Постанова
від 13.01.2025 по справі 910/6687/24
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" січня 2025 р. Справа№ 910/6687/24

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Пономаренка Є.Ю.

суддів: Руденко М.А.

Владимиренко С.В.

при секретарі: Муковоз В.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Накоп`юк Я.В., ордер СА № 1067099 від 17.10.2023;

від відповідача: Моцюк В.В., дов. від 04.01.2024,

розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на рішення Господарського суду міста Києва від 26.09.2024

у справі № 910/6687/24 (суддя - Літвінова М.Є.; повний текст складено - 26.09.2024)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грейнсвард"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "Грейнсвард" (далі - товариство) звернулось до Господарського суду міста Києва із позовом до Акціонерного товариства (далі - АТ) "Українська залізниця" (далі - залізниця) про зобов`язання внести зміни до особового рахунку № 2829531 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 218 700,00 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 11.04.2023 залізниця прийняла до перевезення (перевізний документ № 39518451) вантаж зі станції Красне Львівської залізниці на станцію Щебжешин ЛХС (Польща), однак внаслідок запровадження Польщею заборони ввезення (імпорту) агропродукції з України, у зв`язку із чим починаючи з 15.04.2023 і до відміни залізницею введено обмеження на перевезення (конвенційна заборона), тому зважаючи на ризик псування вантажу через довготривалий простій на шляху прямування позивач у травні вимушений був здійснити переадресування вантажу по станції Рівне Львівської залізниці на станцію Красне Львівської залізниці, після прибуття на яку залізницею було здійснено коригування та донарахування з використанням показника середньої швидкості (Vср) як для експортного сполучення, внаслідок чого з особового рахунку позивача були безпідставно списані грошові кошти (провізні платежі) в загальній сумі 218 700,00 грн, які підлягають відновленню на особовому рахунку № 2829531 товариства шляхом їх відображення.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 26.09.2024 у справі №910/6687/24 позовні вимоги задоволено. Зобов`язано АТ "Українська залізниця" внести зміни до особового рахунку ТОВ "Грейнсвард" № 2829531 шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому 218 700,00 грн. Стягнуто з АТ "Українська залізниця" на користь ТОВ "Грейнсвард" 2 624,40 грн судового збору за подання позову.

Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що наданий позивачем розрахунок провізних платежів за перевезення вагонів згідно перевізного документа № 39518451 здійснений із застосуванням показника середньої швидкості у розмірі 204 км/год є вірним, тоді як відповідачем не наданого належного обґрунтування для застосування показника середньої швидкості 50 км/год, а відтак з особового рахунку позивача були безпідставно списані грошові кошти (провізні платежі) в загальній сумі 218 700,00 грн.

Не погодившись з прийнятим рішенням, АТ "Українська залізниця" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не взято до уваги пункт 29.1 розділу ІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 (далі - збірник тарифів). За твердженням скаржника, при переадресуванні вантажів за первинними перевізними документами нарахування плати за використання власними вагонами залізниці здійснюється з використанням показника "середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" того виду сполучення, яке було встановлене при відправленні вантажу на станції відправлення. Якщо переадресування вантажу здійснюється за новими перевізними документами, то розрахунок плати за використання власними вагонами залізниці здійснюється з використанням показника "середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" того виду сполучення, яке встановлене по новим перевізним документам. Таким чином, в результаті перерахунку провізних платежів за відправкою № 39518451 розрахунок відповідачем здійснено обґрунтовано, а грошові кошти списані з рахунку позивача правомірно.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.11.2024, у складі колегії суддів: Пономаренко Є.Ю. (головуючий), Владимиренко С.В., Руденко М.А., відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою та її розгляд призначено на 13.01.2025.

03.12.2024 до апеляційного суду надійшов відзив позивача на апеляційну скаргу відповідача в якому представник, зокрема, зазначав, що оскільки станції відправлення, переадресації вантажу та призначення знаходяться в межах України, то і тарифи за увесь час перевезення мають застосовуватись як до внутрішнього перевезення.

03.12.2024 до апеляційного суду надійшло клопотання позивача про забезпечення участі представника у судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 09.12.2024 вищевказану заяву позивача задоволено.

18.12.2024 до апеляційного суду надійшла заява відповідача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

24.12.2024 до апеляційного суду надійшло клопотання позивача з посиланням на постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.12.2024 у справі № 910/6777/24.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2025 задоволено вищевказану заяву відповідача.

У судовому засіданні, що відбулось 13.01.2025, представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити, оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у позові.

Позивач заперечував проти вимог апеляційної скарги, просив її залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу (далі - ГПК) України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, 06.03.2020 між ТОВ "Грейнсвард" (замовник) та АТ "Українська залізниця" (перевізник) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №43-41564379/2020-001 (далі - договір) шляхом прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укласти публічний договір (оферти), що підтверджується повідомленням про укладення договору від 06.03.2020 (а.с. 13 том 1).

30.03.2023 АТ "Українська залізниця" оприлюднено нову редакцію договору, яка введена в дію з 01.04.2023 (а.с. 14-37 том 1).

Згідно з п. 1.1 договору його предметом є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

Зі змісту пунктів 1.4, 1.5, 1.6 договору випливає, що надання послуг за договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами. Договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги. Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).

Перевізник зобов`язаний відкрити для проведення розрахунків і обліку сплачених сум для замовника особовий рахунок з наданням коду платника, а також присвоїти замовнику код вантажовідправника/вантажоодержувача. Надані коди зазначаються перевізником в інформаційному повідомленні про укладення договору в порядку, визначеному в п. 1.9 договору. Вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі (пп. 2.3.3, 2.3.4 договору).

Згідно з п. 4.1 договору розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".

Пунктом 4.2 договору передбачено, що оплата послуг здійснюється в національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний у розд. 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.

Пунктом 4.4 договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати, зокрема, провізних платежів за перевезення, зазначених у накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами.

За змістом пунктів 4.5, 4.8 договору випливає, що щодобово, упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді, які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу. У разі незгоди з нарахованими платежами та сумою списаних з особового рахунку коштів, замовник для проведення перевірки письмово повідомляє перевізника на вказану в розділі 7 договору адресу філії "Центр транспортної логістики" АТ "Укрзалізниця".

Відповідно до п. 8.1 договору сторони домовились про використання електронного документообігу. Для організації електронного документообігу використовуються власні інформаційні системи перевізника.

Пунктом 8.8 договору передбачено, що у випадку судового розгляду справи чи виникненні претензійної практики використовується візуальне відображення електронних документів на папері.

Згідно з п. 9.4 договору зміни (доповнення) до договору перевізник здійснює шляхом викладення в новій редакції договору в цілому або окремих його частин та їх оприлюднення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ з накладенням КЕП. Зміни до договору, в тому числі ставки плати, коефіцієнти та інші умови платежів, вступають в дію через 30 календарних днів від дня їх оприлюднення або пізніше, якщо це вказано в повідомленні про оприлюднення. Зміни до договору, які зменшують розмір провізних платежів, ставок, коефіцієнтів та інших розрахункових величин, також можуть вступати в дію раніше ніж 30 календарних днів від дня їх оприлюднення.

У силу приписів п. 12.1 договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору.

Згідно з п. 14 договору невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема, додаток 1-2 "Ставки плати, коефіцієнти та умови платежів".

На виконання умов договору залізницею відкрито ТОВ "Грейнсвард" особовий рахунок з наданням коду платника № 2829531.

06.04.2023 філією "Центр транспортної логістики" АТ "Укрзалізниця" проведено аукціон щодо продажу послуг з використання 10 вагонів - хопери-зерновози. Умовами аукціону визначена ставка плати за використання власних вагонів перевізника за аукціоном 1 822,50 грн без ПДВ.

Відповідно до протоколу електронного аукціону № RCD001-UA-20230330-16386 ТОВ "Грейнсвард" визнано переможцем (а.с. 38 том 1).

Позивачем відвантажено, а залізницею прийнято 11.04.2023 до перевезення вантаж - пшениця тверда інша (код за ЄТСНВ-011005) у кількості 10 вагонів зі станції Красне Львівської залізницю на станцію Щебжешин ЛХС, Польща, що підтверджено перевізним документом № 39518451 (а.с. 42-43 том 1).

Згідно з переліком № 20230411 від 11.04.2024 (а.с. 47-50 том 1) розмір провізних платежів склав 516 561,90 грн без ПДВ, зокрема: тариф - 177 340,00 грн, додаткові збори та послуги - 339 221,90 грн, що також підтверджується графою 57 розділу А перевізного документа № 39518451 (а.с. 42 зворот том 1).

Водночас, у зв`язку із запровадженням Польщею заборони ввезення (імпорту) агропродукції з України та на підставі повідомлення ПКП ЛХС (Польської державної залізниці) № WH3-774/2023/04 від 11.04.2023 починаючи з 15.04.2023 і до відміни залізницею введено обмеження на перевезення (конвенційна заборона), що підтверджується листом № ЦДЗ/127 від 13.04.2023 (а.с. 45 том 1).

Листами № ЦДЗ/129 від 18.04.2023 та № ЦДЗ/140 від 03.05.2023 також підтверджується існування конвенційних заборон і надалі (а.с. 46, 51 том 1).

Зважаючи на вказане, а також на наявність ризику псування вантажу через довготривалий простій на шляху прямування позивач у травні вимушений був здійснити переадресування вантажу по станції Рівне Львівської залізниці на станцію Красне Львівської залізниці, згідно основного перевізного документа №39518451.

По прибуттю на станцію Красне Львівської залізниці вагонів згідно перевізного документа № 39518451 залізницею самостійно здійснено коригування розміру платежів, зокрема, з переліку № 20230517 від 17.05.2023 (а.с. 52-54 том 1) вбачається, що здійснено донарахування тарифу у сумі 33 280,00 грн без ПДВ, а також повернуто:

- перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці у сумі 18 012,20 грн без ПДВ;

- перебір компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника у сумі 1 615,00 грн без ПДВ;

- послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці у сумі 17 040,90 грн без ПДВ;

- перебір плати за використання власних вагонів перевізника у сумі 200 475,00 грн без ПДВ;

- покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ;

- перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ.

Також з переліку № 20230530 від 30.05.2023 (а.с. 55-60 том 1) вбачається, що залізницею здійснено коригування:

- повернуто тариф у сумі 33 280,00 грн без ПДВ;

- донараховано перебір компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника у сумі 1 615,00 грн без ПДВ;

- повернуто перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно - імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ;

- повернуто покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ;

- повернуто тариф у сумі 177 340,00 грн без ПДВ;

- повернуто послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці у сумі 17 040,90 грн без ПДВ;

- донараховано перебір плати за використання власних вагонів перевізника у сумі 200 475,00 грн без ПДВ;

- донараховано послуги приймання і відправлення імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника) через станції Львівської залізниці у сумі 17 040,90 грн без ПДВ;

- донараховано покриття витрат на митний догляд експортно-імпортних вантажів (порожніх власних вагонів перевізника), що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ;

- повернуто перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці у сумі 18 012,20 грн без ПДВ;

- донараховано перебір збору за покриття витрат на митний догляд експортно - імпортних вантажів, що перевозяться через сухопутні прикордонні переходи, у сумі 179,40 грн без ПДВ;

- повернуто перебір плати за використання власних вагонів перевізника у сумі 273 375,00 грн без ПДВ;

- повернуто перебір компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника у сумі 30 435,00 грн без ПДВ;

- донараховано перебір збору за послуги по здачі експортних вантажів через станції Львівської залізниці у сумі 18 012,20 грн без ПДВ.

Надалі згідно переліку № 20230531 від 31.05.2023 (а.с. 70-72 том 1) залізницею самостійно здійснено донарахування згідно перевізного документа № 39518451 компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власних вагонів перевізника у сумі 34 584,00 грн з ПДВ; плати за використання власних вагонів перевізника при видачі у сумі 262 440,00 грн з ПДВ; тарифу при видачі (прибутті) вантажу у сумі 252 744,00 грн з ПДВ,

Зважаючи на вказане, загальний розмір провізних платежів склав:

- 516 561,90 грн + 33 280,00 грн - 18 012,20 грн - 1 615,00 грн - 17 040,90 грн - 200 475,00 грн - 179,40 грн - 179,40 грн - 33 280,00 грн + 1 615,00 грн - 179,40 грн - 179,40 грн - 177 340,00 грн - 17 040,90 грн + 200 475,00 грн + 17 040,90 грн + 179,40 грн - 18 012,20 грн + 179,40 грн - 273 375,00 грн - 30 435,00 грн + 18 012,20 грн = 0 грн без ПДВ;

- 34 584,00 грн + 262 440,00 грн + 252 744,00 грн = 549 768,00 грн з ПДВ.

Таким чином, у зв`язку із переадресуванням вантажу згідно перевізного документа № 39518451 на станцію Красне залізницею повернуто всі платежі, нараховані без ПДВ, та здійснено нарахування платежів із ПДВ за всі відрізки перевезення, загальний розмір яких склав 549 768,00 грн з ПДВ.

Позивач, не погоджуючись з розміром нарахованих провізних платежів, звернувся до відповідача з претензією № 2024/ПР-2 від 15.01.2024 (а.с. 61 том 1).

03.04.2024 згідно перевізного документа № 39518451 залізницею здійснено донарахування плати за використання власних вагонів перевізника при видачі у сумі 43 740,00 грн з ПДВ, що підтверджується переліком № 20240403 від 03.04.2024 (а.с. 67-69 том 1).

Позивачем направлено відповідачу лист-уточнення № 2024/КВ-6 від 03.04.2024 до претензії (а.с. 63 том 1) про те, що перебір провізних платежів по відправці № 39518451 складає 218 700,00 грн.

Оскільки відповідачем претензія позивача задоволена не була останній звернувся до господарського суду з даним позовом.

Суд погодився з доводами позивача та його розрахунком провізних платежів згідно перевізного документа № 39518451, який здійснений із застосуванням показника середньої швидкості у розмірі 204 км/год, зазначивши про те, що відповідачем не доведено застосування показника середньої швидкості 50 км/год, у зв`язку з чим зазначивши про безпідставне списання грошових коштів (провізних платежів) в загальній сумі 218 700,00 грн з особового рахунку позивача.

Колегія суддів погоджується з таким висновком враховуючи наступне.

Статтею 908 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України передбачено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ст. 909 ЦК України та ст. 307 Господарського кодексу (далі - ГК) України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

За змістом статей 193, 202 ГК України та статтей 525, 526, 599 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином і в установлений строк відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства; одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається, якщо інше не передбачено договором або законом; зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Оскільки перевезення за перевізним документом № 39518451 здійснено у вагонах залізниці (перевізника), що вбачається з графи 7 відомості вагонів (а.с. 44 том 1), до спірних правовідносин застосовуються положення пункту 3.2 договору, відповідно до якого товариство зобов`язалося сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні перевізника, які складаються з:

- плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у збірнику тарифів, встановленим для власного вагону перевізника;

- компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 збірника тарифів, за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в додатку 1-2 до договору. Якщо тарифна відстань за перевезення власних вагонів перевізника в порожньому стані перевищуватиме 2 190,00 км, то плата визначається з використанням формул, наведених у пункті 2 розділу IV збірника тарифів, за фактичну відстань та коефіцієнту, що коригує вартість за операцію руху залежно від відстані перевезення, який має значення у тарифному поясі "від 2 091 км до 2 190 км". Під час визначення тарифної відстані за перевезення порожніх власних вагонів перевізника неповні кілометри округлюються до повних за загальними правилами математичного округлення. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені пунктами 5, 7 розділу ІІІ збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів;

- плати за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах).

У разі використання власного вагону перевізника після "подвійних операцій", передбачених Правилами користування вагонами, компенсація витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону перевізника та плата за використання власного вагону перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів у порожньому рейсі не нараховується.

При цьому, згідно з приписами пункту 29.1 розділу ІІ збірника тарифів при переадресуванні вантажу визначення провізної плати і зборів здійснюється окремо від станції відправлення до станції переадресування за первинними перевізними документами, від станції переадресування до нової станції призначення - за новими перевізними документами, що оформлюються на станції переадресування.

Таким самим порядком визначається плата, якщо вантаж переадресовується за первинними перевізними документами.

Згідно з п. 1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 (далі - Правила № 644), остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

Таким чином саме на станції призначення здійснюється остаточне визначення розміру провізних платежів та зборів, а тому станція призначення зобов`язана у разі переадресування вантажу здійснити перерахунок та визначити розмір провізних платежів, які підлягають сплаті. У разі зміни типу (виду) перевезення з міжнародного на внутрішнє сполучення та донарахуванню ПДВ у розмірі 20 %, як за перевезення у внутрішньому сполученні, то перерахунку підлягають усі платежі без винятку. Договором та чинним законодавством протилежного не встановлено.

З цих підстав, здійснюючи на станції призначення перерахунок провізних платежів та зборів як за перевезення у внутрішньому сполученні та донараховуючи ПДВ за увесь відрізок перевезення, залізниця зобов`язана була застосовувати цей порядок до всіх елементів (складових) провізних платежів, зокрема, і до показника "середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (км/добу) Vср.

З наданого позивачем розрахунку слідує, що загальний розмір провізних платежів має становити 374 808,00 грн з ПДВ. При цьому для розрахунку плати за використання власного вагону перевізника у процесі надання послуги з перевезення вантажу у внутрішньому сполученні, позивачем застосовано значення показника "середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (Vср) 204 км/год (відповідно до таблиці 3 додатку 1-2 до договору, який діяв на дату проведення електронних торгів; а.с. 32 том 1).

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач вказував на те, що для розрахунку провізних платежів та зборів за перевізним документом № 39518451 слід застосовувати значення показника "середня швидкість перевезення власного вагону перевізника за одну добу" (Vср) 50 км/год - як для експортного сполучення через сухопутні переходи відповідно до приписів пункту 29.1 розділу ІІ збірника тарифів.

Однак, у своєму листі-відповіді № ЦЦМ-12/20 від 17.05.2024 (а.с. 81 том 1), який був наданий на адвокатський запит представника товариства № А-177/24 від 09.05.2024 (а.с. 82 том 1), залізниця зазначила, що в разі приймання до перевезення вантажів на станціях України та розкредитування перевізних документів і видачі вантажу на станціях України, у тому числі через переадресування (зміни договору перевезення), такі перевезення відносяться до перевезень у внутрішньому сполученні, які здійснюються відповідно до Правил № 644 та договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

Втім, як зазначалось вище, залізницею (з урахуванням здійсненого 03.04.2024 донарахування) нараховано та списано платежів з особового рахунку позивача на суму 593 508,00 грн з ПДВ, а тому перебір становить 218 700,00 грн.

З огляду на викладене, наданий позивачем розрахунок провізних платежів за перевезення вагонів згідно основного перевізного документа № 39518451, здійснений із застосуванням показника середньої швидкості в розмірі 204 км/год, є арифметично вірним, не суперечить умовам укладеного між сторонами договору і приписам чинного законодавства.

Доводи відповідача щодо необхідності застосування до спірного перевезення на відрізку шляху зі станції відправлення до станції переадресування показника середньої швидкості 50 км/год, як до міжнародного, свого підтвердження не знайшли.

Відтак, провізні платежі за перевезення вагонів згідно основного перевізного документа № 39518451 складають 374 808,00 грн, у зв`язку з чим залізниця безпідставно списала з особового рахунку товариства 218 700,00 грн (593 508,00 грн - 374 808,00 грн).

Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення (пункт 4 частини 2 статті 16 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 ГПК України та абз. 12 ч. 2 ст. 16 ЦК України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Згідно з п. 7.4 договору у випадку задоволення грошових вимог (претензій) замовника, перевізник має право відобразити відповідні грошові суми на особовому рахунку замовника в якості попередньої оплати. Належним способом захисту в судовому порядку прав та інтересів замовника щодо відображення перевізником в особовому рахунку використання замовником коштів (провізних платежів, неустойки, відшкодування збитків, інших), є відновлення становища, яке існувало до їх порушення - внесення відповідних змін до особового рахунку замовника про зарахування коштів на нього.

Відповідно до частини 1 статті 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Оскільки встановлено необґрунтованість нарахування та списання залізницею грошових коштів з особового рахунку № 2829531 позивача, і в добровільному порядку відповідачем не було внесено відповідних змін, то суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню щодо зобов`язання відповідача внести зміни до особового рахунку № 2829531 позивача шляхом відображення (відновлення, збільшення) на ньому грошової суми у розмірі 218 700,00 грн.

Виходячи з вищевикладеного, колегія суддів вважає, що апелянтом не доведено обґрунтованості апеляційної скарги, тож апеляційний суд погоджується із рішенням господарського суду і підстав для його скасування або зміни не має.

Оскільки, у задоволенні апеляційної скарги відмовлено, відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання покладаються на апелянта.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 275, 276, 282 ГПК України суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду міста Києва від 26.09.2024 у справі № 910/6687/24 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду міста Києва від 26.09.2024 у справі №910/6687/24 залишити без змін.

Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на її заявника - відповідача у справі.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст постанови складено: 29.01.2025 року.

Головуючий суддя Є.Ю. Пономаренко

Судді М.А. Руденко

С.В. Владимиренко

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124827827
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/6687/24

Постанова від 30.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Постанова від 13.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Постанова від 13.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 20.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 10.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 10.01.2025

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 09.12.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 25.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Пономаренко Є.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні