ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.01.2025 Справа № 8/570(917/183/24)
м.Полтава
за позовною заявою Державної Галещинської біологічної фабрики (вул. Центральна, 98, смт. Нова Галещина, Кременчуцький район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 00482996) в особі ліквідатора - арбітражного керуючого Терещенка Олександра Васильовича ( АДРЕСА_1 )
до Козельщинської селищної ради (код ЄДРПОУ 21063513, вул. Остроградського, 75/15, смт. Козельщина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39100)
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039)
- Фонд державного майна України (вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ, 01133).
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державне підприємство Державна Новогалещинська біологічна фабрика (смт. Нова Галещина, вул. Жовтнева, 98, код ЄДРПОУ 30031326).
за участю Полтавської обласної прокуратури (вул. 1100-річчя Полтави, 7, м.Полтава, 36000)
про визнання протиправним та скасування рішення
в межах справи про банкрутство №8/570
за заявою Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 43142831)
до Державної Галещинської біологічної фабрики (вул. Жовтнева, 98, смт. Н.Галещина, Полтавська область, код ЄДРПОУ 00482996)
за участю Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) (вул. Герасима Кондратьєва, 28, м. Суми, 40003)
про визнання банкрутом
Суддя Паламарчук В.В.
Секретар судового засідання Кір`якова Я.Г.
Представники учасників справи: згідно протоколу
Обставини справи:Державна Галещинська біологічна фабрика в особі ліквідатора, арбітражного керуючого Терещенка Олександра Васильовича (позивач) звернулась до Господарського суду Полтавської області з позовною заявою (вхід. №200/24, з врахуванням заяви про внесення змін №2445 від 23.02.2024) до Козельщинської селищної ради (відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення сьомої сесії Козельщинської селищної ради 8 скликання від 16.03.2021 року "Про посвідчення та реєстрацію за Козельщинською селищною радою права комунальної власності» яким вирішено посвідчити та зареєструвати за Козельщинською селищною радою право комунальної власності на земельну ділянку площею 289,0000 га з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 для ведення фермерського господарства, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського (Кременчуцького) району Полтавської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що земельна ділянка з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 площею 289,0000га, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області на виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України не передавалася Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області Козельщинській селищній раді із земель державної власності до земель комунальної форми власності, оскільки дана земельна ділянка знаходяться у постійному користуванні Державної Галещинської біологічної фабрики відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серія І-ПЛ №001938 від 26.03.2002 року і є землями державної власності.
Згідно протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 06.02.2024 позов переданий на розгляд судді Паламарчуку В.В. провадженні якого перебуває справа №8/570 про банкрутство Державної Галещинської біологічної фабрики, справі присвоєно єдиний унікальний номер 8/570(917/183/24).
Ухвалою господарського суду від 26.02.2024 позовну заяву (з врахуванням заяви про внесення змін №2445 від 23.02.2024) прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №8/570(917/183/24); постановлено справу розглядати в межах справи №8/570 про банкрутство Державної Галещинської біологічної фабрики за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; залучено до участі у справі №8/570(917/183/24) як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області .
15.03.2024 від Козельщинської селищної ради надійшов відзив (вхід. №3560) на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Обґрунтовуючи свої заперечення, відповідач зазначив, що у зв`язку з проведенням реорганізації позивача - Державної Галещинської біологічної фабрики, рішенням Солоницької сільської ради від 25.03.1999 року вирішено закріпити землі між Галещинською біологічною фабрикою та Новогалещинською біологічною фабрикою в кількості 32 га і 300,5 га з оформленням відповідної документації, а рішенням Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області від 18.11.2003 було погоджено передачу земельної ділянки загальною площею 300,5 га із земель, що перебували у користуванні Державної Галещинської біологічної фабрики до земель Державної Новогалещинської біологічної фабрики для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також погоджено видачу Державній Новогалещинській біологічній фабриці державного акту на право постійного користування землею площею 300,5 га.
Ухвалою від 10.05.2024 судом здійснено перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи №8/570(917/183/24) за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 04.06.2024. Залучено до участі у справі №8/570(917/183/24) в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Державне підприємство Державна Новогалещинська біологічна фабрика (смт. Нова Галещина, вул. Жовтнева, 98, код ЄДРПОУ 30031326).
15.05.2024 від Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області надійшли пояснення (вхід. №6761), в яких третя особа по справі, наполягає на встановленні відсутності підстав для віднесення спірної земельної ділянки площею 289,0000га з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 саме до комунальної власності та прохає суд задовольнити позовні вимоги Державної Галещинської біологічної фабрики.
Від третьої особи - ДП "Державна Новогалещинська біологічна фабрика" письмові пояснення по суті спору, до суду не надходили.
Ухвалою від 27.08.2024 судом відкладено підготовче засідання на 03.10.2024; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача - Фонд державного майна України.
Ухвалою суду від 03.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.11.2024.
16.10.2024 на адресу суду від Полтавської обласної прокуратури надійшла заява про вступ у справу з метою захисту інтересів держави в особі - Фонду державного майна України (вхід. №13767). Зокрема, в обґрунтування поданої заяви, заступника керівника Полтавської обласної прокуратури посилається на те, що рішенням Господарського суду Полтавської області від 09.12.2020 визнано право постійного користування земельною ділянкою площею 293 гектари кадастровий номер 5322084900:00:001:0842, яка сформована за рахунок поділу площі земельної ділянки кадастровим номером 5322084900:00:001:0504, та знаходиться в адміністративних межах Солоницької сільської ради Козельщинського району Полтавської області за Державним підприємством Державна Новогалещинська біологічна фабрика (код ЄДРПОУ 30031326). Судове рішення набрало законної сили.
28.10.2024 від Фонду державного майна України до суду надійшли заперечення з приводу вступу Полтавської обласної прокуратури (вхід. №14376; т.3, а.с.157,169-170). Зокрема в обґрунтування свої заперечень посилається на те, що на звернення прокуратури Фондом не надавалась згода на представництво їх інтересів, а наведені прокуратурою аргументи щодо ризику вибуття земельної ділянки з державної власності у разі відмови судом у задоволенні заяви, так як саме в інтересах держаного підприємства, право постійного користування якого земельною ділянкою є предметом спору у даній справі, залучився Фонд до участі у справі, не відповідають дійсності.
Ухвалою від 05.11.2024 повернуто розгляд справи на стадію підготовчого провадження; задоволено заяву Полтавської обласної прокуратури та допущено до участі у справі №8/570(917/183/24). Підготовче засідання призначено на 26.11.2024 на 10:00 год.
Підготовче засідання суду, призначене на 26.11.2024 не відбулося, у зв`язку з участю заступника голови Господарського суду Полтавської області Паламарчука В.В. з 25 по 27 листопада у програмі підготовці голів і заступників голів місцевих загальних, господарських та адміністративних судів, апеляційних судів, Вищого антикорупційного суду, Касаційних судів Верховного Суду, (яку Національна школа суддів України проводить в режимі онлайн трансляції через платформу ZOOM). Ухвалою від 29.11.2024 розгляд справи призначено на 05.12.2024.
Ухвалою суду від 05.12.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.12.2024.
В судовому засіданні 19.12.2024 оголошено перерву до 16.01.2025.
У судовому засіданні 16.01.2025 оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення сторін, судом встановлено наступні обставини.
Державна Галещинська біологічна фабрика перебуває в управлінні Фонду державного майна України згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.07.2022 №683-р "Деякі питання управління об`єктами державної власності".
Відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серія I- ПЛ №001938 від 26.03.2002 року земельна ділянка з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 площею 289,0000 га, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області знаходяться у постійному користуванні Державної Галещинської біологічної фабрики (код ЄДРПОУ 00482996).
Рішенням сьомої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 16 березня 2021 року "Про посвідчення та реєстрацію за Козельщинською селищною радою права комунальної власності" відповідачем вирішено посвідчити та зареєструвати за Козельщинською селищною радою право комунальної власності на земельну ділянку площею 289,0000 га з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 для ведення фермерського господарства, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського (Кременчуцького) району Полтавської області (т.1, а.с.16).
Разом з тим, відповідно інформації наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області земельна ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 у комунальну власність Козельщинській селищній раді не передавалась.
В судовому засіданні представник відповідача не надав суду правового обґрунтування, що стало підставою для винесення оскаржуваного рішення.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позову, суд виходив з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. ст. 317, 321, 328 Цивільного кодексу України власнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Відповідно до вимог ст. 25 та пунктів 31, 54 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Як убачається з положень ст. 83, 84 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі, зокрема, передачі їм земель державної власності.
У державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Постанова Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2020 року №1113 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" визначено конкретні завдання для окремих органів виконавчої влади щодо активізації механізму передачі земель сільськогосподарського призначення з державної власності в комунальну власність територіальним громадам.
Основним нормативно-правовим актом, що регулює дане питання є стаття 117 Земельного кодексу України.
За вимогами ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Як встановлено судом земельна ділянка з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 площею 289,0000 га, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, що є предметом оскаржуваного рішення, на виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України не передавалася Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області Козельщинській селищній раді із земель державної до земель комунальної форми власності, оскільки земельна ділянка знаходяться у постійному користуванні ДЕРЖАВНОЇ ГАЛЕЩИНСЬКОЇ БІОЛОГІЧНОЇ ФАБРИКИ відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серія І-ПЛ №001938 від 26.03.2002 року.
Разом з тим, Державний акт на право постійного користування землею серія І-ПЛ №001938 від 26.03.2002 року є чинним, у судовому порядку недійсним не визнавався. Докази протилежного в матеріалах справи відсутні.
Окрім того, ні у відзиві на позовну заяву, ні представником відповідача, не надано відповідних доказів та правового обґрунтування, на підставі яких було винесено оскаржуване рішення, щодо передачі земельної ділянки із земель державної власності до земель комунальної форми власності.
Враховуючи вищевикладене спірна земельна ділянка незаконно, без будь-яких обґрунтованих на те підстав вибула з державної власності та перейшла до комунальної власності Козельщинської селищної ради.
Статтею 155 Земельного кодексу України визначено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Враховуючи викладене, рішенням сьомої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 16 березня 2021 року "Про посвідчення та реєстрацію за Козельщинською селищною радою права комунальної власності" є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято із порушенням законодавства в частині повноважень та категорій земель, якими може розпоряджатись селищна рада.
З урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
З приводу висвітлення всіх доводів сторін суд враховує практику Європейського суду з прав людини, який у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.
Судовий збір відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Керуючись статтями 232-233, 237-238, 240 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення сьомої сесії Козельщинської селищної ради 8 скликання від 16.03.2021 року "Про посвідчення та реєстрацію за Козельщинською селищною радою права комунальної власності" яким вирішено посвідчити та зареєструвати за Козельщинською селищною радою право комунальної власності на земельну ділянку площею 289,0000 га з кадастровим номером 5322084900:00:001:0989 для ведення фермерського господарства, яка розташована на території Козельщинської селищної ради Козельщинського (Кременчуцького) району Полтавської області.
3. Стягнути з Козельщинської селищної ради (код ЄДРПОУ 21063513, вул. Остроградського, 75/15, смт. Козельщина, Кременчуцький район, Полтавська область, 39100) на користь Державної Галещинської біологічної фабрики (вул. Центральна, 98, смт. Нова Галещина, Кременчуцький район, Полтавська область, код ЄДРПОУ 00482996) 3028,00грн судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 256, 257 ГПК України).
В зв`язку з перебоями в роботі КП "ДСС", що підтверджується Актом Господарського суду Полтавської області від 27.01.2025, повний текст рішення складено та підписано 31.01.2025.
Суддя Паламарчук В.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124828893 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: майнові спори, стороною в яких є боржник, з них: |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Паламарчук В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні