ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2025 року ЛуцькСправа № 140/12939/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, 16 Регіональної військово-лікарської комісії, Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправним дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, 16 Регіональної військово-лікарської комісії, Військової частини НОМЕР_1 про:
визнання протиправними дії 16 штатної Регіональної військово-лікарської комісії, яка протоколом №577 від 11.04.2024 встановила захворювання солдата ОСОБА_2 , що послужило причиною смерті захворювання, яке призвело до причини смерті, та причина смерті, так, пов`язані із захистом Батьківщини;
визнати протиправними дії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, яка протоколом №5992 від 12.08.2024 встановила захворювання та причини смерті, так, пов`язані із захистом Батьківщини;
зобов`язання Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України прийняти нову постанову, якою встановити причинний зв`язок травми (каліцтва) солдата ОСОБА_2 у формулюванні передбаченому п.п. «а» п.п. 21.5 п.21 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу Збройних Сил України, затвердженої наказом Міністерства оборони України №402 від 14.08.2008 «ПОРАНЕННЯ (КОНТУЗІЯ, ТРАВМА, КАЛІЦТВО), ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ».
Позовні вимоги обґрунтуванні тим, що ОСОБА_1 є матір`ю солдата ОСОБА_2 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_1 біля с, Кліщіївка Бахмутського району Донецької області під час ворожого танкового обстрілу. Відповідно до Витягу із журналу бойових дій в/ч НОМЕР_1 №20т від 06.05.2023 за 29.06.2023: «В ході штурмових дій позицій противника та закріпленні на новому рубежі два військовослужбовця отримали поранення і один військовослужбовець загинув, а саме: старший стрілець-оператор 3 М від 2 НОМЕР_2 солдат ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Діагноз: поранення несумісне із життям». Витягом з протоколу засідання штатної 16 Регіональної військово-лікарської комісії №577 від 11.04.2024 встановлено, що причиною смерті ОСОБА_2 стало «ЗАХВОРЮВАННЯ, ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ». Основним документом, на підставі якого була прийнята ця постанова, є Лікарське свідоцтво про смерть №4818 від 01.07.2023 року, яким визначено, що смерть настала внаслідок захворювання «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця».
Постанову штатної 16 Регіональної військово-лікарської комісії мною було оскаржено до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил Україні. Центральною військово-лікарською комісією Збройних Сил У країни була надана Відповідь від 18.08.2024 із доданим Витягом з протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України №5992 від 12 серпня 2024 року, у якому відмовлено у задоволенні Заяви про скасування постанови військово-лікарської комісії від 05.06.2024, зазначивши наступне: «Відповідно до Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10), діагнози, які призвели до смерті солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження, (124.6) «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця», яка протікала з проявами гіпертрофії міокарду, нестенозуючого коронаросклерозу, периваскулярного коронаскерозу, що підтверджується даними судово-медичної експертизи трупа та додатковими методами дослідження нозологічно не являються травмами, а відносяться до класу хвороб».
Позивач вважає, що Центральною військово-лікарською комісією не досліджено всю наявну документацію, яка свідчить про обставини смерті солдата, не враховано зазначену у скарзі інформацію, постановлено рішення спираючись на зазначене у Лікарському свідоцтві про смерть №4818 від 01.07.2023 року захворювання. З огляду на зазначене, вважає дії Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України протиправними, а постанову штатної 16 Регіональної військово-лікарської комісії №577 від 11.04.2024 року та Протокол засідання Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України №5992 від 12 серпня 2024 року такими, що не враховують усіх обставин загибелі ОСОБА_2 .
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 19.11.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Представник Центральної військово-лікарської комісії у відзиві на позовну заяву пред`явлені позовні вимоги не визнав, просив відмовити в задоволенні позову мотивуючи тим, що під час проведення судово-медичної експертизи трупа за фактом смерті ОСОБА_2 , встановлено, що смерть настала від гострої форми ішемічної хвороби серця, яка протікала з проявами гіпертрофії міокарду, нестенозуючого коронаросклерозу, периваскулярного коронаросклерозу, що підтверджується даними судово-медичної експертизи трупа та додатковими методами досліджень. Тілесних ушкоджень при експертизі трупу не виявлено. Безпосередня причина смерті ОСОБА_2 «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця», що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть №4818 видане КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи» 01.07.2023, витягом з висновку експерта №4818 від 01.07.2023 КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи». Враховуючи, що смерть солдата ОСОБА_2 наступила під час участі в бойових діях в умовах військового стану, що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть №4818 видане КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи» 01.07.2023, свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_3 видане Володимирським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Володимирському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 06.07.2023, витягом із наказу (по стройовій частині) командира військової частини НОМЕР_1 від 29.06.2023 №188, витягом із наказу (з основної діяльності) командира військової частини НОМЕР_1 від 30.06.2023 №346, витягом з висновку експерта №4818 від 01.07.2023 КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи», витягом з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії 16 Регіональної ВЛК №577 від 11.04.2024, іншою медичною та військово-обліковою документацією, відповідно до вимог підпункту «д» пункту 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402, встановлено наявність підстав для пов`язання захворювання, що послужили причиною його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця» солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження із захистом Батьківщини. За результатами розгляду ВЛК ЦВЛК ЗС України прийнято постанову про причинний зв`язок захворювання, що призвело до смерті та причини смерті, у наступному формулюванні: «Захворювання (І24.6) «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця» солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження, яке послужило причиною його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Військової частини НОМЕР_1 у поданому відзиві на позовну заяву в задоволені позовних вимог просила відмовити, мотивуючи тим, що 28.06.2023, під час виконання бойового завдання у зв`язку з виконанням конституційного обов`язку щодо оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості, на підставі бойового розпорядження тимчасово виконуючого обов`язки командира НОМЕР_4 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 від 27.06.2023 №114, в районі населеного пункту Кліщіївка, Донецької області, солдат військової служби за призовом під час мобілізації ОСОБА_2 помер під час ворожого обстрілу зі сторони противника. Оскільки, смерть солдата ОСОБА_2 , старшого стрільця оператора 3 механізованого відділення 2 механізованого взводу 9 механізованої роти НОМЕР_4 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 , настала 28 червня 2023 року, під час ворожого мінометного обстрілу зі сторони противника, відповідно до вимог частини 5 статті 260 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України та пункту 3 розділу І «Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків з військовослужбовцями, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України», затвердженого наказом Міністерства оборони України від 27.10.2021 №332, розслідування по даному факту не призначалося і не проводилося. Смерть солдата ОСОБА_2 настала внаслідок бойового ураження та дій з боку противника окупаційних військ російської федерації та є бойовою людською втратою, є такою, що пов`язана із захистом Батьківщини під час воєнного стану. Даний факт підтверджується витягом з журналу бойових дій військової частини НОМЕР_1 номенклатурний №20т від 06.05.2023 року за 28.06.2023 року.
Станом на 28.01.2025 16 Регіональна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України не скористалась своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву, пред`явлені позовні вимоги не заперечила.
Інших заяв по суті справи, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до суду не надходило.
Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_2 , 28.02.2022 був призваний на військову службу на підставі Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» №69/2022 від 24.02.2022 року.
Згідно наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2023 №55, солдат військової служби за призовом під час мобілізації ОСОБА_2 , призначений наказом командира військової частини НОМЕР_5 від 09.02.2023 №39-РС (по особовому складу) у розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 , який прибув з військової частини НОМЕР_6 ( АДРЕСА_1 ), був зарахований до списків особового складу військової частини НОМЕР_7 та на всі види забезпечення з «27» лютого 2023 року.
Відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 11.06.2023 №170 солдат військової служби за призовом під час мобілізації ОСОБА_2 , старший стрілець 3 механізованого відділення 2 механізованого взводу 9 механізованої роти НОМЕР_4 механізованого батальйону вважався таким, що прибув у район безпосередньої участі у бойових діях та забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій області, ведення воєнних (бойових) дій (проведення заходів) з 12.06.2023.
28.06.2023, під час виконання бойового завдання у зв`язку з виконанням конституційного обов`язку щодо оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканості, на підставі бойового розпорядження тимчасово виконуючого обов`язки командира НОМЕР_4 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 від 27.06.2023 №114, в районі населеного пункту Кліщіївка, Донецької області, солдат військової служби за призовом під час мобілізації ОСОБА_2 загинув під час ворожого обстрілу зі сторони противника.
Смерть солдата ОСОБА_2 настала внаслідок бойового ураження та дій з боку противника окупаційних військ російської федерації та є бойовою людською втратою, є такою, що пов`язана із захистом Батьківщини під час воєнного стану. Даний факт підтверджується витягом з журналу бойових дій військової частини НОМЕР_1 номенклатурний №20т від 06.05.2023 за 28.06.2023.
Відповідно до лікарського свідоцтва про смерть №1488 від 01.07.2023 Комунального закладу «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи» Дніпропетровської обласної ради» смерть ОСОБА_2 настала ІНФОРМАЦІЯ_1 внаслідок «Гострої недостатності кровообігу, інших форм гострої ішемічної хвороби серця».
16 Регіональною військово-лікарською комісією встановлено, що причиною смерті ОСОБА_2 стало «ЗАХВОРЮВАННЯ, ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ». Основним документом, на підставі якого була прийнята ця постанова, є Лікарське свідоцтво про смерть №4818 від 01.07.2023, яким визначено, що смерть настала внаслідок захворювання «Гостра недостатність кровообігу. Інші форми гострої ішемічної хвороби серця» (протокол засідання від 11.04.2024 №577).
05.06.2024 позивач звернулась до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України із заявою про скасування постанови 16 Регіональної військово-лікарської комісії від 11.04.2024 №577. У заяві позивач просила скасувати постанову штатної 16 Регіональної військово-лікарської комісії №577 від 11.04.2024 та прийняти нову постанову, якою встановити причинний зв`язок травми (каліцтва) солдата ОСОБА_2 у формулюванні, передбаченому п.п. «а» п.п. 21.5 п. 21 розділу II Положення про військово-лікарську експертизу Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402: «ПОРАНЕННЯ (КОНТУЗІЯ, ТРАВМА, КАЛІЦТВО), ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНЕ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ».
Військово-лікарською комісією Центральною військово-лікарською комісії Збройних Сил України 12 серпня 2024 року встановлено причинний зв`язок захворювання та причин смерті солдата ОСОБА_2 , а саме: «Захворювання (124.6) «Гостра недостатність кровообігу. Інші формі гострої ішемічної хвороби серця» солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження, яке послужило причиною його смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть №4818, видане КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи» 01.07.2023, свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_3 , видане Володимирським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Володимирському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 06.07.2023, витягом із наказу (по стройовій частині) командира військової частини НОМЕР_1 від 29.06.2023 №188, витягом із наказу (з основної діяльності) командира військової частини НОМЕР_1 від 30.06.2023 №346, витягом з висновку експерта №4818 від 01.07.2023 КЗ «Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи», витягом з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії 16 Регіональної ВЛК №577 від 11.04.2024, іншою медичною та військово-обліковою документацією - ЗАХВОРЮВАННЯ ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ» (протокол засідання від 12.08.2024 №5992).
Не погоджуючись із діями та прийнятим рішенням комісій, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Конституції України визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон №2011-XII).
Згідно пункту 2 частини першої статті 3 Закону №2011-XII дія цього Закону поширюється на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.
Відповідно до частини шостої статті 18 Закону №2011-XII вдова (вдівець) загиблого або померлого військовослужбовця, а також дружина (чоловік) військовослужбовця, який пропав безвісти під час проходження військової служби, у разі якщо вона (він) не взяла (не взяв) інший шлюб, та її (його) неповнолітні діти або повнолітні діти - особи з інвалідністю з дитинства, батьки військовослужбовця, які перебували на його утриманні, мають право на пільги, передбачені цим Законом.
Згідно із статтею 70 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям. Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800, затвердженого Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі Положення №402 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно пункту 1.3 глави 1 розділу І Положення №402 основним завданнями військово-лікарської експертизи є, серед іншого: визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
В силу пункту підпункту 2.4.5 пункту 2.4 глави 2 розділу І Положення №402 ВЛК регіону має право: приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК).
Причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців визначають штатні ВЛК; у колишніх військовослужбовців інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною в додатку 19. У випадку відсутності підстав для зміни або визначення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм або каліцтв) у формулюваннях, передбачених пунктами 21.5, 21.6 цієї глави, протокол не складається, а заявнику надається письмове роз`яснення. (пункт 21.3 глави 21 розділу І Положення №402)
Так, згідно пункту 21.7 глави 21 розділу І Положення №402 постанова ВЛК про причинний зв`язок поранення (травми, контузії, каліцтва) приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або засвідченої копії Акта про нещасний випадок (додаток 1 до Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 06.02.2001 №36, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.02.2001 за №169/5360 (зі змінами)), у яких зазначаються обставини отримання поранення (контузії, травми, каліцтва). На військовослужбовців довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) оформляється у 2 примірниках, перший подається у госпітальну (гарнізонну) ВЛК, а другий зберігається постійно в особовій справі військовослужбовця. У виняткових випадках допускається розгляд ВЛК копії вказаної довідки, засвідченої відповідною посадовою особою та скріпленої гербовою печаткою військової частини (закладу охорони здоров`я Збройних Сил України).
Водночас, абзац третій пункту 21.8 глави 21 розділу І Положення №402 передбачає, що прийняття ВЛК постанов про встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва) без наявності документів, передбачених пунктом 21.7 та абзацом першим пункту 21.8 цієї глави, забороняється.
Аналіз вищевикладених норм свідчить, що наявність довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) або акта про нещасний випадок є обов`язковим для прийняття ВЛК постанов про встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва).
Як встановлено судом з наданих матеріалів та підтверджується відповідачем, на розгляд 16 Регіональної військово-лікарської комісії не було надано довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).
Як вбачається із Довідки-доповіді Військової частини НОМЕР_1 за фактом загибелі військовослужбовця військової частини НОМЕР_1 військовослужбовцем за призовом по мобілізації солдата ОСОБА_2 від 03.07.2023 №03/311, «28.06.2023 року, близько 18:45 години поблизу н. п. Часів Яр, Бахмутського р-ну, Донецької області, під час виконання бойового завдання, щодо захисту Батьківщини внаслідок мінометного обстрілу загинув солдат ОСОБА_2 . За попередньою інформацією яка була отримана від начальника медичної служби військової частини НОМЕР_1 майора медичної служби ОСОБА_3 загибель солдата ОСОБА_2 відбулась орієнтовно внаслідок мінно-вибухової травми».
Крім того, в журналі бойових дій Військової частини НОМЕР_1 Реєстраційний номер 20т від 06.05.2023 міститься запис «29.06.2023 в ході штурмових дій позицій противника та закріпленні на новому рубежі за координатами (Х:*3-***50, Y: *4-***69; Х:*3-***06, Y:*4-***90) два військовослужбовця отримали поранення і один військовослужбовець загинув, а саме: - Старший стрілець оператор 3Мвід 2 МВ 9 МР 3 МБ солдат ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Діагноз: поранення несумісне з життям».
Як вже зазначалося судом, наявність довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) є обов`язковим для прийняття ВЛК постанов про встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва).
Спеціальним нормативним-правовим актом, що регулює повноваження відповідача щодо проведення військово-лікарської експертизи є Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних силах України, затверджене наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 року №402 і зареєстроване у Міністерстві юстиції України 17.11.2008 року за №1109/15800 зі змінами та доповненнями (надалі Положення №402).
Відповідно до п.1.1. розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Пунктом 1.3 розділу І Положення №402 передбачено, що основними завданнями військово-лікарської експертизи є зокрема визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
У відповідності до п.2.1 розділу II Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Згідно з пунктом 2.2 розділу 2 Положення №402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать, зокрема, Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК).
У відповідності до пункту 2.3.1. частини 2.3. Положення №402 ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України.
Згідно з пунктом 21.30 розділу ІІ Положення №402 постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва),яке призвело до смерті військовослужбовця, і причину смерті приймається в одному з формулювань, вказаних у пунктах 21.5, 21.6 розділу II Положення №402.
Стосовно інших посилань сторін, то суд критично оцінює такі з огляду на їх необґрунтованість, та зазначає, що згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За таких обставин, суд доходить висновку про необхідність відмови в задоволенні позовних вимог шляхом визнання протиправними дій 16 штатної Регіональної військово-лікарської комісії та Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України щодо встановлення захворювання солдата ОСОБА_2 , що послужило причиною смерті захворювання, яке призвело до причини смерті, та причина смерті, так, пов`язані із захистом Батьківщини.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Центральну військово-лікарську комісію Збройних Сил України прийняти нову постанову, якою встановити причинний зв`язок травми (каліцтва) солдата ОСОБА_2 у формулюванні передбаченому п.п. «а» п.п. 21.5 п.21 розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу Збройних Сил України, затвердженої наказом Міністерства оборони України №402 від 14.08.2008 «ПОРАНЕННЯ (КОНТУЗІЯ, ТРАВМА, КАЛІЦТВО), ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТА ПРИЧИНА СМЕРТІ, ТАК ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ», то суд зазначає наступне.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.
Крім того, як судом вже було зазначено, передумовою встановлення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв військовослужбовців є певний алгоритм дій уповноваженого органу щодо вивчення наданих на розгляд комісії документів.
Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зауважив, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.
Також згідно висновків Верховного Суду, наведених у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі №810/5009/18, надання оцінки діагнозу та або встановлення причин смерті, виходить за межі судового розгляду.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу та або встановлення причин смерті ОСОБА_2 за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.
Верховний Суд у постанові від 12.02.2021 у справі №820/5570/16 зауважив, що розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки, як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Тобто суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку причинам смерті ОСОБА_2 , оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Відтак, суд не оцінює надану медичну документацію щодо його діагнозу, оскільки це перебуває поза межами компетенції суду.
Отже, враховуючи вищевикладене, вказана позовна вимога є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягає.
Згідно частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд вважає за необхідне зобов`язати переглянути рішення по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 , з урахуванням документів у який зазначено обставини загибелі (смерті) військовослужбовця.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 слід задовільнити частково, а саме: визнати протиправним та скасувати рішення 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 оформлене протоколом засідання від 11.04.2024 року №577; визнати протиправним та скасувати рішення Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 оформлене протоколом засідання від 12.08.2024 №5992 та зобов`язати 16 Регіональну військово-лікарську комісію переглянути рішення по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження, оформлене протоколом №577 від 11.04.2024 з урахуванням висновків, викладених в рішенні суду.
Керуючись ст. ст. 9 72-74, 77, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, 16 Регіональної військово-лікарської комісії, Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправним дій та зобов`язання вчинити дії, задовільнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 , оформлене протоколом засідання від 11 квітня 2024 року №577.
Визнати протиправним та скасувати рішення Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 , оформлене протоколом засідання від 12.08.2024 №5992.
Зобов`язати 16 Регіональну військово-лікарську комісію переглянути рішення по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця солдата ОСОБА_2 , 1982 року народження, оформлене протоколом №577 від 11 квітня 2024 року з урахуванням висновків, викладених в рішенні суду.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_8 )
Відповідач: Центральна військово-лікарська комісія Збройних Сил України (01113, місто Київ, вулиця Госпітальна, 16, код ЄДРПОУ 08356179),
Відповідач: 16 Регіональна військово-лікарська комісія (79045, місто Львів, вулиця Стрийська, 73А код ЄДРПОУ 08380628),
Відповідач: Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_9 )
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124809264 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні