КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 січня 2025 року справа №320/18048/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О. розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАН-УКРАЇНА" до Головного управління ДПС у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН-УКРАЇНА" з позовом до Головного управління ДПС у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410 в частині збільшення суми грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 552620,52 грн. та штрафу у сумі 16043,82 грн.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначила, що спірним податковим повідомленням-рішення йому нараховано орендну плату та штрафні санкції з підстав визначення ним в уточнюючій податковій декларації за землю за 2022 рік суми орендної плати у меншому розмірі, ніж сума, визначена за результатами камеральної перевірки.
Позивач не погоджується з такими висновками контролюючого органу, оскільки у ТОВ "ЛАН-УКРАЇНА" в силу вимог підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України не виникло обов`язку для самостійного нарахування та сплати орендної плати.
Крім того, позивач зазначив, що акт перевірки, на підставі якого було прийнято спірне податкове повідомлення-рішення, не містить відомостей щодо того, які саме конкретні порушення були вчинені позивачем та які з них зумовили застосування до позивача штрафних санкцій на підставі спірного податкового повідомлення рішення.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.05.2023 відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що камеральної перевіркою встановлено, що сума податкового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб, визначена за результатами подання уточнюючих податкових декларацій з плати за землю за 2022 рік у ТОВ "ЛАН-УКРАЇНА" є нижча, ніж визначена за результатами камеральної перевірки за податкові періоди, термін сплати по яким настав на час проведення перевірки (березень-травень та грудень 2022 року), на суму 552620,52 грн.
Також відповідач зауважив, що рішенням Державної податкової служби України від 04.05.2023 №11138/6/99-00-06-03-02-06 за результатами розгляду скарг позивача було скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м.Києві від 02.03.2023 №160720410 в частині застосування штрафу у розмірі 122111,31 грн. та прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №345550410.
22.06.2023 на адресу суду через систему "Електронний суд" від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог, у якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати:
- податкове повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410 в частині збільшення суми грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 552620,52 грн. та штрафу у сумі 16043,82 грн.;
- податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №345550410.
Вказана заява була зареєстрована в автоматизованій систему документообігу "Діловодство спеціалізованого суду" 26.02.2024.
11.08.2023 на адресу суду через систему "Електронний суд" від позивача надійшла заява про відкликання заяви від 22.06.2023 про збільшення позовних вимог.
Вказана заява була зареєстрована в автоматизованій систему документообігу "Діловодство спеціалізованого суду" 11.12.2023.
Враховуючи викладене, подана позивачем заява про збільшення позовних вимог не підлягає розгляду у зв`язку її відкликанням.
08.08.2023 на адресу суду від відповідача надійшло клопотання про залишення позову без розгляду у зв`язку перебуванням у провадженні Київського окружного адміністративного суду адміністративної справи №320/21436/23 про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет та з тих самих підстав.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 240 Кодекс адміністративного судочинства України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо у провадженні цього або іншого суду є справа про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Судом встановлено, що 22.06.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН-УКРАЇНА" звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення відповідача від 17.05.2023 №345550410.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.06.2023 у справі №320/21436/23 відкрито провадження у справі та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Суд звертає увагу на те, що предмет спору у даній справі (оскарження податкового повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410 в частині збільшення суми грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб у сумі 552620,52 грн. та штрафу у сумі 16043,82 грн.) та у справі №320/21436/23 (оскарження податкового повідомлення рішення відповідача від 17.05.2023 №345550410) є різними, а тому підстави для залишення позову без розгляду відсутні.
Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАН-УКРАЇНА" (ідентифікаційний код 30384724, місцезнаходження: 04116, м.Київ, вул.Митрофана Довнар-Запольського, буд.5) зареєстровано як юридична особа, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Судом встановлено, що 02.02.2023 Головним управлінням ДПС у м.Києві було проведено камеральну перевірку уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2022 рік ТОВ "Лан-Україна", за результатами якої складено акт від 02.02.2023 №9046/Ж5/26-15-04-10-03/30384724.
У вказаному акті контролюючий орган дійшов висновку про заниження позивачем в уточнюючій податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний №9302476018 від 30.01.2023 за 2022 рік суми податкового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб на 552620,52 грн.
Не погоджуючись з висновками акта перевірки, позивач подав заперечення, за результатами розгляду яких Головним управлінням ДПС у м.Києві було прийнято рішення від 28.02.2023 №8228/І/26-15-04-10-08, яким висновок акта перевірки від 02.02.2023 №9046/Ж5/26-15-04-10-03/30384724 залишено без змін.
На підставі вказаного акта перевірки Головним управлінням ДПС у м.Києві було прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410, яким позивачу нараховано грошове зобов`язання з орендної плати на загальну суму 690775,65 грн., з яких: 552620,52 грн. - податкове зобов`язання та 138155,13 грн. - штрафні (фінансові) санкції.
Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач подав скаргу до Державної податкової служби України.
Рішенням Державної податкової служби України від 04.05.2023 №11138/6/99-00-06-03-02-06 частково задоволено скаргу позивача та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м.Києві від 02.03.2023 №160720410 в частині застосування штрафу у розмірі 122111,31 грн.
Судом встановлено, що на підставі вказаного рішення ДПС України Головним управлінням ДПС у м.Києві було прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.05.2023 №345550410, яким позивачу нараховано грошове зобов`язання з орендної плати на загальну суму 568664,34 грн., з яких: 552620,52 грн. - податкове зобов`язання та 16043,82 грн. - штрафні (фінансові) санкції.
Не погоджуючись з правомірністю прийнятого відповідачем податкового повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410 в частині нарахування орендної плати у розмірі 552620,52 грн., позивач звернувся з даним позовом до суду про визнання його протиправним та скасування в частині, з приводу чого суд зазначає таке.
Згідно з пунктами 56.1-56.2 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов`язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених цим Кодексом або іншими законами України, такий платник має право звернутися із скаргою про перегляд цього рішення до контролюючого органу вищого рівня.
Пунктом 56.8 статті 56 Податкового кодексу України визначено, що контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків засобами поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) або надати йому під розписку.
Згідно з пунктом 56.10 статті 56 Податкового кодексу України рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.
Відповідно до підпункту 60.1.3 пункту 60.1 статті 60 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними, якщо: контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання раніше прийнятого податкового повідомлення-рішення або суму податкового боргу, визначену в податковій вимозі.
Пунктом 60.4 статті 60 Податкового кодексу України встановлено, що у випадках, визначених підпунктами 60.1.3 і 60.1.5 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення або податкова вимога вважаються відкликаними з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення або податкової вимоги, які містять зменшену суму грошового зобов`язання або податкового боргу.
Відповідно до підпункту 2 пункту 1 розділу V Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204, податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним, якщо: контролюючий орган зменшує нараховану суму грошового зобов`язання, суму зменшення (збільшення) податкових зобов`язань та/або інших зобов`язань, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, та/або податкового кредиту та/або зменшення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку з використанням платником податку права на податкову знижку, штрафної (фінансової) санкції (штрафу) та пені, у тому числі за порушення норм іншого законодавства, що зазначені у раніше прийнятому податковому повідомленні-рішенні;
Згідно з пунктом 3 розділу V вказаного Порядку у випадках, визначених підпунктами 2 і 4 пункту 1 цього розділу, податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним з дня отримання платником податків податкового повідомлення-рішення, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання, суму зменшення (збільшення) податкових зобов`язань та/або інших зобов`язань, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи та/або податкового кредиту та/або зменшення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку з використанням платником податку права на податкову знижку, штрафної (фінансової) санкції (штрафу) та пені, у тому числі за порушення норм іншого законодавства.
Зміст вказаних вище правових норм вказує на те, що податкове повідомлення-рішення є формою реалізації податковим органом владних управлінських функцій щодо повідомлення платника податків про обов`язок сплати грошового зобов`язання. Водночас суб`єкт владних повноважень одночасно з прийняттям податкових повідомлень-рішень не завжди визначає нові грошові зобов`язання. Така ситуація виникає, зокрема, в разі прийняття податкового повідомлення-рішення на підставі рішення про скасування (у тому числі часткового) збільшених грошових зобов`язань.
Відтак, у разі якщо податкове повідомлення-рішення контролюючого органу про визначення грошового зобов`язання оскаржено, зокрема, в адміністративному порядку, то у разі зменшення за наслідками останнього грошового зобов`язання, визначеного платнику податків оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, платникові податків направляється окреме податкове повідомлення-рішення, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання.
Верховний Суд у постановах від 16.03.2023 у справі №640/6129/20 та від 26.11.2021 у справі №805/1701/16-а дійшов висновку про те, що прийняття податковим органом похідних податкових повідомлень-рішень у зв`язку зі зміною/скасуванням за наслідками оскарження основного податкового повідомлення-рішення має формальний характер та здійснюється з метою доведення до відома платника податків нових термінів сплати первинно визначеного податкового зобов`язання.
В той же час законодавство визначає, що первинне податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним саме з дня надходження до платника податків податкового повідомлення-рішення, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання.
Такий запобіжник (вважати відкликаним саме з дати надходження до платника податків нового податкового повідомлення-рішення) законодавець запровадив саме з метою забезпечення реалізації компетентним органом своїх функцій щодо визначення сум зобов`язань, здійснення відповідних нарахувань, застосування штрафних санкцій.
З матеріалів справи вбачається, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м.Києві від 17.05.2023 №345550410 прийняте за результатом адміністративного оскарження, було вручено позивачу 24.05.2023, про що свідчить рекомендоване поштове повідомлення з відміткою про вручення.
Крім того, судом встановлено, що 22.06.2023 позивач звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м.Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення відповідача від 17.05.2023 №345550410.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.06.2023 у справі №320/21436/23 відкрито провадження у справі та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Таким чином, з огляду на положення ст.60 Податкового кодексу України спірне податкове повідомлення-рішення від 02.03.2023 №160720410 вважається відкликаним з дня отримання позивачем податкового повідомлення-рішення від 17.05.2023 №345550410, тобто з 24.05.2023, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання, а тому оскаржуване у даній справі податкове повідомлення-рішення не створює для позивача як для платника податків жодних правових наслідків.
Враховуючи вказане, суд не вбачає підстав для визнання протиправним та скасування спірного податкового повідомлення-рішення.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Судові витрати суд залишає за позивачем відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124841367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні