Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
29 січня 2025 року № 520/32722/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кухар М.Д. розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (вул. Надії Алексєєнко, буд. 106,м. Дніпро,Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.,49008, код ЄДРПОУ13486010) , Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під.3, пов.2,м. Харків,Харківський р-н, Харківська обл.,61022, код ЄДРПОУ14099344) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:
-визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №203040012100 від 23.09.2024 року, яким відмовлено ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з більшого страхового стажу без зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.022 року по 31.03.2023 рік на Харківському державному авіаційному підприємстві та залишено без розгляду питання про зарахування до загального страхового стажу періоду роботи на Харківському державному авіаційному підприємстві з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік.
-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з більшого страхового стажу, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік, з 01.06.2015 року по 30.04.2022 року та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік на Харківському державному авіаційному підприємстві та здійснити виплату з урахуванням раніше виплачених сум.
-стягнути на користь ОСОБА_1 . РНОКПП НОМЕР_2 судові витрати в загальному розмірі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, код ЄДРПОУ 13486010.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у справі.
Дослідивши надані матеріали справи, суд встановив наступне.
17.09.2024 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з заявою №12439 про зарахування до загального страхового стажу періоду його роботи з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік, з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік на Харківському державному авіаційному підприємстві та проведення відповідного перерахунку і виплати пенсії за віком з урахуванням саме додаткового страхового стажу.
10.10.2024 року через поштову кореспонденцію ОСОБА_1 отримав Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №203040012100 від 23.09.2024 року, згідно якого йому було відмовлено у перерахунку пенсії. Відмова мотивована тим, що від попереднього перерахунку пенсії не пройшло 24 календарних місяці і, що до його страхового стажу відповідно до даних персоніфікованого обліку, зараховано страховий стаж по 31.05.2015 року.
Період роботи з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік до страхового стажу не зараховано, у зв`язку з тим, що за цей період відсутня сплата внесків по підприємству «Харківське державне авіаційне виробниче підприємство».
Згідно фактичних даних про розмір пенсії за віком за жовтень 2024 року, ОСОБА_1 стверджує, що вказаний період роботи до страхового стажу не зарахований, оскільки розмір пенсії не змінився, а тому твердження органу ПФУ у своєму рішенні, що ОСОБА_1 було враховано стаж по 31.05.2015 року - є незаконне, необгрунтоване та таке, що суперечить фактичним обставинам.
Дані обставини доводяться Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №203040012100 від 23.09.2024 року.
Оскаржуване Рішення органу державної влади в частині відмови ОСОБА_1 в зарахуванні до загального страхового стажу періодів роботи на «Харківському державно`му авіаційному виробничому підприємстві» за період з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік, відмови в розгляді вимоги про зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік та проведенні відповідного перерахунку і виплати пенсії за віком з урахуванням цих обставин- є незаконним.
Відповідно до записів в трудовій книжці на ім`я ОСОБА_1 , заповненої 04.08.1980 року та довідки «Харківського ДАВП» №202 від 02.10.2024 року слідує, що фактично з 05.10.1995 року потеперішній час ОСОБА_1 на постійній основі працює оператором станків з ПУ на «Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві» (остання назва підприємства).
Відповідно до індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5) слідує, що у період з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік, з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік таз 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік ОСОБА_1 нараховувалася та виплачувалася заробітна плата на Харківському державному авіаційному виробничому підприємстві, але інформація про сплату з нарахованої заробітної плати страхових внесків до Пенсійного фонду України, а відповідно і обрахування страхового стажу - відсутня.
При нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 заробітної плати у період з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік, з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік «Харківським державним авіаційним виробничим підприємством», як страхувальником, повинно було в обов`язковому порядку проведено нараховання страхових внесків, але в подальшом вони не були зараховані на рахунок Пенсійного фонду України.
Чому підприємство не провело зарахування страхових внесків ОСОБА_1 не відомо, але на думку позивача це не є підставою для ПФУ не зараховувати до його загального страхового стажу вищевказаних періодів роботи на підприємстві, які дають йому право на обрахунок (перерахунок) пенсії за віком з більшого страхового стажу, а тому він звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Надаючи правову оцінку вищенаведеному, суд вказує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Отже, конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-ІУ.
Матеріалами справи підтверджено, що 17.09.2024 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області з заявою №12439 про зарахування до загального страхового стажу періоду його роботи з 01.12.2009 року по 31.12.2010 рік, з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік на Харківському державному авіаційному підприємстві та проведення відповідного перерахунку і виплати пенсії за віком з урахуванням саме додаткового страхового стажу.
10.10.2024 року через поштову кореспонденцію ОСОБА_1 отримав Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №203040012100 від 23.09.2024 року, згідно якого йому було відмовлено у перерахунку пенсії. Відмова мотивована тим, що від попереднього перерахунку пенсії не пройшло 24 календарних місяці і, що до його страхового стажу відповідно до даних персоніфікованого обліку, зараховано страховий стаж по 31.05.2015 року.
Період роботи з 01.06.2015 року по 30.04.2022 рік та з 01.12.2022 року по 31.03.2023 рік до страхового стажу не зараховано, у зв`язку з тим, що за цей період відсутня сплата внесків по підприємству «Харківське державне авіаційне виробниче підприємство».
Відповідно до Закону №1058-IV пенсійні виплати - грошові виплати в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, що здійснюються у вигляді пенсії, довічної пенсії або одноразової виплати.
Пенсія - це щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Згідно частини 1 ст. 5 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно правових актів може поширюватися на ці відносини, лише у випадках передбачених цим Законом або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Суд вказує, що відповідно до частин 1, 4 статті 24 Закону № 1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Згідно з частиною 2 статті 24 Закону №1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до частини 12 статті 20 Закону № 1058 страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків Відповідно до частини 4 статті 42 Закону № 1058, у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі.
Для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з1 липня 2000 року, з яких були фактично обчислені та сплачені страхові внески до Пенсійного фонду в межах установленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу).Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
Відповідно до ст. 44 Закон № 1058-ІV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Згідно ст. 45 Закон № 1058-ІV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Відповідно до п. 1.8 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, що діє відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.
Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону.
Відповідно частини 1 статті 58 Закону №1058-IV пенсійний фонд є органом, який здійснює керівництво та управління солідарною системою, загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, забезпечує збирання, акумуляцію та облік страхових внесків, призначає пенсії та готує документи для її виплати, забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування виплати пенсій, допомоги на поховання, виплат за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, здійснює контроль за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду, вирішує питання, пов`язані з веденням обліку пенсійних активів застрахованих осіб на накопичувальних пенсійних рахунках, здійснює адміністративне управління Накопичувальним фондом, соціальні та інші виплати, передбачені законодавством України, та інші функції, передбачені цим Законом, Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та статутом Пенсійного фонду.
За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим-третім цієї частини, на найбільш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсії встановлюється правлінням, Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Згідно даних індивідуальних відомостей про застраховану особу за період з 01.06.2015 по 30.04.2024 сплата страхових внесків відсутня та оскільки Харківське державне авіаційне виробниче підприємство (код ЄДРПОУ 14308894) не проводило сплату страхових внесків за вищевказані періоди роботи, тому підстави для проведення перерахунку із зарахуванням до страхового стажу зазначеного періоду роботи відсутні, у зв`язку з чим прийнято рішення про відмову.
Суд зазначає, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є не обґрунтованими, не підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (вул. Надії Алексеенко, буд. 106,м. Дніпро,49008, код ЄДРПОУ13486010) , Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під.3, пов.2,м. Харків,Харківський р-н, Харківська обл.,61022, код ЄДРПОУ14099344) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії- залишити без задоволення.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124778427 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні