Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 січня 2025 року № 520/24136/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в м.Харкові справу за позовом Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство «ЛУКАШЕВИЧ» звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, в якому з урахуванням уточнень просило суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 року № 0176530415 винесене Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області (ІКЮО ВП 43983495) щодо застосування до Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» (код ЄДРПОУ 37578087) штрафу у сумі 62 264 (шістдесят дві тисячі двісті шістдесят чотири) гривні 13 копійок;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.04.2024 № 0208970415 винесене Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області (ІКЮО ВП 43983495) щодо застосування до Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» (код ЄДРПОУ 37578087) штрафу у сумі 62 264 (шістдесят дві тисячі двісті шістдесят чотири) гривні 13 копійок;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415 винесене Головним управлінням Державної податкової служби у Харківській області (ІКЮО ВП 43983495) щодо застосування до Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» (код ЄДРПОУ 37578087) штрафу у сумі 62 264 (шістдесят дві тисячі двісті шістдесят чотири) гривні 13 копійок.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що податкові повідомлення - рішення від 05.04.2024 року № 0176530415, від 20.04.2024 № 0208970415 та від 19.04.2024 № 0208970415, на думку позивача, є протиправними та підлягають скасуванню.
Головне управління ДПС у Харківській області, подало до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про часткове задоволення позову, з наступних підстав.
Судом встановлено, що Головними управлінням ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ПП "ЛУКАШЕВИЧ", за результатами якої складено акт камеральної перевірки від 11.03.2024 року №9070/20-40-04-15-03/37578087.
В ході камеральної перевірки податковий орган дійшов висновку про порушення ПП "ЛУКАШЕВИЧ" граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено пункт 201.10 статті 201, пункт 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI зі змінами та доповненнями.
Головним управлінням ДПС у Харківській області винесено податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 року № 0176530415, яким до позивача застосовано штраф на суму 62264,13 грн.
Головним управлінням ДПС у Харківській області винесено податкове повідомлення-рішення від 20.04.2024 № 0208970415, яким до позивача застосовано штраф на суму 62264,13 грн.
Відповідач посилався на допущення податковим органом описки в даті податкового повідомлення-рішення № 0208970415 та необхідність викладення податкового повідомлення-рішення в наступній редакції: слова «податкове повідомлення-рішення від 20.04.2024 № 0208970415» слід замінити на: «податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415».
Позивач, вважаючи протиправними оскаржувані рішення, звернувся з даним позовом до суду.
Так, спірні правовідносини у даній справі склались за результатом проведення перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ПП "ЛУКАШЕВИЧ".
Щодо реєстрації позивачем податкових накладних № 2 від 01.07.2022, № 3 від 04.07.2022, № 8 від 04.07.2022, № 5 від 05.07.2022, № 4 від 05.07.2022, № 6 від 07.07.2022, № 7 від 08.07.2022, № 11 від 11.07.2022, № 9 від 11.07.2022, № 12 від 12.07.2022, № 10 від 13.07.2022, № 1 від 14.07.2022, № 13 від 15.07.2022, № 14 від 20.07.2022, № 15 від 21.07.2022, № 16 від 21.07.2022, № 17 від 22.07.2022, № 18 від 22.07.2022, № 19 від 25.07.2022, № 20 від 28.07.2022, № 21 від 28.07.2022, № 22 від 29.07.2022, № 15 від 17.08.2022, № 14 від 16.12.2022, № 13 від 16.12.2022, № 15 від 16.12.2022, № 18 від 19.12.2022, № 17 від 19.12.2022, № 16 від 19.12.2022, № 19 від 20.12.2022, № 20 від 21.12.2022, № 21 від 26.12.2022, № 22 від 29.12.2022, суд зазначає наступне.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (далі - ПК України).
У відповідності до абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Таким чином, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування з урахуванням граничних строків для виконання платником податків свого податкового обов`язку. У разі ж порушення строків реєстрації до платника податків застосовуються штрафні санкції.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно п. 120-1.1 ст. 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Отже, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.?
Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно абз. 13 п. 201.10 ст. 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі по тексту Порядку № 1246) у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації;
операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Пунктом 3 Порядку №1246 визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до п. 11 Порядку №1246 після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Приписами п. 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Так, податкова накладна № 2 від 01.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 3 від 04.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 8 від 04.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 5 від 05.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 4 від 05.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 6 від 07.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 7 від 08.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 11 від 11.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 9 від 11.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 12 від 12.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 10 від 13.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 1 від 14.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Податкова накладна № 13 від 15.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 29.07.2022 18:01», граничний термін реєстрації 31.07.2022 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 01.08.2022 року.
Вищевказані обставини підтверджуються протоколами руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій, в яких в графі «Документообіг з контролюючими органами» «Рух документа» «Відправка № 1».
Податкова накладна № 14 від 20.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 15 від 21.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 16 від 21.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 17 від 22.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 18 від 22.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 19 від 25.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 20 від 28.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 21 від 28.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Податкова накладна № 22 від 29.07.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у понеділок « 15.08.2022 20:00», граничний термін реєстрації 15.08.2022 року, однак була зареєстрована 16.08.2022 року.
Вищевказані обставини підтверджуються інформацією з бази m.e.doc ПП "ЛУКАШЕВИЧ".
Податкова накладна № 15 від 17.08.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у четвер « 15.09.2022 18:14», граничний термін реєстрації 15.09.2022 року, однак була зареєстрована 16.09.2022 року.
Податкова накладна № 14 від 16.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 13 від 16.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 15 від 16.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 18 від 19.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 17 від 19.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 16 від 19.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 19 від 20.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 20 від 21.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 21 від 26.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Податкова накладна № 22 від 29.12.2022 направлена на реєстрацію до податкового органу у п`ятницю « 13.01.2023 19:21», граничний термін реєстрації 15.01.2023 року (неділя - згідно п. 3 Порядку №1246 вважається операційним днем), однак була зареєстрована 16.01.2023 року.
Вищевказані обставини підтверджуються протоколами руху документа/звіта та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій, в яких в графі «Документообіг з контролюючими органами» «Рух документа» «Відправка № 1».
Верховний Суд у постановах від 25 травня 2022 року по справі № 460/1883/19 та від 15 липня 2021 року по справі № 640/12237/19 прийшов до висновку, що за результатами системного аналізу норм матеріального права, дійшов висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії:
1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування);
2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН.
Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
Також, Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 р. у справі №160/10558/19 прийшов до висновку, що позивач, надавши суду докази направлення на реєстрацію податкових накладних, зокрема скрін-шоти програми m.e.doc, вчинив усі залежні від нього дії для підтвердження своєчасної реєстрації податкових накладних. Вказав, що позивач не повинен нести відповідальність за надходження на технічному рівні податкових накладних до контролюючого органу, оскільки на нього покладений лише обов`язок щодо їх надіслання до податкового органу за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
За таких обставин, ПП «ЛУКАШЕВИЧ» виконало обов`язок щодо своєчасного направлення вищевказаних податкових накладних для реєстрації в електронній системі документообігу, а тому не може нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з незалежних від підприємства обставин.
Також, суд враховує, що зміст норми підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.
Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.
Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.
При цьому, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.
Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.
Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Наведений підхід узгоджується з принципом «належного урядування», згідно з яким у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи мають діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, параграф 120, ECHR 2000-I; «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, параграф 128, ECHR 2004-XII; «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, параграф 72; «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, параграф 51).
У рішенні у справі «Рисовський проти України» Європейський суд з прав людини вказав на те, що принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не можуть мати можливість уникати виконання своїх обов`язків (заява № 29979/04, параграф 70).
Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), параграф 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. The Czech Republic), заява № 36548/97, параграф 58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74).
Зокрема, на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, параграф 74; «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, параграф 37) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), параграф 128; «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), параграф 119).
У подальшому законодавець усунув неоднозначність правового регулювання закріпивши у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України положення про те, що операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Ці зміни внесені до підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України згідно із Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 8 лютого 2023 року.
Згідно з введеною нормою визначення операційного дня для цілей вчинення платником дій щодо реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування не пов`язано з робочими днями, а також розширено часові межі для вчинення належних дій платником податку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 14.12.2023 у справі № 260/5659/22.
Відповідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З огляду на викладене, податковим органом протиправно застосовано штраф до ПП "ЛУКАШЕВИЧ" у сумі 41992,57 грн. за несвоєчасну реєстрацію вищевказаних податкових накладних.
Щодо реєстрації позивачем податкових накладних №26 від 14.06.2022, №27 від 30.06.2022, №27 від 10.10.2022, №12 від 18.10.2022, №11 від 18.10.2022, №13 від 19.10.2022, №14 від 19.10.2022, №15 від 19.10.2022, №25 від 19.10.2022, №17 від 21.10.2022, №18 від 21.10.2022, №16 від 23.10.2022, №19 від 24.10.2022, №22 від 24.10.2022, №20 від 24.10.2022, №23 від 24.10.2022, №21 від 24.10.2022, №26 від 26.10.2022, №24 від 27.10.2022, №2 від 01.11.2022, №1 від 01.11.2022, №4 від 02.11.2022, №3 від 02.11.2022, №5 від 03.11.2022, №7 від 03.11.2022, №8 від 07.11.2022, №10 від 07.11.2022, №17 від 08.11.2022, №14 від 08.11.2022, №11 від 08.11.2022, №15 від 08.11.2022, №13 від 08.11.2022, №16 від 08.11.2022, №12 від 08.11.2022, №9 від 11.11.2022, №18 від 15.11.2022, №6 від 15.11.2022, суд зазначає наступне.
Сторони не заперечували, що вказані податкові накладні зареєстровано з пропуском граничного строку.
Позивач посилався на те, що наявні обставини, передбачені пп. 112.8.9. п. 112. 8 ст. 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а саме: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
В обгрунтування своєї позиції позивач посилався на тривалі відключення електроенергії, внаслідок військової агресії рф, форс-мажорні обставини, порушення нормального режиму роботи підприємства.
Суд враховує, що 28.02.2022 Торгово-промислова палата (далі - ТПП) засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) - військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану із 05:30 год. 24.02.2022 строком на 30 діб відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». ТПП підтверджує, що зазначені обставини 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності.
Відповідно до ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.
Верховний Суд у постанові від 14.06.2022 у справі № 922/2394/21 зазначив, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними для даного конкретного випадку.
Проте, позивачем не надано належних доказів на підтвердження причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку .
Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України визначено, зокрема, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).
Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.
Згідно Порядку №225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.
Позивачем не доведено подання заяви про неможливість виконання платником податків обов`язків, оформленої відповідно до вимог Порядку № 225.
За таких обставин, судовим розглядом не встановлено, а позивачем не доведено наявності правових підстав передбачених приписами пп. 112.8.9. п. 112. 8 ст. 112 ПК України для звільнення від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень.
Отже, відповідачем правомірно застосовано до позивача штрафні санкції у сумі 20271,56 грн.
При цьому, позивач оскаржує податкові повідомлення-рішення від 05.04.2024 року № 0176530415, від 20.04.2024 № 0208970415 та від 19.04.2024 № 0208970415.
Так, за результатами камеральної перевірки складено акт від 11.03.2024 р. № 9070/20-40-04-15-02/37578087 щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період червень-серпень, жовтень-грудень 2022 року, ПП «ЛУКАШЕВИЧ».
05.04.2024 ГУ ДПС у Харківській області на підставі висновків акту камеральної перевірки від 11.03.2024 р. № 9070/20-40-04-15-02/37578087 винесено податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 № 0176530415.
Листом від 10.04.2024 № 18081/6/20-40-04-15-11 Головне управління ДПС у Харківській області повідомило ПП «ЛУКАШЕВИЧ», що в зв`язку з надходженням заперечення податкове повідомлення-рішення від 05.04.2024 № 0176530415 вважається не дійсним.
Також, листом від 10.09.2024 № 40855/6/20-40-04-15-11 Головне управління ДПС у Харківській області повідомило ПП «ЛУКАШЕВИЧ», що при винесені податкового повідомлення-рішення № 0208970415 за результатами камеральної перевірки від 11.03.2024 р. № 9070/20-40-04-15-02/37578087 щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних за період червень-серпень, жовтень-грудень 2022 року ПП "ЛУКАШЕВИЧ" допущено описку в даті, під час письмового викладу. Вказано, що враховуючи наявність описки в даті податкового повідомлення-рішення № 0208970415, необхідно викласти в наступній редакції: слова «податкове повідомлення-рішення від 20.04.2024 № 0208970415» слід замінити на: «податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415».
Судовим розглядом не встановлено, а позивачем не доведено того, що за Приватним підприємством «ЛУКАШЕВИЧ» обліковується штраф на підставі податкових повідомлень-рішень від 05.04.2024 року № 0176530415 та від 20.04.2024 № 0208970415.
При цьому, в податковому органі обліковується податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415.
Таким чином, податкові повідомлення-рішення від 05.04.2024 року № 0176530415 та від 20.04.2024 № 0208970415 не підлягають скасуванню, оскільки не обліковуються, а тому відповідно не несуть негативних наслідків для позивача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415 винесене Головним управлінням ДПС у Харківській області щодо застосування до Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» штрафу у сумі 41992,57 грн.
При цьому, в іншій частині податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 19.04.2024 № 0208970415 є правомірним та скасуванню не підлягає.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» (вул. Транспортна Колона, б. 6, м. Харків, 61108) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, 61057) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.04.2024 № 0208970415 винесене Головним управлінням ДПС у Харківській області щодо застосування до Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» штрафу у сумі 41992 (сорок одна тисяча дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 57 копійок.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ ВП 43983495, м.Харків, вул.Пушкінська, буд.46, 61057) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «ЛУКАШЕВИЧ» (вул. Транспортна Колона, б. 6, м. Харків, 61108) сплачений судовий збір в сумі 1633 (одна тисяча шістсот тридцять три) грн. 67 коп.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаєв А.І.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124778308 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні