Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.Харків
30 січня 2025 року №520/15021/24
Харківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Лариси Мар`єнко, розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області, в якому просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 43954862) №104 від 18.01.2024 "Про відмову у присвоєнні нової поштової адреси за розглядом заяви ОСОБА_1 ";
2) зобов`язати виконавчий комітет Богодухівської міської ради Харківської області (код ЄДРПОУ 43954862) прийняти рішення про присвоєння адреси у зв`язку з упорядкуванням нумерації об`єкту нерухомого майна (житловий будинок), який належав на праві власності померлому ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 01.12.1992 року секретарем Сухиниської сільської ради народних депутатів за реєстровим №107 і знаходиться за адресою: Харківська область, Богодухівський район, с.Сухини, вул.Миру, буд.3.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер чоловік позивача, якому за життя належав жилий будинок, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Після смерті чоловіка позивача відкрилась спадщина на належне йому майно, однак нотаріусом було виявлено дублювання номерів об`єктів нерухомого майна. Позивач вказує, що на день звернення до суду з позовом існують два різних житлових будинки, що належать різним фізичним особам, кожною з яких в різні періоди було придбано майно, якому присвоєні однакові номери за адресою: АДРЕСА_1 , тобто мається дублювання номерів об`єктів нерухомого майна - житлових будинків. На думку позивача, вказана помилка реалізації владних управлінських повноважень органів публічної адміністрації підлягає виправленню (коригуванню) в частині упорядкування поштової адреси будинку. У той же час відповідач самостійно не вправі змінити нумерацію будинків, які не є об`єктом державної чи комунальної власності, а тому коригування адреси можливе лише на підставі рішення суду. Означені обставини стали підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 07.06.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін у судове засідання.
Копія ухвали про відкриття провадження у справі надсилалась судом до електронного кабінету відповідача в ЄСІТС "Електронний суд" та отримана ним 07.06.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа від 24.06.2024.
В установлений судом строк, відповідач правом надіслати відзив на позовну заяву не скористався, заяву про визнання позову суду також не надсилав.
Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.
Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини, дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Позивач - ОСОБА_1 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 , виданого 17.04.1998 року Богодухівським РВ УМВС України в Харківській області (а.с.4-5).
Відповідно до свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_2 від 12.11.1977 року, між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 12.11.1977 року укладено шлюб, прізвища після укладання шлюбу ОСОБА_4 (а.с.7).
Згідно зі свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 , виданим 30.03.2023 року Богодухівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Богодухівському районі Харківської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, актовий запис №187, ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.8).
За життя ОСОБА_2 було придбано житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується копією договору купівлі-продажу від 01.12.1992, посвідченого Богодухівським міським бюро технічної інвентаризації в реєстрі №18 від 25.02.1993 (а.с.10).
Позивач, з метою отримання в спадщину житловий будинок АДРЕСА_1 , який належав на праві приватної власності її чоловіку, звернулась до приватного нотаріуса Богодухівського районного нотаріального округу Харківської області, де було заведено спадкову справу №44/2023.
Листом від 05.02.2024 №37/01-16 приватний нотаріус Богодухівського районного нотаріального округу Харківської області повідомив, що при підготовці свідоцтва про право на спадщину виявлено співпадіння поштових адрес, а саме:
АДРЕСА_1 , власником житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами, на праві приватної власності є - ОСОБА_2 (1/1 частка), згідно договору купівлі-продажу, посвідченого Сухининською сільською радою 01.12.1992 за реєстровим №107, зареєстрованого КП "Богодухівське БТІ" в книзі 1, номер запису 18;
АДРЕСА_1 , власником житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами, на праві приватної власності є - ОСОБА_5 (1/1 частка), на підставі дублікату договору купівлі-продажу, виданого державним нотаріусом Богодухівської ДНК, Куксою Н.П., 30.03.2001 за реєстровим №967, зареєстрованого КП "Богодухівське БТІ" в книзі 1, номер запису 104.
Отже, у зв`язку з вищевикладеним вбачається необхідність для проведення впорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна або присвоєння адреси (а.с.11-12).
Крім того, факт співпадіння поштових адрес: АДРЕСА_1 , підтверджується довідкою Комунального підприємства "Богодухівське бюро технічної інвентаризації" від 12.01.2024 №27 (а.с.13) та довідкою Шарівського старостинського округу виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області від 05.02.2024 №151 (а.с.14).
ОСОБА_1 звернулась до Виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області з заявою, в якій просила присвоїти нову поштову адресу житловому будинку АДРЕСА_1 , у зв`язку з дублюванням.
Рішенням від 18.01.2024 №104 виконавчий комітет Богодухівської міської ради Харківської області ОСОБА_1 відмовлено у зміні поштової адреси, з підставі: подання заяви особою, яка не є власником об`єкта нерухомого майна та неповного пакета документів (відсутнє рішення суду) (а.с.18).
Вважаючи рішення відповідача про відмову у зміні поштової адреси протиправним, а свої права порушеними, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI(далі - Закон №3038-VI).
Згідно з частинами першою-третьою статті 26-3 Закону №3038-VI, адресою об`єкта нерухомого майна (далі - адреса) є унікальна структурована сукупність реквізитів, що використовуються для ідентифікації об`єкта та визначення місця його розташування на місцевості.
Згідно частини п`ятої статті 26-3 Закону №3038-VI адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється, зокрема, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради.
Порядок присвоєння адрес об`єктів нерухомого майна затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок не може передбачати обов`язок фізичних та юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень державних органів, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна.
Відповідно до пункту 50 Порядку присвоєння адрес об`єктам будівництва, об`єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 07.07.2021 №690 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), упорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна здійснюється:
у випадку виявлення невідповідності адреси фактичному розташуванню об`єкта;
у випадку виявлення дублювання адрес існуючих об`єктів державної або комунальної власності;
у випадку подвоєння адрес внаслідок об`єднання населених пунктів;
у випадках, визначених пунктами 9, 10 та 41 цього Порядку;
у випадках, встановлених законодавством та цим Порядком.
Пункти 51-52 вказаної постанови передбачають, що упорядкування нумерації будинків здійснюється з використанням Реєстру будівельної діяльності.
У разі виявлення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна, один чи більше з яких не є об`єктами державної чи комунальної власності та не підпадають під випадки, зазначені у пункті 50 цього Порядку, зміна, коригування адреси здійснюються на підставі рішення суду.
Частиною12 статті 26-3 Закону №3038-VI встановлено, що Для зміни адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта у разі його об`єднання, поділу або виділення частки (крім квартири, житлового або нежитлового приміщення тощо) подаються такі документи:
1) заява власника (співвласників) закінченого будівництвом об`єкта про зміну адреси із зазначенням прізвища, імені, по батькові власника (співвласників) та реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) - для фізичної особи або найменування та ідентифікаційного коду юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України - для юридичної особи, відомостей про адресу, ідентифікатор закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор до подання заяви), реєстраційного номера об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (у разі якщо право власності на об`єкт зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно);
2) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його об`єднання, поділу або виділення частки, - у разі, якщо право власності на об`єкт не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
3) копія договору про поділ спільного майна, договір про виділ у натурі частки із спільного майна або відповідне рішення суду - у разі, якщо об`єкт перебуває у спільній власності;
4) документ, що засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта (крім випадків, якщо об`єкт нерухомого майна створюється шляхом поділу, об`єднання або виділення без проведення будівельних робіт, що відповідно до законодавства потребують отримання дозволу на їх проведення), - у разі, якщо відомості про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта не внесено до Реєстру будівельної діяльності;
5) технічний паспорт на новостворений об`єкт нерухомого майна - у разі, якщо технічний паспорт створений без використання Реєстру будівельної діяльності;
6) копія документа, що посвідчує особу заявника, - у разі подання документів поштовим відправленням;
7) копія документа, що засвідчує повноваження представника, - у разі подання документів представником поштовим відправленням або в електронній формі.
Відповідно до частини 14 статті 26-3 Закону №3038-VI Орган з присвоєння адреси протягом п`яти робочих днів з дня отримання заяви про зміну адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта: 1) приймає рішення про зміну адреси/відмову у зміні адреси, що повинно містити відомості про ідентифікатор закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор до подання заяви); 2) оприлюднює рішення про зміну адреси/відмову у зміні адреси об`єкта нерухомого майна на своєму офіційному веб-сайті (у разі наявності); 3) вносить інформацію про зміну адреси/відмову у зміні адреси (у тому числі копію рішення про зміну адреси/відмову у зміні адреси) до Реєстру будівельної діяльності. Рішення про зміну адреси повинно додатково містити відомості про попередню адресу щодо закінченого будівництвом об`єкта. Рішення про відмову у зміні адреси повинно додатково містити посилання на відповідну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також відомості про те, яке саме положення поданого заявником документа не відповідає вимогам законодавства.
Рішення про відмову у присвоєнні, коригуванні адреси повинно містити посилання на відповідну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також відомості про те, яке саме положення поданого заявником документа не відповідає вимогам законодавства.
Частиною 15 статті 26-3 Закону №3038-VI Підставами для відмови у зміні адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта за заявою власника (співвласника) закінченого будівництвом об`єкта (його представника) про зміну адреси є:
1) подання неповного пакета документів;
2) виявлення неповних або недостовірних відомостей у поданих документах, що підтверджено документально;
3) подання заяви особою, яка не є власником (співвласником) об`єкта нерухомого майна, щодо якого подано заяву про зміну адреси, або його (їх) представником;
4) подання заяви до органу з присвоєння адреси, який не має повноважень приймати рішення про присвоєння адреси на відповідній території.
Відмова у зміні адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта з підстав, не передбачених цією частиною, не допускається.
Після усунення причин, що були підставою для відмови у зміні адреси щодо закінченого будівництвом об`єкта, заявник може повторно подати документи для зміни адреси.
З аналізу викладених норм слідує, що за результатами розгляду заяви власника об`єкта нерухомого майна про зміну адреси об`єкта нерухомого майна уповноважений орган містобудування та архітектури зобов`язаний прийняти рішення про зміну адреси або рішення про відмову у зміні адреси з надсиланням заявнику повідомлення про відмову у зміні адреси з обґрунтуванням підстав такої відмови.
Як встановлено з матеріалів справи, відповідач за заявою позивача повідомив прийняв рішення від 18.01.2024 №104 про відмову ОСОБА_1 у зміні поштової адреси, керуючись підпунктами 1 та 3 пункту 15 статті 26-3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Крім того, листом від 23.01.2024 №02-23/529 повідомив, що зміна, коригування адреси має здійснюватися на підставі заяви власника об`єкта нерухомого майна та рішення суду, що відповідає вимогам чинного законодавства.
Таким чином, судом під час розгляду адміністративної справи, не встановлено порушень вимог чинного законодавства Виконавчим комітетом Богодухівської міської ради Харківської області під час прийняття оскаржуваного рішення від 18.01.2024 №104 про відмову ОСОБА_1 у зміні поштової адреси житловому будинку за адресою по АДРЕСА_1 , який належав на праві приватної власності ОСОБА_2 .
Разом тим, судом встановлено, що відповідачем роз`яснено позивачу про необхідність звернення до суду з позовом в порядку пункту 52 Постанови №690 для коригування присвоєної адреси з метою усунення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна.
Верховний Суд у постанові від 16.07.2020 у справі №826/13664/18 сформував правову позицію, відповідно до якої відсутність порушених прав та інтересів є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову, адже завданням адміністративного судочинства є саме ефективний захист та відновлення порушених та оспорюваних прав та інтересів особи, чого не можливо досягти без підтвердження (доведення) реальних фактів порушення прав, свобод чи інтересів позивача, або осіб в інтересах яких він звертається з позовом до суду.
Таким чином, судом не встановлено протиправної відмови, оскільки розглядаючи звернення позивача про присвоєння нової поштової адреси, відповідач надав обґрунтоване роз`яснення процедури здійснення коригування адреси об`єкта нерухомого майна.
Судом не встановлено порушення прав позивача в частині надання відповідачем протиправної відмови, а тому в задоволенні позову в цій частині позовних вимог належить відмовити.
Як встановлено з матеріалів справи, житловому будинку, що належав на праві власності померлому чоловіку позивача ОСОБА_2 , та житловому будинку, що належить на праві власності ОСОБА_5 присвоєні однакові адреси, а саме: АДРЕСА_1 .
В свою чергу будь-яких спорів щодо права власності на належне кожному з них нерухоме майно немає, доказів протилежного матеріали справи не містять.
Єдиною підставою для непроведення зміни адреси об`єкту нерухомого майна слугувала відсутність рішення суду про зміну такої адреси та надання заяви не власником житлового будинку.
Суд враховує, що позивач не може реалізувати свої права щодо нерухомого майна, оскільки виявлено дублювання адрес існуючих об`єктів нерухомості. У той же час, відповідач самостійно не вправі змінити нумерацію будинків, які не є об`єктом державної чи комунальної власності, а тому коригування адреси можливе виключно на підставі рішення суду.
Відповідно до частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Беручи до уваги основні засади, завдання та принципи адміністративного судочинства, суд вважає, що існують підстави та необхідність для виходу за межі заявлених позовних вимог з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача шляхом зобов`язання Виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області прийняти рішення про присвоєння адреси у зв`язку з упорядкуванням нумерації об`єкту нерухомого майна (житловий будинок), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , який належав ОСОБА_2 на праві приватної власності.
Приписами ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Витрати зі сплати судового збору підлягають розподілу відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст.19, 139, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) до Виконавчого комітету Богодухівської міської ради Харківської області (пл.Соборності, буд.2, м.Богодухів, Харківська область, 62103, код ЄДРПОУ 43954862) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Вийти за межі позовних вимог.
Зобов`язати Виконавчий комітет Богодухівської міської ради Харківської області прийняти рішення про присвоєння адреси у зв`язку з упорядкуванням нумерації об`єкту нерухомого майна (житловий будинок), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , який належав ОСОБА_2 на праві приватної власності.
В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території м.Харків та Харківської області, повний текст рішення складено 30 січня 2025 року.
Суддя Лариса МАР`ЄНКО
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124843367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні