ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2025 р. м. Житомир Справа № 906/350/24
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
секретар судового засідання Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
прокурор: Пустовіт М.Л., посв. №071192 від 01.03.2023;
від відповідача 1: Дідовець Ю.П., витяг з ЄДР;
від відповідача 2: Савук І.В., дов. №7/25 від 10.01.2025;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Заступника керівника Житомирської окружної прокуратури
до 1) Житомирської міської ради
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів"
про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, зобов`язання повернути земельну ділянку, скасування реєстрації права власності
Заступник керівника Житомирської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Житомирської міської ради таТовариства з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів", в якому просить:
- визнати незаконними та скасувати рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 в частинні продажу ТОВ "Завод мінераловатних виробів" земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:008:0061;
- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 від 29.12.2023, що укладений між Житомирською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів";
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" повернути у власність Житомирської міської об`єднаної територіальної громади в особі Житомирської міської ради земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061;
- скасувати державну реєстрацію права власності товариства з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 (номер відомостей про речове право 53170209 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на безпідставне відчуження земельної ділянки комунальної власності за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г, оскільки, приймаючи рішення про передачу у приватну власність земель комунальної власності, Житомирська міська рада мала з`ясувати статус особи, яка подала відповідну заяву, та те, чи розповсюджується на таку особу положення ч.2, 3 ст.134 Земельного кодексу України. Земельна ділянка, яка не перебуває під майном товариства та належить до земель, ненаданих у власність чи користування, не відноситься до земель, які згідно з ч.2 ст. 134 ЗК України, не підлягають передачі у власність на конкурентних засадах, а тому не може передаватися у власність інакше як із земельного аукціону.
Ухвалою суду від 28.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання для розгляду справи.
11.04.2024 через систему "Електронний суд" від представника відповідача-2 надійшов відзив з додатками, відповідно до якого просить відмовити в позові повністю.
12.04.2024 через систему "Електронний суд" від представника відповідача-1 надійшов відзив з додатками, відповідно до якого просить відмовити в позові повністю.
18.04.2024 на електронну адресу суду від Заступника керівника Житомирської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив Житомирської міської ради.
25.04.2024 через систему "Електронний суд" від представника відповідача-1 надійшли заперечення відповідь на відзив.
26.04.2024 через систему "Електронний суд" від представника відповідача-2 надійшли заперечення відповідь на відзив.
07.05.2024 на поштову адресу суду від Виконувача обов`язків керівника Житомирської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив ТОВ "Завод мінераловатних виробів".
Ухвалою суду від 30.05.2024 задоволено клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" про зупинення провадження у справі №906/350/24; зупинено провадження у справі №906/350/24 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі №925/1133/18.
Ухвалою суду від 06.08.2024 провадження у справі поновлено з стадії підготовчого провадження та призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 19.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/350/24 до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 26.12.2024 призначити судове засідання для розгляду справи по суті на 16.01.2025 об 11:00.
Прокурор у судовому засіданні 16.01.2025 позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві.
Представники відповідачів у судовому засіданні 16.01.2025 проти позову заперечили з підстав, викладених у відзивах на позовну заяву.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідачів, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Фактичні обставини справи.
29.05.2023 між Приватним підприємством "Аудит-Сервіс" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" (покупець, 2-ий відповідач) укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна площею 218,2кв.м, що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.95-96, т.1).
Згідно з Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 25.03.2024 №371291270 29.05.2023 здійснено державну реєстрацію права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" на нежитлове приміщення загальною площею 218,2кв.м (а.с. 28-29, т.1).
Відповідно до рішення Житомирської міської ради (1-ий відповідач) №822 від 29.06.2023 "Про розгляд звернень юридичних та фізичних осіб стосовно надання дозволів на розроблення документацій із землеустрою", зокрема, юридичним особам надано згоду на виготовлення технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельних ділянок згідно Додатком 3, за яким Товариству з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" надано згоду на виготовлення технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0054, загальною площею 3,5000га, що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (а.с.82-83, т.1).
Так, у матеріалах справи міститься технічна документація із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної форми власності, загальною площею 3,5000га, на окремі земельні ділянки: ділянка №1 площею 1,1440га, №2 площею 0,0757га, №3 площею 2,2803га за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.128-152, т.1).
Рішенням Житомирської міської ради №883 від 28.09.2023 "Про затвердження та надання дозволів на розроблення документацій із землеустрою" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0054, загальною площею 3,5000га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, внаслідок чого утворилися три земельні ділянки:
- з кадастровим номером 1810136600:07:005:0085 площею 1,1440га;
- з кадастровим номером 1810136600:07:008:0062 площею 0,0757га;
- з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га (а.с.84-85, т.1).
Також цим рішенням 2-му відповідачеві надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га на 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості).
У матеріалах справи міститься проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.102-127, т.1).
Згідно з рішенням Житомирської міської ради №961 від 09.11.2023 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками", зокрема, 2-му відповідачу затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, і зміни її цільового призначення на "землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення" (а.с.86-87, т.1).
Рішенням Житомирської міської ради №964 від 09.11.2023 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі", зокрема, 2-му відповідачу надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.88-89, т.1).
Матеріали справи містять висновок про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки, згідно якої вірогідна ринкова вартість останньої становить 2332062,81грн (а.с.92-94, т.1).
Відповідно до рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна заявників" та Додатку №8 до нього, зокрема, погоджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 2,2803га за адресою: м.Житомир, вул.Промислова, 6-Г; затверджено її вартість у розмірі 2332062,81грн та вирішено продати цю земельну ділянку ТОВ "Завод мінераловатних виробів" за вказаною ціною (а.с.90-91, т.1).
29.12.2023 між Житомирською міською об`єднаною територіальною громадою міста Житомира в особі Житомирської міської ради (продавець - відповідач-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів" (покупець - відповідач-2) укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (а.с.98-99, т.1).
Згідно п.2.1 даного договору ціна продажу земельної ділянки становить 2332062,81грн.
Так, на підтвердження здійснення оплати вартості спірної земельної ділянки 2-им відповідачем у матеріали справи подано платіжні інструкції №1244 від 28.11.2023 (на суму 50000,00грн), №1311 від 22.12.2023 (на суму 2282062, 81грн) та лист Житомирської міської ради від 26.12.2023 (а.с.49-50, т., а.с.101, т1).
29.12.2023 за 2-им відповідачем здійснено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав №360545389 від 29.12.2023 (а.с.100, т.1).
Прокурор, посилаючись на порушення відповідачами норм земельного законодавства щодо порядку продажу земельних ділянок комунальної форми власності, а також на те, що відчужена спірна земельна ділянка значно перевищує площу нерухомого майна, розміщеного на ній, звернувся до суду з позовними вимогами про визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 в частинні продажу ТОВ "Завод мінераловатних виробів" земельної ділянки кадастровий номер 1810136600:07:008:0061; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 від 29.12.2023, що укладений між Житомирською міською радою та ТОВ "Завод мінераловатних виробів"; зобов`язання ТОВ "Завод мінераловатних виробів" повернути у власність Житомирської міської об`єднаної територіальної громади в особі Житомирської міської ради земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061; скасування державної реєстрації права власності ТОВ "Завод мінераловатних виробів" на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 (номер відомостей про речове право 53170209 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
За змістом ч.1 ст.2 Земельного кодексу України до земельних відносин належать суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Згідно з ч.1 ст.377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Відповідно до ч.1, 2 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Судом встановлено, що у спірних правовідносинах право власності чи право користування на спірну земельну ділянку не було оформлено попереднім власником нерухомого майна площею 218,2кв.м, що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г, придбаного 2-им відповідачем за договором купівлі-продажу нерухомого майна від 29.05.2023. Натомість, земельна ділянка, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, утворилася в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0054, загальною площею 3,5000га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, за рішенням Житомирської міської ради №883 від 28.09.2023 "Про затвердження та надання дозволів на розроблення документацій із землеустрою", яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0054, загальною площею 3,5000га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул.Промислова, 6-Г, внаслідок чого утворилися три земельні ділянки: з кадастровим номером 1810136600:07:005:0085 площею 1,1440га; з кадастровим номером 1810136600:07:008:0062 площею 0,0757га; з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га (а.с.84-85, т.1). Тобто, земельна ділянка, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, як об`єкт цивільного права виникла після набуття 2-им відповідачем права власності на нежитлове приміщення згідно договору купівлі-продажу нерухомого майна від 29.05.2023.
Таким чином, у даному випадку не могло виникнути переходу відповідного речового права на спірну земельну ділянку до 2-го відповідача від попереднього власника нерухомого майна площею 218,2кв.м, що знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г.
Разом з тим, відповідно до ч.1 ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1 ст.122 Земельного кодексу України).
Згідно з ч.1 ст.128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або о р г а н а м и м і с ц е в о г о с а м о в р я д у в а н н я в межах їх повноважень.
Так, відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Водночас, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності, зокрема, у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб (ч.2 ст.134 Земельного кодексу України).
Отже, вказані норми права прямо пов`язують надання земельної ділянки у власність на позаконкурентних засадах саме розташуванням на земельній ділянці певної будівлі чи споруди, належної на праві приватної власності.
Відповідно до ч.1 ст.127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
За ч.1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності з а р і ш е н н я м органів виконавчої влади або о р г а н і в м і с ц е в о г о с а м о в р я д у в а н н я в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Загалом, порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам визначений ст.128 Земельного кодексу України.
Як судом зазначалося вище, рішенням Житомирської міської ради №883 від 28.09.2023 "Про затвердження та надання дозволів на розроблення документацій із землеустрою", яким, у тому числі, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0054, загальною площею 3,5000га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, внаслідок чого утворилася, зокрема, і спірна земельна ділянка, 2-му відповідачеві надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га на 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості) (а.с.84-85, т.1).
У матеріалах справи міститься проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.102-127, т.1).
Згідно з рішенням Житомирської міської ради №961 від 09.11.2023 "Про затвердження документацій із землеустрою та надання права користування земельними ділянками", зокрема, 2-му відповідачу затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка розташована за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, і зміни її цільового призначення на "землі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), землі промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення" (а.с.86-87, т.1).
Рішенням Житомирської міської ради №964 від 09.11.2023 "Про надання дозволу суб`єктам земельних відносин на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі", зокрема, 2-му відповідачу надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, що знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.88-89, т.1).
Матеріали справи містять висновок про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки, згідно якої вірогідна ринкова вартість останньої становить 2332062,81грн (а.с.92-94, т.1).
Відповідно до рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна заявників" та Додатку №8 до нього, зокрема, погоджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 2,2803га за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г; затверджено її вартість у розмірі 2332062,81грн та вирішено продати цю земельну ділянку ТОВ "Завод мінераловатних виробів" за вказаною ціною (а.с.90-91, т.1).
Частиною 5 статті 128 Земельного кодексу України передбачено підстави для відмови в продажу земельної ділянки, якими є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Враховуючи наявні в матеріалах справи докази (зокрема: технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної форми власності, загальною площею 3,5000га, на окремі земельні ділянки: ділянка №1 площею 1,1440га, №2 площею 0,0757га, №3 площею 2,2803га за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с. 128-152, т.1); проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с. 102-127, т.1); висновок про експертну грошову оцінку спірної земельної ділянки, згідно якої вірогідна ринкова вартість останньої становить 2332 062,81грн (а.с. 92-94, т.1); платіжну інструкцію №1244 від 28.11.2023 (про здійснення авансового внеску в розмірі 50000,00грн) (а.с. 49, т.2), суд дійшов висновку, що 2-им відповідачем вчинено всі передбачені нормами земельного законодавства дії щодо отримання у власність спірну земельну ділянку. При цьому, суд не вбачає наявності підстав для відмови 1-го відповідача в продажу вказаної земельної ділянки 2-му відповідачеві.
Таким чином, враховуючи чинні законодавчі норми, що регулюють правовідносини у даній справі, відповідачами дотримано порядок відведення, формування та передачі у власність спірної земельної ділянки ТОВ "Завод мінераловатних виробів" як власнику нерухомого майна, яке розташоване на ній.
Судом критично оцінюються посилання прокурора, в якості обґрунтувань позовних вимог, на неспівмірність площі належного на праві власності 2-му відповідачу об`єкту нерухомості розміру придбаної спірної земельної ділянки, враховуючи наступне.
Суд зауважує, що сам по собі факт перевищення площі відведеної земельної ділянки над площею, займаною об`єктами нерухомості та необхідною для їх обслуговування, не може бути самостійною підставою для визнання такої передачі землі незаконною та задоволення відповідного позову. У зв`язку з цим, оскаржуючи законність передачі земельної ділянки у користування з мотивів неспівмірності площі відведеної земельної ділянки порівняно з площею будівлі, розташованої на цій земельній ділянці, саме позивач повинен належними і допустимими доказами довести розмір земельної ділянки, який є дійсно необхідним для обслуговування та експлуатації розміщеного на землі майна, що відповідає принципу диспозитивності господарського судочинства, закріпленого в статті 14 ГПК України. Подібні висновки містить постанова Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21.03.2023 у справі №922/3613/21.
Разом з тим, прокурор в обґрунтування своїх доводів у позовній заяві посилається зокрема, на положення Державних будівельних норм Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №104 від 26.04.2019, а також Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України №173 від 19.06.1996.
При цьому, суд враховує, що згідно Державних будівельних норм Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" вони поширюються на планування і забудову територій населених пунктів і міжселенних територій на державному, регіональному та місцевому рівні. Ці норми обов`язкові для органів державного управління, місцевого самоврядування, підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських населених пунктів та інших територіях.
Тобто, самі по собі ДБН не можуть обґрунтовувати необхідний розмір земельної ділянки, призначеної для обслуговування будівлі, позаяк ДБН - це норми з іншим предметом правового регулювання, які містять вимоги саме для будівництва об`єктів нерухомості, а не для обслуговування нерухомого майна. Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.03.2021 у справі №922/1323/20. У цій же постанові зазначено, що чинне земельне законодавство не визначає методики визначення площі, яка для орендаря землі є достатньою з метою обслуговування, функціонування та експлуатації будівлі (ведення господарської діяльності).
З огляду на викладене, ключову роль у питанні раціонального використання земельної ділянки відіграє проект землеустрою, за яким таку ділянку було відведено у власність, позаяк саме в ньому враховуються усі особливості формування ділянки (специфіка місцевості, вид господарської діяльності, логістичні параметри тощо), внаслідок існування яких площа земельної ділянки може перевищувати площу нерухомості, яка на такій ділянці знаходиться. Аналогічна позиція зазначена в постановах Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 19.01.2022 у справі №922/462/21, від 03.03.2021 у справі №910/12366/18.
Як судом зазначалося вище, у матеріалах справи міститься проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.102-127, т.1). Так, згідно кадастрового плану цієї земельної ділянки, що міститься в проєкті землеустрою вказано перелік земельних угідь, з яких складається дана ділянка, а також відомості про обмеження (обтяження) у використанні.
Тобто, як з проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.102-127, т.1), так і з технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної форми власності, загальною площею 3,5000га, на окремі земельні ділянки: ділянка №1 площею 1,1440га, №2 площею 0,0757га, №3 площею 2,2803га за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 6-Г (а.с.128-152, т.1), вбачається, що спірна земельна ділянка характеризується рядом особливостей її геометричної площі, місця розташування, наявністю на ній інших об`єктів нерухомого майна, санітарних та охоронних зон, розміщення різного роду комунікацій, необхідністю забезпечення заїзду, інших логістичних параметрів тощо.
Отже, з огляду на відсутність у матеріалах справи будь-яких інших доказів, на підставі яких можна дійти висновку, що земельна ділянка з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, є надмірно великою для експлуатації та обслуговування об`єкту нерухомого майна 2-го відповідача, суд вважає, що прокурором не доведено, що спірна ділянка не належить до земель, які згідно з приписами ч.2 ст.134 Земельного кодексу України не підлягає передачі в оренду на конкурентних засадах.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи державної влади та місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено форму актів, які приймаються виконавчим комітетом ради, порядок прийняття ним актів, а також встановлено презумпцію правомірності актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування через вказівку, що такі акти з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України можуть бути визнанні незаконними в судовому порядку. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За змістом ст.16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно зі ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, підставами для визнання незаконним акта органу державної власності або органу місцевого самоврядування є їх невідповідність вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Як судом встановлено вище, права держави діями Житомирської міської ради щодо прийняття рішення №1026 від 21.12.2023 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна заявників" в частині продажу ТОВ "Завод мінераловатних виробів" земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, жодним чином не порушені; 1-им відповідачем здійснено свої повноваження щодо продажу 2-му відповідачеві спірної земельної ділянки згідно вимог чинного законодавства у сфері землекористування.
Отже, враховуючи вищевикладене, посилання прокурора щодо порушення Житомирською міською радою, зокрема, вимог земельного законодавства, вимог державних будівельних норм під час прийняття рішення щодо продажу спірної земельної ділянки ТОВ "Завод мінераловатних виробів" є безпідставними, тому позовна вимога про визнання незаконним та скасування рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 №1026 від 21.12.2023 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м. Житомирі, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна заявників" в частині продажу ТОВ "Завод мінераловатних виробів" земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061, площею 2,2803га, яка знаходиться за адресою: м.Житомир, вул. Промислова, 6-Г, не підлягає задоволенню.
Крім того, згідно із ч.1 ст.203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу.
Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
У даній справі підставою недійсності договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 29.12.2023, що укладений між Житомирською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод мінераловатних виробів", прокурор зазначив, зокрема, порушення вимог земельного законодавства, вимог державних будівельних норм під час прийняття 1-им відповідачем оспорюваного рішення та укладення вказаного договору купівлі-продажу (як похідного від оскаржуваного рішення, на підставі якого він був укладений).
У матеріалах справи відсутні докази, що зазначений вище договір суперечить вимогам законодавства щодо форми, змісту, правоздатності і волевиявленню сторін. Договір спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Окрім того, його укладення здійснювалося на виконання чинного рішення Житомирської міської ради №1026 від 21.12.2023 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в м.Житомирі, на яких розміщені об`єкти нерухомого майна заявників".
Також, як судом встановлено вище, права держави діями відповідачів стосовно укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 29.12.2023 не порушено.
Отже, у справі не доведено обставин, з якими закон пов`язує недійсність зазначеного договору, тому суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовної вимоги про визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 29.12.2023.
Враховуючи відсутність підстав для задоволення позову в частині вимог щодо визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 29.12.2023, похідні вимоги про повернення Житомирській міській об`єднаній територіальній громаді в особі Житомирської міської ради земельної ділянки з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 та скасування державної реєстрації права власності ТОВ "Завод мінераловатних виробів" на земельну ділянку з кадастровим номером 1810136600:07:008:0061 (номер відомостей про речове право 53170209 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно) також не підлягають задоволенню.
Згідно ч.2, 3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відтак, сторони звертаючись до суду повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.
Суд вирішує спір на підставі поданих та витребуваних в порядку ст. 81 ГПК України сторонами доказів.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи докази, які містяться у матеріалах справи, а також норми чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку про відмову в задоволенні позову.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на вищевикладене, враховуючи відмову в позові в повному обсязі, судовий збір покладається на прокурора.
Керуючись статтями 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 28.01.25
Суддя Шніт А.В.
Відправити:
1 - Житомирській окружній прокуратурі через підсистему "Електронний суд"
2 - Житомирській обласній прокуратурі через підсистему "Електронний суд"
3 - Житомирській міській раді через підсистему "Електронний суд"
4 - ТОВ "Завод мінераловатних виробів" через підсистему "Електронний суд"
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124807367 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні