Справа № 524/13239/24
Провадження 3/524/66/25
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.01.2025 року Автозаводський районний суд м. Кременчука в складі:
головуючого судді Обревко Л.О.,
за участю секретаря Рощини Д.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кременчуці Полтавської області адійшли з Департаменту формування доброчесності політичних фінансів Національного агентства з питань запобігання корупції про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівник політичної партії «Партія простих людей», зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 , у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст. 212-21 КУпАП,
В С Т А Н О В И В:
01.11.2024 року до Автозаводського районного суду м.Кременчука надійшли протоколи про адміністративні правопорушення відносно ОСОБА_1 у вчиненні адміністративних правопорушень, передбачених ст. 212-21 КУпАП.
Постановою Автозаводського районного суду м.Кременчука від 17.01.2025 року, об`єднано в одне провадження справи про адміністративні правопорушення: справа №524/13239/24 провадження №3/524/66/25; №524/13243/24 провадження №3/524/67/25, №524/13244/24 провадження №3/524/68/25 та присвоєно спільний номер справи №524/13239/24, провадження №3/524/66/25.
З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/324 вбачається, що ОСОБА_1 , будучи керівником політичної партії «Партія простих людей» (ідентифікаційний код -38238579) (далі Партія), всупереч вимогам ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», що діяла станом на 18.10.2019 (далі Закон), не подав звіти політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2020 рік (далі - Звіти), чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст. 212-21 КУпАП.
З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/325 вбачається, що ОСОБА_1 , будучи керівником політичної партії «Партія простих людей» (ідентифікаційний код -38238579) (далі Партія), всупереч вимогам ст. 17 Закону України «Про політичні партії в Україні», що діяла станом на 18.10.2019 (далі Закон), не подав звіти політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за 2021 рік, за 2022 рік, та за 2023 рік (квартальні або річні) (далі - Звіти), чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст. 212-21 КУпАП.
З протоколу про адміністративне правопорушення № 50-33/326 вбачається, що ОСОБА_1 , будучи керівником політичної партії «Партія простих людей» (ідентифікаційний код -38238579) (далі Партія), всупереч вимогам ст. 17 Закону, не подав звіти політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за І квартал та ІІ квартал 2024 року (далі - Звіти), чим вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст. 212-21 КУпАП.
Так, 26 грудня 2023 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення державного фінансування та контролю за діяльністю політичних партій» від 23 серпня 2023 року № 3337-ІХ (далі - Закон № 3337-ХІ), який відновив звітування політичних партій та обов`язок Національного агентства перевіряти звіти.
Політичні партії мали подати звіти за IV квартал 2021 року та за 2022 рік (квартальні або річний) протягом 120 днів з дня набрання чинності Законом № 3337-ІХ. Граничний термін подання політичними партіями звітів за 2022 рік (квартальні або річний) - 26 квітня 2024 року.
Крім того, політичні партії мали подати звіт за 2023 рік (квартальні або річний) протягом 90 днів з дня набрання чинності Законом № 3337-ІХ. Граничний термін подання політичними партіями звітів за 2023 рік (квартальні або річний) - 26 березня 2024 року.
При цьому це стосується усіх політичних партій та не залежить від обраного варіанту подання звіту (квартальний або річний).
Ч. 20 ст. 17 Закону передбачено, що протягом 10 календарних днів з дня завершення строку на подання політичними партіями звітів про майно, доходи, витрати і зобов?язання фінансового характеру Національне агентство на своєму офіційному вебсайті оприлюднює список політичних партій, які не подали свої звіти у визначений цим Законом строк, та забезпечує притягнення винних осіб до відповідальності, передбаченої законом.
Список політичних партій, які не подали свої Звіти у визначений Законом строк (далі - Список), розміщений на офіційному вебсайті Національного агентства за посиланням: https://nazk.gov.ua/uk/novyny/mayzhe-200-politychnyh-partiy-ne-vykonaly-vymogu-zakonu-schodo-zvituvannya-do-nazk/.
В результаті перевірки було встановлено, що ОСОБА_1 , як керівником політичної партії «Партія простих людей» не подано до Національного агентства звіти за 2020 рік (квартальні або річний), за 2021 рік та за 2022 рік до 26 квітня 2024 року, за 2023 рік до 26 березня 20204 року через Єдиний державний реєстр звітності політичних партій про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а також за 1 квартал 2024 року та 2 квартал 2024 року.
Відповідно до пункту 6 розділу IV Порядку подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого наказом Національного агентства від 19.02.2021 № 102/21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2021 № 507/36129 після підписання керівниками (уповноваженими особами) Звіти місцевих організацій політичної партії, які у встановленому порядку набули статусу юридичної особи, автоматично формуються як додатки до Звіту, що подається до Національного агентства, та е його невід`ємними частинами.
Під час формування Звіту політичною партією в Реєстрі автоматично завантажується інформація про місцеві організації політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи (назва та ідентифікаційний код) та про звіти місцевих організацій політичної партії (назва, дата поданого звіту, файл звіту).
Таким чином, керівнику (уповноваженій особі) Партії при формуванні Звіту надається можливість перевірки переліку місцевих організацій політичної партії, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, та, за потреби, вчинити дії, пов`язані із організацією внесення інформації до Реєстру про відсутні місцеві організації.
Представник особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвокат Висота І.А. подала до суду письмове клопотання, в якому просила закрити справу про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення. Зазначила, що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст.212-21 КУпАП.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, пояснення представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвоката Висоти І.А. суд дійшов наступних висновків.
Частиною 1 статті 7 КУпАП передбачено, що ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше, як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Статтею 212-21 КУпАП передбачена відповідальність за порушення встановленого порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру у виді штрафу, але при цьому вказаною статтею не передбачено на кого може бути накладено штраф.
Отже у тексті статті 212-21 КУпАП не визначений суб`єкт адміністративного правопорушення, який може бути підданий адміністративному стягненню у вигляді штрафу, передбаченому санкцією цієї статті.
Системний аналіз норм глави 2 «Адміністративне правопорушення і адміністративна відповідальність» та ст. 27 КУпАП дають підстави вважати, що суб`єктами у справах про адміністративні правопорушення можуть бути фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства), посадові особи та юридичні особи.
Таким чином, якщо виходити з аналізу об`єктивної сторони адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то суб`єктом цього правопорушення може бути особа, на яку чинним законом покладено обов`язок подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Обов`язок подати до НАЗК звіт політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру покладено на політичну партію, що передбачено ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України».
При цьому, пунктом 1 розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 28.07.2016 р. № 2 також передбачено подання звіту саме політичною партією.
Тобто за відсутності у ст. 212-21 КУпАП прямої вказівки на осіб, які є суб`єктами правопорушення, виходячи з аналізу об`єктивної сторони правопорушення, враховуючи вимоги ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» та п.1 Розділу ІІ Положення про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру щодо обов`язку політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, а також враховуючи можливість застосування до юридичної особи на підставі ч.1 ст. 27 КУпАП адміністративного стягнення у вигляді штрафу, можна дійти висновку про те, що суб`єктом правопорушення у даному випадку може бути політична партія, яка є юридичною особою з моменту її державної реєстрації.
Отже з аналізу положень чинного законодавства вбачається, що до відповідальності, передбаченої ст. 212-21 КУпАП, за порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру у вигляді штрафу може бути притягнута юридична особа - політична партія, а фізична чи посадова особи не можуть бути суб`єктом правопорушення за вказаною статтею.
З матеріалів справи вбачається, що протокол про адміністративне правопорушення складено на ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП, як на керівника політичної партії «Партія простих людей».
Згідно зі ст. 14 КУпАП посадові особи підлягають адміністративній відповідальності за адміністративні правопорушення, зв`язані з недодержанням установлених правил в сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи охорони здоров`я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов`язків.
Так, якщо керівника політичної партії вважати посадовою особою, то для вирішення питання щодо можливості притягнення його до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачене ст. 212-21 КУпАП, необхідно з`ясувати чи входить до службових обов`язків керівника політичної партії виконання дій, які складають об`єктивну сторону вказаного адміністративного правопорушення.
Разом з тим, положеннями Закону України «Про політичні партії України» не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру (ч.7 ст. 17 цього Закону передбачено, що звіт у паперовій формі подається за підписом керівника партії, засвідченим печаткою політичної партії, що відноситься до порядку оформлення документу, а не обов`язку подачі документу до НАЗК).
Також не передбачено обов`язку керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру й іншими нормативно-правовими документами.
Зокрема, у Положенні про порядок подання Звіту політичної партії про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру, затвердженого рішенням НАЗК від 28.07.2016 р. № 2 відсутня норма, яка б зобов`язувала керівника політичної партії подавати до НАЗК звіт (по аналогії з ч.7 ст. 17 Закону України «Про політичні партії України» у п.1 розділу ІІ Положення передбачено, що керівник партії підписує звіт у паперовій формі).
Повноваження і обов`язки керівника політичної партії «Партія простих людей», викладені у Статуті політичної партії, затвердженому у новій редакції Позачерговим з`їздом від 19.11.2022 року передбачено, що голова Партії здійснює політичне керівництво Партією, керівництво партійним будівництвом, ідеологічною роботою та іншою діяльністю Партії згідно цього Статуту, представляє Парію у вищих органах державної влади у відносинах з державними органами влади та посадовими особами суб`єктів України, з судовими органами, громад кістю, з міжнародними та закордонними організаціями, іншими юридичними особами без доручення, має право першого підпису фінансових документів Партії, здійснює фінансово-господарську діяльність в межах затвердженого бюджету та залучених коштів, проте серед них відсутній обов`язок подавати звіт про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру.
Отже, в силу вимог ст. 14 КУпАП ОСОБА_1 , як керівник політичної партії «Партія простих людей» не може бути суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, і як посадова особа.
Відповідно до ч.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю, зокрема у разі відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до принципу презумпції невинуватості щодо особи, яка підозрюється у вчиненні злочину або правопорушення, припускається невинність до того часу, поки її вину не буде доведено у порядку, передбаченому законодавством.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 10.02.1995 р. у справі «Рібермон проти Франції» підкреслив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості є значно ширшою: він обов`язковий не лише для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших органів держави.
Згідно зіст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість висунутого проти нього обвинувачення.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях притримується позиції того, що суд вправі обґрунтовувати свої висновки лише доказами, що випливають зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумцій факту (рішення Європейського суду з прав людини, справа «Коробов проти України» № 39598/03 від 21.07.2011 р.), тобто таких, що не залишать місце сумнівам, оскільки наявність останніх не узгоджується із стандартом доказування «поза розумним сумнівом» (рішення від 18 січня 1978 року у справі «Ірландія проти Сполученого Королівства» (Ireland v. the UnitedKingdom), п. 161, Series A заява № 25).
Відповідно до ч. 3ст. 62 Конституції України, усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Таким чином, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суддя вважає, що оскільки ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 212-21 КУпАП, то в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, а тому провадження в справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст. 212-21 КУпАП підлягає закриттю.
Керуючись п.1 ст. 247, ст. 212-21, 245, 247, 280, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
П О С Т А Н О В И В:
Провадження в справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 212-21 КУпАП - закрити у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративних правопорушень.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена протягом десяти днів з дня винесення постанови до Полтавського апеляційного суду через Автозаводський районний суд м. Кременчука.
Суддя Ліна ОБРЕВКО
Суд | Автозаводський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124799299 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення, що посягають на здійснення народного волевиявлення та встановлений порядок його забезпечення Порушення порядку подання фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду, звіту партії про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру |
Адмінправопорушення
Автозаводський районний суд м.Кременчука
Обревко Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні