Рішення
від 30.01.2025 по справі 380/20713/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2025 рокусправа № 380/20713/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» (далі ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД», позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України (далі - відповідачі), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11752010/44730084 від 10.09.2024 року про відмову в реєстрації ПН № 7 від 14.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» № 7 від 14.09.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» зареєстроване як суб`єкт господарювання від 26.08.2022, серед зареєстрованих видів діяльності є купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10). Позовні вимоги обґрунтовані тим, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, така не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача-1 щодо відмови в її реєстрації. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складену ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» податкову накладну № 7 від 14.09.2023 днем її надходження до ЄРПН.

Відповідач, ГУ ДПС у Львівській області, позов не визнає, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкової накладної було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 14.09.2023.

ДПС України копію ухвали про відкриття строщеного провадження отримала 03.11.2024, що підтверджується довідкою секретаря судового засідання, відзиву на позовну заяву не подав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» зареєстроване як юридична особа 26.08.2022, основним видом діяльності якого є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), серед інших видів продукції є купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10).

ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» мало у приватній власності приміщення за адресою: Львівська область, Самбірський район, місто Самбір, вул. Клинівка, буд. 2-а/5, яке придбало на підставі договору купівлі-продажу нежилого приміщення № 893 від 14.10.2022.

В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» (продавець) уклало договір купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.09.2023 із ТОВ «Форте Ріелті» (покупець). Згідно умов цього договору продавець передає у власність Покупцеві, а Покупець приймає у власність нежиле приміщення, яке розташоване за адресою: Львівська область, Самбірський район, м.Самбір, вул. Калинівка, будинок № 2-а/5 (два дрiб п`ять), та зобов`язується сплатити погоджену цим Договором ціну. (п. 1.1 Договору). Право власності на приміщення підтверджуються Договором купівлі-продажу нежилого приміщення. посвідченим приватним нотаріусом Кулик І.I. Львівського міського нотаріального округу вiд 14.10.2022 року за реєстровим № 893. Право власності: зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14.10.2022 року, індексний номер витягу: 312444З02, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 816448246109, що підтверджуються Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. отриманої шляхом безпосереднього доступу до нього приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Кулик I.І. 14.09.2023 року за номером З4648475З. (п. 1.2 Договору). Покупець зобов`язаний внести кошти за придбанi об`єкти з моменту переходу до нього права власностi в термін до 30 (тридцятого) грудня 2023 (дві тисячі двадцять третього) року. Термін оплати може бути продовжений ще на З0 календарних днiв за умови внесення Покупцем не менше 50 відсотків вiд цiни продажу об`єкта (п. 2.3 Договору). Передача майна здійснюється Продавцем Покупцю за Актом приймання-передачі нежилого приміщення протягом 3 (трьох) робочих днів з моменту підписання даного договору купівлі-продажу нерухомого майна (п. 2.4 Договору).

14.09.2023 ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» та ТОВ «Форте Ріелті» підписали акт приймання-передачі нежитлового приміщення.

22.09.2023 року ТОВ «Форте Ріелті» здійснило оплату на рахунок ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД», що підтверджується карткою рахунку № 361 за 2023 рік.

За фактом першої події (підписання акту приймання-передачі) ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» склало податкову накладну № 7 від 14.09.2023 та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Платник податку отримав квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкові накладні) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена.

В квитанції зазначено, що реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена, оскільки податкова накладна відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області пояснення до податкової накладної № 7 від 14.09.2023 та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію якої зупинено. В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 26.08.2022, основним видом діяльності якого є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), серед інших видів продукції є купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10). Пояснило, що ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» (продавець) уклало договір купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.09.2023 із ТОВ «Форте Ріелті» (покупець), на підставі якого 14.09.2023 передало у власність майно (нежиле приміщення) та підписало акт прийому-передачі. За фактом передачі майна (перша подія) ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» склало податкову накладну № 7 від 14.09.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаною податковою накладною позивач надав комісії відповідача копії документів у кількості 9 додатків: договір купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.09.2023, акт приймання-передачі нежилого приміщення від 14.09.2023, витяг з ДРРПНМ про реєстрацію права власності № 3124444302 від 14.10.2022, платіжну інструкцію від 22.09.2023 № 24, картку рахунку № 361, обортно-сальдові відомість по рахунку № 103.

Комісія у відповідь скерувала платнику податків повідомлення від 03.09.2024 №11721823/44730084 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідно до якого платнику податків запропоновано додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних.

У відповідь платник податку скерував додаткові пояснення до податкової накладної № 7 від 14.09.2023 та до раніше наданих копій документів додатково додав договір курпівлі-продажу нежилого приміщення від 14.10.2022 року та картку рахунку № 631, де відображена оплата за придбане нежиле приміщення.

Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 11752010/44730084 від 10.09.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7 від 14.09.2023. Рішення обґрунтоване тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової наладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У пункті «додаткова інформація» зазначила, що платник податків не надав розрахункові документи та/або виписки з особових рахунків на придбання приміщення. Підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД», вважаючи згадане рішення комісії ДПС у Львівській області протиправним, подало скаргу до комісії ДПС України, долучивши до скарги копії підтверджуючих документів. До скарги, крім вже наданих документів, долучило рішення суду у справі №380/27433/23 від 11.03.2024, яке набрало законної сили, яким суд зобов`язав ГУ ДПС у Львівській області виключити ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, визнавши, що це рішення прийняте свавільно, без будь-яких доказів (податкової інформації) на підтвердження його обгрунтованості.

Комісія ДПС України прийняла рішення № 61838/44730084/2 від 30.09.2024, відповідно до яких залишила скарги ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).

Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019, відповідно до якої затвердив:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.

Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).

Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додатком № 1 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Так, відповідно до пункту 8 зазначених Критеріїв визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: - або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; - або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; - або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).

Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.

Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими мотивами:

товариство з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» зареєстроване як юридична особа 26.08.2022, серед зареєстрованих видів діяльності є купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10).

ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» володіло на праві приватної власності нежитловим приміщенням за адресою Львівська область, м. Самбір, вул. Клинівка, будинок № 2-а/5, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 312444302 від 14.10.2022 та договором купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.10.2022.

В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» продало згадане приміщення ТОВ «Форте Ріелті» на підставі оговору купівлі-продажу від 14.09.2023. Так, на виконання умов договору купівлі-продажу від 14.09.2023 ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» передало у власність майно (нежиле приміщення за адресою: Львівська область, м. Самбір, вул. Клинівка, будинок № 2-а/5) шляхом підписання акту прийому-передачі. За фактом першої події (передачі майна) ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» склало податкову накладну № 7 від 14.09.2023 та скерувало таку на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкової накладної була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження в податковій накладній інформації з мотивів відповідності платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковою накладною.

На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкової накладної № 7 від 14.09.2023 ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» скерувало контролюючому органу письмові пояснення щодо здійснення господарської операції за податковою накладною та копіями первинних документів у кількості 9 додатків: договір купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.09.2023, акт приймання-передачі нежилого приміщення від 14.09.2023, витяг з ДРРПНМ про реєстрацію права власності № 3124444302 від 14.10.2022, платіжну інструкцію від 22.09.2023 № 24, картку рахунку №361, оборотно-сальдову відомість по рахунку № 103. Суд проаналізував зміст та обсяг цих документів та дійшов висновку, що їх було цілком достатньо для прийняття позитивного рішення - про реєстрацію податкової накладної №7 від 10.09.2024.

Проте контролюючий орган скерував платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію спірних податкових накладних, а саме: копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У пункті «додаткова інформація» комісія ГУ ДПС у Львівській області не конкретизувала, які саме документи "щодо постачання, придбання товарів, послуг" (а "товаром" в цій ситуації є об`єкт нерухомого майна, право власності на яке було зареєстроване за платником податку, а продаж здійснено шляхом укладення нотаріально посвідченого договору оплатного договору) слід надати позивачу з метою реєстрації податкової накладної.

Суд звертає увагу, що у відповідь на повідомлення про надання додаткових пояснень платник податку скерував пояснення та, крім раніше поданих документів, додатково долучив усі запитувані у повідомленнях документи, а саме:

- на вимогу надати первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг надав договір купівлі-продажу нежилого приміщення від 14.10.2022, укладений між ТОВ «Ніка Захід» (продавець) та ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» (покупець) про купівлю нежитлового приміщення за адресою: Львівська область, м. Самбір, вул. Клинівка, будинок № 2-а/5;

- на вимогу надати розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків надав картку рахунку № 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями», платіжну інструкцію № 24 від 22.09.2023, що підтверджує отримання коштів від ТОВ «Форте Ріелті» на рахунок ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» за купівлю нежитлового приміщення відповідно до договору купівлі-продажу від 14.09.2023 року та картку рахунку № 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками», що підтверджує розрахунок з ТОВ «Ніка Захід» за нежитлове приміщення відповідно договору купівлі-продажу від 14.10.2022 року.

Рішення контролюючого органу № 11752010/44730084 від 10.09.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної № 7 від 14.09.2023 обґрунтоване тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової наладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у розділі «додаткова інформація» вказано, що платник податків не надав розрахункові документи та/або виписки з особових рахунків на придбання приміщення; підприємство та/або контрагент задіяні у проведенні ризикових операцій.

Оцінюючи ці для прийняття оскарженого рішення суд зазначає таке:

- суд встановив, що комісія ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних винесла рішення № 37975 від 21.09.2023 та № 41037 від 17.10.2023 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. При цьому, відповідно до рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11.03.2024 у справі № 380/27433/23, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.09.2024, суд: - визнав протиправними та скасував рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» критеріям ризиковості платника податку № 37975 від 21.09.2023 та від № 41037 від 17.10.2023; - зобов`язав ГУ ДПС у Львівській області виключити ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом. Отже, аргумент на підтвердження обгрунтованості оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної ("підприємство задіяне у проведенні ризикових операцій") є надуманим та спростовується обставинами, встановленими судом при розгляді іншого спору між тими ж сторонами, а відповідач у цій справі не надав суду будь-яких доказів на підтвердження такої обставини;

- щодо ненадання розрахункових документів та/або виписки з особових рахунків на придбання приміщення, то суд звертає увагу, що позивач надав комісії документи, що підтверджують право власності на нежитлове приміщення, яке було предметом договору купівлі-продажу від 14.09.2023 (витяг з ДРРПНМ про реєстрацію права власності № 3124444302 від 14.10.2022), договір купівлі - продажу є належної форми (письмовий, нотаріально посвідчений, зареєстрований), а також докази проведення покупцем розрахунку за придбане майно. Суд зазначає, що надані позивачем документи були достатніми для підтвердження реальності операції та реєстрації податкової накладної. На додаткову вимогу контролюючого органу платник податку надав докази набуття та реєстрації права власності на майно, що надалі було продане; аналіз змісту долучених договорів підтверджує реалізацію майна за ціною, що є вищою за ціну придбання, тому в принципі не викликає сумнівів в добросовісності платника податків. За таких обставин обгрунтування рішення відповідача відсутністю розрахункових документів щодо придбання нерухомого майна є беззмістовним, оскільки згадані відповідачем документи в принципі нічого не доводять та не спростовують в питанні, що розглядалося комісією.

Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованої в них господарської операції.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач-1 діяв свавільно та прийняв необгрунтоване рішення, оскільки навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності (про здійснення ризикових операцій та ненадання документів, необхідних для прийняття позивтивного рішення).

Суд також враховує, що платник податків втретє скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Форте Ріелті» разом із скаргою на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 14.09.2023 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скаргу ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».

Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи та додатково просила їх надати, мотивуючи своє рішення тим, що платник податків не надав документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, що не відповідає дійсним обставинам справи. Суд дійшов висновку, що надані платником податків до скарги документи були достатніми для підтвердження підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної № 7 від 14.09.2023 комісією ДПС.

Наведені судом мотиви свідчать про надуманий та свавільний характер рішення обох комісій ДПС щодо реєстрації податкової накладної позивача.

Суд також враховує, що здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.

Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 11752010/44730084 від 10.09.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 7 від 14.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну № 7 від 14.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її надходження до ЄРПН.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Турбіон Інвест ЛТД» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.

Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11752010/44730084 від 10.09.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» (79026, місто Львів, вул. Чмоли, буд. 2; ідентифікаційний код 44730084) податкову накладну № 7 від 14.09.2023 датою її надходження до ЄРПН.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» (79026, місто Львів, вул. Чмоли, буд. 2; ідентифікаційний код 44730084) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Турбіон Інвест ЛТД» (79026, місто Львів, вул. Чмоли, буд. 2; ідентифікаційний код 44730084) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124810965
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/20713/24

Рішення від 30.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 01.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні