Постанова
від 30.01.2025 по справі 400/265/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 січня 2025 р.м. ОдесаСправа № 400/265/24

Головуючий в І інстанції: Малих О.В.

Дата та місце ухвалення рішення: 27.11.2024 р., м. Миколаїв

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді доповідача Шеметенко Л.П.

судді Градовського Ю.М.

судді Турецької І.О.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2024 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Автошлях-Автотрейд» до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

У січні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Автошлях-Автотрейд» звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «Автошлях-Автотрейд» критеріям ризиковості платника податку №21660 від 15.09.2023 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Миколаївській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «Автошлях-Автотрейд» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області від 15.09.2023 року №21660 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Автошлях-Автотрейд» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язано Головне управлінням ДПС у Миколаївській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Автошлях-Автотрейд» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Автошлях-Автотрейд» судові витрати у сумі 3028 грн.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що з метою визначення належності позивача до категорії ризикових платників, комісією була використана та опрацьована інформація, яка міститься в базах даних інформаційних систем, що використовується контролюючим органом для виконання покладених на них функцій. Апелянт зазначає, що основним видом діяльності платника є надання транспортних послуг. При цьому, податковий кредит на суму ліміту ПДВ, на яку платник може зареєструвати податкові накладні, частково сформована за рахунок придбання у 2021-2023 роках товарів, ймовірно не пов`язаних зі здійсненням господарської діяльності на загальну суму 14 733,6 тис. грн., у т.ч. ПДВ 2455,6 тис. грн., а саме: розчинник складний органічний «Solvent Spesial», сольвент кам`яновугільний марки Б. Управління вказує, що постачальниками такої продукції згідно даних ЄРПН були ТОВ «Імпортхімпереробка» (код ЄДПОУ 44177095), ТОВ «Альтер Групп» (код ЄДПОУ 36962995) та «Представництво «Матрапак ГмбХ» (код ЄДПОУ 26620326). Крім цього, скаржник зазначає, що по платнику встановлено накопичення залишків нереалізованих товарів за недостатністю місць для їх зберігання, оскільки відповідно до декларації з податку на додану вартість за серпень 2023 року від`ємне значення складає 1982,3 тис. грн.

Позивач подав до суду відзив, в якому просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги Головного управління ДПС у Миколаївській області, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2024 року залишити без змін.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Автошлях-Автотрейд» 18.07.2018 року зареєстровано як юридичну особу в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 15221020000038499, та є платником податку на додану вартість.

Основним видом діяльності підприємства за КВЕД є вантажний автомобільний транспорт (49.41). Також, допоміжними видами діяльності товариства є: виробництво продуктів нафтоперероблення (19.20); діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами металами та промисловими хімічними речовинами (46.12); оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом та подібними продуктами (46.71); транспортне оброблення вантажів (52.24); роздрібна торгівля пальним (47.30); оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (46.73); оптова торгівля хімічними продуктами (46.75).

03.02.2023 року Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Миколаївській області прийнято рішення №2418 від 03.02.2023 року про відповідність ТОВ «АВТОШЛЯХ-АВТОТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку.

Підставою для ухвалення рішення від 03.02.2023 року №2418 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбання товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36962995;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009019, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.07.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 44177095.

В подальшому позивач скористався своїм правом подання документів на виключення з переліку ризикових платників податків та 24.02.2023 року надавав на розгляд комісії ГУ ДПС у Миколаївській області перелік документів на підтвердження здійснення своєї господарської діяльності.

Рішенням комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Миколаївській області про відповідність/не відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 20.03.2023 року за №6349, з урахуванням отриманих від платника інформації та копії відповідних документів №1 від 24.02.2023 року, прийнято рішення про відповідність ТОВ «АВТОШЛЯХ-АВТОТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податків.

Підставою для ухвалення рішення від 24.02.2023 року №6349 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбання товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36962995;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009019, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.07.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 44177095.

У рішенні зазначено також про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме:

-відсутні підтверджуючі документи по операціях з придбання, а саме: заявки, що передбачено умовами договору, рахунки на оплату;

-відсутні документи по операціях щодо послуг зберігання з контрагентом ТОВ «Термінал Трейд НК», а саме: розрахункові, акти виконаних робіт;

-не підтверджено можливості надання послуг щодо зберігання по операціях з контрагентом ТОВ «СІТІ ЛПДЖІ ОЙЛ»;

-відсутні розрахункові документи по операціях з контрагентом ТОВ «ІМПОРТХІМПЕРЕРОБКА»;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/ послуг;

-первинні документи щодо транспортування; розрахунковий документ;

-акт приймання-передачі товарів, робіт, послуг;

-рахунки-фактури (інвойси).

11.09.2023 року позивач надав на розгляд комісії ГУ ДПС у Миколаївській області документи для виключення ТОВ «АВТОШЛЯХ-АВТОТРЕЙД» з переліку ризикових платників податків.

Однак, рішенням комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Миколаївській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 15.09.2023 року за №21660, з урахуванням отриманих від платника інформації та копії відповідних документів від 11.09.2023 року, прийнято рішення про відповідність ТОВ «АВТОШЛЯХ-АВТОТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податків.

Підставою для ухвалення рішення від 15.09.2023 року №21660 визначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно- матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбання товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100 , податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 36962995;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009019, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 3814009090, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 26620326;

- тип операції - придбання з 01.07.2022 року по 31.01.2023 року, УКТЗЕД 2707991100, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 44177095.

У рішенні зазначено також про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: в наданому платником повідомленні про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості відсутня інформація, яка спростовує здійснення платником ризикових операцій.

Вважаючи неправомірним рішення Комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність ТОВ «АВТОШЛЯХ-АВТОТРЕЙД» критеріям ризиковості платника податку №21660 від 15.09.2023 року позивач звернувся до суду з позовною заявою.

Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов, зазначив, що спірне рішення прийнято не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування, а у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що не передбачено пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків, тому таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165).

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначений такий критерій: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 5 Порядку №1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Приписами пункту 26 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені положення Порядку №1165 та, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, колегія суддів зазначає, що розгляду комісією регіонального рівня питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та прийняття одного з визначених Порядком №1165 рішення передує процедура моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків. У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Після того, комісією регіонального рівня розглядається питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та приймається рішення про відповідність або невідповідність платника податку таким критеріям.

При цьому, відповідно до положень пункту 40 Порядку №1165, такі рішення приймаються комісією на засіданнях, шляхом проведення відкритого голосування, та результати щодо прийняття рішень фіксуються у протоколах.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що для встановлення відповідність платника податку на додану вартість вказаному критерію ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а саме наявність певної визначеної податкової інформації, що вказує на ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної саме в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунках коригування такого платника.

З матеріалів справи вбачається, що під час прийняття оскаржуваного рішення підставою для його прийняття Комісією регіонального рівня зазначено пункт 8 Порядку №1165, зокрема визначено податкову інформацію, а саме: встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку код 3,11,14.

У той же час, згідно з положеннями Порядку №1165, в якості підстави для віднесення платника податку до ризикових, повинно бути зазначено відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та, у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, розшифровується, яка саме податкова інформація.

Однак, із спірного рішення про відповідність ТОВ «Автошлях-Автотрейд» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку не можливо встановити, що воно прийнято за наслідками подання позивачем для реєстрації податкової накладної, оскільки відсутня будь-яка інформація про подання податкової накладної, її номеру та дати.

Разом з цим, відповідачем не було подано до суду документальні докази наявності у Головного управління ДПС у Миколаївській області податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, що стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

Також, колегія суддів звертає увагу, що відповідачем не надано відповідних протоколів, які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС у Миколаївській області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка б свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Крім того, рішення відповідача, прийнято за наслідками отриманої інформації від платника податків, не містить доказів дослідження поданих платником первинних документів, як і не містить переліку документів, які ним не були надані для підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.

Тобто, спірне рішення не містить мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Колегія суддів зазначає, що за відсутності чіткого формулювання причин віднесення позивача до ризикових платників податків, товариство не має розуміння своїх майбутніх дій, які можуть призвести до спростування цієї інформації (які саме документи платник податків має подати, щоб спростувати виявлені податковим органом ризики), що ставить платника податків у стан правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний, в розумінні суб`єкта владних повноважень, пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості.

Здійснюючи аналіз податкової інформації по вказаних кодах, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, щодо спростування інформації щодо віднесення ТОВ «Автошлях Автотрейд» до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, позивачем було надано контролюючому органу пояснення щодо здійснення своєї господарської діяльності та копії первинних документів.

Позивач зазначив, що підприємство ТОВ «Автошлях Автотрейд» засновано як юридична особа з 18.07.2018 року, місцезнаходження підприємства - м. Миколаїв, вул. Фалєєвська, буд.1. Приміщення за вказаною адресою використовується відповідно до договору оренди приміщення (офісу) від 01.04.2020 року №02-04/20, укладеного з ФОМ Толишевою Н.М.

На підприємстві обліковуються 7 співробітників, заробітна плата нараховується та сплачується відповідно до штатного розпису.

Основним видом діяльності ТОВ «АВТОШЛЯХ АВТОТРЕЙД» є перевезення вантажним автомобільним автотранспортом. Для здійснення господарської діяльності з надання транспортних послуг товариством залучаються транспортні засоби ТОВ «ТК ТРАНС ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 42366284) відповідно до договорів оренди транспортних засобів. ТОВ «АВТОШЛЯХ АВТОТРЕЙД» здійснює діяльність з перевезення вантажів на підставі ліцензії на перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажним автомобільним транспортом - рішення про видачу ліцензії від 15.01.2019 року №25.

Основними покупцями послуг з перевезення вантажів є такі підприємства як: ТОВ «Катма Груп» (код ЄДРПОУ 41775494) та ТОВ «Кворум Нафта» (код ЄДРПОУ 32938047). Послуги перевезення здійснюються на підставі укладених договорів перевезення та замовлень покупців.

Як пояснив позивач, поряд з основним видом діяльності керівництвом підприємства було прийнято рішення про розширення господарської діяльності та обрано такий напрямок діяльності як оптова торгівля. Для цього було укладено декілька договорів з постачальниками товару, а саме:

- ТОВ «Імпортхімпереробка» (код ЄДРПОУ 44177095) - договір № 25072022 від 25.07.2022 року на придбання сольвенту кам`яновугільного (код УКТЗЕД 2797991100), загальним обсягом 46,14 тон, який зберігається в резервуарах відповідно до договору оренди резервуару № 26-07-2022 від 26.07.2022 року з ТОВ «СІТІ ЛПДЖІ ОЙЛ» (код ЄДРПОУ 43904790) адреса місця зберігання Донецька обл., м. Авдіївка, Індустріальний проїзд, 2-А. Можливість надання послуг зі зберігання сольвенту, крім зазначеного договору оренди резервуару підтверджується також технічним паспортом на Резервуар РВС-60 № 6, V 60 м3 або 49,8 тон для зберігання світлих нафтопродуктів та їх аналогів та технічним паспортом на об`єкт будівлю АЗС «Данс» за адресою Донецька обл., м. Авдіївка, пр. Індустріальний,2-А, яка на праві власності належить ОСОБА_1 , який в свою чергу надає її в оренду ТОВ «СІТІ ЛПДЖІ ОЙЛ» (відповідні підтверджуючі документи були надані до вимоги про виключення з переліку ризикових).

- ТОВ «Альтер Груп» (код ЄДРПОУ 36962995) договір 10/08-2022 від 10.08.2022 року на придбання розчиннику сольвенту кам`яновугільного марки Б за кодом УКТЗЕД 2707991100.

- Представництвом «Матрапак ГМбХ» (код ЄДРПОУ 26620326) договір № 10822-1П від 10.08.22 року на придбання розчиннику складного органічного SOLVENT HYDROPHOBIC ДП 0,2/40 (ТУ У 20.3-32049885-003:2013 зі змінами) за кодом УКТЗЕД 3814 00 90 90 та розчиннику складного органічного SOLVENT SPECIAL (ТУ У 20.3- 32049885-002:2013), а також газового конденсату.

Розчинники, придбані у ТОВ «Альтер Груп» та Представництва «Матрапак ГМбХ» зберігаються відповідно до договору зберігання №100822 від 10.08.2022 року з ТОВ «Термінал Трейд НК» (код ЄДРПОУ 41647910) адреса зберігання: м. Миколаїв, вул. Айвазовского, 15 А.

Можливість надання послуг зі зберігання сольвенту та газового конденсату, крім зазначеного договору зберігання підтверджується також договором оренди цілісного майнового комплексу за адресою Миколаїв, вул. Айвазовского, 15А, укладеного з ТОВ «Дюті Фрі Юг», до складу якого входять 16 резервуарів для зберігання нафтопродуктів, загальним обсягом 2 700 тон, що підтверджується актом приймання- передачі цілісного майнового комплексу, в складі якого 16 резервуарів. Майновий комплекс за адресою Миколаїв, вул. Айвазовского, 15 А на праві приватної власності належить ТОВ «Дюті Фрі Юг».

Для організації доставки товару та інших додаткових послуг залучено додаткові потужності інших підприємств та укладено договори з: ФОП ОСОБА_2 (РНОК НОМЕР_1 ) - договір надання транспортних послуг №08/08 від 08.08.2022 року; ПП «ФАВОРИТ» (код ЄДРПОУ 42566712) - договір надання транспортних послуг № 310822 від 31.08.2022 року. ТОВ «АВТОШЛЯХ АВТОТРЕЙД» безпосередньо залучало свій орендований автопарк для транспортування товару від постачальників.

На підтвердження викладеної інформації позивачем надано договори, дозвільні документи, декларації відповідності, акти приймання-передачі виконаних робіт, технічні паспорти на об`єкти зберігання розчинника, платіжні інструкції, податкові накладні, акти надання послуг.

Дослідивши надані позивачем контролюючому органу пояснення та документи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції що товариство надало всі підтверджуючі документи та пояснення, які свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості та спростовують податкову інформацію, зазначену у спірному рішенні.

Колегія суддів зазначає, що вищезазначена інформація та документи, надані позивачем, контролюючим органом залишено поза увагою, жодних пояснень чи обґрунтувань того, чому вказані інформація та документи не взяті до уваги при прийнятті оскаржуваного рішення №21660 від 15.09.2023 року не містить. В рішенні зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 11.09.2024 року № 1 та зазначено, що в наданому платником повідомленні про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника критеріям ризиковості відсутня інформація, яка спростовує здійснення платником ризикових операцій.

Тобто, оскаржуване рішення не містить інформацію про суть, характер, обсяг та періоди конкретних вчинених позивачем господарських операцій, а також про реквізити, суть і зміст документів, що містять відомості про такі вчинені операції (зокрема, податкових накладних), що на переконання контролюючого органу підпадають під ознаки ризикових.

На думку колегії суддів, контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів, фізичних і технічних можливостей для здійснення операцій та наявністю зв`язку між фактом придбання такого товару/послуг і подальшою господарською діяльністю, що, в свою чергу, є обов`язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Колегія суддів вказує, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте, не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскарженого рішення.

Таким чином, враховуючи, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Додатку 4 Порядку № 1165 щодо критеріїв ризиковості, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №21660 від 15.09.2023 року про відповідність ТОВ «Автошлях-Автотрейд» критеріям ризиковості платника податку.

При цьому колегія суддів вважає, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання ГУ ДПС у Миколаївській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п. 6 Порядку № 1165.

Доводи та міркування, викладені в апеляційній скарзі, не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.

За таких обставин та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області залишити без задоволення.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2024 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 30.01.2025 р.

Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: Ю.М. Градовський

Суддя: І.О. Турецька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124815649
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/265/24

Постанова від 30.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 27.11.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні