Копія
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 січня 2025 року Справа № 608/2819/24
Номер провадження2-а/608/22/2025
Чортківський районний суд Тернопільської області в складі :
головуючої судді Яковець Н. В.
з участю секретаря Олійник О. С.
розглянувши в письмовому провадженні в місті Чорткові адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) до Чортківського районного відділу Управління ДМС України в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративне правопорушення та скасування рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 від 08.11.2024, -
В С Т А Н О В И В:
В листопаді 2024 року позивач ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) звернувсядо судуз позовом,в якомупросив визнатипротиправною таскасувати постановупро накладенняадміністративного стягненняПН МТР001727від 08листопада 2024року.Позовні вимогиобґрунтовані тим,що увказаній постанові зазначено,що виявленогромадянина Нігерії,який перевищиввстановлений строкперебування вУкраїні більшяк на30днів.Відповідно допостанови накладеноштраф 5100грн.Вважає винесенупостанову пронакладення адміністративногостягнення незаконною,оскільки відповідачемпри прийняттіпостанови небули врахованівсі обставинипо справі,зокрема те,що позивачна часрозгляду протоколупро адміністративнеправопорушення неотримав правовудопомогу тавідповідно немав змогикористуватися послугамиперекладача,тобто недотримано вимогист.280КУпАП. Таким чином, контролюючим органом не було належним чином встановлено, а позивач був позбавлений можливості належним чином реалізувати свої права під час розгляду справи. Крім того, накладення штрафу у зазначеному розмірі стало наслідком неврахування відповідачем обставин стосовно матеріального стану позивача, того що він не притягувався раніше до адміністративної відповідальності за ст. 203 КУпАП.
Від Чортківськогорайонного відділуУправління ДМСУкраїни вТернопільській областінадійшов відзивна позовнузаяву,в якомувідповідач заперечуєщодо наведенихпозивачем тайого представникомобставин таправових підставпозову,вважає їхбезпідставними танеобґрунтованими,такими,що непідлягають задоволенню. Так, у правових відносинах з Україною ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є іноземцем, оскільки країною його громадянської належності є Нігерія. Громадянство Ізі Чіді підтверджено паспортним документом НОМЕР_1 , виданим 14.10.2021, строком дії до 13.10.2026. Між Україною і Федеративною Республікою Нігерія діє візовий порядок в`їзду. Востаннє на територію України позивач в`їхав у 2017 році.
08.11.2024 під час виконання повноважень в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, притягненню порушників до адміністративної відповідальності, посадовою особоюЧортківського відділуУДМС уТернопільській областіза адресою:с.Угринь,вул.Об`їзна,1виявлено громадянинаНігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,який післяв`їздуна територіюУкраїни у2017році зметою навчання,до навчаннятак іне приступив,після закінченнядозволеного строкуперебування (встановленоговізою) не виїхав за межі України. Тобто на момент виявлення перебував в Україні понад дозволений законодавством строк. Позивач після останнього в`їзду в Україну (2017) її територію не покидав, що підтверджується відсутністю відміток в його паспортному документі та відсутністю інформації в інтегрованій міжвідомчій автоматизованій системі обміну інформації з питань контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон «АРКАН» про перетин державного кордону України громадянином Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Тобто, на час виявлення посадовою особою Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області, а саме - 08.11.2024 року, громадянин Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебував в Україні понад дозволений законом термін (в межах строку дії візи). Після в`їзду в Україну (2017) громадянин Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за даними установчими даними не звертався до територіальних підрозділів ДМС з клопотанням щодо продовження строку тимчасового перебування на території України чи оформлення документів на право проживання в Україні (наприклад посвідки на тимчасове/постійне проживання). Отже, в його діях містяться ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 203 КУпАП.
08.11.2024 о 16 год. 45 хв. провідним спеціалістом Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області Данечко Т. Р. в приміщенні Чортківського відділу УДМС України в Тернопільській області за адресою: м. Чортків, вул. Хичія складено протокол про адміністративне правопорушення серії ПР МТР 001728 відносно громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 203 КУпАП. Під час складання протоколу про адміністративне правопорушення йому були роз`ясненні права і обов`язки, передбачені ст. 63 Конституції України та ст. 268 КУпАП, що засвідчено особистим підписом позивача. Один із примірників протоколу отриманий ним, що підтверджується його підписом. Жодних зауважень щодо змісту цього протоколу надано не було, свою вину не заперечував. Окремо надав пояснення, із змісту яких встановлено, що території України з 2017 року не покидав. При складаніпротоколу проадміністративне правопорушеннясерії ПРМТР 001728 ОСОБА_1 спілкувався якукраїнською мовою,так іанглійською мовою,чітко усвідомлювавзначення своїхдій тажодних клопотаньпро залученняперекладача чизахисника (адвоката)не заявляв.Наголошує,що посадоваособа,яка оформлялапротокол проадміністративне правопорушення( ОСОБА_3 )відносно громадянинаНігерії ОСОБА_1 вільноволодіє англійськоюмовою і позивач по даній справі їй повідомив, що українську мову розуміє, проте не володіє практичними навичками написання слів українською мовою, тому свої пояснення власноручно писав англійською мовою. При цьому ствердно заявив, що перекладача та захисника (адвоката) не потребує. На підставі ст.ст. 278-280, 283 КУпАП за участі громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , начальником Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області Долинчуком Р.С. здійснено розгляд справи про адміністративне правопорушення, за результатами розгляду якого винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 08.11.2024 серія ПН МТР 001727, якою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 203 КУпАП. При розгляді справи також було враховано відсутність обставин, що пом`якшують та обтяжують відповідальність. Таким чином, із змісту постанови про накладення адміністративного стягнення слідує, що громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , притягнуто до адміністративної відповідальності та накладено адміністративне стягнення, передбачене ч. 2 ст. 203 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 5100,00 грн. Жодних клопотань з приводу залучення адвоката чи перекладача, як під час складання протоколу про адміністративне правопорушення, так і під час розгляду справи про адміністративне правопорушення ним заявлено не було, тому відповідно обов`язку в залученні проти його волі перекладача та адвоката у посадових осіб Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області не виникло, оскільки це право особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, яке реалізовується за її бажанням. Крім того, у своїх поясненнях до протоколу від 08.11.2024 він вказав, що не покидав територію України після дозволеного терміну, оскільки планував тут навчатися і неодноразово подавав документи у Французьке консульство, щоб вирішити дане питання. Просить суд звернути увагу на те, що жодних заходів впливу до громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , застосовано не було, протокол про адміністративне затримання стосовно нього не складався, до приміщення Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області він прибув особисто і жодним чином не утримувався посадовими особами Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області проти своєї волі, з посадовими особами відділу спілкувався українською мовою, стверджуючи при цьому, що українську мову розуміє і послуг перекладача та адвоката не потребує. Крім того, сама по собі незгода позивача, зі складеною відносно нього постановою у справі про притягнення до адміністративної відповідальності не може бути правовою підставою для її скасування. Таким чином, постанова про накладення адміністративного стягнення від 08.11.2024 ПН МТР 001727, винесена начальником Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області Долинчуком Р.С. по справі про адміністративне правопорушення за ч. 2 ст. 203 КУпАП відповідає вимогам ч.2 ст.19 Конституції України, ч.2 ст.2 КАС України, є правомірною, а доводи позивача та надані докази не спростовують викладених обставин справи. Тому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Також в листопаді 2024 року позивач ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) звернувся до суду з позовом, в якому просив скасувати рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 від 08.11.2024. У позовній заяві зазначив, що рішенням № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 від «08» листопада 2024 року вирішено примусово повернути до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та зобов`язати його покинути територію України у термін до 07.12.2024. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що у матеріалах справи відсутні докази того, що контролюючим органом було досліджено питання чи відноситься позивач до вразливої категорії, а саме біженців чи осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту. Та відповідно контролюючим органом не могло бути досліджено дане питання, оскільки не було залучено перекладача при винесенні оскаржуваного рішення, для з`ясування всіх обставин події. Статтею 31 Закону № 3773-VI визначено перелік обставин, за яких іноземець або особа без громадянства не можуть бути примусово повернуті чи примусово видворені або видані чи передані до країн, зокрема: де їх життю або свободі загрожуватиме небезпека за ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної соціальної групи або політичних переконань; де їм загрожує смертна кара або страта, катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження чи покарання; де їх життю або здоров`ю, безпеці або свободі загрожує небезпека внаслідок загальнопоширеного насильства в ситуаціях міжнародного або внутрішнього збройного конфлікту чи систематичного порушення прав людини, або природного чи техногенного лиха, або відсутності медичного лікування чи догляду, який забезпечує життя; де їм загрожує видворення або примусове повернення до країн, де можуть виникнути зазначені випадки. Так, контролюючим органом взагалі не досліджувались обставини, що визначені статтею 31 Закону № 3773-VI. Відповідачем при прийнятті рішення не були враховані всі обставини по справі, зокрема те, що позивач на час прийняття оскаржуваного рішення не отримав правову допомогу та відповідно не мав змоги користуватися послугами перекладача для дачі пояснень та заперечень. Відображені в рішенні пояснення, позивачем не надавались та не відповідають дійсності.
Від Чортківського районного відділу Управління ДМС України в Тернопільській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує щодо наведених позивачем та його представником обставин та правових підстав позову, вважає їх безпідставними та необґрунтованими, такими, що не підлягають задоволенню. Спір у цій справі виник у зв`язку із прийняттям 08.11.2024 Чортківським відділом УДМС у Тернопільській області рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Нігерії ОСОБА_1 на підставі положень статті 26 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства". Вважає, що оскаржуване позивачем рішення Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області не виходить за межі компетенції відділу в частині протидії нелегальній міграції. Як один із суб`єктів протидії нелегальній міграції, визначених у ст. 26 Закону України "Проправовий статусіноземців таосіб безгромадянства",відповідач таксамо,як ітериторіальні підрозділиДМС,у порядкута напідставах,передбачених законодавствомУкраїни зобов`язаніздійснювати заходипов`язаніз виконаннямсвоїх основнихзавдань,зокрема,приймати рішенняпро примусовеповернення докраїни походженняабо третьоїкраїни іноземцівчи осіббез громадянства,якщо їхдії порушуютьзаконодавство Україниз прикордоннихпитань проправовий статусіноземців таосіб безгромадянства абосуперечать інтересам,забезпечення національноїбезпеки Україничи охоронигромадського порядку,або якщоце необхіднодля охорониздоров`я,захисту праві законнихінтересів громадянУкраїни.Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство України з прикордонних питань про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення. Отже, іноземець або особа без громадянства підлягає примусовому поверненню в країну походження або третю країну за рішенням уповноваженого на це органу виключно за умови наявності у його діях ознак порушення законодавства України з прикордонних питань про правовий статус іноземців та осіб без громадянства; або якщо вони суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку; або якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України. Чортківським відділом УДМС у Тернопільській області при прийнятті оскаржуваного рішення вищевказаних обставин, за яких громадянин Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , не може бути примусово повернутий в країну походження або третю країну, визначених ч. 1 ст. 31 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", не встановлено. Також відсутні підстави для віднесення громадянина Нігерії ОСОБА_1 , 11.11.1996, до категорії осіб, які підпадають під захист статті 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Відповідно до п. 2 Розділу II Інструкції рішення про примусове повернення оголошується іноземцю протягом 72 годин з дати його ухвалення, за винятком випадків, коли місцезнаходження іноземця не встановлено, в присутності перекладача та/або законного представника (на вимогу особи) під підпис та обліковується посадовою особою органу ДМС, органу охорони державного кордону та органу СБУ, яка уповноважена складати документи для примусового повернення, у журналі обліку прийнятих рішень про примусове повернення та видворення з України іноземців та осіб без громадянства. Таким чином, лише на вимогу іноземця рішення про примусове повернення до країни походження або третьої країни йому оголошується в присутності перекладача та адвоката (представника). В даному випадку, громадянин Нігерії ОСОБА_1 з посадовими особами Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області спілкувався українською мовою (писав англійською, оскільки вказав, що не володіє практичними навичками написання слів українською мовою), стверджуючи при цьому, що мову розуміє і послуг перекладача чи адвоката не потребує. Тому відповідач вважає, що посадові особи Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області при прийнятті рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Нігерії ОСОБА_1 , діяли на підставі та в спосіб визначений законом в межах своєї компетенції, з урахуванням всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, у зв`язку із чим відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
Ухвалою Чортківського районного суду Тернопільської області від 02 січня 2025 року за клопотанням представника позивача об`єднано в одне провадження адміністративні справи № 608/2819/24 за позовом ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 )до Чортківськогорайонного відділуУправління ДМСУкраїни вТернопільській областіпро визнанняпротиправною таскасування постановипро адміністративнеправопорушення та№ 608/2877/24 за позовом ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) до Чортківського районного відділу Управління ДМС України в Тернопільській області про скасування рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 від 08.11.2024.
Представник позивача ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) адвокат Павлов Є. О. в судове засідання не з`явився, від нього надійшло клопотання про зупинення на час розгляду справи рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерія ОСОБА_1 від 08 листопада 2024 року та розгляд справи без його участі.
Представник відповідача Чортківського районного відділу Управління ДМС України в Тернопільській області Долинчук Р. надав письмову заяву про розгляд справи без його участі, не визнає позовів, просить відмовити у їх задоволенні з підстав, зазначених у відзивах.
На підставі ст. 229 КАС України у зв`язку із неявкою в судове засідання сторін по справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Суд, дослідивши та оцінивши наявні докази, вважає їх достатніми для прийняття рішення та приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , є іноземцем, оскільки країною його громадянської належності є Нігерія. Громадянство ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) підтверджується паспортним документом НОМЕР_1 , виданим 14.10.2021, строком дії до 13.10.2026. ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) на територію України в`їхав у 2017 році.
08 листопада 2024 року о 16 год. 45 хв. провідний спеціаліст Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області Данечко Т. Р. в приміщенні Чортківського відділу УДМС України в Тернопільській області за адресою: м. Чортків, вул. Хичія склала протокол про адміністративне правопорушення серії ПР МТР 001728 відносно громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 203 КУпАП.
08листопада 2024року заучасті громадянинаНігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,начальник Чортківськоговідділу УДМСу Тернопільськійобласті ДолинчукР.С.розглянув справупро адміністративнеправопорушення,виніс постановупро накладенняадміністративного стягнення, якою позивача визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 203 КУпАП та наклав адміністративне стягнення, передбачене ч. 2 ст. 203 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі 5100,00 грн.
Відповідно до п.п. 1, 2, 3 Положення про Державну міграційну службу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 360, Державна міграційна служба України (ДМС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
Державна міграційна служба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Основними завданнями Державної міграційної служби є: 1) реалізація державної політики у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів; 2) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
Відповідно до пп. 9 п. 4 Положення, Державна міграційна служба відповідно до покладених на неї завдань: приймає рішення про продовження (скорочення) строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, про добровільне повернення або примусове повернення іноземців та осіб без громадянства до країн їх громадянської належності або країн походження, звертається до судів з позовами про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства, здійснює заходи, пов`язані з примусовим видворенням іноземців та осіб без громадянства з України.
Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України визначено Законом України «Про правовийстатус іноземцівта осіббез громадянства»від 22.09.2011№ 3773-VI пунктом 7 частини 1 статті 1 якого встановлено, що іноземці та особи без громадянства, які перебувають на території України на законних підставах, - іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародним договором України порядку в`їхали в Україну та постійно або тимчасово проживають на її території, або тимчасово перебувають в Україні.
Частиною 3 статті 3цього Закону встановлено, що іноземці та особи без громадянства зобов`язані неухильно додержуватися Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. Закону іноземці та особи без громадянства в`їжджають в Україну за наявності визначеного цим Законом чи міжнародним договором України паспортного документа та одержаної у встановленому порядку візи, якщо інше не передбачено законодавством чи міжнародними договорами України. Це правило не поширюється на іноземців та осіб без громадянства, які перетинають державний кордон України з метою визнання їх біженцями або особами, які потребують додаткового або тимчасового захисту чи отримання притулку. Строк перебування іноземців та осіб без громадянства в Україні встановлюється візою, законодавством України чи міжнародним договором України.
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України«Про правовийстатус іноземцівта осіббез громадянства» нелегальні мігранти та інші іноземці та особи без громадянства, які вчинили злочин, адміністративні або інші правопорушення, несуть відповідальність відповідно до закону.
Згідно з ч. 2 ст. 203 Кодексу України про адміністративні правопорушення, перевищення іноземцем або особою без громадянства встановленого строку перебування в Україні більш як на 30 днів, а так само проживання на території України без документів на право проживання (перебування) в Україні, за недійсними документами чи документами, термін дії яких закінчився, тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Так, за порушення ч. 2 ст. 203 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що виразилось в порушенні правил перебування іноземців в Україні, 08.11.2024 щодо громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 провідним спеціалістом Чортківського відділу УДМС у Тернопільській області Данечко Т. Р. складено протокол про адміністративне правопорушення серії ПР МТР 001728, оскільки 08.11.2024 під час виконання повноважень в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, притягненню порушників до адміністративної відповідальності, виявлено громадянина Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який після в`їзду на територію України у 2017 році з метою навчання, до навчання так і не приступив, після закінчення дозволеного строку перебування (встановленого візою) не виїхав за межі України. Тобто на момент виявлення перебував в Україні понад дозволений законодавством строк. Позивач після останнього в`їзду в Україну (2017) її територію не покидав, що підтверджується відсутністю відміток в його паспортному документі та відсутністю інформації в інтегрованій міжвідомчій автоматизованій системі обміну інформації з питань контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон «АРКАН» про перетин державного кордону України громадянином Нігерії ОСОБА_1 , Згідно вказаного протоколу ОСОБА_1 власним підписом підтвердив, що українську мову розуміє та послуг перекладача та адвоката не потребує.
Крім того, рішенням № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерія ОСОБА_1 від 08 листопада 2024 року на підставі положень статті 26 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" вирішено примусово повернути до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерія ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та зобов`язати його покинути територію України у термін до 07.12.2024 року. Роз`яснити йому, що він зобов`язаний покинути територію України у термін, визначений в рішенні про примусове повернення. У разі ухилення від виїзду, він буде підлягати на підставі постанови адміністративного суду, видворенню в примусовому порядку. Роз`яснити йому, що він має право повідомити про прийняте стосовно нього рішення адвоката, дипломатичного представника своєї держави чи іншу особу, а дане рішення може бути оскаржено в суді.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст.26Закону «Проправовий статусіноземців таосіб безгромадянства» визначено, що іноземець або особа без громадянства можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, якщо їх дії порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органу Служби безпеки України або органу охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України), з подальшим повідомленням протягом 24 годин прокурору про підстави прийняття такого рішення. У рішенні про примусове повернення зазначається строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України. Зазначений строк не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення.
Відповідно до ч. 2 ст.26Закону «Проправовий статусіноземців таосіб безгромадянства» рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства, зазначених у частині першій цієї статті, може супроводжуватися забороною щодо подальшого в`їзду в Україну строком на три роки. Строк заборони щодо подальшого в`їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення. Порядок виконання рішення про заборону щодо подальшого в`їзду в Україну визначає Кабінет Міністрів України.
Згідно з ч. 3 ст.26Закону «Проправовий статусіноземців таосіб безгромадянства» один із примірників рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства видається іноземцю або особі без громадянства, стосовно яких воно прийнято. У рішенні зазначаються підстави його прийняття, порядок оскарження та наслідки невиконання. Форма рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства затверджується спільним наказом Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України.
На часвиявлення посадовоюособою Чортківськоговідділу УДМСу Тернопільськійобласті (08.11.2024)громадянин Нігерії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,перебував вУкраїні понаддозволений закономстрок.За результатамиперевірки,проведеної занаявними облікамитериторіальних органівДМС Українита інформаційнихпідсистем "Облікіноземців табіженців"та "Облікосіб,які набулиабо припинилигромадянство України"ЄІАС УМПвстановлено,що післяв`їздув Україну(2017рік)громадянин Нігерії ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 ,за данимиустановчими данимине звертавсядо територіальнихпідрозділів ДМСіз клопотаннямпро продовженнястроку тимчасовогоперебування натериторії України,громадянства Українине набув,посвідкою напостійне читимчасове проживанняв Україніне документувався,рішення про примусове повернення в країну походження або третю країну, рішення про примусове видворення з України відносно нього не приймалось. Відповідно до інформації міжвідомчої інформаційно-телекомунікаційної системи щодо контролю осіб, транспортних засобів та вантажів, які перетинають державний кордон «Аркан» відомості щодо перетину державного кордону України громадянином ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , відсутні. Інформація про в`їзд на територію України громадянина Нігерії ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) , ІНФОРМАЦІЯ_1 у 2017 році підтверджується письмовими поясненнями іноземця та листом Чортківського районного управління поліції ГУНП в Тернопільській області від 08.11.2024 "Обґрунтоване звернення про прийняття рішення про примусове видворення за межі України". Викладена інформація, щодо проведених перевірок підтверджується доповідною запискою ОСОБА_4 від 08.11.2024.
Обставини, за яких іноземець або особа без громадянства не можуть бути примусово повернуті чи примусово видворені або видані чи передані до країн визначені ч. 1 ст. 31 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", зокрема: де їх життю або свободі загрожуватиме небезпека за ознаками раси, віросповідання, національності, громадянства (підданства), належності до певної соціальної групи або політичних переконань; де їм загрожує смертна кара або страта, катування, жорстоке, нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження чи покарання; де їх життю або здоров`ю, безпеці або свободі загрожує небезпека
внаслідок загальнопоширеного насильства в ситуаціях міжнародного або
внутрішнього збройного конфлікту чи систематичного порушення прав
людини, або природного чи техногенного лиха, або відсутності медичного
лікування чи догляду, який забезпечує життя; де їм загрожує видворення або примусове повернення до країн, де можуть виникнути зазначені випадки.
Чортківським відділом УДМС у Тернопільській області при прийнятті оскаржуваного рішення вищевказаних обставин, за яких громадянин Нігерії ОСОБА_1 не може бути примусово повернутий в країну походження або третю країну, визначених ч. 1 ст. 31 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", не встановлено. Також відсутні підстави для віднесення громадянина Нігерії ОСОБА_1 до категорії осіб, які підпадають під захист статті 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Крім цього, позивачем не надано доказів наявності обставин, які позбавляли його можливості звернутись із заявою про надання тимчасового або постійного захисту на території України під час його перебування на території України на законних підставах.
Безпідставними суд вважає посилання позивача на те, що через відсутність перекладача він не мав змоги реалізувати свої права під час розгляду справи про адміністративне правопорушення та ухвалення рішення про примусове повернення до країни походження або третьої країни від 08.11.2024.
Так, відповідно до п. 2 розділу ІІ Інструкції про примусове повернення і примусове видворення з України іноземців та осіб без громадянства затвердженої 23 квітня 2012 року наказом Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України № 353/271/150, рішення про примусове повернення оголошується іноземцю протягом 72 годин з дати його ухвалення, в присутності перекладача та/або законного представника (на вимогу особи) під підпис та обліковується посадовою особою органу ДМС, яка уповноважена складати документи для примусового повернення, в журналі обліку прийнятих рішень про примусове повернення та видворення з України іноземців та осіб без громадянства. У разі відмови іноземця від особистого підпису в рішенні про примусове повернення посадова особа робить про це запис у рішенні про примусове повернення в присутності двох свідків. Один з примірників рішення про примусове повернення видається іноземцю, стосовно якого воно прийнято, інший залишається в органі, який його прийняв (п. 4 Інструкції).
Отже, у вказаній вище нормі права вказано, що рішення про примусове повернення оголошується за участі перекладача та/або законного представника на вимогу особи. Тобто присутність перекладача та/або законного представника при оголошенні іноземцю або особі без громадянства є обов`язковою, якщо особа заявляє вимогу присутності таких осіб.
Як встановлено під час розгляду справи, ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) не заявляв вимогу присутності перекладача ні під час складення протоколу про адміністративне правопорушення, ні під час прийняття постанови про адміністративне правопорушення, ні під час ухвалення відповідачем рішення про примусове повернення.
Також суд зауважує, що у протоколі про адміністративне правопорушення ПР МТР 001727 від 08.11.2024 за ч. 2 ст.203КУпАП правопорушник ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) особистим підписом підтвердив, що українську мову розуміє.
Тому доводи позивача, про те, що через відсутність перекладача він не мав змоги реалізувати свої права під час розгляду справи про адміністративне правопорушення та ухвалення рішення про примусове повернення до країни походження або третьої країни від 08.11.2024 суд відхиляє як безпідставні.
Позивачем не надано жодних обґрунтованих обставин на підтвердження власної правової позиції.
Відповідно до ч. 5 ст.26Закону України«Про правовийстатус іноземцівта осіббез громадянства» іноземець або особа без громадянства зобов`язані самостійно залишити територію України у строк, зазначений у рішенні про примусове повернення.
Згідно ст.68Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
На підставі вище викладеного, судом встановлено факт порушення особою ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) міграційного законодавства, а також того, що останній не вчиняв усіх можливих дій з метою легалізації свого перебування на території України, що свідчить про те, що в Управління Державної міграційної служби України у Тернопільській області станом на 08.11.2024 були наявні правові підстави для прийняття оскаржуваних постанови про адміністративне правопорушення та рішення про примусове повернення до країни походження або третьої країни.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст.77КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою цієї статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, а також беручи до уваги, що громадянин Республіки Нігерія ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) порушив законодавство України про правовий статус іноземців та осіб без громадянства, обставин, які б унеможливлювали примусове повернення позивача за межі країни судом не встановлено, суд приходить до переконання про відсутність визначених законом підстав для задоволення позову, а відповідно, і клопотання представника позивача про зупинення рішення про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерія ОСОБА_1 .
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19,63 Конституції України, ст.ст.9,203,251,283,284КУпАП, ст.ст. 2,14,19-20,22,72-77,118,192, ч. 3 ст. 194,227-228,ч.4 ст.229,241-246,250,286 КАСУкраїни суд,-
УХВАЛИВ :
Відмовити у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерія ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) від 08 листопада 2024 року.
В об`єднаному позові ОСОБА_1 ( ОСОБА_2 ) до Чортківського районного відділу Управління ДМС України в Тернопільській області про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративне правопорушення та скасування рішення № 71 про примусове повернення до країни походження або третьої країни громадянина Республіки Нігерії ОСОБА_1 від 08.11.2024 - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Чортківський районний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання його копії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, якщо апеляційну скаргу не було подано, а разі апеляційного оскарження рішення - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя: /підпис/
Згідно з оригіналом
Рішення набрало законної сили «____»
Оригінал рішення зберігається в матеріалах справи № 608/2819/24, яка зберігається в Чортківському районному суді Тернопільської області.
Суддя: Н. В. Яковець
Копію рішення видано «____»
Секретар:
Суд | Чортківський районний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 28.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124804802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Чортківський районний суд Тернопільської області
Яковець Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні