Ухвала
від 31.01.2025 по справі 420/2700/25
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/2700/25

УХВАЛА

31 січня 2025 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Левчук О.А., розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправною відмову Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік та зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу 8 179,00 грн. недоотриманої разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2022 рік.

Відповідно до ч. 1 ст. 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи: 1) подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність; 2) має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); 3) відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; 4) належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; 5) позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); 6) немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1, 2 ст. 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Статтею 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту встановлено: щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Відповідно до ч. 4 статті 17-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, особи, які не отримали разової грошової допомоги до 5 травня, мають право звернутися за нею та отримати її до 30 вересня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги.

Таким чином, право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня мають право визначені особи до 30 вересня, однак лише відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги та саме до вказаної дати особа має звернутися до відповідного суб`єкту владних повноважень щодо виплати йому разової грошової допомоги до 5 травня.

Верховний Суд в постанові від 06 лютого 2018 року по справі № 607/7919/17 відхилив посилання позивача про те, що строк звернення до суду ним не пропущено, так як про порушення свого права на належний розмір щорічної допомоги до 5 травня за 2016 рік він дізнався після отримання листа управління соціальної політики Тернопільської міської ради від 28 квітня 2017 року, виходячи з того, що отримавши у квітні 2016 року разову грошову допомогу до 5 травня за 2016 рік у сумі 920,00 грн, позивач міг дізнатися про порушення своїх прав. При цьому, 30 вересня 2016 року - встановлений законом кінцевий строк, до якого могла бути здійснена виплата вказаної допомоги і до якого позивач міг очікувати на отримання більшої суми, ніж була йому нарахована. Отже, перебіг строку звернення позивача до суду з даним позовом слід обраховувати з 30 вересня 2016 року.

В позовній заяві позивач просить визнати протиправною відмову Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік та зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу 8 179,00 грн. недоотриманої разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2022 рік.

Таким чином, перебіг шестимісячного строку звернення позивача до суду з даним позовом слід обраховувати з 30 вересня відповідного року.

Тобто, звернутися з даним позовом позивач повинен був у строк до 30 березня 2023 року відповідно.

Проте, позивач звернувся до суду лише 17.01.2025 року (відмітка служби доставки на конверті, в якому надійшла позовна заява), тобто зі спливом шестимісячного строку звернення до суду.

До позовної заяви надано заяву про поновлення строку звернення до суду в якому позивач зазначає, що є учасником бойових дій і з 2 жовтня 2020 року по теперішній час є військовослужбовцем Збройних Сил України, що підтверджується укладеним контрактом від 08.10.2020 року. Але так як, з 24 лютого 2022 року в Україні у зв`язку зі збройною агресією російської федерації оголошено воєнний стан, а позивач є учасницею бойових дій та військовослужбовицею ЗСУ за контрактом та з перших же днів війни змушена була перебувати у розташуванні військової частини з якою заключний контракт на службу в ЗСУ. Позивач не мала змоги виділити більше часу для захисту своїх прав, так як служба в ЗСУ вимагала повного зосередження. Розпорядком роботи 3-ого відділу. ІНФОРМАЦІЯ_1 де саме проходить службу позивач, як на 2022 так і на 2023 роки встановлено для військовослужбовців цілодобовий робочий день (копія розпорядку роботи додається), а сама служба пов`язана з відрядженнями по всій території України.

Так, з наданого до заяви розпорядку вбачається, що 26.12.2023 року начальником ІНФОРМАЦІЯ_1 затверджено розпорядок роботи з 01.01.2023 року, згідно якого робочий день для військовослужбовців цілодобово, робочий день для працівників Збройних Сил України у будні з 09:00 до 18:00 год, у передвихідні та передсвяткові дні для працівників Збройних Сил України з 09:00 до 17:00 год, вихідний день для працівників Збройних Сил України субота, неділя.

При цьому, в заяві про поновлення строку звернення до суду позивач вказує, що вона є діючим військовослужбовцем Збройних Сил України, а тому встановлення 26.12.2023 року на 2023 рік для військовослужбовців цілодобового робочого дня не свідчить особисту, цілодобову зайнятість позивача при здійсненні службових обов`язків та об`єктивну неможливість для звернення до суду за захистом порушених прав.

В той же час, реалізація позивачем права на звернення до суду з позовною заявою в рамках строку звернення до суду залежить виключно від нього самого, а не від дій чи бездіяльності відповідача, формування судової практики і таке інше.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12 квітня 2023 року по справі № 380/14933/22.

Суд вважає неспроможними посилання позивача на постанову Верховного Суду від 29 вересня 2022 року по справі № 500/1912/22, оскільки у вказаній постанові надано правову оцінку спірним правовідносинам, які не є тотожними спірним правовідносинам по даній справі.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.03.2023 року у справі №154/3029/14-ц зазначила, що правові позиції щодо застосування норм КАС України стосовно підстав для поновлення строку звернення до суду з позовом не підлягають застосуванню автоматично, не мають універсального характеру, без урахування обставин конкретної справи, що розглядається судом.

В постанові від 08 грудня 2022 року по справі № 990/102/22 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що введення на території України воєнного стану не зупинило перебіг процесуальних строків звернення до суду з позовами. Питання поновлення процесуального строку у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку з урахуванням доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку. Сам по собі факт запровадження воєнного стану в Україні не є підставою для поновлення процесуального строку. Такою підставою можуть бути обставини, що виникли внаслідок запровадження воєнного стану та унеможливили виконання учасником судового процесу процесуальних дій протягом установленого законом строку.

Верховний Суд в постанові від 20 грудня 2023 року по справі № 420/4212/23 вказав, що особа, яка заявляє клопотання, згідно з частиною першою статті 77 КАС України повинна навести доводи і подати докази на підтвердження того, що пропуск такого строку дійсно пов`язаний з об`єктивно непереборними обставинами чи істотними перешкодами.

Аналогічна позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 квітня 2024 року по справі № 990/12/24.

Проте, будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що існували непереборні обставини, які перешкоджали позивачу звернутися до суду у строки, визначені чинним законодавством України, позивачем не надано та в заяві не зазначено.

Крім того, в позовній заяві позивач серед іншого зазначив, що підтверджує, що ним не подано іншого позову до цього відповідача з тим самим предметом та з тих самих підстав.

Разом з тим, згідно даних Єдиного державного реєстру судових рішень вбачається, що ухвалою суду від 04 листопада 2024 року по справі № 420/31932/24, яка набрала законної сили, визнано неповажними причини пропуску строку звернення до суду ОСОБА_1 . Позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправною відмову Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області щодо проведення перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік та зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу 8 179,00 грн. недоотриманої разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2022 рік., повернуто без розгляду.

При цьому, ухвала суду від 04 листопада 2024 року по справі № 420/31932/24 набрала законної сили та не оскаржувалась.

Згідно ч. 1 ст. 45 КАС України учасники судового процесу та їхні представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами. Зловживання процесуальними правами не допускається.

Відповідно до ст. 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.

Згідно ч. 1 ст. 169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.

Суд постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху також у разі, якщо позовну заяву подано особою, яка відповідно до частини шостої статті 18 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його.

У зв`язку з вищевикладеним, суд вважає за необхідне залишити позовну заяву без руху, встановивши позивачу строк для усунення недоліків.

Недоліки повинні бути усунені шляхом приведення позовної заяви у відповідність до вимог ст. 160, 161 КАС України, а саме надання заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду, вказавши інші підстави для поновлення строку звернення до суду.

Керуючись ст. ст. 44, 45, 123, 160, 161, 169, 171, 248 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради Подільського району Одеської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, - залишити без руху.

Повідомити позивача про необхідність в десятиденний строк з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху усунути недоліки та роз`яснити, що в іншому випадку позов буде повернутий відповідно до вимог КАС України.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Ухвала набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 256 КАС України.

Суддя О.А. Левчук

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124842474
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/2700/25

Ухвала від 31.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні