П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/6300/24
Головуючий у 1-й інстанції: Драновський Я.В.
Суддя-доповідач: Ватаманюк Р.В.
28 січня 2025 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Ватаманюка Р.В.
суддів: Сапальової Т.В. Капустинського М.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ДП Зелен Еко Рибка" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Розвиток Бізнес Систем" до Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної військової адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Летичівська селищна рада, товариство з обмеженою відповідальністю "ДП Зелен Еко Рибка" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Позивач звернувся із позовом до Хмельницького окружного адміністративного суду в якому просив:
визнати протиправними дії Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної військової адміністрації щодо затвердження ліміту №12 від 26.12.2023 на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно - заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський") та погодження дозволу на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський") для ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка";
визнати протиправним та скасувати ліміт №12 від 26.12.2023 на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський"), також погодження дозволу на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно - заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський") для ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка".
ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27.06.2024 позов задоволено повністю.
Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідач затвердив ліміт та погодив дозвіл для ТОВ "ДП Зелен Еко Рибка" на 2024 рік без існуючого Порядку встановлення ліміту, що не заперечується самим відповідачем.
ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, третя особа ТОВ "ДП Зелен Еко Рибка" подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що відсутність відповідного нормативно-правового акту органу місцевого самоврядування щодо Порядку встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області, не може впливати на встановлення лімітів щодо спеціального використання природних ресурсів у межах територій природно-заповідного фонду місцевого значення визначеним законом органом, оскільки таке встановлення лімітів передбачено та здійснюється відповідно до закону.
ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому вказано, що Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації як структурний підрозділ органу державної влади, затверджуючи ліміт, діяв в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки затвердження ліміту мало місце відповідно до закону, і в Департаменті відсутній чіткий і передбачуваний у своєму застосуванні нормативно-правовий акт, який визначає порядок затвердження ліміту та підстави для відмови.
Зазначено також, що ліміт №12 від 26.12.2023 на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно - заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський") для ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка" не підлягав скасуванню, оскільки не є документом та не дає можливості здійснити використання природних ресурсів, а тільки виступає однією з підстав для видачі дозволу. Саме ж використання природних ресурсів здійснюється на підставі дозволів в межах затвердженого ліміту, тому дозвільним документом є дозвіл.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому вказано, що зважаючи на відсутність відповідного процедурного нормативно -правового акту (Порядку) дії відповідача можуть призвести до зловживання владою, до недостатнього захисту прав і свобод заявника, нерівності для двох і більше учасників та до корупції. Отже, для органів державної влади, органів місцевого самоврядування наявність спеціального підзаконного акту (в даному випадку Порядку), ухваленого з метою конкретизації приписів закону, має бути визначальною.
V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Ухвалою суду від 13.08.2024 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
03.01.2025 до суду надійшли додаткові пояснення відповідача, в яких вказано про те, що використання природних ресурсів здійснюється на підставі дозволів в межах затвердженого ліміту, тому дозвільним документом є дозвіл. Відтак, ліміт на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення не підлягав скасуванню.
Відповідач звертає увагу на те, що протягом 2024 року Летичівською селищною радою не видавався дозвіл на використання природних ресурсів у межах території та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення Хмельницької області на 2024 рік (на частину території орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський") для ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка"
Враховуючи, що рішення суду першої інстанції прийняте у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, а в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття законного і обґрунтованого рішення, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.3 ч.1 ст.311 КАС України.
VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Товариство з обмеженою відповідальністю "Розвиток Бізнес Систем" 28.12.2023 звернулося до Департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної військової адміністрації із клопотанням про встановлення (затвердження) лімітів та погодження дозволу на затверджений ліміт на використання природних ресурсів (водних біоресурсів) у межах частини об`єкта природно-заповідного фонду заказника місцевого значення "Щедрівський" на 2024 рік, додавши пакет необхідних документів.
В подальшому, на адресу ТОВ "Розвиток Бізнес Систем" надійшла відповідь від відповідача від 16.01.2024 №06-101-164/24, відповідно до якої позивачу було відмовлено у затвердженні ліміту та погодженні дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський", у зв`язку з великим ступенем навантаження на флору та фауну заповідного об`єкту, так як Департаментом згідно з вимогами статті 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" вже затверджено ліміт №12 від 26.12.2023 та погоджено дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів у межах орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський".
12.02.2024 на адресу відповідача був направлений адвокатський запит з метою з`ясування, кому та на підставі яких документів Департаментом було затверджено ліміти та погоджено дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів в межах орнітологічного заказника місцевого значення "Щедрівський".
16.02.2024 від відповідача надійшла відповідь на адвокатський запит, де зазначалося, що 20.12.2023 надійшло клопотання ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка" щодо затвердження ліміту на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення "Щедрівський".
Вказано, що Департаментом згідно з вимогами ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" затверджено ліміт №12 від 26.12.2023 та погоджено дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду із цим позовом.
VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
Апеляційний суд не погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" №2456-XII від 16.06.1992 спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється в межах ліміту та на підставі дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Перелік встановлених цим Законом видів використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду і порядок їх використання визначаються режимом територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів.
Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється на підставі дозволів, що видаються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а також на підставі дозволів.
Спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення (крім корисних копалин) здійснюється на підставі дозволів, що видаються місцевими радами за погодженням з органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів і встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення визначається Кабінетом Міністрів України. Видача дозволів на спеціальне використання природних ресурсів здійснюється на безоплатній основі.
Враховуючи вимоги ст. 43 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" ліміти використання природних ресурсів встановлюються в порядку, що визначається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, міськими (міст загальнодержавного значення) радами, крім випадків, коли природні ресурси мають загальнодержавне значення. Ліміти використання природних ресурсів загальнодержавного значення встановлюються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України
Відповідно до пункту 4 підпункту 2 Положення про Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації 01.07.2021 №597/2021-р основними завданнями Департаменту є здійснення управління та регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, забезпечення екологічної та в межах своєї компетенції раціональної безпеки, поводження з відходами (крім поводження з небезпечними та радіоактивними відходами), організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, формування, збереження та використання екологічної мережі.
Департамент відповідно до покладених на нього завдань затверджує ліміти на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та погоджує видачу дозволів на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення (крім корисних копалин - пункт 5 підпункти 36,37 Положення.
Суд першої інстанції задовольняючи позов виходив з того, що відповідач затвердив ліміт та погодив дозвіл для ТОВ "ДП Зелен Еко Рибка" на 2024 рік без існуючого Порядку встановлення ліміту, що не заперечується самим відповідачем.
Проте, колегія суддів зазначає, що Департамент природних ресурсів та екології Хмельницької обласної військової адміністрації, як структурний підрозділ органу державної влади, затверджуючи ліміт, діяв в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України, оскільки в Департаменту відсутній чіткий і передбачуваний у своєму застосуванні нормативно-правовий акт, який визначає порядок затвердження ліміту та підстави для відмови.
Крім того колегія суддів враховує, що затвердження ліміту на використання природних ресурсів є одним із етапів спеціального їх використання, і даний спір виник внаслідок дій по затвердженню лімітів на спеціальне використання природніх ресурсів в межах території та об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення, виходячи з того, що ліміт на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду є документом, що встановлює максимальні обсяги використання природних ресурсів на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду.
Однак, ліміт не є документом та не дає можливості здійснити використання природних ресурсів, а тільки виступає однією з підстав для видачі дозволу.
За змістом частини одинадцятої статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів видається після затвердження лімітів, підставами для відмови у видачі дозволу є відсутність затвердженого в установленому порядку ліміту, порушення умов природокористування та режиму території природно-заповідного фонду.
Таким чином, використання природних ресурсів здійснюється на підставі дозволів в межах затвердженого ліміту, тому дозвільним документом є дозвіл.
Вказане узгоджується із позицією Верховного суду, викладеною у постанові від 18.05.2022 у справі №300/195/19.
За таких обставин колегія суддів дійшла висновку, що ліміт на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення не підлягає скасуванню.
При цьому в обґрунтування своїх тверджень щодо протиправності погодження дозволу на використання природних ресурсів для ТОВ "Дослідне підприємство Зелен Еко Рибка" позивача вказував лише на протиправність затвердження ліміту №12 від 26.12.2023.
Враховуючи, що ліміт на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єкту природно-заповідного фонду не підлягає скасуванню, у суду відсутні підстави для задоволення позову в частині погодження дозволу на використання природних ресурсів.
VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги дають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийняте рішення не відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і підлягає скасуванню з постановленням нової постанови.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ДП Зелен Еко Рибка" задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2024 року скасувати та прийняти нову постанову.
В задоволенні позову відмовити повністю.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст. 325 КАС України та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Сапальова Т.В. Капустинський М.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124781128 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Ватаманюк Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні