ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Постанова
Іменем України
31 січня 2025 року
м. Харків
справа № 626 /2112/24
провадження № 22-ц/818/476/25
Харківський апеляційний суд у складі:
головуючого - Пилипчук Н.П.,
суддів колегії Маміної О.В., Мальованого Ю.М.
розглянувши у порядку ст. 369 ЦПК Українив м. Харкові без повідомлення учасників справи цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» до ОСОБА_1 про стягнення вартості не облікованого (донарахованого) обсягу природного газу та витрат, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи, за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» на заочне рішення Красноградського районного суду Харківської області від 19 серпня 2024 року, постановлене суддею Дудченко В.О.,
В С Т А Н О В И В :
У травні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю 'Газорозподільні мережі України' у особі Харківської філіїТовариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» 30.05.2024 року звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 4964, 63 грн, вартості робіт, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в сумі 5320, 38 грн., та судового збору 3028, 00 грн.
В обґрунтування позовних вимог Харківська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України" в позовній заяві зазначило, що 09.11.2023 року представниками УЕГГ Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» за адресою: вул. Петрівська, буд. 96, м. Красноград, Харківської області виявлене несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, лічильника газу), про що складено Акт про порушення № 000288 з причин зняття мастичних пломб або порушення повірчого тавра, який складено в присутності споживача, документи які були складені в присутності споживача та ним підписані, один екземпляр актів надано споживачу. В цей же день складено акт про виявленні порушення №000288 від 09.11.2023 року.
09.11.2023 року лічильник газу було демонтовано та опломбовано для проведення експертизи, про що складено протокол. В результаті експертизи проведеної 16.11.2023 року встановлено пошкодження захисного пломбування з лівої сторони відлікового пристрою (пломба розрізана); існує доступ до відлікового механізму; скло відлікового пристрою від`єднується та не несе охоронну функцію; при від`єднанні відлікового механізму виходять з зчеплення передаточні шестерні, що призводить до викривлення даних обліку природного газу; пошкодження лакофарбового покриття лічильника.
ДП «Укрметртестстандарт» 16.11.2023 року видано довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-3/29038 від 16.11.2023 року
21.12.2023 року комісією з розгляду актів про порушення прийнято рішення: акт про порушення №000288 від 09.11.2023 року визнати таким, що відповідає вимогам кодексу ГРС та задоволено повністю. Згідно наданих документів та відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем за наявності несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника проведено донарахування об`ємів необлікованого природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням: за період з 01.07.2023 року по 08.11.2023 року за цінами закупівлі природного газу для Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», які діяли у зазначений період.
Згідно з розрахунком вартості необлікованого об`єму природного газу за період з 01.07.2023 року по 08.11.2023 року в обсязі 669, 09 куб.м. складає 4964, 63 грн. Окрім того, 21.12.2023 року комісією проведено розрахунок вартості робіт, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в сумі 5320, 38 грн. Посилаючись на вказані обставини, ТОВ «Газорозподільні мережі України просить стягнути з відповідача вартість необлікованого об`єму природного газу у розмірі 4964, 63 грн, вартість робіт, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в сумі 5320, 38 грн., та судового збору в розмірі 3028, 00 грн.
Заочним рішеннямКрасноградського районногосуду Харківськоїобласті від19серпня 2024року у задоволенні позовуТовариства з обмеженою відповідальністю 'Газорозподільні мережі України' у особі Харківської філіїТовариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" до ОСОБА_1 простягнення вартості не облікованого (донарахованого) обсягу природного газу та витрат, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи відмовлено.
В апеляційній скарзі представник позивача просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги, вирішити питання щодо судових витрат.
В обґрунтуванняапеляційної скаргизазначає,що відповідачемне булоподано досуду жодногодокументу назаперечення позовнихвимог,що свідчитьпро визнанняостаннім позову.Вказує,що судпершої інстанціїне взявдо увагите,що працівникомХарківської філіїТОВ «Газорозподільнімережі України»після оглядугазового лічильника09.11.2023виявлено «несанкціонованевтручання вроботу ЗВТ»,а самепідозра нанеавтентичність пломбзаводу виробника,за результатамичого складеноакт пропорушення №000288від 09.11.2023року.Акт пропорушення №000288від 09.11.2023року складенов присутностіВідповідача,документи якібули складенів присутностіВідповідача,та нимпідписані,один екземплярактів наданоВідповідачу.Чим останнімбуло фактичновизнано виявленіпорушення.Лічильник газуВідповідача булодемонтовано танаправлено наекспертизу. Крім того, суд першоїінстанції невзяв доуваги те,що комісієюз розглядуактів пропорушення КрасноградськогоУЕГГ Харківськафілія ТОВ«Газорозподільні мережіУкраїни» 21.12.2023розглянуто актпро порушення№ 000288від 09.11.2023,щодо порушеннявимог кодексуГРС,а саменаявності несанкціонованоговтручання вроботу газовоголічильника,зафіксованого пооб`єктувідповідача таприйнято рішенняпро донарахуванняоб`ємівне облікованогоприродного газуз 01.07.2023по 08.11.2023за цінамизакупівлі природногогазу дляХарківської філіїТОВ «Газорозподільнімережі України»,які діялиу зазначенийперіод.Вартість донарахованихоб`ємівскладає 4964,63грн.Також,за рахунокспоживача маютьбути компенсованівитрати,пов`язаніз демонтажем,транспортування» тапроведення експертизи.На засіданнякомісії споживачне з`явився,що свідчитьпро нехтуванняпро долюлічильника газута грошовізобов`язанняза виявленепорушення. Вважає, що суд першоїінстанції маврахувати приухваленні рішення,що самевідповідач,як споживачприродного газу,несе відповідальністьза збереженняі цілісністьвузла облікуприродного газу(ВОГ),зокрема,лічильника газутипу ОктаваG-6зав.№ 481167,навіть утому разі,якщо несанкціонованізаходи,здійснені неспоживачем,а іншоюособою,внаслідок якихздійснюється необліковане(облікованечастково чиз порушеннямзаконодавства)використання природногогазу. Близький зазмістом висновок,викладений ВерховнимСудом впостановах від02липня 2019року усправі №904/2741/18,від 18травня 2021року усправі №902/417/20,від 11серпня 2021року усправі №927/89/18.Також,близький зазмістом висновок,викладений постановіДніпровського апеляційногосуду усправі №629/7206/21від 18квітня 2023року.Зазначає,що неприйняття доуваги акту№ 255висновку експертизилічильника від16.11.2023,судом першоїінстанції,є необгрунтованимоскільки вказанимактом доводитьсявикривлення данихобліку природногогазу,а томунадані позивачем докази доводятьнаявність підставдля нарахуваннявартості необлікованогообсягу природногогазу.Вказує,що Відповідачфакт несанкціонованоговтручання уналежний йомуприлад облікугазу належнимидоказами неспростував. Судом першої інстанції, при ухваленні рішення не було враховано, що відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 18.11.2021 у справі № 903/160/21 сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.
Ухвалою Харківського апеляційного суду від 22 листопада 2024 року відповідно до вимог ч.1 ст.369 ЦПК України розгляд справи призначено без повідомлення (виклику) учасників справи.
Судова колегія, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, заочне рішення судускасувати.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено обставин несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ з боку відповідача.
Колегія суддів не погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно Акту про порушення 000288 від 09.11.2023 року співробітниками ТОВ «Газорозподільні мережі України» при проведенні огляду лічильника природного газу типу Октава G-6, заводський номер 481167, на території домоволодіння Відповідача в його присутності за адресою: АДРЕСА_1 було виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, лічильника газу), про що складено Акт про порушення № 000288 з причин зняття мастичних пломб або порушення повірчого тавра, який складено в присутності споживача, документи які були складені в присутності споживача та ним підписані, один екземпляр актів надано споживачу. В цей же день складено акт про виявленні порушення №000288 від 09.11.2023 року.
Щодо виявленого вищезазначеного порушення згідно наведених норм було складено акт про порушення № 000288 від 09.11.2023 року (копія додається), а також Акт про виявленні порушення № 000288 від 09.11.2023 року (копія додається).
Згідно Акту про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (ПРОТОКОЛ щодо направлення ЗВТ на експертизу) № 000288 від 09.11.2023 року (копія додається), лічильник газу було запаковано з опломбуванням та відправлено в лабораторію до Метрологічного центру Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» для проведення експертизи.
Згідно Акту експертизи лічильника газу №255 від 16.11.2023 року (копія додається) за результатами проведеної експертизи «лічильника природного газу типу Октава G-6, заводський номер 481167, зроблено висновок: «Несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника».
Згідно вказаного акту під час проведення експертизи, зокрема, встановлено: 1) відносно цілісності заводської пломби та повірчого тавра: - «Пошкодження захисного пломбування з лівої сторони відлікового пристрою (пломба розрізана). Існує доступ до відлікового механізму; 2) відносно цілісності відлікового механізму: - «Скло відлікового пристрою від`єднується та не несе охоронну функцію. При від`єднанні відлікового механізму виходять з зчеплення передаточні шестерні, що призводить до викривлення даних обліку природного газу» 3) відносно механічних пошкоджень та іншого: - «Пошкодження лакофарбового покриття лічильника».
Також, відносно зазначеного лічильника ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» відповідно до Порядку проведення повірки була видана Довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-3/29038 від 16.11.2023 року (копія додається), в якій зазначено, що «ЗВТ не відповідає вимогам п.п. 11.1 ДСТУ 9035:2020 «ЛІЧИЛЬНИКИ ГАЗУ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ ТА КОМЕРЦІЙНОГО ОБЛІКУ. Методика повірки».
Підстава для визнання ЗВТ непридатним: «Наявність пошкодження пломбування у місцях, що визначені ЕД на лічильник. Наявність пошкоджень і дефектів, у тому числі лакофарбового покриття, які можуть перешкоджати роботі лічильника чи впливати на його роботоздатність».
21.12.2023 року на засіданні комісії ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» з розгляду актів про порушення було прийнято рішення: Акт про порушення №000288 від 09.11.2023 року визнати таким, що відповідає вимогам кодексу ГРС та задовольнити повністю. Згідно наданих документів та відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем за наявності несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника провести донарахування об`ємів необлікованого природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням: за період 01.07.2023 року по 08.11.2023 року за цінами закупівлі природного газу для Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України», які діяли у зазначений період (копії додаються).
Згідно з розрахунком вартості необлікованого об`єму природного газу за період з 01.07.2023 року по 08.11.2023 року в обсязі 669, 09 куб.м. складає 4964, 63 грн. Окрім того 21.12.2023 року комісіє проведено розрахунок вартості робіт, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в сумі 5320, 38 грн.
З заявою приєднання до умов договору розподілу природного газу (для побутового споживача) від 09.08.2023 року, Актом про порушення № 000288 від 09.11.2023 року, Актом про виявлені порушення № 000288 від 09.11.2023 року, Актом про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи (Протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу ) від 09.11.2023 року ОСОБА_1 ознайомлена, що свідчить її підпис на перелічених документах.
На засідання комісії ТОВ «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії ТОВ «Газорозподільні мережі України» Татаренко І.Е. не з`явилася, на її адресу було направлено повідомлення про дату, місце та час розгляду акту про порушення № 0002888 від 09.11.2023 року.
Крім того, на адресу відповідача ОСОБА_1 направлена була претензія, в якій вказано про виявлені порушення як споживачем послуги з розподілу природного газу, а саме про несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, що було підтверджено та визнано на засіданні комісії Товариства з розгляду актів про порушення та повідомлено про донарахування об`ємів використаного природного газу за період з 01.07.2023 року по 08.11.2023 року вартістю 4964 грн.
Протокол засідання комісії від 21.12.2023 року, Акт експертизи лічильника газу № 255 від 16.11.2023 року, довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-3/29038 від 16.11.2023 року, розрахунок вартості робіт, пов`язаних з проведенням експертизи, демонтажем та монтажем лічильника, претензія, акт розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 21.12.2023 року, рахунок на оплату також було направлено Відповідачу на його адресу.
Відносини між газопостачальними організаціями та громадянамиспоживачами газу регламентуються «Правилами постачання природного газу», затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 2496 та Кодексом газорозподільних систем, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року №2494.
АТ «ОГС «Харківгаз»,як Оператор ГРМ відповідно до пунктів 2- 3 Глави 2 Розділу І Кодексу газорозподільних систем виконує функції розподілу природного газу, забезпечення комерційного обліку природного газу, формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об`єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу тощо.
Також, АТ «ОГС Харківгаз», як Оператор ГРМ, здійснює комерційний облік природного газу в газорозподільній системі.
Абзацом 1 пункту 2 Глави 1 Розділу IX Кодексу газорозподільних систем визначено, що порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів, у тому числі побутових споживачів, здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу.
Відповідно до п.2 розділу ІІІ Правил постачання природного газу побутовому споживачу здійснюється на підставі договору, що укладається між ним та постачальником на умовах типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, які є однаковими для всіх побутових споживачів України.
Відповідно до п.4 розділу ІІІ Правил для забезпечення приєднання до умов договору постачання природного газу побутовим споживачам усіх діючих побутових споживачів, об`єкти яких знаходяться в межах закріпленої території постачальника із спеціальними обов`язками, останній в установленому порядку надсилає кожному побутовому споживачу заяву-приєднання до умов договору. Якщо споживач не повернув постачальнику заяву-приєднання, фактом згоди споживача про приєднання до умов договору (акцептування заяви-приєднання) є сплачений позивачем рахунок (квитанція) постачальника за поставлений природний газ, а щодо постачальника із спеціальними обов`язками - і факт фактичного споживання природного газу після офіційного опублікування договору таким постачальником.
Відповідно до пункту 7 Глави 3 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будьяких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заявиприєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу.
Договір на розподіл природного газу є договором публічним та договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на невизначений строк.
Відповідно до пункту 2, 3 частини 2 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач зобов`язаний своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з його вини; забезпечувати цілісність обладнання приладів (вузлів) обліку комунальних послуг відповідно до умов договору та не втручатися в їхню роботу.
Згідно з пунктом 3 частини 2, частини 3 статті 13 Закону України «Про ринок природного газу» споживач зобов`язаний, зокрема, не допускати несанкціонованого відбору природного газу.
У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом.
Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.
Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: несанкціонований відбір природного газу; використання приладів обліку природного газу, не повірених або не атестованих в установленому порядку; несанкціоноване втручання в роботу газової інфраструктури (частина 1, пункти 2, 5, 7 частини 2 статті 59 Закону «Про ринок природного газу»).
Кодексом ГРМ, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824, у пункті 4 глави 1 розділу I визначено, що несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу; несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під`єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу; несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку необліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Згідно з положеннями, визначеними пунктами 4-6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРМ, споживач відповідає за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр).
Для здійснення нарахування відповідачем позивачу необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, слід встановити несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.
Пунктом 7 глави 9 розділу Х Кодексу передбачено, що уразі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чийого складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ(лічильникагазу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі ХІ цього Кодексу.
При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
Пунктом 1 глави 3 розділу ХІ Кодексу передбачено, що у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням (додаток 15 цього Кодексу) з урахуванням усіх газових приладів і пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але, не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Відповідно до пунктів 1, 7, 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
Пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, визначено, що під несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу розуміється, у тому числі, втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку обліковується з порушенням законодавства, та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. Вказане свідчить про те, що викривлення даних обліку природного газу є обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу. Зазначене також підтверджується тим, що відповідно до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ при задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
Положення наведеного пункту прямо вказує на те, що несанкціонованим є втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу за наявності факту того, що витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), або інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 18 листопада 2021 року у справі №903/160/21 та яка підтримана також постановою Верховного Суду від 25 січня 2023 року у справі № 903/160/21, сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ), вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та, відповідно, є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.
Згідно довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-3/29038 від 16.11.2023 року ДП «Укрметртестстандарт», за результатами повірки, встановлено, що лічильник газу мембранний Октава, G-64 зав. №481167 не відповідає вимогам п.п. 11.1 ДСТУ 9035:2020 «ЛІЧИЛЬНИКИ ГАЗУ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ ТА КОМЕРЦІЙНОГО ОБЛІКУ. Методика повірки». Підстави для визнання ЗВТ непридатним: наявність пошкодження пломбування у місцях, що визначені ЕД на лічильник. Наявність пошкоджень і дефектів, у тому числі лакофарбового покриття, які можуть перешкоджати роботі лічильника чи впливати на його роботоздатність.
Згідно Акту експертизи лічильника газу №255 від 16.11.2023 року (копія додається) за результатами проведеної експертизи «лічильника природного газу типу Октава G-6, заводський номер 481167, зроблено висновок: «Несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника».
Згідно вказаного акту під час проведення експертизи, зокрема, встановлено: 1) відносно цілісності заводської пломби та повірчого тавра: - «Пошкодження захисного пломбування з лівої сторони відлікового пристрою (пломба розрізана). Існує доступ до відлікового механізму; 2) відносно цілісності відлікового механізму: - «Скло відлікового пристрою від`єднується та не несе охоронну функцію. При від`єднанні відлікового механізму виходять з зчеплення передаточні шестерні, що призводить до викривлення даних обліку природного газу» 3) відносно механічних пошкоджень та іншого: - «Пошкодження лакофарбового покриття лічильника».
Названі порушення доводять несанкціоноване втручання в роботу лічильника, факт викривлення даних обліку природного газу.
Таким чином, висновком експертизи встановлено втручання в роботу газового лічильника що призводить до викривлення даних обліку природного газу. Підстав вважати вказаний висновок не обгрунтованим у суду не має, та стороною відповідача він не спростований.
Суди першої інстанції не взяви до уваги те, що сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.
Отже, в матеріалах справи докази свідчать про здійснення несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, який був предметом дослідження експертизи, наявні докази протиправного втручання в його роботу з боку позивача, викривлення даних обліку природного газу та відповідного причинно-наслідкового зв`язку між втручанням і викривленням обліку.
За наведених обставин, апеляційний суд приходить до переконання про наявність правових підстав для стягнення зі споживача ОСОБА_1 вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 4964,63 грн. згідно наданого розрахунку, який споживачем не спростований. Також підлягає стягненню з відповідача на користь позивача витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в сумі 5320,38 грн., а всього разом 10285,01 грн.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.
Відповідно до п.п.3,4 ч.1ст.376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Враховуючи вищезазначені висновки апеляційного суду, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням у справі нового рішення про задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України».
Відповідно до ч. 13 ст. 141 ЦПК України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не передаючи справи на новий розгляд, змінює рішення або ухвалює нове, цей суд відповідно змінює розподіл судових витрат.
Як вбачається з матеріалів справи за подачу позову Товариством з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» було сплачено судовий збір у сумі 3028 грн (а.с. 9), за подачу апеляційної скарги4542 грн (а.с. 75). Зазначені витрати в загальній сумі 7570 грн підлягають стягненню з ОСОБА_1 на користь Товариством з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України».
Керуючись п. 2 ч. 1 ст. 374, п. п. 3, 4 ч. 1 ст. 376, ст. ст. 381, 382, 383, 384 ЦПК України
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» в особі Харківської філії товариства з обмеженою відповідальністю «Газорозподільні мережі України» - задовольнити.
Заочне рішення Красноградського районного суду Харківської області від 19 серпня 2024 року -скасувати.
Стягнути з ОСОБА_1 накористь Товаристваз обмеженоювідповідальністю «Газорозподільнімережі України»в особіХарківської філіїтовариства зобмеженою відповідальністю«Газорозподільні мережіУкраїни» вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу у сумі 4964,63 та вартість робіт, пов`язаних з демонтажем, транспортуванням та проведенням експертизи лічильника газу в 5320,38 грн., а всього разом 10285,01 грн.
Стягнути з ОСОБА_1 накористь Товаристваз обмеженоювідповідальністю «Газорозподільнімережі України»в особіХарківської філіїтовариства зобмеженою відповідальністю«Газорозподільні мережіУкраїни» витрати по сплаті судового збору в сумі 7570 грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку тільки в випадках передбачених частиною 3 статті 389 ЦПК України безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий Н.П. Пилипчук
Судді О.В Маміна
Ю.М. Мальований
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124832289 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Пилипчук Н. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні