Рішення
від 31.01.2025 по справі 500/7259/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7259/24

31 січня 2025 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі: судді Осташа А. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до управління соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення №07-04/1304 від 15.10.2024 року про припинення державної соціальної допомоги;

- зобов`язати Управління відновити виплату державної соціальної допомоги з 01.11.2024 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка перебувала на обліку в Управлінні соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради та отримувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на підставі Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям.

Позивач зазначає, що рішенням від 15.10.2024 №07-04/1304 Управління припинило виплату вказаної державної соціальної допомоги у зв`язку з тим, що позивач здійснила купівлю іноземної валюти та/або банківських металів на суму, яка перевищує 50 000 грн протягом 12 місяців перед зверненням за допомогою, що є підставою для припинення виплат.

На переконання позивача, рішення про припинення виплат державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї є протиправним, а вимога про повернення коштів безпідставною, оскільки вважає, що позивач не здійснювала операцій, які впливали на її право отримати державну соціальну допомогу, а кошти які вона обмінювала є коштами її рідного брата, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 09.12.2024 в відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач 13.12.2024 подав відзив на позов. в якому заперечив проти позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції управління зазначило, що при купівлі іноземної валюти позивач зазначала свої власні дані,а не діяла як представник брата, а тому порушила обмеження встановлені підпунктом 2 пункту 10 Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250.

З врахуванням наведеного. відповідач вважає, що рішення про припинення виплати соціальної допомоги та вимога про повернення коштів є обґрунтованим та законним.

Представник позивача 09.01.2025 подав відповідь на відзив.

Представник відповідача 13.01.2025 подав заперечення на відповідь на відзив.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення проти позову, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне:

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні як багатодітна матір, що підтверджується посвідченням багатодітної сім`ї серії НОМЕР_1 від 02.05.2022 року та отримує щомісячну допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях.

Позивач 23.05.2024 року звернулася до Управління із заявою щодо призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

За результами розгляду її заяви та доданих документів допомога була призначена, та з 01.05.2024 року і по 31.10.2024 року ОСОБА_1 отримала зазначену допомогу у розмірі 30557,58 грн (5092,93 грн щомісячно протягом травня-жовтня 2024 року).

Однак, 14.10.2024 року при отриманні результатів автоматичної перевірки органами ПФУ, Управлінням отримано дані, про те, що при зверненні 23.05.2024 року до Управління для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 подано недостовірні дані, які впливають на отримання такої допомоги, а саме здійснено купівлю безготівкової та/або готівкової іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних та/або освітніх послуг), а також банківських металів, протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням державної соціальної допомоги, яка здійсненна на суму, що на дату проведення операції перевищує 50 тис. грн.

З врахуванням наведеного, відповідач листом від 15.10.2024 №07-04/1304 повідомив позивачку про припинення виплати допомоги та необхідність повернення коштів в сумі 30557 грн 58 коп.

Вважаючи таке рішення (викладене в листі) протиправним, позивачка звернулась до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями статті 46 Конституції України проголошено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (далі - Закон №1768-III) спрямований на реалізацію конституційних гарантій прав громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям.

Відповідно до статті 1 Закону №1768-III державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України (стаття 3 Закону №1768-III). При цьому, малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї (стаття 1 Закону №1768-III).

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1768-III розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (абзац 7 статті 1 Закону №1768-III).

Прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України Про прожитковий мінімум для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення.

Відповідно до частини першої статі 6 Закону №1768-III державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

Умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначені Порядком призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 (далі - Порядок №250).

Пункту 10 Порядку № 250, визначено перелік випадків та обставин, при яких державна соціальна допомога не призначається.

Так, підпункту 2 цього пункту зазначено, що державна соціальна допомога не призначається, якщо особи, які входять до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням державної соціальної допомоги здійснили купівлю безготівкової та/або готівкової іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних та/або освітніх послуг), а також банківських металів на суму, яка на дату купівлі, оплати перевищує 50 тис. гривень.

Таким чином, законодавець встановив обмеження не призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, яке полягає в тому, що особи, які входять до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням цієї допомоги не можуть купляти іноземну валюту на суму, що перевищує 50 тис. грн.

З долучених до справи документів встановлено, що ОСОБА_1 , 13.12.2023 та 26.12.2023 здійснила купівлю 2600 Дол США, що в еквіваленті на Національну валюту становить 98090 грн.

При цьому судом не приймаються до уваги твердження представника позивача з приводу того, що позивач здійснювала обмін коштів з карткового рахунку рідного брата ОСОБА_2 , оскільки Порядок 250 не ставить в залежність заборону на призначення допомоги від того з якою метою здійснювались валютообмінні операції. Крім того, як видно з інформації АТ КБ "Приватбанк" від 10.10.2024, банківська картка яка належить ОСОБА_1 є додатковим електронним платіжним засобом до картки клієнта ОСОБА_2 .

Також суд вважає слушними зауваження представника відповідача викладені у відзиві на позов, з приводу того, що позивачка здійснювала всі операції від свого імені та довіреності не оформляла і не долучала при проведенні банківських операцій, а отже стверджувати, що кошти не є її власними неможливо. Більше того, якщо особа здійснює купівлю валюти від свого імені та зазначає свої персональні дані, то вона здійснює розпорядження коштами як своїми. Відповідно якщо таке розпорядження коштами не підтверджено законними підставами, наприклад довіреністю між сторонами, вважається, що кошти є її власністю.

Відповідно до статті 7 Закону №1768-ІІІ, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.

З огляду на вищевикладене суд вважає, що відповідачем правомірно винесено рішення яке викладене в листі 15.10.2024 №07-04/1304, яким повідомив позивачку про припинення виплати допомоги та необхідність повернення коштів в сумі 30557 грн 58 коп.

Виходячи з наведеного в сукупності суд дійшов висновку, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому відсутні підстави для призначення позивачу державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 цього Кодексу, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами пояснення по суті заявлених вимог, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.

Судових витрат по справі немає.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 15.10.2024 №07-04/1304 про припинення виплати державної соціальної допомоги та зобов`язання відновити виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 1 листопада 2024 року, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 31 січня 2025 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 );

відповідач:

- Управління соціального захисту та охорони здоров`я Чортківської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Шевченка, 21,м. Чортків,Чортківський р-н, Тернопільська обл.,48501, код ЄДРПОУ/РНОКПП 38743174);

Головуючий суддяОсташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2025
Оприлюднено03.02.2025
Номер документу124843299
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —500/7259/24

Ухвала від 19.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 31.01.2025

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні