ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2025 року ЛуцькСправа № 140/11148/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Костюкевича С.Ф., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Луцької міжрайонної медико-соціальної експертної комісії про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Луцької міжрайонної медико-соціальної експертної комісії (далі Луцька міжрайонна МСЕК, відповідач) про зобов`язання внести зміни до довідки до акту огляду МСЕК серії 12ААГ № 591447 та встановити причину інвалідності інвалідність отримана внаслідок війни, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач був призваний у ЗСУ призовною комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 з 13.02.2023.
Вказав, що 07.03.2024 пройшов МСЕК та відповідно до довідки до акта огляду МСЕК серії 12 АГГ № 591447 позивачу встановлено 2 групу інвалідності, підстава інвалідності захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби.
Вважаючи, що йому повинна бути встановлена інша причина інвалідності (особа з інвалідністю внаслідок війни через травми або захворювання, одержані під час захисту Батьківщини, виконання обов`язків військової служби), позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 14.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з огляду на те, що відповідно до п. 12 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі постанови військово-лікарської комісії, оформленої як довідка військово-лікарської комісії, свідоцтво про хворобу або витяг з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії за формою, затвердженою Міноборони, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).
Зазначив, що згідно свідоцтва про хворобу №789, виданого госпітальною ВЛК та затвердженого 16 Регіональною ВЛК 27.07.2023, яка надана позивачем та наявна у медико-експертній справі, зазначено «...Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва: Ендопротез лівого колінного суглобу після резекції (16.05.2023) проксимального відділу лівої великогоміжової кістки з приводу хондросаркоми з больовим синдромом та значним порушенням функції лівої нижньої кінцівки. Вторинна лейкопенія. Розлад адаптації змішана тривожно-депресивна реакція. Сечокам`яна хвороба без порушення функції нирок. Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби». Тобто госпітальна ВЛК чітко встановила причинний зв`язок захворювання, який затверджений 16 Регіональною ВЛК, на що і посилалась Луцька міжрайонна МСЕК при встановлені саме такого рішення.
Вважає, що прийнята Луцькою міжрайонною МСЕК довідка до акту огляду МСЕК серії 12ААГ № 591447 є правомірною за суттю та процедурою прийняття.
Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні на адресу суду від учасників справи не надходило.
Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 13.02.2023 проходив військову службу по мобілізації у ВЧ НОМЕР_1 старшим солдатом з військовою професією гранатометник.
На момент призову ОСОБА_1 повідомляв про скарги на біль в лівому колінному суглобі та у зв`язку із посиленням больового синдрому 23.02.2023 звернувся на консультацію у в\ч НОМЕР_2 , де було виявлено новоутвір, тому був відправлений на лікування до ДКП «Національний інститут раку».
01.06.2023 за № 508 ДКП «Національний інститут раку» складено довідку ВЛК за результатами медичного огляду, де зазначено про необхідність відпустки за станом здоров`я на 30 календарних днів та про причинний зв`язок захворювання: ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.
14.11.2023 за № 508 КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради складено довідку госпітальної ВЛК за результатами медичного огляду встановлено діагноз відсутність лівої нижньої кінцівки на рівні середньої третини стегна та зазначено про причинний зв`язок захворювання: ТАК, пов`язані з проходженням військової служби.
Луцька міжрайонна МСЕК, на підставі акту огляду МСЕК № 397/9 від 07.03.2024, видала довідку до акта огляду МСЕК серії 12 ААГ № 591447, з якої вбачається встановлення позивачу другої групи інвалідності, причина інвалідності захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби.
Отже, спір у цій справі виник щодо зазначення в довідці до акта огляду МСЕК серії 12 ААГ № 591447 від 07.03.2024 причини інвалідності позивача.
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військову службу і військовий обов`язок» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2232-XII).
Відповідно до частин першої, третьої статті 1 цього Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (частина сьома статті 1 Закону № 2232-XII).
Згідно з частиною дев`ятою статті 1 Закону №2232-XII щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
В силу вимог частини першої статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Як встановлено судом, позивач був призваний у ЗСУ призовною комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 з 13.02.2023 та на час спірних правовідносин був військовослужбовцем та проходив військову службу у ВЧ НОМЕР_1 .
Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі, - Положення №402 в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктами 1.1-1.2 глави 1 розділу І вказаного Положення визначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Відповідно до пункту 1.3 глави 1 розділу І Положення № 402, основними завданнями військово-лікарської експертизи є, зокрема, визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
Згідно з пунктами 2.1, 2.2 глави 1 розділу I Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії, штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання. Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія; ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
В силу вимог підпункту 2.6.1 пункту 2.6 глави 1 розділу I Положення №402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать, зокрема, госпітальні ВЛК.
Тобто, лише вказані органи мають повноваження щодо визначення придатності за станом здоров`я до військової служби та установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців. У свою чергу, суд не може підміняти орган у виконанні його дискреційних повноважень.
Зазначене відповідає правовій позиції, викладеній у постанові Верховного Суду від 18 квітня 2022 року по справі № 815/5707/16.
Як слідує з матеріалів справи, 14.11.2023 за № 508 КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради складено довідку госпітальної ВЛК за результатами медичного огляду ОСОБА_1 , де встановлено діагноз відсутність лівої нижньої кінцівки на рівні середньої третини стегна та зазначено про причинний зв`язок захворювання: «ТАК, пов`язані з проходженням військової служби».
За приписами частини першої статті 7 Закону України Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні від 06.10.2005 № 2961-IV залежно від ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, спричиненого стійким обмеженням повсякденного функціонування особи, зумовленим захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими порушеннями, при взаємодії із зовнішнім середовищем, особі, визнаній особою з інвалідністю, встановлюється перша, друга чи третя група інвалідності.
Відповідно до пункту 1 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин; далі Положення № 1317), це Положення визначає порядок, умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями (далі - комісії).
Згідно із пунктом 3 Положення № 1317 медико-соціальна експертиза проводиться з метою встановлення інвалідності хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам з інвалідністю (далі - особи, що звертаються для встановлення інвалідності) за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи.
Пунктом 12 Положення № 1317 передбачено, що причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі постанови військово-лікарської комісії, оформленої як довідка військово-лікарської комісії, свідоцтво про хворобу або витяг з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії за формою, затвердженою Міноборони, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).
За змістом пункту 26 Положення № 1317 особі, що визнана особою з інвалідністю, залежно від ступеня розладу функцій органів і систем організму та обмеження її життєдіяльності встановлюється I, II чи III група інвалідності. I група інвалідності поділяється на підгрупи А і Б залежно від ступеня втрати здоров`я особи з інвалідністю та обсягу потреби в постійному сторонньому догляді, допомозі або нагляді.
Причинами інвалідності є:
загальне захворювання;
інвалідність з дитинства;
нещасний випадок на виробництві (трудове каліцтво чи інше ушкодження здоров`я);
професійне захворювання;
поранення, контузії, каліцтва, захворювання: одержані під час захисту Батьківщини, виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків) чи пов`язані з перебуванням на фронті, у партизанських загонах і з`єднаннях, підпільних організаціях і групах та інших формуваннях, що визнані такими згідно із законодавством, в районі воєнних дій на прифронтових дільницях залізниць, на спорудженні оборонних рубежів, військово-морських баз та аеродромів у період громадянської та Другої світової воєн або з участю у бойових діях у мирний час;
поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержані під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх проведення, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
При вирішенні спору суд враховує, що стосовно позивача прийнято постанову КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва) у такому формулюванні: Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби, про що видано довідку від 14.11.2023 за № 508 (а. с. 9).
Водночас, за змістом пункту 12 Положення № 1317 причинний зв`язок інвалідності військовослужбовців встановлюється на підставі постанови ВЛК, оформленої як довідка ВЛК.
З матеріалів справи вбачається, що у довідці до акта огляду Луцької міжрайонної МСЕК серії 12ААГ № 591447 від 07.03.2024 як причину інвалідності зазначено «захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби» (а. с. 5), що відповідає причинному зв`язку інвалідності («захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби»), встановленому на підставі постанови КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради, оформленої як довідка від 14.11.2023 за № 508 (а. с. 9).
З урахуванням наведеного, оскільки у довідці до акта огляду Луцької міжрайонної МСЕК серії 12ААГ № 591447 від 07.03.2024 вказано причину інвалідності («захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби»), що відповідає причинному зв`язку інвалідності, встановленому на підставі постанови КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради, оформленої як довідка від 14.11.2023 за № 508, тому суд не встановив порушень вимог законодавства при визначенні Луцькою міжрайонною МСЕК причини інвалідності позивача.
Стосовно незгоди позивача із встановленою у довідці до акта огляду МСЕК серії 12ААГ № 591447 від 07.03.2024 причини інвалідності («захворювання, так, пов`язане з проходженням військової служби»), то надання оцінки діагнозу позивача та причинного зв`язку захворювання виходить за межі судового розгляду (такі висновки суду відповідають правовій позиції, викладеній у постановах Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18, від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16). Крім того, у матеріалах справи відсутні докази того, що позивач реалізував своє право на судове оскарження дій КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради та Центральної ВЛК ДПС України щодо визначення причинного зв`язку захворювання, тоді як постанова КП «ЛЦРК» Підгайцівської сільради, оформлена як довідка від 14.11.2023 за № 508, була обов`язковою для відповідача у цій справі Луцької міжрайонної МСЕК при встановленні причинного зв`язку інвалідності.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження доводи позивача про порушення вимог законодавства під час встановлення Луцькою міжрайонною МСЕК причинного зв`язку інвалідності позивача, правові та фактичні підстави для задоволення позовних вимог про зобов`язання відповідача внести зміни до довідки до акта огляду МСЕК серії 12ААГ № 591447 від 07.03.2024 в частині встановлення іншої причини інвалідності відсутні, оскаржувані дії відповідача щодо встановлення причинного зв`язку інвалідності є правомірними та такими, що вчинені відповідно до вимог частини другої статті 2 КАС України, у зв`язку із чим у задоволенні позову належить відмовити.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Луцької міжрайонної медико-соціальної експертної комісії про зобов`язання вчинити дії відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124840208 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні