КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 січня 2025 року справа №320/12684/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Автопоіск» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Автопоіск» (далі позивач, ТОВ «Автопоіск») до Головного управління ДПС у м. Києві (далі відповідач, ГУ ДПС у м. Києві) з позовом, в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 325170413 від 16.11.2022.
Мотивуючи позовні вимоги, позивач вказує, що ТОВ «Автопоіск» не мало можливості виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадав на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, у зв`язку із перебуванням посадових осіб позивача в евакуації, спричиненій військовою агресією російської федерації, та внаслідок цього, не мав можливості використати документи, комп`ютерне та інше обладнання, у тому числі сертифікати кваліфікованих електронних підписів, що перебували в офісі позивача у м. Києві.
Так, позивач посилається на положення абз.4 пункту 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі ПК України) (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), та зазначає, що своєчасно зареєстрував податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. При цьому, позивач зазначає, що оскільки Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, набув чинності 06.09.2022, то до відносин, що мали місце у травні-серпні 2022 року, його норми застосовуватися не можуть.
Також, позивач доводить, що застосований відповідачем розмір штрафних санкцій має бути зменшений судом, відповідно до принципів справедливості та зворотної дії нормативно-правових актів у часі, зважаючи на факт прийняття Закону України «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-ІХ.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.05.2023 відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами. Витребувано докази від сторін.
04.07.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву б/н б/д, з долученням доказів, які були витребувані ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.05.2023.
У наданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач вказує, що при проведенні камеральної перевірки своєчасності реєстрації в ЄРПН, податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, ГУ ДПС у м. Києві встановлено, що ТОВ «Автопоіск» порушило граничні терміни реєстрації податкових накладних, виписаних у листопаді 2021 червні 2022 року, що тягне за собою накладання на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 ПК України покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі визначеному п. 1201.1 ст. 1201 ПК України.
Так, відповідач зауважує, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПК України, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
09.09.2023 позивачем до суду подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що відповідач не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття спірного рішення, а тому не довів правомірність оскаржуваного рішення.
Також, 09.09.2023 позивачем до суду подані докази, витребувані ухвалою суду від 11.05.2023.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
Приймаючи до уваги відсутність таких клопотань з боку учасників справи, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
ТОВ «Автопоіск» (ідентифікаційний код 38489847, місцезнаходження: 01103, м. Київ, вул. Залізничне Шосе, буд. 47) є юридичною особою приватного права, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.12.2012, номер запису: 10701020000048307.
ТОВ «Автопоіск» зареєстроване платником ПДВ з 01.01.2013 (ІПН 384898426557).
ГУ ДПС у м. Києві проведена камеральна перевірка своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН ТОВ «Автопоіск», за результатами якої складено акт від 26.10.2022 №32737/Ж5/26-15-04-13-03/38489847 (далі - акт перевірки).
Згідно з висновками акту перевірки встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, а саме:
1) №2273 від 07.12.2021 зареєстрована 08.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 42;
2) №2280 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
3) №2295 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
4) №2352 від 20.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
5) №2362 від 15.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
6) №2283 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
7) №2271 від 06.12.2021 зареєстрована 08.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 42;
8) №2279 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
9) №2277 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
10) №2282 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
11) №2294 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
12) №2296 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
13) №2286 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
14) №2276 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
15) №2293 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
16) №2281 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
17) №2278 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
18) №2270 від 06.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
19) №2284 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
20) №2274 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
21) №2285 від 13.12.2021 зареєстрована 12.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 46;
22) №2047 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
23) №2134 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
24) №2124 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
25) №2049 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
26) №2132 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
27) №2126 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
28) №2127 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
29) №2048 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
30) №2043 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
31) №2128 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
32) №2046 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
33) №2133 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
34) №2122 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
35) №2130 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
36) №2123 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
37) №2050 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
38) №2125 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
39) №2131 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
40) №2044 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
41) №2045 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
42) №2129 від 02.11.2021 зареєстрована 17.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
43) №2512 від 15.12.2021 зареєстрована 02.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 67;
44) №2511 від 15.12.2021 зареєстрована 02.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 67;
45) №2159 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
46) №2161 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
47) №2160 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
48) №2163 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
49) №2151 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
50) №2158 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
51) №2169 від 15.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
52) №2148 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
53) №2150 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
54) №2154 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
55) №2137 від 11.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
56) №2145 від 18.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
57) №2144 від 17.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
58) №2167 від 24.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
59) №2156 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
60) №2164 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
61) №2142 від 16.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
62) №2143 від 08.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
63) №2155 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
64) №2141 від 16.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
65) №2171 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
66) №2140 від 16.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
67) №2162 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
68) №2166 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
69) №2147 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
70) №2165 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
71) №2157 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
72) №2168 від 25.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
73) №2152 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
74) №2146 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
75) №2153 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
76) №2170 від 30.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
77) №2136 від 08.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
78) №2138 від 11.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
79) №2149 від 22.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
80) №2135 від 08.11.2021 зареєстрована 28.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 32;
81) №2199 від 13.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
82) 2204 від 13.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
83) №2245 від 20.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
84) №2360 від 15.12.2021 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 45;
85) №3443 від 20.12.2021 зареєстрована 09.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 74;
86) №2332 від 15.12.2021 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 45;
87) №2272 від 07.12.2021 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 45;
88) №2358 від 13.12.2021 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 45;
89) №2441 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
90) №2429 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
91) №2416 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
92) №2454 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
93) №2507 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
94) №2434 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
95) №2438 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
96) №2426 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
97) №2414 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
98) №2423 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
99) №2509 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
100) №2455 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
101) №2424 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
102) №2446 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
103) №2506 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
104) №2457 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
105) №2415 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
106) №2489 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
107) №2488 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
108) №2490 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
109) №2450 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
110) №2501 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
111) №2497 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
112) №2443 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
113) №2447 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
114) №2448 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
115) №2445 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
116)№2449 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
117) №2420 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
118) №2453 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
119) №2437 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
120) №2487 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
121) №2413 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
122) №2436 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
123) №2503 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
124) №2459 від 23.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
125) №2500 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
126) №2430 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
127) №2412 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
128) №2428 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
129) №2419 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
130) №2498 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
131) №2442 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
132) №2510 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
133) №2508 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
134) №2421 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
135) №2456 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
136) №2502 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
137) №2439 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
138) №2417 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
139) №2418 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
140) №2504 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
141) №2411 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
42) №2364 від 13.12.2021 зареєстрована 06.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
143) №2492 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
144) №2475 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
145) №2422 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
146) №2425 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
147) №2444 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
148) №2440 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
149) №2491 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
150) №2451 від 20.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
151) №2499 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
152) №2505 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
153) №2427 від 13.12.2021 зареєстрована 26.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 60;
154) №2139 від 16.11.2021 зареєстрована 27.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 31;
155) №2178 від 13.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
56) №2174 від 07.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
157) №2241 від 15.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
158) №2202 від 13.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
159) №2177 від 13.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
160) №2240 від 06.12.2021 зареєстрована 29.06.2022, кількість днів затримки реєстрації 33;
161) №441 від 13.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
162) №556 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
163) №443 від 13.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
164) №446 від 13.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
165) №445 від 13.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
166) №444 від 13.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
167) №553 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
168) №389 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
169) №400 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
170) №517 від 27.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
171) №463 від 16.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
172) №360 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
173) №421 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
174) №428 від 09.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
175) №437 від 12.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
176) №607 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
177) №362 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
178) №442 від 12.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
179) №557 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
180) №565 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
181) №386 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
182) №396 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
183) №466 від 16.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
184) №365 від 02.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
185) №555 від 30.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
186) №436 від 12.05.2022 зареєстрована 20.07.2022, кількість днів затримки реєстрації 6;
187) №1430 від 10.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
188) №1434 від 10.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
189) №1513 від 26.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
190) №1516 від 09.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
191) №1503 від 23.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
192) №1509 від 23.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
193) №1431 від 10.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
194) №1426 від 03.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
195) №1230 від 02.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
196) №1505 від 23.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
197) №1504 від 23.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
198) №1606 від 30.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
199) №1427 від 04.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
200) №1501 від 17.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
201) №1515 від 16.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
202) №1514 від 26.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
203) №1435 від 12.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
204) №1722 від 29.06.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 19;
205) №1512 від 25.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
206) №1510 від 23.05.2022 зареєстрована 03.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
207) №1506 від 23.05.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 22;
208) №1507 від 23.05.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 22;
209) №1645 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
210) №1649 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
211) №1644 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
212) №1648 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
213) №1650 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
214) №1508 від 23.05.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 22;
215) №1646 від 13.06.2022 зареєстрована 05.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 36;
216) №1731 від 29.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 20;
217) №1628 від 08.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
218) №1464 від 16.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
219) №1397 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
220) №1395 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
221) №1359 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
222) №1394 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
223) №1551 від 30.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
224) №1361 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
225) №1654 від 14.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
226) №1629 від 08.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
227) №1392 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
228) №1462 від 16.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
229) №1656 від 14.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
230) №1651 від 14.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
231) №1615 від 07.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
232) №1653 від 14.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
233) №1364 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
234) №1363 від 02.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
235) №1556 від 30.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
236) №1465 від 16.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
237) №1552 від 30.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
238) №602 від 06.06.2022 зареєстрована 14.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35;
239) №1554 від 30.05.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 21;
240) №1655 від 14.06.2022 зареєстрована 04.08.2022, кількість днів затримки реєстрації 35.
16.11.2022 за вх. №70545/6 до ГУ ДПС у м. Києві надійшли заперечення ТОВ «Автопоіск» до акту перевірки, які листом ГУ ДПС у м. Києві№16624/І/26-15-04-13-08 від 18.11.2022 було залишено без розгляду у зв`язку з порушенням термінів на їх подання, встановлених п. 86.7 ст. 86 ПК України.
У подальшому, з урахуванням висновків акту перевірки, ГУ ДПС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.11.2022 № 325170413, яким за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених статтею 201 ПК України, та згідно з пунктом 1201.1 ст. 1201 ПК України застосовано до ТОВ «Автопоіск» штрафні санкції на суму 50760, 53 грн.
Не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням від 16.11.2022 №325170413, позивач 06.12.2022 направив до Державної податкової служби України відповідну скаргу. Проте, рішенням Державної податкової служби України №2216/6/99-00-06-03-01-06 від 30.01.2023 скаргу позивача залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 16.11.2022 №325170413 - без змін.
Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд керується положеннями чинного законодавства, яке діє станом на час виникнення спірних правовідносин та звертає увагу на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
ПК України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п.201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192і201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченого пунктом201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Згідно з Актом перевірки позивач порушив терміни реєстрації податкових накладних, складених у листопаді, грудні 2021року та травні, червні 2022 року.
18.03.2020 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX(далі Закон № 533-IX).
Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту Закону № 533-ІХвін розроблений з метою запровадження податкових та неподаткових пільг, пов`язаних зі строком сплати податків, нарахуванням заробітної плати за дні вимушеного простою, термінами подачі податкових декларацій, термінами проведення перевірок, нарахування штрафних санкцій та пені тощо. Законопроєкт направлений на захист як малого, так і великого бізнесу від негативних наслідків, у зв`язку з невикористанням економічного потенціалу.
Закон № 533-ІХ підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» доповнив ПК України пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
У подальшому, у зв`язку із набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 № 540-IX та Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 13.05.2020 № 591-ІХ пункт 52-1 Перехідних положень ПК України викладений у наступній редакції:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами -лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Отже, пункт 521 Перехідних положень ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Така правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі №420/10367/20.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН у відповідний період.
Необхідно зазначити, що Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11.03.2020 № 211 - з 12.03.2020.
Постановою від 27.06.2023№ 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків, Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022№2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 (далі Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Крім того, Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений і підпунктами 69.1 та 69.9 пункту 69 такого змісту:
- У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;
- для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
З огляду на прийняття Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» від 24.03.2022 № 2142-IX у підпункті 69.1 слова «трьох місяців» замінені словами «шести місяців».
У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 № 2260-IX (далі Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Законом № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1статті 50 цього Кодексу, та пені.
Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX (27.05.2022), передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення платників податків від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27.05.2022 припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27.05.2022 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.11.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01.03.2020 по 27.05.2022.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 27.05.2022), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися «випадковими» чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.
Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27.05.2022 дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.
При цьому, відповідно до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України в редакції Закону №2260-ІХ, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків мало затвердити Міністерство фінансів України, тобто дати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податків таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов`язки під час війни, а також, як такий стан підтвердити. Однак, не зважаючи на те, що вказана редакція підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10розділу XX ПК України діяла з 27.05.2022, такого Порядку не було впродовж до 06.09.2022 року.
Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та переліків документів на підтвердження» відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:
- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;
- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.
Наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за №967/38303, набрав чинності 06.09.2022 (опубліковано: Офіційний вісник України2022 р., №69, стор. 66, стаття 4198, код акта 113382/2022).
На думку суду, ця ситуація є законодавчим упущенням, що призводить до різного регулювання одних правовідносин, оскільки до прийняття Наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 відсутня можливість встановлення факту порушення в залежності від підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до підпункту 56.21 пункту 56.2 статті 56 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
У постанові Верховного Суду від 10.02.2021 у справі №380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.
Вищенаведеною нормою охоплюються не лише очікування платника почуватися захищеним, а й відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.
Європейський Суд з прав людини в пунктах 52, 56 рішення від 14.10.2010 у справі «Щокін проти України» зазначив, що тлумачення й застосування національного законодавства є прерогативою національних органів. Суд, однак, зобов`язаний переконатися в тому, що спосіб, у який тлумачиться й застосовується національне законодавство, призводить до наслідків, сумісних із принципами Конвенції з погляду тлумачення їх у світлі практики Суду. Відсутність у національному законодавстві необхідної чіткості та точності, які передбачали можливість різного тлумачення, порушує вимогу «якості закону», передбачену Конвенцією, і не забезпечує адекватний захист від свавільного втручання публічних органів державної влади в майнові права заявника.
Таким чином, у випадку існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві, органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.
З урахуванням наведеного суд вважає, що трактування відповідачем норм законодавства щодо застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, за відсутності порядку визначення можливості чи неможливості здійснення платником податків такої реєстрації в період з 27.05.2022 до 06.09.2022, порушує наведені принципи.
Отже, суд дійшов висновку про неправомірність застосування штрафу до ТОВ «Автопоіск» за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених у період з листопада 2021 року по червень 2022 року, а тому податкове повідомлення-рішення № 325170413 від 16.11.2022 підлягає визнанню протиправним та скасуванню в повному обсязі.
Щодо посилань позивача на застосування зменшеного розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, суд зазначає наступне.
Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 № 2876-IX (набрав чинності 08.02.2023) підрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Суд зауважує, що зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IXабо до податкових накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023).
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 11.04.2024 у справі №380/14133/23.
Оцінивши надані сторонами докази та матеріали справи у їх сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення не відповідає вимогам правомірності, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги щодо визнання податкового повідомлення-рішення № 325170413 від 16.11.2022 протиправним та таким, що підлягає скасуванню є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір в розмірі 2684,00 грн, який в силу ч. 1 ст. 139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві №325170413 від 16.11.2022.
3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Автопоіск» (місцезнаходження: 01103, м. Київ, вул. Залізничне Шосе, буд. 47; ідентифікаційний код: 38489847) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (місцезнаходження: 04116, м. Київ вул. Шолуденка, 33/19; ідентифікаційний код ВП 44116011) судовий збір у розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124847475 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні