Справа № 638/20518/21
Провадження № 2/638/531/25
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 січня 2025 року Дзержинський районний суд міста Харкова
у складі головуючого судді: Хайкіна В.М.,
за участю секретаря: Веремчук Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру нарахованих грошових коштів у вигляді щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг,-
ВСТАНОВИВ:
Начальник Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради Станчик В. О. у грудні 2021 року звернувся до Дзержинського районного суду м. Харкова з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру нарахованих грошових коштів у вигляді щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, згідно прохальної частини якої позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради надміру нараховані грошові кошти у вигляді щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 35047, 92 грн., а також судові витрати. Заява обґрунтована тим, що 23.02.2016 року ОСОБА_1 разом із сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , було взято на облік в Управлінні як внутрішньо-переміщених осіб. Адресою покинутого місця проживання відповідача було вказано: АДРЕСА_1 . 25.02.2016 року відповідачем було подано до Управління заяву про призначення допомоги ВПО на неї та на її сина ОСОБА_2 . В подальшому відповідач подавала до Управління заяви про продовження призначення допомоги ВПО. Рішеннями управління відповідачу призначалась допомога ВПО на періоди 25.02.2016 24.08.2016, 07.12.2016 06.06.2017, 13.06.2017 12.12.2018, 17.12.2018 16.16.2019 року. 19.06.2019 року при черговому продовженні допомоги ВПО було встановлено, що свідоцтво про народження дитини ОСОБА_2 видано ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Балаклія Харківської області. Спеціалістами управління 19.06.2019 року були направлені запити в Управління соціального захисту Балаклійської районної державної адміністрації та в Харківську міську дитячу поліклініку №14 щодо перебування на обслуговуванні родини ОСОБА_3 . УСЗ Балаклійської РДА повідомило, що ОСОБА_1 отримувала в їх управлінні допомогу при народженні дитини та допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х річного віку з 01.06.2012 року по 27.06.2015 рік. Поліклініка №14 повідомила, що дитина ОСОБА_2 , згідно його медичної картки, народився ІНФОРМАЦІЯ_3 в м. Балаклія та спостерігався з 02.07.2012 року по лютий 2013 року в КЗОЗ ББР «Балаклійська ЦКРЛ», а з 11.04.2013 року по теперішній час регулярно спостерігається у фахівців поліклініки №14. Рішенням Управління від 08.07.2019 року №05/7-19 дію довідки про взяття на облік внутрішньо-переміщеної особи відповідача було скасовано. У зв`язку з чим розпорядженням Управління від 01.08.2019 року відповідачу було відмовлено у призначенні допомоги ВПО по заяві від 19.06.2019 року на підставі п. 12 Порядку №505, а саме: виявлення факту подання недостовірної інформації, яка впливає на призначення грошової допомоги та скасування довідки внутрішньо-переміщеної особи. Рішенням від 01.08.2019 року відповідачу припинено виплату допомоги з 01.03.2016 року та знято з оплати з 25.02.2016 року. Згідно довідки Обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат переплата відповідачу допомоги ВПО за період з 25.02.2016 року по 24.08.2016 рік, з 07.12.2016 року по 06.06.2017 рік, з 13.06.2017 року по 12.12.2018 рік, з 17.12.2018 року по 16.06.2019 рік складає 35047,92 грн. Відповідачу було направлено повідомлення про необхідність повернення надмір отриманої допомоги ВПО. Відповідно до Порядку, у разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги, вони стягуються у судовому порядку. У зв`язку із тим, що відповідач добровільно не повернула зазначені кошти, позивач був змушений звернутись до суду із вказаним позовом.
Ухвалою Дзержинського районного суду м. Харкова від 08.02.2022 року відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Ухвалою Дзержинського районного суду м. Харкова від 10.07.2024 року здійснено перехід від розгляду вказаної справи за правилами спрощеного позовного провадження до розгляду за правилами загального позовного провадження, продовжено розгляд справи зі стадії підготовчого засідання та призначено підготовче засідання.
26.09.2024 року до суду від представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Рум`янцева Євгенія Ігоровича надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить поновити строк на подання відзиву на позовну заяву, відмовити у задоволенні позову в повному обсязі, судові витрати стягнути з позивача. Відзив обґрунтовано тим, що позовні вимоги є необґрунтованими та незаконними, а отже задоволенню не підлягають. Згідно діючого законодавства ОСОБА_1 є внутрішньо-переміщеною особою. Вказане підтверджується зокрема тим, що 23.02.2016 року її разом із сином ОСОБА_2 було взято на облік в Управлінні внутрішньо-переміщених осіб. Відповідну грошову допомогу позивачем було надано на підставі ухвалених ним же рішень протягом чотирьох років. Дійсно, відповідач народила сина у КЗОЗ ББР «Балаклійська ЦКРЛ», проте твердження про те, що її дитина перебуває на обліку та спостерігається по теперішній час у фахівців поліклініки в м. Балаклія не відповідає дійсності. Дане твердження позивача повністю спростовується випискою з особистої карти ОСОБА_2 з поліклініки №14 м. Харкова. Саме по собі отримання допомоги при народженні дитини та допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х річного віку у м. Балаклія Харківської області жодним чином не спростовує та не відміняє тієї обставини, що на момент початку в Україні АТО та захвату рф українського Криму, ОСОБА_1 проживала за своїм зареєстрованим місцем постійного проживання. Самим пред`явленням подібного позову, начальник Управління ставить під сумнів свою компетентність та компетентність власних співробітників, адже позовні вимоги суперечать усім попереднім діям органу впродовж чотирьох років. У своїй правовій позиції позивач суперечить сам собі, адже апелює до подій, що відбулись до дати початку тимчасової окупації відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території» - 20 лютого 2014 року. Таким чином, позовна заява не містить жодного доказу поза розумним сумнівом та не спростовує факт проживання відповідача за зареєстрованим місцем постійного проживання, а відтак і законності та правомірності отримання соціальної допомоги.
Відповідь на відзив від представника позивача не надходила.
Ухвалою Дзержинського районного суду м. Харкова від 12.11.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В матеріалах справи від представника позивача Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради Строєвої О.Є. міститься заява з проханням провести розгляд справи за її відсутності за наявними у справі матеріалами, позовні вимоги підтримує в повному обсязі, не заперечує проти ухвалення заочного рішення.
Від представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Рум`янцева Є.І. до суду надано заяву з проханням провести судове засідання без участі відповідача та його представника, відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Також просить надати час для подання заяви про судові витрати, яку буде подано протягом п`яти днів.
Суд, дослідивши подані сторонами письмові докази та матеріали справи в цілому, дійшов до наступних висновків.
Матеріалами справи встановлено, що 25.02.2016 року ОСОБА_1 звернулась до органу Управління праці та соціального захисту населення Дзержинського району із заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особі, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. В подані заяві відповідач вказала зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 та фактичне: АДРЕСА_2 . Також вказала сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зазначила свідоцтво про народження дитини (серію та номер, дату та ким видано), вказала зареєстроване місце проживання та фактичне місце проживання. У вказаній заяві також зазначила анкетні дані та власним підписом затвердила, що проінформована, що інформація подана у цій заяві, а також документи, додані до неї, можуть бути перевірені органом соціального захисту населення для забезпечення цільового використання бюджетних коштів.
В подальшому відповідач подавала до Управління заяви про продовження призначення допомоги ВПО.
Відповідно до довідки від 23.02.2016 року №6326016008 ОСОБА_1 є особою, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції. Також у зазначеній довідці вказані відомості про переміщених малолітніх, неповнолітніх осіб, які прибули разом з внутрішньо переміщеною особою, а саме: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Рішенням Управління від 27.09.2016 року відповідачу та її сину ОСОБА_2 призначена щомісячна адресна допомога ВПО з 25.02.2016 року по 24.04.2016 рік у розмірі 1326,00 грн., з 24.05.2016 року по 24.06.2016 рік у розмірі 1105,00 грн., з 25.06.2016 року по 24.08.2016 рік у розмірі 884,00 грн.
В подальшому рішеннями Управління відповідачу призначалась допомога до 16.06.2019 року включно.
Розпорядженням начальника Управління від 01.08.2019 року №622909/204 ОСОБА_1 в призначенні адресної допомоги за заявою від 19.06.2019 року відмовлено на підставі рішення районної комісії від 30.07.2019 року, протокол №29, згідно з п. 12 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого Постановою КМУ від 01.10.2014 року №505 зі змінами та доповненнями, скасування довідки внутрішньо переміщеної особи виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації, а також додано копію витягу з рішення районної комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам при адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради.
Згідно рішення №05/7-19 від 08.07.2019 року Управління праці та соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради, скасовано дію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 №6326016008 від 23.02.2016 року та внесено про це відомості до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо-переміщених осіб.
Згідно довідки начальника Управління сума надміру нарахованих коштів, яка підлягає стягненню становить 35047,92 грн.
Згідно статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.
Статтею 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбаченихКонституцієюта законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Відповідно до статті 3 вищевказаного Законугромадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, за обставин, визначених у статті 1 цього Закону, має право на захист від примусового внутрішнього переміщення або примусового повернення на покинуте місце проживання.
Згідно зістаттею 4 цього Законуфакт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбаченихстаттею 12 цього Закону.
Механізм надання тимчасової державної допомоги переміщеним особам на проживання регламентує Порядок призначення та виплати щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 № 505 (далі - Порядок). Відповідно до даного Порядку грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням і виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.Для призначення грошової допомоги уповноважений представник сім`ї за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подає складену в довільній формі письмову заяву про надання грошової допомоги та документи, визначені цим пунктом. У заяві зазначаються відомості про всіх членів сім`ї, які претендують на отримання грошової допомоги та інформацію, зокрема, про зареєстроване та фактичне місце проживання (перебування). До заяви додаються також копія свідоцтва про шлюб, копії свідоцтв про народження дітей, засвідчені власним підписом уповноваженого представника сім`ї. Заяви з необхідними документами для призначення грошової допомоги приймаються від уповноважених представників сім`ї уповноваженими органами. Пунктом 8 Порядку (в редакції чинній на час звернення відповідача до позивача) визначено, що 8. Уповноважені органи протягом 10 днів після подання уповноваженим представником сім`ї заяви та документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, призначають грошову допомогу або відмовляють у її призначенні, про що надають відповідне повідомлення уповноваженому представнику сім`ї. Крім того, пунктом 3 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою КМУ №509 від 01.10.2014 року (в редакції на час звернення відповідача до позивача) визначено, що заява про взяття на облік повинна містити, зокрема, інформацію про заявника відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання. Пунктом 8 вказаного порядку визначено, заявнику може бути відмовлено у видачі довідки у разі, коли відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, зазначені у статті 1 Закону. Рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстав для відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви про взяття на облік, а у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 4 цього Порядку, - не пізніше ніж через 15 робочих днів після її подання. Відповідно до пункту 10,11 Порядку уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити на безоплатній основі та отримувати відомості від підприємств, установи та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю правильності її надання.Уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин.
Питання щодо повернення безпідставно сплачених коштів вирішується відповідно до пункту 11 Порядку № 505, згідно з яким, уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Крім того, відповідно до норм частини 1 статті 1212ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Стаття 1215 ЦК Українивстановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.
Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (частина першастатті 1215 ЦК України).
Правильність розрахунків, за якими проведено виплати, а також добросовісність набувача презюмуються, тому тягар доказування рахункової помилки та недобросовісності набувача покладено на платника відповідних грошових сум.
На грошову виплату щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг поширюється дія пункту 1 частини першоїстатті 1215 ЦК України.
Вказана грошова сума не підлягає поверненню, якщо особа, яка її сплатила, не доведе, що виплата була здійснена внаслідок рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Відповідач, звертаючись до позивача 25.02.2016 рокуіз заявою про призначення щомісячної адресної допомоги особі, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідач вказала свої анкетні дані та анкетні дані дитини, а також зазначила серію та номер свідоцтва про народження дитини, дату та ким видано, тобто надала всі відомості визначені Порядком.
Суд зазначає, що в силу вимог Порядку саме на позивача покладається обов`язокперевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити на безоплатній основі та отримувати відомості від підприємств, установи та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю правильності її надання.
Добросовісність є оціночним поняттям, яке передбачає собою сумлінну, чесну поведінку набувача, відсутність з його боку мети зловживати наданим правом, тоді як недобросовісність, навпаки, може проявлятися у зловживанні правом у власних інтересах та на шкоду інтересам іншій особі, несумлінне ставлення до власних обов`язків тощо, тобто така поведінка має бути умисна та переслідувати конкретну мету.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Враховуючи викладене, судом не встановлено факту зловживання своїми правами відповідачем при поданні заяви про призначення допомоги, оскільки ОСОБА_1 надано всі відомості за наданим позивачем формуляром, судом не встановлено обставин, які б свідчили про об`єктивну неспроможність позивача перевірити надану відповідачем інформацію при вирішенні питання про призначення адресної допомоги.
Повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.
Під час судового розгляду не встановлено, що відповідачем подано до Управління недостовірну інформацію, окрім цього позивачем під час подання відповідної заяви про здійснення нарахування виплат, перевіряються оригінали відповідних документів, які необхідні для призначення виплат.
Згідно частини 1 статті 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до частини 1 статті 76 ЦПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, позивачем належними та допустимими доказами не доведено перед судом, що внаслідок умисних дій відповідача, а саме надання недостовірної інформації при отриманні адресної допомоги та потім її продовження, відбулося необґрунтоване нарахування відповідачу грошової допомоги, а відтак позовні вимоги необґрунтовані та не підлягають задоволенню.
Питання щодо розподілу витрат по сплаті судового збору суд вирішує на підставі статті 141 ЦПК України.
Керуючись ст. ст. 12, 13, 141, 274-279, 280-282, 263-265, 352, 354-355 ЦПК України, Порядку про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту населення адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру нарахованих грошових коштів у вигляді щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг відмовити.
Витрати по сплаті судового збору залишити за позивачем.
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги до або через Дзержинський районний суд м. Харкова протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
На підставі частини 1 статті 354 ЦПК України, строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 29.01.2025 року.
Головуючий суддя:
Суд | Дзержинський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124792716 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Дзержинський районний суд м.Харкова
Хайкін В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні