ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2025 року
м. Київ
cправа № 910/12510/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О. В.,
за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р. К.,
та представників:
позивача - не з`явився,
відповідача - Гаркавенка І. Г., Ляха К. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця"
на постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 09.01.2023
та рішення Господарського суду Хмельницької області від 09.09.2022
у справі № 910/12510/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська локомотивобудівна компанія"
до Акціонерного товариства "Українська залізниця"
про скасування рішення про відміну торгів; визнання укладеними договорів; зобов`язання вчинити дії; стягнення коштів,
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська локомотивобудівна компанія" (далі - ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія"; позивач) звернулося до суду з позовом (з урахуванням заяви про зміну предмета позову (а. с. 95-145, т. 2) до Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", відповідач) про: скасування рішення відповідача від 21.05.2021 № ЦКМ-14/211 про відміну трьох електронних аукціонів; визнання укладеними між сторонами трьох договорів оренди нерухомого майна в редакції позивача; зобов`язання відповідача передати позивачу орендовані приміщення шляхом підписання актів приймання-передачі; стягнення 5 028,98 грн відсотків за користування чужими коштами.
Позов обґрунтований тим, що позивач, як переможець відповідних торгів, виконав умови договорів оренди нерухомого майна, укладених із AT "Укрзалізниця"; сплатив необхідні платежі, а також дотримався вимоги Регламенту роботи електронної торгової системи (далі - Регламент ЕТС) під час проведення аукціону та після визнання його переможцем. Однак відповідач не підписав договори оренди нерухомого майна у строки, визначені законодавством, а прийняв неправомірне рішення про відміну електронних аукціонів, чим порушив п. п. 7.28, 7.3 Регламенту ЕТС.
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 09.09.2022 (суддя - Грамчук І. В.), залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 09.01.2023 (головуючий - Юрчук М. І., судді - Тимошенко О. М., Саврій В. А.), позов задоволено частково.
Скасовано рішення відповідача від 21.05.2021 № ЦКМ-14/211 про відміну електронних аукціонів UA-PS-2021-04-08-000034-1 (№ лоту 730А); UA-PS-2021-04-08-000031-1 (№ лоту 729А); UA-PS-2021 -04-09-000074-1 (№ лоту 675А). Визнано укладеними між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" договір з продажу/надання в оренду майна (активів)/передачі права: "оренда частини одноповерхової будівлі майстерні станції Гречани площею 2351,0 кв. м за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10/2 та частини одноповерхової будівлі цеху залізобетонних виробів станції Гречани площею 370,4 кв. м за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10/5 загальною площею 2721,4 кв. м; договір оренди частини одноповерхової будівлі ПТО "ПЛАУЕН" КОР.-ПОД. площею 1 370,70 кв. м за будь-яким цільовим призначенням за адресою: Житомирська обл., м. Коростень, вул. Кузьмінського, 47а; договір оренди нежитлового приміщення № 2 цокольного поверху площею 61,8 кв. м, нежитлових приміщень першого поверху № 1-33 площею 10,5 кв. м та № 1-35 площею 9,7 кв. м, нежитлового приміщення другого поверху № 2-10 площею 32,8 кв. м, чотириповерхової будівлі депо площею 114,8 кв. м за будь-яким цільовим призначенням за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10, в редакціях, викладених у резолютивній частині судового рішення. Зобов`язано АТ "Українська залізниця" передати ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія", шляхом підписання актів приймання-передачі уповноваженими представникам, орендовані за зазначеними вище договорами приміщення за наведеним в судовому рішенні переліком.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 08.04.2021 АТ "Українська залізниця" оголошено процедури здачі в оренду майна відповідно до Регламент ETC Prozorro. Продажі ЦБД2 щодо проведення електронних аукціонів з продажу/надання в оренду майна (активів)/передачі права (Регламент ETC): UA-PS-2021-04-08-000034-1 - оренда частини одноповерхової будівлі ПТО "ПЛАУЕН" КОР.-ПОД. площею 1 370,70 кв. м за будь-яким цільовим призначенням за адресою: Житомирська обл., м. Коростень, вул. Кузьмінського, 47а (№ лоту 730А); UA-PS-2021-04-08-000031-1 - оренда нежитлового приміщення № 2 цокольного поверху (колишня бібліотека) площею 61,8 кв. м, нежитлових приміщень першого поверху № 1-33 площею 10,5 кв. м та № 1-35 площею 9,7 кв. м, нежитлового приміщення другого поверху № 2-10 (учбовий клас) площею 32,8 кв. м, чотириповерхової адміністративної будівлі депо площею 114,8 кв. м за будь-яким цільовим призначенням за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10 (№ лоту 729А).
Також 09.04.2021 було оголошено процедури здачі в оренду майна: UA-PS-2021-04-09-000074-1 - оренда частини одноповерхової будівлі майстерні станції Гречани площею 2 351,0 кв. м за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10/2 та частини одноповерхової будівлі цеху залізобетонних виробів станції Гречани площею 370,4 кв. м за адресою: м. Хмельницький, вул. Волочиська, 10/5 загальною площею 2721,4 кв. м (№ лоту 675А).
Відповідно до умов процедур датами прийому пропозицій визначено 19.04.2021 до 20:00 год. За вищевказаними процедурами пропозиції подали два учасники - ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія", ТОВ "ІНТ-ТЕРМІНАЛ".
20.04.2021 за відповідними процедурами відбувся аукціон, за результатами якого ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" запропонувало найвищу цінову пропозицію, а саме - орендну плату за майно, що здається в оренду.
21.04.2021 ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" в установлені Регламентом ETC строки підписало протоколи проведення електронного аукціону, що свідчить про визнання вказаного Товариства переможцем за процедурами - UA-PS-2021-04-08-000034-1, UA-PS-2021-04-08-000031-1 та UA-PS-2021-04-09-000074-1.
22.04.2021 вказані протоколи підписано ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.ЮА", а 23.04.2021 - AT "Українська залізниця" та опубліковано на майданчику Prozorro. Продажі ЦБД2.
30.04.2021 ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" направила відповідачу підписані проєкти договорів оренди відповідного нерухомого майна, які того ж дня були отримані відповідачем.
05.05.2021 між AT "Українська залізниця" і ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" було укладено договори оренди нерухомого майна № ПЗЗНКМ/ТЧ-5-5-2021, № ПЗЗНКМ/ТЧ-5-6-2021, № ПЗЗНКМ/ТЧ-7-7-2021. Однак, у зв`язку з тим, що в укладених договорах були виявлені технічні помилки - сума балансової вартості майна словами зазначена в дужках не відповідала сумі зазначеній цифрами та помилково вписано термін дії договору до 01.04.2024 замість 28.04.2024 та 12.05.2021, ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" повернула оригінали укладених договорів до регіональної філії "Південно-Західна залізниця" для усунення технічних помилок.
Станом на 18.05.2021 АТ "Українська залізниця" не повернуло оригінали примірників договорів, наданих йому для усунення недоліків, а тому позивач звернувся із листом від 18.05.2021 з вимогою їх повернути з усуненими технічними помилками. Проте відповіді на вказаний лист не отримав.
19.05.2021 ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" надіслало акти приймання-передачі майна від орендодавця (AT "Укрзалізниця") до орендаря (ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія") за формою, визначеною у договорах, з проханням підписати відповідно до умов договорів та норм чинного законодавства.
АТ "Українська залізниця" оригінали примірників з виправленими технічними помилками не повернуло позивачу та не опублікувало договори як того вимагає Регламент ETC.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" звернулося з листом від 20.05.2021 до регіональної філії "Південно-Західна залізниця" з вимогою виконати Регламент ETC та оприлюднити договори. Також про обов`язковість публікації укладених договорів ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" повідомила AT "Укрзалізницю" листом від 20.05.2021.
18.05.2021 ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" сплатило гарантійні платежі, розмір яких за умовами договорів складає подвійну базову орендну плату, про що також проінформувало регіональну філію "Південно-Західна залізниця" листом від 19.05.2021 № 174/04-01.
Крім того, відповідно до п. 6.2.19 договорів оренди ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" направила відповідачу договір страхування орендованого майна.
ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" вважає, що виконало умови договорів оренди нерухомого майна, укладених із філією AT "Укрзалізниця", в тому числі щодо страхування майна, яке приймається в оренду та сплатило всі необхідні платежі, а також виконало вимоги Регламенту ETC під час проведення аукціонів та після визнання його переможцем, однак орендоване майно в користування не отримало. Водночас, 21.05.2021 відповідачем було опубліковано рішення про відміну спірних електронних аукціонів, незважаючи на те, що договори між ТОВ "Українська локомотивобудівна компанія" і AT "Укрзалізниця" було укладено 05.05.2021, чим порушило умови Регламенту ETC, відповідно до якого провадилися аукціони.
ТОВ "Українська локомотивна компанія" звернулося зі скаргою до Комісії з відбору, підключення операторів електронних майданчиків та розгляду скарг (звернень) щодо проведення електронних аукціонів в електронній торговій системі Прозоро. Продажі, за результатами розгляду якої встановлено порушення Регламенту ЕТС під час проведення зазначених вище аукціонів.
AT "Українська залізниця" оригінали примірників ТОВ "Українська локомотивна компанія" з виправленими технічними помилками не повернуло та умови договору щодо передачі приміщень та складання відповідного акта не виконало, що і стало підставою для звернення Товариства до господарського суду із цим позовом.
Задовольняючи частково позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що усе передане відповідачу майно, належить до державної форми власності; що обидві сторони аукціонів виконали вимоги Регламенту ЕТС в частині строків підписання протоколів спірних аукціонів, їх публікації на майданчику Prozorro, що свідчить про завершення аукціонів, визначення позивача переможцем та згоду відповідача на укладення відповідних договорів; разом з тим, АТ "Укрзалізниця" не підписало договори оренди нерухомого майна, прийнявши оспорюване рішення про відміну електронних аукціонів, чим порушило Регламент ЕТС, Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 (далі - Порядок № 483). З урахуванням вищевикладеного, суди дійшли висновку про те, що оскаржуване рішення відповідача про відміну аукціонів є протиправним, прийнятим з метою ухилення від укладення договору оренди із законним переможцем електронних торгів, який виконав усі умови для укладення договорів, передбачені Законом України "Про оренду державного та комунального майна", Порядком № 483.
Не погоджуючись із постановою Північно - західного апеляційного господарського суду від 09.01.2023 та рішенням Господарського суду Хмельницької області від 09.09.2022, АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині задоволення позову та ухвалити нове рішення про відмову у позові.
Скаржник мотивує подання касаційної скарги на підставі п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України та зазначає про те, що суди ухвалили судові рішення без урахування висновків Верховного Суду України, Верховного Суду, викладених в постановах від 16.08.2005 у справі № 39/237, від 16.03.2021 у справі № 911/178/20, від 20.02.2022 у справі № 5006/5/396/2012, від 24.10.2018 у справі № 902/147/15 від 15.04.2021 у справі № 910/6496/20, від 16.06.2021 у справі № 375/278/20, від 21.02.2021 у справі № 918/792/18, від 24.10.2018 у справі № 902/147/15 (902/685/16) та інших; задовольнили позовні вимоги про визнання договорів укладеними та зобов`язання відповідача передати майно позивачу за актами приймання-передачі, які не є належними та ефективними способами захисту прав, за захистом яких звернувся позивач.
Посилається у касаційній скарзі на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування ст. ст. 66, 85, 187 Господарського кодексу України (далі - ГК України), ст. ст. 115, 317, 318, 319, 325, 326, 328, 391, 396, 398, 509, 610, 627, 759, 765, 766 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", Статуту AT "Укрзалізниця", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 (п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України).
Також скаржник мотивує касаційну скаргу такими обставинами: суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про те, що майно, передане державою - АТ "Укрзалізниця" як внесок до статутного капіталу, належить до державної форми власності; вважає, що відповідно до умов Статуту АТ "Укрзалізниця", останнє є юридичною особою приватного права, а майно, передане до його статутного капіталу, є приватною власністю Товариства; суди застосували до спірних правовідносин норми Закону України "Про оренду державного та комунального майна", Порядку № 483, які не регулюють спірні правовідносини; судами неправильно застосовано ст. ст. 11, 12, 14 ЦК України, Регламент ETC. Посилається на те, що п. 5.9.7 Регламенту ETC визначено обов`язок відповідача укласти договір оренди майна та опублікувати його через свій особистий кабінет в ETC протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу електронного аукціону, проте цей обов`язок виникає у організатора виключно за умови відсутності рішення про відміну електронного аукціону згідно з п. 7.3 Регламенту ETC; у зв`язку із прийняттям відповідачем 21.05.2021 рішення про відміну аукціонів, обов`язок на укладення та опублікування договорів у організатора не виник; крім того, навіть допущення відповідачем порушення Регламенту ETC може мати наслідком застосування відповідальності у вигляді відшкодування збитків, а не визнання договорів укладеними.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.02.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця" на постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 09.01.2023 та рішення Господарського суду Хмельницької області від 09.09.2022 з підстав, передбачених п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України та надано строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 10.03.2023.
У відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін. При цьому просить поновити строк на його подання.
Відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України поновленим може бути процесуальний строк, встановлений законом. За приписами ч. 2 ст. 119 ГПК України, встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду. У ч. 4 ст. 294 ГПК України визначено, що в ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначається строк для подання учасниками справи відзиву на касаційну скаргу. Таким чином, строк на подання відзиву на касаційну скаргу встановлюється не законом, а судом, а тому може бути продовженим, а не поновленим.
З урахування викладеного та, оскільки зазначене клопотання подане позивачем поза межами встановленого судом строку (до 10.03.2023) і було викладене у відзиві від 15.03.2023, колегія суддів не вбачає підстав для його задоволення. За таких обставин, відзив на касаційну скаргу, відповідно до ч. 2 ст. 118 ГПК України, залишається без розгляду як такий, що поданий після закінчення встановленого судом процесуального строку.
У справі неодноразово оголошувалися перерви.
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.04.2023 справу № 910/12510/21 передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі ч. 5 ст. 302 ГПК України. А 19.04.2023 Великою Палатою Верховного Суду справу повернуто відповідній колегії Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, яка була призначена до розгляду на 25.05.2023 (з урахуванням ухвали Верховного Суду від 16.05.2023).
Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.05.2023 зупинено касаційне провадження у справі № 910/12510/21 до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 917/1212/21, а ухвалою суду від 13.05.2024 - поновлено провадження у справі на підставі ст. 230 ГПК України та призначено справу до розгляду на 04.06.2024, про що свідчить наявна у матеріалах справи ухвала суду від 13.05.2024.
Верховним Судом 18.11.2024 поновлено провадження у справі, яке зупинялося до перегляду Великою Палатою Верховного Суду постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2024 у справі № 917/1212/21 за нововиявленими обставинами та було призначено справу до розгляду на 21.01.2025.
Сторони зверталися до суду із письмовими поясненнями.
Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників відповідача, переглянувши в касаційному порядку оскаржувані судові рішення, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.
Відповідно до ст. 300 ГПК України оскаржувані судові рішення переглядаються Верховним Судом в частині задоволення позовних вимог.
Спеціальним законом, який визначає основні правові, економічні та організаційні засади діяльності залізничного транспорту загального користування, його роль в економіці і соціальній сфері України, регламентує його відносини з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, іншими видами транспорту, пасажирами, відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу є Закон України "Про залізничний транспорт" (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
У ст. 1 цього Закону містяться такі визначення: залізничний транспорт - це виробничо-технологічний комплекс підприємств залізничного транспорту, призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень за ознаками форми власності та видів діяльності тощо; залізницею є відокремлений підрозділ акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування (АТ "Укрзалізниця"), утвореного відповідно до Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", який здійснює перевезення пасажирів та вантажів у визначеному регіоні залізничної мережі.
Законом України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що:
- утворення товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Товариство утворюється як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (підприємства залізничного транспорту (ст. 2 цього Закону);
- до статутного капіталу товариства вносяться: майно залізничного транспорту загального користування; 100 відсотків акцій акціонерних товариств, що проводять ремонт тягового рухомого складу та виготовляють залізобетонні конструкції і шпали, повноваження з управління корпоративними правами яких здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; акції (частки, паї), що належать державі у статутному (складеному) капіталі господарських товариств, утворених за участю підприємств залізничного транспорту; право господарського відання магістральними залізничними лініями загального користування та розміщеними на них технологічними спорудами, передавальними пристроями, що безпосередньо використовуються для забезпечення процесу перевезень, а саме: залізничні станції та колії загального користування, тягові підстанції, контактна мережа та інші пристрої технологічного електропостачання, системи сигналізації, централізації, блокування та управління рухом поїздів, об`єкти і майно, призначені безпосередньо для виконання аварійно-відновлювальних робіт (ст. 4 цього Закону);
- органами Товариства є: загальні збори; правління; наглядова рада; ревізійна комісія (ст. 6 цього Закону).
Стаття 10 Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" визначає обмеження щодо розпорядження майном товариства. Так, за цією статтею магістральні залізничні лінії загального користування та розміщені на них технологічні споруди, передавальні пристрої, що безпосередньо використовуються для забезпечення процесу перевезень, а саме: залізничні станції та колії загального користування, тягові підстанції, контактна мережа та інші пристрої технологічного електропостачання, системи сигналізації, централізації, блокування та управління рухом поїздів, об`єкти і майно, призначені безпосередньо для виконання аварійно-відновлювальних робіт, є державною власністю та закріплюються за Товариством на праві господарського відання. Товариство не може відчужувати, передавати в користування, оренду, лізинг, концесію, управління, заставу, безоплатне користування, вносити до статутного (складеного) капіталу суб`єктів господарювання майно, зазначене в ч. 1 цієї статті, та вчиняти щодо нього інші правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна. Таке майно не підлягає приватизації, продажу під час провадження у справі про банкрутство, на нього не може бути звернене стягнення за рішенням суду, накладено арешт.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту (код ЄДРПОУ 00034045), підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком № 1 до цієї постанови.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 "Питання Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" затверджено Статут АТ "Українська залізниця" (далі - Статут (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до ст. 1 якого "Загальні положення" АТ "Укрзалізниця" є юридичною особою, що створена відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця".
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 21.10.2015 відбулась державна реєстрація відповідача - АТ "Укрзалізниця".
У ст. 2 Статуту "Загальні положення" визначено, що Товариство утворено як публічне акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовано шляхом злиття, згідно з додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (підприємства залізничного транспорту). Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.
Згідно з ст. ст. 21 - 22 Статуту "Юридичний статус товариства" товариство має у власності акції господарських товариств, внесені до його статутного капіталу, та інше майно, набуте ним на підставах, що не заборонені законодавством. За товариством закріплено на праві господарського відання державне майно, що передане йому відповідно до законодавства. Товариство здійснює користування та розпорядження таким майном відповідно до мети своєї діяльності з урахуванням обмежень, установлених законом, іншими нормативно-правовими актами та цим Статутом.
За ст. ст. 31 - 36 Статуту "Майно товариства" майно товариства складається з основних фондів, обігових коштів, майнових прав, зокрема права господарського відання майном, переданим товариству на праві господарського відання, та права постійного користування земельними ділянками, наданими для розміщення підприємств залізничного транспорту, акцій (часток) у статутному (складеному) капіталі господарських товариств, цінних паперів, а також інших активів, відображених у самостійному балансі товариства.
Майно товариства формується за рахунок: 1) майна, внесеного засновником до статутного капіталу товариства; 2) доходів, отриманих у результаті провадження господарської діяльності; 3) коштів, що надходять від розміщення цінних паперів, майнових і немайнових прав, у тому числі від інтелектуальної власності, іншого майна; 4) доходів, отриманих від операцій з цінними паперами, в тому числі з облігаціями; 5) надходжень від провадження господарської діяльності юридичних осіб, засновником, співзасновником або учасником яких є товариство, а також господарських товариств, пакети акцій (частки у статутному капіталі) яких внесені до статутного капіталу товариства; 6) дивідендів за акціями (часток), які належать товариству, крім дивідендів, які підлягають сплаті до державного бюджету, в установленому законодавством порядку; 7) майнових прав, у тому числі права постійного користування земельними ділянками, наданими для розміщення підприємств залізничного транспорту, та майна, закріпленого за товариством на праві господарського відання; 8) кредитів та позик; 9) капітальних вкладень і дотацій з бюджетів; 10) іншого майна та майнових прав, набутих товариством на законних підставах; 11) інших надходжень, не заборонених законом. Здійснюючи право власності, товариство володіє, користується та розпоряджається належним йому майном і вчиняє стосовно нього будь-які дії, що не суперечать законодавству, цьому Статуту та меті діяльності товариства. Товариство не має права безоплатно передавати майно, внесене до його статутного капіталу, іншим юридичним особам чи громадянам, крім передбачених законом випадків. Розпорядження майном товариства, в тому числі шляхом списання, відчуження, передачі в користування, оренду, концесію відповідного майна, розпорядження майном, внесеним до статутного капіталу товариства, та майном, набутим товариством під час його господарської діяльності, здійснюється в порядку, встановленому законодавством, з урахуванням обмежень щодо розпорядження таким майном, визначених законом та цим Статутом. Кошти, отримані від операцій з майном, спрямовуються виключно на провадження статутної діяльності товариства. Товариство використовує, утримує державне майно, закріплене за ним на праві господарського відання, та розпоряджається ним з урахуванням обмежень, встановлених законодавством. Майно, що є державною власністю і закріплене за товариством на праві господарського відання, включається до його активів. Товариство не може вчиняти правочини, наслідком яких може бути відчуження такого майна. Товариство несе ризик випадкового знищення або пошкодження майна, що є його власністю, а також майна, закріпленого за ним на праві господарського відання. Списання майна, що закріплене за товариством на праві господарського відання, здійснюється товариством у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Товариство використовує, володіє та утримує земельні ділянки, надані йому на праві постійного користування, за їх цільовим призначенням відповідно до законодавства.
Кабінет Міністрів України постановою від 22.11.2027 № 1054 затвердив Порядок, який визначає механізм списання майна, зазначеного в ч. 1 ст. 10 Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", а також списання, відчуження, передачі в користування, оренду, концесію майна, внесеного до статутного капіталу акціонерного товариства "Українська залізниця" та майна, набутого товариством.
Розглядаючи спір у цій справі та аналізуючи процедуру (послідовність/етапи) проведення електронних аукціонів, суди попередніх інстанцій, посилаючись на положення Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та Порядку № 483, належним чином не врахували умови Статуту, а також спеціальне законодавство, яке визначає правовий режим майна АТ "Українська залізниця" та фактично залишили поза увагою наведені вище норми матеріального права, які підлягають застосуванню в сукупності в контексті спірних правовідносин; з урахуванням вказаних норм, на підставі оцінки всіх наявних у матеріалах справи документів відповідно до вимог ст. 86 ГПК України не перевірили правового статусу майна, яке безпосередньо було об`єктом відповідних аукціонів, а також чи поширюється/не поширюється на нього відповідні обмеження, визначені чинним законодавством, серед іншого, нормами Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", а отже, підставність відчуження цього майна на аукціоні; а також належним чином не дослідили весь ланцюг послідовності дій щодо передачі в оренду майна щодо якого відбулися аукціони. Разом з тим, дослідження зазначених обставин у цій справі є важливим для правильного вирішення спору (див. також постанову Верховного Суду від 18.06.2024 у справі № 926/5334/22).
Оскільки зазначеного суди попередніх інстанцій не зробили, фактично не дослідили в повному обсязі доводи позовної заяви та докази, які наявні в матеріалах справи, а Верховний Суд, зважаючи на приписи ст. 300 ГПК України, позбавлений можливості самостійно надавати оцінку відповідним доказам, а також встановлювати обставини, що не буди встановлені в рішенні місцевого господарського суду та постанові суду апеляційної інстанції. Враховуючи викладене, є підстави констатувати, що під час розгляду справи допущено порушення норм процесуального права і такі порушення впливають на можливість повного та всебічного розгляду справи.
У зв`язку із викладеним та, оскільки доводи скаржника частково підтвердилися, касаційну скаргу необхідно частково задовольнити, рішення та постанову, які не відповідають нормам ст. 236 ГПК України, скасувати в оскаржуваній частині, а справу передати на новий розгляд до місцевого господарського суду.
При новому розгляді справи необхідно врахувати викладене вище, для правильного вирішення спору більш ретельно на підставі наявних у матеріалах справи документів належним чином, повно та всебічно дослідити дійсні обставини справи, надати належну оцінку зібраним у справі доказам, їх належності та допустимості, доводам та запереченням сторін і в залежності від встановленого та вимог закону, з урахуванням зауважень викладених в цій постанові, постановити законне та обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам ст. ст. 236 - 238 ГПК України.
Враховуючи висновки щодо направлення цієї справи на новий розгляд до місцевого господарського суду, Верховний Суд не вбачає підстав для формування правового висновку щодо застосування положень ст. ст. 66, 85, 187 ГК України, ст. ст. 115, 317, 318, 319, 325, 326, 328, 391, 396, 398, 509, 610, 627, 759, 765, 766 ЦК України, Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", Статуту у спірних правовідносинах.
Відповідно до вимог п. 14 ст. 129 ГПК України суд касаційної інстанції не здійснює розподіл судового збору.
Керуючись ст. ст. 300, 301, 308, 310, 314, 315, 316, 317 ГПК України, Верховний Суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця" задовольнити частково.
Постанову Північно - західного апеляційного господарського суду від 09.01.2023 та рішення Господарського суду Хмельницької області від 09.09.2022 у справі № 910/12510/21 в оскаржуваній частині скасувати.
Справу № 910/12510/21 направити на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Могил С. К.
Судді: Волковицька Н. О.
Случ О. В.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124808629 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Могил С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні