Рішення
від 31.01.2025 по справі 260/8089/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

31 січня 2025 рокум. Ужгород№ 260/8089/24

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаврилка С.Є., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2, Військової частини НОМЕР_1 та Військової частини НОМЕР_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

05 грудня 2024 року до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом звернувся ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до ІНФОРМАЦІЯ_2 (АДРЕСА_4, код ЄДРПОУ НОМЕР_7) (далі по тексту - відповідач 1), Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) (далі по тексту - відповідач 2) та Військової частини НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) (далі по тексту - відповідач 3), в якому просить суд: "1. Прийняти позовну заяву ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , Адреса: АДРЕСА_2 , Код РНОКПП: НОМЕР_3 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії до ІНФОРМАЦІЯ_2 (Адреса: АДРЕСА_4, ЄДРПОУ: НОМЕР_7), Військова частина НОМЕР_1 (Адреса: АДРЕСА_3 , Код ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ); 2. Визнати бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 (Адреса: АДРЕСА_4, ЄДРПОУ: НОМЕР_7) в частині ненадання відповіді на пункти 2 та 3 скарги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 . Адреса: АДРЕСА_2 , Код РНОКПП: НОМЕР_3 ) від 22.03.2024 року № 1/22-03/24 протиправною; 3. Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 (Адреса: АДРЕСА_4, ЄДРПОУ: НОМЕР_7) розглянути пункти 2 та 3 скарги ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , Адреса: АДРЕСА_2 , Код РНОКПП: НОМЕР_6 1573) від 22.03.2024 року № 1/22-03/24 з дотриманням приписів п.п. 2.3.4 п. 2.3 глави 2 Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у мотивувальній частині рішення; 4. Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , Код ЄДРПОУ: НОМЕР_4 ) видати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 . Адреса: АДРЕСА_2 , Код РНОКПП: НОМЕР_3 ) Довідку про обставини травми за формою Додатку 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402; 5. Судовий збір та інші судові витрати покласти на відповідача 1.".

10 грудня 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було прийнято вищевказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження, якою розгляд справи постановлено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та (або) викликом учасників справи.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2024 року було залучено військову частину НОМЕР_2 до участі у даній справі як другого відповідача.

Свої позовні вимоги позивач мотивував наступним. Довідкою BЛK від 06 лютого 2024 року позивача визнано обмежено придатним до проходження військової служби, проте, не погоджуючись із таким рішенням військово-лікарської комісії, позивачем в особі представника було надіслано на адресу ІНФОРМАЦІЯ_2 скаргу на визначення ступеню придатності військовослужбовця. За результатом розгляду означеної скарги відповідачем 1, частині вирішення питання щодо визначення придатності до військової служби було перенаправлено до в/ч НОМЕР_2 , однак залишилося не вирішено питання пунктів 2 та З скарги, а саме не пов`язання захворювань позивача із захистом Батьківщини. Таку бездіяльність позивач вважає протиправною, у зв`язку із чи звернувся із даним позов. Окрім того, позивач переконаний, що для належного, повного та ефективного захисту його прав, відповідачем 2 необхідно провести службове розслідування з приводу отриманих ним захворювань та видати йому Довідку про обставини травми за формою Додатку 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402.

У відзиві на позовну заяву представник ІНФОРМАЦІЯ_2 просить суд відмовити повністю в задоволенні позову з наступних підстав. Відповідач вказує, що у відповідності до пункту 20.3 глави 20 розділу II Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402, щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними до військової служби, інші постанови (про непридатність до служби у виді Збройних Сил України, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині тощо) не приймаються. Щодо військовослужбовців, визнаних ВЛК непридатними (до служби у виді Збройних Сил України або за військовою спеціальністю, спецспорудах, до навчання у ВВНЗ, в учбовій частині, до участі у МО тощо), одночасно приймається постанова про придатність до військової служби. Оцінивши всі медичні документи позивача, підстав для здійснення переогляду фахівцями 16 РВЛК зазначених постанов у формулюваннях, які наводить представник позивача у скарзі, не вбачається можливим, оскільки, в такому разі, фахівцями вчинятиметься порушення вимог Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402.

У відзиві на позовну заяву представник Військової частини НОМЕР_2 просить суд відмовити повністю в задоволенні позову з наступних підстав. Відповідач вказує, що Довідку про обставини травми за формою Додатку 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402, яку просить видати позивач, додана до позовної заяви і міститься у матеріалах справи.

Представника Військової частини НОМЕР_1 у клопотанні про заміну неналежного відповідача вказав, що ОСОБА_1 військову службу у військовій частині НОМЕР_1 не проходив та не проходить, у списках особового складу частини не рахується і не знаходиться на відповідних видах забезпечення.

Відповідно до статті 229 частини 4 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані сторонами докази, (заслухавши сторони та їх представників) всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Судом встановлено Довідкою BЛK від 06 лютого 2024 року № 1161 сержанта ОСОБА_1 визнано обмежено придатним до проходження військової служби на підставі статей 616, 646, 23в, 53в, 40в та 38в Розкладу хвороб, із зазначенням, що захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби (а.с. 14).

22 березня 2024 року, не погоджуючись із таким рішенням військово-лікарської комісії, позивачем в особі представника, на адресу ІНФОРМАЦІЯ_2 надіслано скаргу на визначення ступеню придатності військовослужбовця № 1/22-03/24 (а.с.а.с. 15-22).

У скарзі позивач просив: "1. На підставі всіх наявних документів визнати сержанта ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , код РНОКПП: НОМЕР_3 ) непридатним до військової служби з виключення з військового обліку. 2. З урахуванням всіх наявних документів пов`язати захворювання ОСОБА_1 (Наслідки операції (29.09.2023 p.): інтерламінарної декомпресії, задньої остеофітерактомії, внутрішньої фораметономії L4-L5 справа у вигляді зміцнілого післяопераційного рубця. Остеохондроз, деформуючий спондильоз шийного та поперекового відділів хребта другого ступеня, грудного відділу хребта третього ступеня зі стійким больовим синдромом при помірному порушенні функції хребта. Хронічний вертеброгенний попереково- крижовий радикуліт з переважним ураженням четвертого, п`ятого поперекових корінців в стадії нестійкої ремісії з незначним порушенням функції правої нижньої кінцівки. Виразкова хвороба дванадцятипалої кишки, ремісія. Негруба деформація цибулини дванадцятипалої кишки без порушення евакуаторної функції) із захистом Батьківщини. 3. З урахуванням всіх наявних документів пов`язати захворювання ОСОБА_1 (Ішемічна хвороба серця: атеросклероз вінцевих артерій. Атеросклеротичний кардіосклероз. Атеросклеротична недостатні мітрального клапана першої стадії з регургітацією першого ступеня. СНІ. Атеросклероз аорти) із захистом Батьківщини. 4. Повідомити адвоката про стан розгляду скарги письмово на адресу 88017, м. Ужгород, вул. Добролюбова, 6, а/с 60 та додатково па електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_3." (а.с.а.с. 15-22).

Листом від 08 квітня 2024 року 16 регіональною військово-лікарською комісією № 1277, було надано відповідь на вказану скаргу, стосовно незгоди з постановою військово-лікарської комісії клініки амбулаторно-поліклінічної допомоги ІНФОРМАЦІЯ_4, відповідно до пункту 6.1 вимог Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затвердженого наказом МО України від 14.08.2008 №402 (зі змінами), командиру в/ч НОМЕР_2 направити сержанта ОСОБА_1 у ІНФОРМАЦІЯ_4 із усіма наявними медичними документами для проведення медичного огляду ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби. Начальнику ІНФОРМАЦІЯ_4 організувати проведення контрольного медичного огляду ВЛК сержанта ОСОБА_1 гарнізонною ВЛК (при потребі - госпіталізувати) з метою визначення придатності до військової служби (а.с. 32).

Позивач зазначає, що відповідачем 1 залишено поза увагою питання пунктів 2 та 3 його скарги, а відтак таку бездіяльність позивач вважає протиправною, у зв`язку із чи звернувся із даним позов.

Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу I Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, зі змінами, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі - Положення № 402) для проведення військово- лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

ВЛК приймають постанови у тому числі на виїзних засіданнях та, в окремих випадках (лікування за кордоном) - дистанційно.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Постанови ВЛК можуть бути відмінені або скасовані штатними ВЛК.

Постанова ВЛК скасовується у випадках, коли попередня постанова ВЛК на дату її прийняття не відповідала законодавству та/або була прийнята на підставі недійсних документів.

Постанова ВЛК відміняється у випадках, коли необхідно привести зміст попередньої постанови ВЛК (яка була прийнята правильно) у відповідність до чинного законодавства.

Члени ВЛК діють на принципах верховенства права, законності, поваги та дотримання прав людини і громадянина, доброчесності, колегіальності, рівноправності членів комісії, вільного обговорення і вирішення питань, об`єктивності, неупередженості та обґрунтованості прийнятих рішень, висновків і пропозицій.

Неупередженість - члени ВЛК мають діяти неупереджено, незважаючи на приватні інтереси, особисте ставлення до будь-якого громадянина або групи громадян, незалежно від своїх політичних, ідеологічних, релігійних та інших особистих поглядів чи переконань, зокрема: ніколи не вдаватися до несправедливої дискримінації, виявляючи особливу прихильність чи віддаючи перевагу будь- кому; однаково рівно відноситись до усіх громадян, не допускати, щоб особиста упередженість або тиск збоку могли позначитися на об`єктивності зроблених оцінок і прийнятих рішень.

Також, згідно із пунктом 2.2 глави 2 розділу I Положення № 402, штатні ВЛК є військово- медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ЦВЛК); ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

Відповідно до пункту 2.4 підпункту 2.4.4 глави 2 розділу I згаданого Положення № 402 на ВЛК регіону покладаються: організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; контроль за організацією та проведенням медичного огляду осіб, визначених у пункті 1.2 розділу I Положення, поповнення, що прибуває для комплектування Збройних Сил України, з метою правильного розподілу його за родами військ, військовими частинами (кораблями), підрозділами та військовими спеціальностями, а також кандидатів на навчання за військовими спеціальностями з урахуванням стану здоров`я та фізичного розвитку; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово- лікарської експертизи; аналіз та узагальнення результатів і досвіду роботи підпорядкованих ВЛК; проведення спільно з головними (провідними) медичними спеціалістами та іншими лікарями - спеціалістами аналізу та оцінки результатів медичного огляду військовослужбовців та інших контингентів, розробка пропозицій для покращення військово-лікарської експертизи; організація та керівництво науковою роботою з питань військово-лікарської експертизи у підпорядкованих ВЛК; підготовка та вдосконалення персоналу для ВЛК; розробка та подання до ЦВЛК пропозицій з уточнення, доповнення та внесення змін до нормативно-правових актів з питань військово-лікарської експертизи; контроль за організацією та проведенням лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, обстеженням та медичним оглядом призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, надання методичної та практичної допомоги органам та закладам охорони здоров`я України та ТЦК та СП у цій роботі; проведення спільно з департаментами охорони здоров`я обласних (Київської міської) державних адміністрацій і ТЦК та СП аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, обстеження та медичного огляду допризовників, призовників, громадян, які вступають у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи; контроль за організацією та станом лікарсько-льотної експертизи в учбових та спортивних авіаційних закладах Товариства сприянні обороні України (далі - ТСО України), які знаходяться в межах регіону.

Також, пунктом 2.4 підпунктом 2.4.5 глави 2 розділу I Положення № 402 ВЛК, встановлено, що регіону має право: оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення; перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК та давати їм роз`яснення з питань військово-лікарської експертизи; перевіряти організацію медичного огляду військовослужбовців та інших осіб у закладах охорони здоров`я (установах), військових частинах; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати, відміняти або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи у закладах охорони здоров`я (установах), медичних підрозділах військових частин та ВВНЗ у цілях військово-лікарської експертизи; направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження, медичний огляд, повторний медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців, які проходять базову військову службу), військовозобов`язаних, резервістів; запитувати особові та пенсійні справи, медичні документи, матеріали службового (спеціального) розслідування, дізнання, досудового розслідування, характеристики, архівні довідки, витяги з наказів, актів, протоколів та інші документи, необхідні для прийняття постанови; залучати для вирішення питань військово-лікарської експертизи головних (провідних) медичних спеціалістів та інших лікарів-спеціалістів, за необхідності - інших спеціалістів, начальників медичної служби та представників командування (керівництва) військових частин, де проходить службу військовослужбовець; приймати постанови, а за необхідності переглядати свої постанови про причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та смерті у осіб, звільнених з військової служби, з військовою службою (крім постанов ЦВЛК); перевіряти у ТЦК та СП, закладах охорони здоров`я (установах) Автономної Республіки Крим (далі - АР Крим), областей, міста Києва, на території регіону організацію та стан лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників та призовників, медичного огляду призовників, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, які приймаються на військову службу за контрактом, військовозобов`язаних, резервістів, результати перевірок доповідати начальнику ЦВЛК та керівникам органів місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування.

Згідно із пунктом 2.4 із підпунктом 2.4.6 глави 2 розділу I Положення № 402 рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Відповідно пунктів 3.1 та 3.2 глави 3 розділу I Положення № 40, вимоги до звернення військовослужбовців та інших осіб, указаних у пункті 1.2 глави 1 розділу I цього Положення, їх права, порядок та строки розгляду пропозицій, заяв та скарг, а також обов`язки штатних ВЛК щодо розгляду звернень регулюються Законом України "Про звернення громадян", Інструкцією про організацію розгляду звернень та проведення особистого прийому громадян у Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 28 грудня 2016 року № 735, зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 23 січня 2017 року за № 94/29962. Скарги до штатних ВЛК подаються в строк, визначений Законом України "Про звернення громадян".

Відповідно пункту 3.3 глави 3 розділу I Положення № 40 скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно- територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16 листопада 2016 року № 608 "Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення".

Штатні ВЛК перевіряють відповідність прийнятих позаштатними ВЛК постанов встановленому діагнозу та вимогам цього Положення, на підставі доданих до звернення оригіналів медичних документів або належним чином завірених їх копій.

Згідно пункту 3.4 глави 3 розділу I Положення № 402 у разі визнання штатною ВЛК заяви чи скарги щодо перегляду (відміни, скасування) постанови ВЛК обґрунтованою, ВЛК штатної ВЛК переглядає оскаржувану постанову ВЛК або приймає рішення про направлення на контрольне обстеження та медичний огляд ВЛК.

Таке рішення є обов`язковим до виконання та має бути реалізовано не пізніше ніж в місячний строк з дати прийняття.

Таким чином, згідно із нормами названого Положення у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК, рішення ВЛК регіону можуть бути оскаржено до ЦВЛК.

У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Як судом було встановлено, що 22 березня 2024 року, позивач особі представник звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_2 зі скаргою, в якій просив: "1. На підставі всіх наявних документів визнати сержанта ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , код РНОКПП: НОМЕР_3 ) непридатним до військової служби з виключення з військового обліку. 2. З урахуванням всіх наявних документів пов`язати захворювання ОСОБА_1 (Наслідки операції (29.09.2023 p.): інтерламінарної декомпресії, задньої остеофітерактомії, внутрішньої фораметономії L4-L5 справа у вигляді зміцнілого післяопераційного рубця. Остеохондроз, деформуючий спондильоз шийного та поперекового відділів хребта другого ступеня, грудного відділу хребта третього ступеня зі стійким больовим синдромом при помірному порушенні функції хребта. Хронічний вертеброгенний попереково- крижовий радикуліт з переважним ураженням четвертого, п`ятого поперекових корінців в стадії нестійкої ремісії з незначним порушенням функції правої нижньої кінцівки. Виразкова хвороба дванадцятипалої кишки, ремісія. Негруба деформація цибулини дванадцятипалої кишки без порушення евакуаторної функції) із захистом Батьківщини. 3. З урахуванням всіх наявних документів пов`язати захворювання ОСОБА_1 (Ішемічна хвороба серця: атеросклероз вінцевих артерій. Атеросклеротичний кардіосклероз. Атеросклеротична недостатні мітрального клапана першої стадії з регургітацією першого ступеня. СНІ. Атеросклероз аорти) із захистом Батьківщини. 4. Повідомити адвоката про стан розгляду скарги письмово на адресу 88017, м. Ужгород, вул. Добролюбова, 6, а/с 60 та додатково па електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_3." (а.с.а.с. 15-22).

Листом від 08 квітня 2024 року 16 регіональною військово-лікарською комісією № 1277, було надано відповідь на вказану скаргу, стосовно незгоди з постановою військово-лікарської комісії клініки амбулаторно-поліклінічної допомоги ІНФОРМАЦІЯ_4, відповідно до пункту 6.1 вимог Положення про військово-лікарську експертизу в ЗС України, затвердженого наказом МО України від 14.08.2008 №402 (зі змінами), командиру в/ч НОМЕР_2 направити сержанта ОСОБА_1 у ІНФОРМАЦІЯ_4 із усіма наявними медичними документами для проведення медичного огляду ВЛК з метою визначення ступеня придатності до військової служби. Начальнику ІНФОРМАЦІЯ_4 організувати проведення контрольного медичного огляду ВЛК сержанта ОСОБА_1 гарнізонною ВЛК (при потребі - госпіталізувати) з метою визначення придатності до військової служби (а.с. 32).

Таким чином, відповідачем 1 належним чином дану скаргу не розглянуто, оскільки вмотивованого рішення (постанови) не було прийнято.

Системний аналіз вищенаведених приписів Положення № 402 дає суду підстави прийти до висновку, що у спірному випадку 16 РВЛК при розгляді скарги позивача свій висновок повинна оформлювати не листом, а вмотивованою постановою з викладенням всіх обставин та аргументів.

На переконання суду, відсутність належним чином оформленої постанови РВЛК про перегляд постанови ВЛК свідчить, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача. Саме така постанова є актом індивідуальної дії, який в подальшому скаржник може оскаржити у відповідності до пункту 2.3.5. Положення 402 та є підставою для перегляду її в судовому порядку.

Таким чином, суд приходить до висновку, що скарга позивача від 22 березня 2024 року розглянута відповідачем не у відповідності по приписів Положення № 402.

Відповідно до статті 9 частини 2 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України та наданих суду статтями 9, 245 КАС України повноважень, з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, суд вважає за можливе вийти за межі позовних вимог, та визнати протиправною поведінку ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не ухвалення рішення у відповідності до Положення № 402 у формі постанови, у тому числі й щодо не розгляду пунктів 2 та 3 скарги від 22 березня 2024 року № 1/22-03/24 та зобов`язати 16 Регіональну військово-лікарську комісію Міністерства оборони України прийняти рішення відповідно до Положення № 402 висвітливши також своє відношення й до питань що поставлені у пунктах 2 та 3 скарги від 22 березня 2024 року № 1/22-03/24.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання видати позивачу Довідку про обставини травми за формою Додатку 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402, суд зазначає наступне.

За пунктом 21.7 глави 21 розділу ІІ Положення № 402 постанова ВЛК про причинний зв`язок травми (поранення, контузії, каліцтва) та її наслідків приймається відповідно до висновку, зазначеного в довідці про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), або висновку, зазначеного в Акті проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії), за формою, наведеною у додатку 4 до Інструкції про розслідування та облік нещасних випадків з військовослужбовцями, професійних захворювань і аварій у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 27 жовтня 2021 року № 332, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 24 грудня 2021 року за № 1667/37289, Акті про нещасний випадок (зникнення, смерть), за формою, наведеною у додатку 5 до Інструкції 332, у разі проведення розслідування обставин отримання військовослужбовцем травми (поранення, контузії, каліцтва). Також до ВЛК надається медична документація про первинне звернення за медичною допомогою військовослужбовця безпосередньо після одержання травми (поранення, контузії, каліцтва).

Оригінали або копії Довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва), Акта проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії), за формою, наведеною у додатку 4 до Інструкції 332, Акта про нещасний випадок (зникнення, смерть), за формою, наведеною у додатку 5 до Інструкції 332, надсилаються (передаються) військовою частиною (закладом, установою) до закладу охорони здоров`я в електронній або паперовій формі.

На військовослужбовців довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) оформляється не менше ніж у 2 примірниках. Один із примірників довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) подається у ВЛК з метою встановлення причинного зв`язку травми (поранення, контузії, каліцтва) з військовою службою. Примірник довідки обов`язково зберігається в особовій справі військовослужбовця.

Довідка (копія довідки) про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) або копія Акта про нещасний випадок (зникнення, смерть), Акта проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку (зникнення, смерті, аварії) зберігається в матеріалах ВЛК, яка прийняла відповідну постанову про причинний зв`язок травми (поранення, контузії, каліцтва).

Додатком 5 до Положення № 402 визначено форму довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) та зі змісту якої слідує, що саме на підставі наказу командира (начальника) військової частини та за його підписом видається така довідка. У свою чергу, наказ командира військової частини про загибель, поранення (контузію, травму, каліцтво) військовослужбовця здійснюється на підставі рапорту командира підрозділу, журналу бойових дій, бойового донесення, картки передового району, первинної медичної картки тощо.

Пункт 21.25 абзац 5 глави 21 розділу II Положення № 402 передбачає, що для прийняття постанови про причинний зв`язок захворювання, травми (поранення, контузії, каліцтва), у тому числі які призвели до загибелі (смерті) військовослужбовця, до штатної BЛK разом із заявою військовослужбовця (члена сім`ї, батьків, утриманців загиблого (померлого) військовослужбовця) або разом із листом командира (начальника) військової частини (закладу, установи), ТІ І.К та СП надаються такі документи (засвідчені копії документів), зокрема довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) за формою, наведеною у додатку 5 до нього Положення - для військовослужбовців, які одержали травму (поранення, контузію, каліцтво).

Судом встановлено, що позивачем до позовної заяви було долучено Довідку про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) за формою Додатку 5 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 № 402, що видана військовою частиною НОМЕР_2 від 08 липня 2023 року № 1543 (а.с. 23).

Враховуючи вищевикладене, у військової частини НОМЕР_2 відсутні правові підстави для повторної видачі довідки про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) за формою 5 та проведення службового розслідування з приводу отриманих позивачем захворювань, а відтак у задоволенні позовних вимог у вказаній частині необхідно відмовити.

Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

З огляду на вищевказане, враховуючи обставини встановлені судом, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до ІНФОРМАЦІЯ_2 (АДРЕСА_4, код ЄДРПОУ НОМЕР_7), Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) та Військової частини НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 в частині не ухвалення Постанови за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 від 22 березня 2024 року № 1/22-03/24

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 ухвалити Постанову за результатами розгляду скарги ОСОБА_1 від 22 березня 2024 року № 1/22-03/24 відповідно до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402.

У задоволенні позову у частині інших позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяС.Є. Гаврилко

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124841086
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи

Судовий реєстр по справі —260/8089/24

Рішення від 31.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гаврилко С.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні