Справа № 159/8359/24
Провадження № 2-о/159/56/25
КОВЕЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2025 року м. Ковель
Ковельський міськрайонний суд Волинської області у складі
головуючого судді - Смалюха Р.Я.
за участю:
секретаря судового засідання - Клевецької О.М.,
заявника - ОСОБА_1 ,
представника заявника - ОСОБА_2
заінтересованих осіб:
ОСОБА_3 ,
Служби у справах дітей Дубівської
сільської ради Ковельського
району Волинської області не з`явилась,
ІНФОРМАЦІЯ_1 - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), від імені якого діє представник ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ), з участю заінтересованих осіб: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 ), Служба у справах дітей Дубівської сільської ради Ковельської міської ради Волинської області (м. Ковель, вул. Незалежності, 72), ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_3 ), про встановлення факту, що має юридичне значення,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2024 року ОСОБА_1 (далі заявник або ОСОБА_1 ) звернувся до суду із заявою про встановлення факту перебування у нього на утриманні чотирьох неповнолітніх дітей. Заінтересованими особами у справі є його дружина ОСОБА_3 , Служба у справах дітей Дубівської сільської ради Ковельської міської ради Волинської області, ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Ухвалою від 16.12.2024 суд відкрив провадження у справі, залучив ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі ІНФОРМАЦІЯ_3 ) заінтересованою особою, судове засідання призначив на 06.01.2025.
06.01.2025 у судове засідання прибув заявник та його представник.
Заінтересовані особи не з`явились.
У судовому засіданні головуючий у справі оголосив, що близька йому особа проходить військову службу у ІНФОРМАЦІЯ_4 , який як і заінтересована особа у цій справі є органом військового управління без статусу юридичної особи, кожен з яких має свого начальника. Вони не підпорядковуються один одному, однак обидва є відокремленими структурними підрозділами однієї юридичної особи - ІНФОРМАЦІЯ_5 в якого і перебувають у підпорядкуванні.
Заявник та його представник висловили довіру суд, відводів не заявляли.
06.01.2025 суд ухвалою відклав судове засідання у справі у зв`язку з неприбуттям заінтересованої особи ОСОБА_3 (далі ОСОБА_3 ) та відсутності підтвердження її належного повідомлення про час, місце і дату розгляду справи. Судове засідання суд призначив на 27.01.2025.
27.01.2025 прибув заявник і його представник та заінтересована особа ОСОБА_3 .
Заявник, його представник та ОСОБА_3 просили суд задовольнити заяву з підстав викладених у ній. Додатково представник заявника зазначила, що за допомогою рішення у цій справі заявник має намір реалізувати своє право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, подавши його Комісії з розгляду питань про надання відстрочки військовозобов`язаним, а у випадку відмови комісії у наданні відстрочки, таку відмову мають намір оскаржити в порядку адміністративного судочинства.
Служба усправах дітей Дубівськоїсільської радиКовельської міськоїради Волинськоїобласті подала заяву про розгляд справи за її відсутності, вимоги заяви підтримала, просила її задовольнити.
ІНФОРМАЦІЯ_3 належним чином був повідомлений про час, місце і дату розгляду справи, однак у засідання не прибув.
Верховний Суд у своїх постановах від 13 листопада 2020 року у справі № 359/5348/17 (провадження № 61-18620св19) та від 8 грудня 2021 року у справі № 369/10161/19 (провадження № 61-3468св21) наголосив, що якщо учасники судового процесу, зокрема сторони чи їхні представники, не з`явилися на судове засідання, але суд дійде висновку, що наявних матеріалів достатньо для ухвалення законного та обґрунтованого рішення, розгляд справи може бути завершено без її відкладення. Основним критерієм для відкладення справи є не відсутність сторони або її представника, а неможливість вирішення спору в межах відповідного судового засідання.
У цій справі суд вважає, що наявних матеріалів достатньо для прийняття законного та обґрунтованого рішення, тому вирішення заяви може відбутися без відкладення розгляду справи.
Свою заяву ОСОБА_1 обґрунтовує тим, що 13.2.2023 взяв шлюб з ОСОБА_3 у якої від першого шлюбу є четверо неповнолітніх дітей: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 . Батько дітей перший чоловік його дружини, помер ІНФОРМАЦІЯ_10 .
Будучи вітчимом зазначених дітей заявник виховує їх та взяв на себе їх утримання оскільки пенсії яку вони отримують по втраті годувальника в розмірі 3000 грн недостатньо для їх прожиття. Зазначає, що мати дітей ніде не працює, з доходів отримує лише допомогу при народжені найменшої доньки в розмірі 850,00 грн, виплата якої закінчується 19.01.2025. Натомість заявника працює водієм у ФОП ОСОБА_8 та отримує заробітну плату, яку витрачає у тому числі на утримання чотирьох дітей. Факт утримання заявником чотирьох дітей також підтверджується довідками виданими навчальними закладами у яких навчаються діти.
Як на підставу своїх вимог посилається на положення статей 166, 180, 268 Сімейного кодексу України (далі СК України), ст. 51 Конституції України.
Зазначає, що встановлення цього факту йому потрібно для отримання відстрочки від проходження військової служби під час мобілізації, а іншого, позасудового порядку реалізації встановлення цього факту, у цій ситуації законодавство не передбачає.
13.12.2023 між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 укладено шлюб, що підтверджується копією свідоцтва про шлюб № НОМЕР_1 .
ІНФОРМАЦІЯ_6 у ОСОБА_3 народився син ОСОБА_9 , що підтверджується копією свідоцтва про народження № НОМЕР_2 від 16.05.2014.
ІНФОРМАЦІЯ_8 у ОСОБА_3 народилася дочка ОСОБА_6 , що підтверджується копією свідоцтва про народження № НОМЕР_3 від 08.07.2016.
ІНФОРМАЦІЯ_7 у ОСОБА_3 народився син ОСОБА_5 , що підтверджується копією свідоцтва про народження № НОМЕР_4 від 23.10.2017.
ІНФОРМАЦІЯ_9 у ОСОБА_3 народилася дочка ОСОБА_7 , що підтверджується копією свідоцтва про народження № НОМЕР_5 від 15.01.2019.
Із зазначених вище свідоцтв про народження видно, що їхнім батьком є ОСОБА_10 .
Копією повної виписки з актового запису про смерть від 19.07.2022 підтверджується смерть15.07.2022 ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , дружиною якого була ОСОБА_11 .
З копії витягу про реєстрацію в Спадковому реєстрі від 28.02.2023 видно, що у зв`язку зі смертю ІНФОРМАЦІЯ_10 ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , зареєстрована спадкова справа 28.02.2023.
Отже, суд дійшов висновку, що батько чотирьох неповнолітніх дітей ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_10 .
Копією посвідчення № НОМЕР_6 від 02.01.2024 підтверджується заявник та ОСОБА_3 мають право на пільги, передбачені законодавством України для багатодітних сімей.
У копії акта обстеження умов проживання від 28.11.2024 зазначено, що на утриманні матері ОСОБА_3 та її чоловіка ОСОБА_1 знаходяться четверо малолітніх дітей, ОСОБА_1 займається їх вихованням і матеріально їх забезпечує.
Копією довідки від 29.05.2024 Управління соціальної та ветеранської політики Виконавчого комітету Ковельської міської ради підтверджується що станом на 29.05.2024 ОСОБА_1 не перебуває на обліку в управлінні і не отримує ніяких видів державних соціальних допомог.
Копією довідки від 29.05.2024 Управління соціальної та ветеранської політики Виконавчого комітету Ковельської районної державної адміністрації підтверджується, що станом на 29.05.2024 ОСОБА_3 не перебуває на обліку в управлінні як одержувачка державних допомог не перебуває.
Відповідно до копії довідки закладу дошкільної освіти №73 від 11.12.2024 ОСОБА_1 разом із дружиною приймає участь у вихованні та утриманні ОСОБА_7 , підтримує зв`язок із закладом.
Згідно з копії довідки №265 від 11.12.2024 Ліцею с. Вербка Дубівської сільської ради, ОСОБА_1 цікавиться успішністю дітей ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , відвідує батьківські збори, приділяє увагу навчанню і вихованню дітей.
З довідки про доходи ОСОБА_1 №1 від 11.12.2024 вбачається, що він працював у фізичної особи-підприємця ОСОБА_8 та з вересня по листопад отримував доходи в розмірі 8000,00 грн на місяць.
Статтею 19 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України) визначені справи, що відносяться до юрисдикції загальних судів. У частині сьомій вказаної статті регламентовано, що окреме провадження призначене для розгляду справ про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав та інтересів особи або створення умов для здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Суд розглядає в порядку окремого провадження справи, зокрема, про встановлення фактів, що мають юридичне значення (пункт 5 частини другої статті 293 ЦПК України).
До таких фактів законодавець у статі 315 ЦПК України зокрема відносить встановлення факту перебування фізичної особи на утриманні.
У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Як вказує заявник встановлення факту перебування у нього на утриманні чотирьох неповнолітніх дітей необхідно йому для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. У разі прийняття позитивного рішення у цій справі він має намір подати його Комісії з розгляду питань про надання відстрочки військовозобов`язаним, а у випадку відмови комісії у наданні відстрочки, таку відмову має намір оскаржити в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці.
У пункті 3 Додатку 5 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період, затвердженого постановою КМУ №560 від 16.05.2024 (далі Порядок), зазначено, що документами, які підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації для жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці, є: свідоцтво про народження дітей (трьох і більше) із зазначенням батьківства військовозобов`язаного та один із документів:
- свідоцтво про реєстрацію шлюбу з матір`ю (батьком) дітей (трьох і більше)
- або рішення суду про розірвання шлюбу та визначення місця проживання дітей з батьком (матір`ю),
- або рішення органу опіки і піклування про визначення місця проживання з тим із батьків, який є військовозобов`язаним,
- або письмовий договір між батьками про те, з ким будуть проживати діти та участь другого з батьків у їх вихованні,
- або рішення суду про встановлення факту перебування дитини на утриманні військовозобов`язаного відповідно до положень статті 315 Цивільного процесуального кодексу України,
- а також договір про сплату аліментів на дитину.
Отже, законодавець передбачає право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації лише для військовозобов`язаних, які зазначені батьками у свідоцтвах про народження таких дітей.
Як вище встановив суд і про це вказує заявник, він не є батьком чотирьох неповнолітніх дітей ОСОБА_3 , а є для них вітчимом.
Сімейний Кодексу України по різному регулює правовідносини щодо виховання та утримання дітей особами, які мають статус батьків та особами та які є вітчимом чи мачухою.
Права та обов`язки матері, батька і дитини ґрунтуються на походженні дитини від них (ст. 121 СК України).
Загальні обов`язки батьків щодо виховання дитини перелічені у статті 150 СК України.
Відповідно до статті 180 СК батьки повинні утримувати дитину до досягнення нею повноліття.
Згідно з вимогами статті 141 СК України мати, батько мають рівні права та обов`язки щодо дитини, розірвання шлюбу між батьками, проживання їх окремо від дитини не впливає на обсяг їхніх прав і не звільняє від обов`язків щодо дитини.
Натомість якщо мачуха, вітчим проживають однією сім`єю з малолітніми, неповнолітніми пасинком, падчеркою, вони маютьправо брати участь у їхньому вихованні (стаття 260 СК України).
Відповідно до ст. 268 СК України мачуха, вітчим зобов`язані утримувати малолітніх, неповнолітніх падчерку, пасинка, які з ними проживають, якщо у них немає матері, батька, діда, баби, повнолітніх братів та сестер або ці особи з поважних причин не можуть надавати їм належного утримання, за умови, що мачуха, вітчим можуть надавати матеріальну допомогу.
Встановлення факту утримання дітей вітчимом впливає на права та законні інтереси інших учасників сімейних відносин (матері, діда, бабусі), адже це може свідчити про невиконання або неналежне виконання ними своїх обов`язків. Такі обставини можуть призводити до негативних наслідків, зокрема стягнення аліментів, позбавлення батьківських прав тощо.
У таких умовах питання утримання заявником пасинків і падчерок не може розглядатися без урахування дій інших осіб, які зобов`язані забезпечувати їх утримання. Відтак, встановлення цього факту має відбуватися в межах розгляду спору за правилами позовного провадження.
Подібні висновки містяться у постанові Верховного Суду від 02.10.2024 справа № 333/7023/23 і у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2024 справа №201/5972/22.
Крім того, як стало зрозуміло з пояснень представника заявника, ОСОБА_1 у такий спосіб має намір встановити факт для майбутнього можливого спору з органами РТЦК та СП щодо наявності чи відсутності підстав для отримання відстрочки від проходження військової служби під час мобілізації.
Окреме провадження не може використовуватися для створення преюдиційних фактів, які в наступному будуть використані у спорі про право.
У пункті 104 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.01.2024 у справі №560/17953/21, суд зазначив, що справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, належать до юрисдикції суду за таких умов:
- факти, що підлягають встановленню, повинні мати юридичне значення, тобто від них мають залежати виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету встановлення;
- встановлення факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право. Якщо під час розгляду справи про встановлення факту заінтересованими особами буде заявлений спір про право або суд сам дійде висновку, що у цій справі встановлення факту пов`язане з необхідністю вирішення в судовому порядку спору про право, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює цим особам, що вони вправі подати позов на загальних підставах;
- заявник не має іншої можливості одержати чи відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення. Для цього заявник разом із заявою про встановлення факту подає докази на підтвердження того, що до її пред`явлення він звертався до відповідних організацій за одержанням документа, який посвідчував би такий факт, але йому в цьому було відмовлено із зазначенням причин відмови (відсутність архіву, відсутність запису в актах цивільного стану тощо);
- чинним законодавством не передбачено іншого позасудового порядку встановлення юридичних фактів.
Відповідно до ч. 6 ст. 294 ЦПК України, якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.
У постанові Верховного Суду в складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 04 січня 2023 року в справі №198/99/15-ц (провадження №61-7049св22) суд зазначив, що спір про право - це формально визнана суперечність між суб`єктами цивільного права, що виникла за фактом порушення або оспорювання суб`єктивних прав однією стороною цивільних правовідносин іншою і яка потребує врегулювання самими сторонами або вирішення судом. Отже, виключається під час розгляду справ у порядку окремого провадження існування спору про право, який пов`язаний з порушенням, оспорюванням або невизнанням, а також недоведенням суб`єктивного права за умов, що є певні особи, які перешкоджають в реалізації такого права.
На підставі викладеного, суду дійшов висновку, що заяву ОСОБА_1 необхідно залишити без розгляду.
Керуючись статтями 4, 7, 13, 247, 258-259, 268, 293-294, 315, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Заяву ОСОБА_1 , з участю заінтересованих осіб: ОСОБА_3 , Служба у справах дітей Дубівської сільської ради Ковельської міської ради Волинської області, ІНФОРМАЦІЯ_1 , про встановлення факту перебування на утриманні чотирьох неповнолітніх дітей - залишити без розгляду.
Роз`яснити право подати позов на загальних підставах.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її проголошення (підписання).
Ухвала може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Волинського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Учасник справи, якому повна ухвала суду не була вручена у день її складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Повне найменування учасників справи:
Заявник - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 );
Представник заявника - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 );
Заінтересовані особи:
ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 );
Служба у справах дітей Дубівської сільської ради Ковельської міської ради Волинської області (м. Ковель, вул. Незалежності, 72);
ІНФОРМАЦІЯ_2 ( АДРЕСА_3 ).
Повне судове рішення складено 31.01.2025.
Головуючий:Р. Я. Смалюх
Суд | Ковельський міськрайонний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124822744 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Ковельський міськрайонний суд Волинської області
Смалюх Р. Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні