якщо за ними за законом зберігається жиле приміщення.

Працівники, зв`язані за родом занять з постійним пересуванням, беруться на квартирний облік у тому населеному пункті, в якому вони мають реєстрацію місця проживання в установленому порядку.

Житловою комісією при повторному розгляді заяви позивача від 02.03.2023 взято до уваги те, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №500/5978/23 встановлено, що ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 постійно не проживають у квартирі АДРЕСА_6 , а приїздить по декілька разів на місяць (близько чотирьох разів) у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати.

Також житловою комісією з`ясовано, що відповідно до акту перевірки житлових умов від 04.01.2023, засвідченого депутатом Кременецької міської ради Мельничуком Д.В., гр. ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 проживають у АДРЕСА_2 (приміщення Кременецької обласної гуманітарно - педагогічної академії імені Тараса Шевченка).

Відповідно до ч.1 ст.29 Цивільного кодексу України місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово.

При цьому, у ст.3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" наведені терміни, зокрема:

місце перебування - житло або спеціалізована соціальна установа для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, у якому особа, яка отримала довідку про звернення за захистом в Україні, проживає строком менше шести місяців на рік або отримує соціальні послуги;

місце проживання - житло з присвоєною у встановленому законом порядку адресою, в якому особа проживає, а також апартаменти (крім апартаментів у готелях), кімнати та інші придатні для проживання об`єкти нерухомого майна, заклад для бездомних осіб, інший надавач соціальних послуг з проживанням, стаціонарна соціально-медична установа та інші заклади соціальної підтримки (догляду), в яких особа отримує соціальні послуги.

Отже, від місця перебування законодавець відмежовує поняття "місце проживання" строком понад шість місяців на рік.

У контексті оцінки доводів позивача про проживання на території м.Чортків, суд відзначає, що Тернопільським окружним адміністративним судом у рішенні від 19.01.2024 у справі №500/5978/23 встановлено, що житловою комісією здійснено вихід за адресою знаходження житла, яке позивач винаймає у ОСОБА_3 у АДРЕСА_3 та складено у присутності власниці квартири акт перевірки житлових умов б/н від 13.02.2023 у якому зафіксовано наступне: "Громадянин ОСОБА_1 знімає кімнату у гр. ОСОБА_3 по АДРЕСА_3 . Власниця зазначеної квартири пояснила, що гр. ОСОБА_1 у зйомній кімнаті буває близько 4-х (чотирьох) разів на місяць. Власниця пояснила, що кілька разів буває син ОСОБА_4 ".

В судовому засіданні 12.01.2024 судом також було допитано в якості свідка власницю квартири АДРЕСА_6 , у якій позивач винаймає житло згідно представленого відповідачу договору найму (оренди) житлового приміщення-кімнати від 05.11.2022, яка повідомила суду про те, що позивач дійсно орендує у неї кімнату у квартирі за вказаною адресою ще починаючи з 2015 року, у підтвердження чого надала суду оригінали відповідних документів, а саме: договір найму (оренди) житлового приміщення-кімнати у квартирі від 05.11.2015 та акт прийому-передачі кімнати від 05.11.2015. Вказала, що він приїздить кожен місяць по декілька разів у вказане житло, зокрема на вихідні, інколи із сином, оплачує найм кімнати. Повідомила, що у квартирі знаходяться його особисті речі, а сам позивач здійснював ремонт побутових речей у квартирі, що можуть підтвердити сусіди. Свідок також підтвердила суду те, що житловою комісією при виконавчому комітеті Чортківської міської ради здійснювалось обстеження її квартири 13.02.2023 у її присутності, в підтвердження чого вона надала суду копію акту перевірки житлових умов, який було їй вручено. Свідок також підтвердила ті пояснення, які зафіксовано вказаним актом.

При цьому обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч.4 ст.78 КАС України).

Вказане судове рішення набрало законної сили, відтак в силу вимог ч.4 ст.78 КАС України обставини проживання позивача в орендованій кімнаті менше шести місяців на рік не підлягають доказуванню у цій справі.

Таким чином, орендована кімната в квартирі, розташованій за адресою: АДРЕСА_3 , є саме місцем перебуванням позивача, оскільки місцем постійного проживання вважається адреса, за якою особа проживаєте більше шести місяців на рік.

Більше того, Восьмий апеляційний адміністративний суд у постанові від 15.05.2024, переглядаючи рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі №500/5978/23, відзначив, що наявність лише договору найму житла, не є безумовним доказом на підтвердження факту проживання в м.Чорткові.

Так само безпідставними є доводи позивача про те, що відповідачем не враховано положення п. 15 Правил № 470, а саме: працівники, зв`язані за родом занять з постійним пересуванням, беруться на квартирний облік у тому населеному пункті, в якому вони мають реєстрацію місця проживання в установленому порядку.

Полковник ОСОБА_1 у м. Кременець працює на посаді начальника Кременецького районного відділу Управління Служби безпеки України у Тернопільській області, надані відповідачу документи жодним чином не підтверджували, що його посада пов`язана з постійним пересуванням.

Відрядження Управлінням Служби безпеки України в Тернопільській області ОСОБА_1 до м.Херсон на строк 78 днів у період з 31.01.2024 по 17.04.2024, на що посилається позивач, також не може свідчити про зв`язаність з родом занять з постійним пересуванням, оскільки таке відрядження мало місце після його звернення до Виконавчого комітету Чортківської міської ради із заявою про взяття на квартирний облік від 02.03.2023.

В даному конкретному випадку суд не знаходить винятків у законодавстві, які б зобов`язували позивача взяти відповідача на квартирний облік незалежно від тривалості проживання в м.Чорткові.

За вказаних обставин, оскільки позивач не відноситься до громадян, які мають право на постановку на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов без вимоги тривалості проживання у відповідному населеному пункті, а надані відповідачу документи не є безумовними доказами на підтвердження факту постійного проживання в м.Чорткові, як того вимагає абз.1 п.15 Правил №470, суд дійшов висновку про відповідність рішення Виконавчого комітету Чортківської міської ради від 21.08.2024 "Про відмову у взятті на квартирний облік громадянина ОСОБА_1 " вимогам ч.2 ст.2 КАС України, ч.2 ст.19 Конституції України, в зв`язку з чим відсутні підстави для визнання протиправним та скасування останнього, а доводи позивача та представлені ним докази наразі не спростовують вказаних висновків суду.

Відповідно відсутні правові підстави для зобов`язання Виконавчий комітет Чортківської міської ради взяти ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , склад сім`ї 2 особи (він та його син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) на квартирний облік для отримання житлової площі, та включити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , склад сім`ї 2 особи (він та його син ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) в списки на отримання службового житлового приміщення як військовослужбовця Управління Служби Безпеки України в Тернопільській області, оскільки такі вимоги є похідними.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду достатні беззаперечні докази на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і довів правомірність оскаржуваного рішення, про що описано вище.

Таким чином, виходячи з встановлених обставин справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та наведені положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає залишенню без задоволення за встановленої судом безпідставності його вимог.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Чортківської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29 січня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_7 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

відповідач:

- Виконавчий комітет Чортківської міської ради (місцезнаходження: вул.Шевченка, 21, м.Чортків, Тернопільська обл., Чортківський р-н, 48501, код ЄДРПОУ: 42922955).

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2025
Оприлюднено31.01.2025
Номер документу124778258
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —500/7104/24

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 29.11.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні