ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2025 р. Справа № 440/3734/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Бегунца А.О.,
Суддів: Русанової В.Б. , Мельнікової Л.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Полтавської міської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2024, головуючий суддя І інстанції: С.С. Бойко, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039
за позовом Першого заступника керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської міської територіальної громади
до Полтавської міської ради , Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради , третя особа Фізична особа-підприємець ОСОБА_1
про визнання протиправним та скасування пунктів рішення, скасування паспорту прив`язки,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Перший заступник керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської міської територіальної громади звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, третя особа фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати п. п. 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 15.09.2023 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП ОСОБА_1 (№37) - двох торгівельних павільйонів на земельній ділянці площею 60 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0096 по АДРЕСА_1 (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграду" у м. Полтаві;
- скасувати Паспорт прив`язки №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" продовжено ФОП ОСОБА_1 розміщення двох торгівельних павільйонів на земельній ділянці площею 60 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0096 по АДРЕСА_1 (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул.Героїв Сталінграду" у м. Полтаві. Згідно з паспорту прив`язки №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014, виданого Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, торгівельний павільйон №1, з площею по зовнішньому контору 30 кв.м, та торгівельного павільйону №2, з площею зовнішнього контуру 20 кв.м, що фактично складає єдину споруду та перевищує максимальну площу (30 кв.м), встановлену законодавством. Як вбачається з ескізу фасадів тимчасової споруди, ці торгівельні павільйони об`єднують єдині двері та єдиний цілісний фасад, тобто єдиний торгівельний павільйон, який розташований в межах червоних ліній. Згідно з протоколом огляду від 17.02.2024, проведеного в межах досудового розслідування кримінального провадження №42023172060000153 від 08.11.2023, місцем проведення огляду є відкрита ділянка місцевості, якій присвоєно кадастровий номер 5310137000:18:006:0096 по АДРЕСА_1 та на якій розташована стаціонарна тимчасова споруда, яка являє собою єдине приміщення нежитлового типу, яка має один окремий вхід/вихід з передньої сторони та один з тильної. Над основним входом мається вивіска "Продукти". За допомогою рулетки проведено обмірювання споруди відносно прилеглих вулиць, отримані виміри дають підстави стверджувати, що орієнтовна площа споруди складає 52,6 кв.м, що становить перевищення встановленої законом гранично допустимої площі, та не відповідає даним паспорту прив`язки даної споруди №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014. Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 12.01.2024, земельна ділянка площею 60 кв.м, з кадастровим номером 5310137000:128:006:0096 зареєстрована на праві власності за Територіальною громадою міста Полтави в особі Полтавської міської ради, правокористувач ФОП ОСОБА_1 згідно договору земельного сервітуту. При цьому, відповідно до приписів Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради від 18.05.2012, орган владних повноважень повинен перевірити відповідність паспорту прив`язки нормам чинного законодавства, зокрема тим, які регулюють питання містобудування. Також згідно з п. 252 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності на автомобільних дорогах розміщуються відповідно до статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а у разі їх розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг - за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 523 Закону України "Про дорожній рух". Відповідно до інформації, наданої Управління патрульної поліції в Полтавській області в листі від 17.01.2024, УПП в Полтавській області не погоджувало розміщення вказаної тимчасової споруди. Таким чином, порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства у сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою. Оскільки оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, то наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем через відсутність іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 задоволено позов Першого заступника керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Полтавської міської територіальної громади.
Визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава на 5 років, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення - ФОП (№37) двох торгівельних павільйонів на земельній ділянці площею 60 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0096 по Великотирнівська (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда") у м. Полтаві.
Скасовано паспорт прив`язки №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014.
Не погодившись з вказаним висновком суду першої інстанції, Полтавською міською радою подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм процесуального права та не правильним застосуванням норм матеріального права, просить рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, що твердження прокуратури щодо отримання у черговий раз погодження Управлінням патрульної поліції в Полтавській області на розміщення спірних тимчасових споруд є такими, що не відповідають законодавству. Також вказує, що доводи прокурора щодо існування необхідності приведення вказаних торгівельних споруд у відповідність до ст.28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зокрема, у спосіб його повторного розміщення, вже з врахуванням приписів вказаного закону та порядку, є незаконними. Разом з тим зазначає, що є незаконними висновки суду та доводи прокурора щодо допустимості доказів отриманих слідчим під час здійснення досудового розслідування. Вказує, що доводи суду щодо невідповідності тимчасових споруд вимогам закону щодо їх площі є безпідставними. Апелянт посилався на те, що є недостовірними доводи суду та прокурора щодо допустимості наданого прокурором протоколу огляду складеного у межах досудового розслідування внесеного до ЄРДР за №42023172060000153 від 08.11.2023 року та відповідно вимірювань тимчасової споруди за допомогою засобу вимірювальної техніки - рулетки. Також апелянт вказує про порушення позивачем строку звернення до суду.
Позивач надав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Колегія суддів зазначає, що з огляду на ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Матеріалами справи підтверджено, що Полтавською окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні за №42023172060000153 від 08.11.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України за фактом винесення рішення 39 сесії 8 скликання Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності", яким в порушення ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтави продовжено окремим суб`єктам господарювання розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності з перевищенням встановленої законом площі в розмірі 30 м2.
Рішенням 39 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності, відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням 22 сесії Полтавської міської ради 6 скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації №207 від 20.05.2016 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дошок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві" (зі змінами), враховуючи рішення позачергової 24 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 10.03.2023 "Про перейменування, найменування вулиць та провулків у населених пунктах Полтавської міської територіальної громади", враховуючи рішення 31 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 19.05.2023 "Про перейменування вулиць, провулків, бульвару, площі та скверу у населених пунктах Полтавської міської територіальної громади", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).
Згідно з додатком 1 до рішення 39 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності", зокрема, продовжено розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єкту: АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграду", стаціонарні тимчасові споруди два торгівельні павільйони (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0096, площа земельної ділянки 60 м2).
На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарної тимчасової споруди - два торгівельні павільйони АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда", про що у паспорт прив`язки №01-10-17/3610-499 внесений відповідний запис.
Також 15.09.2023 між Полтавською міською радою (власник) та ФОП ОСОБА_1 (землекористувач) продовжено договір особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:006:0096 для подальшого розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава на 5 років.
У ході досудового розслідування 15.12.2023 за вх.№23455-23 на адресу Полтавської окружної прокуратури надійшов лист Апарату міської ради Полтавської міської ради від 08.12.2023 за №02-12/263 з додатком - копією рішення 39 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності".
Також 29.12.2023 за вхідним №24419-23 в рамках зазначеного кримінального провадження надійшов лист Управління з питань містобудування та архітектури від 29.12.2023 №01-02-01-14/2154/920 з додатком - частиною копій паспортів прив`язки стаціонарних тимчасових споруд, право на розміщення яких продовжено рішенням 39 сесії Полтавської міської ради 8 скликання від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності".
З наданих документів Полтавська окружна прокуратура встановила, що по вулиці Великотирнівській (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграду") у м. Полтаві розташована стаціонарна тимчасова споруда, яка являє собою єдине приміщення нежитлового типу, орієнтовна площа споруди складає 52,6 кв.м., що становить перевищення встановленої законом гранично допустимої площі, та не відповідає даним паспорту прив`язки даної споруди.
Рішенням Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" продовжено ФОП ОСОБА_1 на 5 років розміщення стаціонарних тимчасових споруд два торгівельні павільйони (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0096, площа земельної ділянки 60 м2) по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда", а також продовжено дію особистого строкового земельного сервітуту.
Згідно з паспортом прив`язки №01-10-17/3610-499, виданого Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради 18.03.2024, торгівельний павільйон №1, з площею по зовнішньому контуру 30 кв.м. та торгівельного павільйону №2, з площею зовнішнього контуру 20 кв.м., повністю розташовані в межах червоних ліній.
Факт розташування в межах червоних ліній підтверджується також інформацією Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради з додатком-викопіюванням місця розташування тимчасової споруди від 02.02.2024 № 01-02-01-14/48/114.
Поряд з цим, згідно з протоколом огляду від 17.02.2024, проведеного в рамках досудового розслідування кримінального провадження №42023172060000153 від 08.11.2023, місцем проведення огляду є відкрита ділянка місцевості, якій присвоєно кадастровий номер 5310137000:18:006:0096 по АДРЕСА_1 (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда") у м. Полтаві на якій розташована стаціонарна тимчасова споруда, яка являє собою єдине приміщення нежитлового типу, яка має один окремий вхід/вихід з передньої сторони та один з тильної. Над основним виходом мається вивіска "Продукти". За допомогою рулетки проведено обмірювання споруди, а також вимірювання відстаней до розташованих поруч зі спорудою доріг, тротуарів та інших нерухомих об`єктів. Результати обмірювання та вимірювання відображено в карті-схемі, що долучено до протоколу як невід`ємний додаток.
Як зазначено у позовній заяві, в ході огляду слідчим отримано виміри, що дають підстави стверджувати, що орієнтовна загальна площа споруди складає 52,6 м2, що не відповідає паспортам прив`язки, нормам законодавства щодо максимальної площі в 30 м2 та не відповідає даним паспорту прив`язки даної споруди №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014.
Згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 12.01.2024, земельна ділянка площею 60 кв.м, з кадастровим номером 5310137000:18:006:0096 зареєстрована на праві власності за Територіальною громадою міста Полтави в особі Полтавської міської ради, правокористувач ФОП ОСОБА_1 згідно договору земельного сервітуту.
Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступні тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єкту: АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграду", стаціонарні тимчасові споруди два торгівельні павільйони (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0096, площа земельної ділянки 60 м2), перший заступник керівника Полтавської окружної прокуратури звернувся до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що пункти 1, 2 та 4 рішення Полтавської міської ради від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава на 5 років, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 двох торгівельних павільйонів (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0096, площа земельної ділянки 60 м2) по АДРЕСА_1 , поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда", прийняті Полтавською міською радою з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про дорожній рух", Єдиних правил, Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011 та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради від 18.05.2012, а тому підлягають скасуванню як протиправні. Враховуючи ту обставину, що строк дії паспорту прив`язки №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014 не підлягає продовженню, у зв`язку з невідповідністю паспорта прив`язки вимогам законодавства, суд першої інстанції дійшов висновку про необхідність скасування паспорту прив`язки.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності регулюється Законом № 3038-VI, Порядком № 244, з урахуванням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР, іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини другої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" №3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина четверта статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI).
На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244 (у відповідній редакції) паспорт прив`язки ТС це комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1:500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;
схема розміщення ТС це графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);
стаціонарна ТС це споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.
Згідно з пунктами 2.2. та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.
Цей перелік документів є вичерпним.
Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).
Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки ТС включає: титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності; схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1: 500; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.
Цей перелік документів є вичерпним.
Паспорт прив`язки ТС підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.
Натомість, згідно із пунктом 2.18 Порядку № 244 продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.
У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк (пункт 2.19 Порядку № 244).
З метою впорядкування розміщення тимчасових споруд на території м.Полтава у відповідності до Порядку № 244, керуючись статтею 40 Закону № 280/97-ВР, Полтавська міська рада рішенням від 18.05.2012 затвердила Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (додаток № 1).
Вказаний нормативно-правовий акт, який встановлює порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава є спеціальним у спірних правовідносинах, чинним, а тому є обов`язковим для виконання на охопленій ним регуляторною діяльністю території м. Полтава.
Відповідно до пунктів 3.1 3.3 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.
До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до Управління з питань містобудування та архітектури.
Пунктами 3.4 - 3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава встановлено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви, встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.
Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.
У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в масштабі 1:500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.
Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та переліку документів, визначених пунктом 3.2 цього Положення.
Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.
Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.
Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.
Порядок отримання паспорта прив`язки ТС врегульований розділом 7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава.
Так, відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).
Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.
Відповідно до пункту 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.
Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.
До заяви додаються наступні документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС;
Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.
Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава.
Рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.
Після позитивного висновку Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.
На підставі позитивного рішення Комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.
На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.
Після рішення міської ради та отримання документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженою посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.
Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, який оформлюється відповідним органом за зверненням особи, яка бажає розмістити тимчасову споруду, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та за наявності документа про право користування земельною ділянкою.
Вищевказана позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постановах від 15.11.2023 у справі №440/7203/21, від 10.01.2024 у справі № 440/7211/21, від 11.04.2024 у справі № 440/6751/21.
За висновками щодо застосування норм права, викладеними у постановах Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 821/140/18 та від 24 січня 2020 року у справі № 821/235/18, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати, у тому числі, Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правила користування ними та охорони, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198 та здійснюватися на підставі дозвільного документу паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаної постанови.
Це означає, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності повинне відповідати усім вимогам закону, містобудівної документації, будівельним, санітарним, протипожежним, екологічним та іншим нормам, державним стандартам і правилам, локальним нормативно правовим актам органів місцевого самоврядування та іншим актам, дотримання яких вимагається під час перевірки намірів замовника щодо розташування таких споруд.
Відповідність намірів замовника щодо розташування тимчасових споруд вищезгаданим нормативам безперервно повинна бути забезпечена і зберігатись починаючи з моменту звернення зацікавленої особи за отриманням дозвільного документа у вигляді паспорта прив`язки і в подальшому, під час вирішення питання про його оформлення (видачу), переоформлення та продовження строку дії, упродовж усього часу розміщення тимчасових споруд.
Недотримання встановлених законодавством вимог до розміщення тимчасових споруд погіршує умови для життєдіяльності територіальної громади в цілому та кожного її члена окремо, може загрожувати протипожежній, санітарній та екологічній безпеці тощо, а у спірних правовідносинах безпеці учасників дорожнього руху та відвідувачів таких споруд, негативно впливає на безпечні для життя і здоров`я умови перебування на території відповідного населеного пункту, створює ризики настання аварій, інших надзвичайних ситуацій.
Згідно із пунктом 20 Єдиних правил № 198 передбачено, погодження проектів будівництва, реконструкції і ремонту автомобільних доріг, залізничних переїздів, комплексів дорожнього сервісу та інших споруд у межах смуги відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг здійснюється відповідними підрозділами Національної поліції на підставі абзацу п`ятого частини першої статті 52-3 Закону України "Про дорожній рух".
Пунктом 25-2 цих правил встановлено, що тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності на автомобільних дорогах розміщуються відповідно до статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а у разі їх розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг або "червоних ліній" міських вулиць і доріг - за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 52-3 Закону України "Про дорожній рух".
Відповідно ж до пункту 27 Єдиних правил № 198 у населених пунктах малі архітектурні форми (крім кіосків для продажу проїзних квитків на зупинках громадського транспорту) розміщуються за межею тротуару, пішохідних доріжок, алей на відстані не менше ніж 1 метр, але не ближче ніж 5 метрів до проїзної частини доріг і вулиць.
Вказана позиція суду узгоджується із виснвоками Верховного Суду викладені у постанові від 18 липня 2024 року у справі № 440/6758/21.
Відповідно до інформації, наданої Управлінням патрульної поліції в Полтавській області в листі від 17.01.2024, УПП в Полтавській області не погоджувало розміщення спірної тимчасової споруди.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що при вчиненні дій щодо продовження строку дії паспорта прив`язки відповідачі повинні були дотримуватися норм щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, закріплених в Єдиних правилах ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, які за своєю суттю, серед іншого, регулюють і відносини в сфері містобудування.
Враховуючи вказане, колегія суддів вважає, що хоча й відповідність намірів замовника щодо місця розташування тимчасової споруди перевіряється саме на етапі оформлення, а не продовження строку дії паспорта прив`язки, Полтавська міська рада та Управління з питань містобудування та архітектури у спірних правовідносинах, будучи зобов`язаними діяти насамперед в інтересах та від імені територіальної громади, встановивши порушення вимог закону щодо розміщення належної ФОП ОСОБА_1 тимчасової споруди (якщо таке порушення дійсно мало місце), повинні були виправити власну ж помилку, допущену під час прийняття рішення про оформлення і видачу паспорта прив`язки на таку споруду, й вжити передбачених законом заходів для приведення місця її розміщення у відповідність вимогам законодавства, або ж відмовити у продовженні строку дії такого дозвільного документа, у подальшому розміщенні споруд.
Колегія суддів вважає, що у такому випадку не порушується баланс публічних і приватних (індивідуальних) інтересів, оскільки такі дії покликані відновити законність та правовий порядок у сфері спірних правовідносин, повернути їх у законні рамки й при цьому забезпечити дотримання інтересів широкого кола осіб - територіальної громади міста, запобігти негативним наслідкам, що можуть настати у зв`язку з недотриманням встановленого законодавством порядку розміщення тимчасових споруд, вимог щодо місця їх розташування.
У такий спосіб суб`єкт владних повноважень, який реалізує публічно - владні управлінські функції у певних правовідносинах (у цій справі у сфері благоустрою території населеного пункту, містобудування та земельних відносин), може у легітимний спосіб захистити загальний інтерес, прийнявши відповідне рішення або вчинивши певні дії (у спірних відносинах відмовивши у продовженні строку розміщення тимчасової споруди або привівши місце її розташування у відповідність вимогам законодавства).
Аналогічні висновки щодо застосування зазначених вище норм права висловлені Верховним Судом у постановах від 7 серпня 2023 року у справі № 440/7204/21, від 5 червня 2024 року по справі № 440/7209/21, від 18 липня 2024 року у справі № 440/6758/21, від 02 жовтня 2024 року у справі №440/6768/21.
Враховуючи вказане, паспорт прив`язки, з урахуванням якого прийнято оскаржуване рішення, не відповідає вимогам, як статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" так і Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності № 244.
З огляду на це, Полтавська міська рада не мала правових підстав для продовження строку розміщення ТС та терміну дії паспорту прив`язки.
Доводи апелянта про відсутність відомості щодо сертифікату перевірки рулетки, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки виміри були здійснені вимірювальним засобом - рулеткою в межах кримінального провадження №42023172060000153 від 08.11.2023, відповідно до Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній перевірці, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №374 від 04.06.2015, такий засіб вимірювання просторових параметрів фізичних об`єктів як рулетка не підлягає періодичній перевірці чи сертифікації.
Стосовно посилань апелянта на те, що площа кожного торгівельного павільйону підприємців №1 та №2 не перевищує допустимі 30 кв.м., а їх об`єднання (суміщення) не суперечить нормам ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку №244, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до карти-схеми, доданої до протоколу огляду від 17.02.2024, в ході огляду слідчим були отримані виміри, які дають підстави стверджувати, що орієнтовна загальна площа споруди складає близько 52,6 м2, тобто загальна площа споруди не відповідає площі, зазначеній у паспорті прив`язки №01-10-17/3610-499 від 18.03.2014.
Разом з тим, стаціонарна тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності (павільйон) не може перевищувати 30 квадратних метрів саме по зовнішньому контуру, у тому числі з урахуванням об`єднання (суміщення).
Із протоколу огляду від 17.02.2024, проведеного в рамках досудового розслідування кримінального провадження №42023172060000153 від 08.11.2023, встановлено, що місцем проведення огляду є відкрита ділянка місцевості, якій присвоєно кадастровий номер 5310137000:18:006:0096 по АДРЕСА_1 (поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. Героїв Сталінграда") у м. Полтаві на якій розташована стаціонарна тимчасова споруда, яка являє собою єдине приміщення нежитлового типу, яка має один окремий вхід/вихід з передньої сторони та один з тильної. Над основним виходом мається вивіска "Продукти".
Отже, колегія суддів зазначає, що стаціонарні тимчасові споруди, через перевищення їх площі не відповідають ознакам тимчасової споруди у розумінні положень статті 28 Закону № 3038-VI та Порядку № 244.
Вказана позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду викладеними у постанові від 12 вересня 2023 року у справі №440/7212/21.
Стосовно доводів апелянта про пропущення позивачем строків звернення з позовною заявою до суду, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
Колегія суддів вважає помилковим посилання апелянта на те, що 08.11.2023 прокурорам Полтавської окружної прокуратури Полтавської області стало відомо про прийняття Полтавською міською радою 15.09.2023 рішення "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності", оскільки в рішенні Полтавської міської ради від 15.09.2023 міститься лише перелік фізичних та юридичних осіб, яким продовжено розміщення тимчасових споруд, її адресу, вид споруди, кадастровий номер земельної ділянки та площу земельної ділянки, а не площу споруди та знаходження її в межах червоної лінії.
Між тим, як зазначено позивачем в позовній заяві 29.12.2023 за вхідним №2441923 в рамках кримінального провадження надійшов лист Управління з питань містобудування та архітектури від 29.12.2023 №01-02-01-14/2154/920 з додатком, а саме частиною копій паспортів прив`язки стаціонарних тимчасових споруд, право на розміщення яких продовжено рішенням тридцять дев`ятої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 15.09.2023 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності".
Колегія суддів зазначає, що паспорт прив`язки тимчасової споруди, виданий Управлінням з питань містобудування та архітектури, не підлягає оприлюдненню та не міститься у загальному доступі.
Аналогічний правова позиція викладена Верховним Судом у постанові 18 липня 2024 року у справі № 440/6758/21.
Враховуючи вказане, строк звернення до адміністративного суду необхідно обчислювати з дня дізнання прокурором про можливе порушення інтересів держави, тобто з дня отримання Полтавською окружною прокуратурою копій паспортів прив`язки тимчасових споруд, в яких зазначено площу вказаних споруд, а саме - з 29.12.2023.
Так, до суду позивач звернувся 27.03.2024, остання зареєстрована в суді першої інстанції 28.03.2024.
З огляду на викладене, прокурор звернувся до суду з даним позовом з дотриманням вимог ч. 2 ст. 122 КАС України.
Колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.
Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Полтавської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 по справі № 440/3734/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя А.О. Бегунц Судді В.Б. Русанова Л.В. Мельнікова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124814696 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Бегунц А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні