КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 січня 2025 року м.Київ № 320/43233/23
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії "СИЛА ЄДНОСТІ" про анулювання реєстрації політичної партії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Міністерство юстиції України з позовом до Політичної партії "СИЛА ЄДНОСТІ", у якому просить суд анулювати реєстрацію політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» (код ЄДРПОУ: 43947242, пр. Пушкіна, буд. 11-А, офіс 66, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., 49101).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у поданих на реєстрацію політичної партії документах містилися недостовірні відомості щодо осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ», що відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про політичні партії в Україні», є підставою для анулювання реєстрації відповідача в судовому порядку.
Ухвалою суду від 28.11.2023 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання.
Відповідачем до суду подано відзив, в якому представник політичної партії зазначив, що СБУ не належить до органів, що здійснює державний контроль за діяльністю політичних партій, а тому лист СБУ не є належним та допустимим доказом, що може підтвердити факт наявності недостовірних відомостей в реєстрі учасників з`їзду партії. Вказує, що відповідно до змісту реєстру учасників установчого З`їзду Політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» від 20.03.2016 р., інформація про участь в Установчому з`їзді Партії
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , тобто фактично всіх
допитаних осіб відсутня. Даних вказаних осіб не містить реєстр учасників установчого З`їзду Політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» від 20.03.2016 р. Зазначає, що обставини наявності недостовірних відомостей у документах, факт підробки документів, а отже факт вчинення кримінального правопорушення певною особою можуть бути встановлені лише обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили. просив у задоволенні позову відмовити.
У наявній у справі відповіді на відзив позивач не погоджується із доводами відзиву, вказує при цьому на те, що такими доводами висновок позову не спростовано. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в якій додатково акцентував увагу суду на безпідставності позовних вимог.
Також сторонам заявлено клопотання про розгляд справи у порядку загального позовного провадження, з приводу чого суд зазначає наступне.
Частиною 4 статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України визначено виключний перелік спорів у справах, які розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до частини другої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
За змістом частини четвертої статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
При цьому, положеннями частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Враховуючи вищезазначене, суд не вбачає підстав для задоволення заяви представників позивача та відповідача про розгляд справи у загальному провадженні та враховуючи положення ч. 4 ст. 12, ч. 6 ст. 262 КАС України, характер спірних правовідносин, предмет та підстави позову, склад учасників процесу та предмет доказування у справі є незначної складності та не вимагають проведення підготовчого засідання для повного та всебічного встановлення обставин справи.
Представником позивача подано клопотання про долучення до матеріалів справи копії листів Шевченківського управління поліції ГУ Нацполіції у м. Києві та висновок експертизи.
Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
20.03.2016 відбувся установчий з`їзд про створення політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ», де учасники заходу засвідчили особистим підписом присутність, за результатами якого до органів юстиції у 2021 році був наданий пакет документів щодо реєстрації політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ».
20.03.2016 на установчому з`їзді було створено політичну партію «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» (протокол № 1 від 20.03.2016).
Згідно з реєстром осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» (додаток № 1 до протоколу № 1 від 20.03.2016) участь в установчому з`їзді взяли 100 осіб.
16.11.2020 уповноваженою особою політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» до Мін`юсту були подані документи для державної реєстрації політичної партії, про що 25.11.2020 був сформований опис документів.
Рішенням Міністерства юстиції України про державну реєстрацію створення політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» від 01.02.2021 № 50/194 проведено державну реєстрацію створення політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» на підставі рішень установчого з`їзду від 20.03.2016 про створення політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ», затвердження її статуту та програми, місцезнаходження та інформації для здійснення зв`язку, обрання керівних та контролюючих органів.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру громадських формувань місцезнаходження політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» (код ЄДРПОУ: 43947242): 49101, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, пр. Пушкіна, будинок 11-А, офіс 66, Голова Партії - Гайворонський Анатолій Іванович.
Позачерговим з`їздом політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ» від 23.04.2021 (протокол № 2) найменування цієї політичної партії змінено на політичну партію «СИЛА ЄДНОСТІ» (далі - Партія).
Рішенням Міністерства юстиції України від 27.05.2021 № 227/19.4 «Про державну реєстрацію змін до відомостей про Політичну партію «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми» зареєстровано відповідні зміни.
Листом Департаменту захисту національної державної Служби безпеки України від 22.08.2023 № 5/1/5-13854 (копія додається), отриманим Мін`юстом 25.08.2023 та зареєстрованим за № 132619-8-23, Мін`юст повідомлено про те, що 20.03.2016 відбувся установчий з`їзд про створення політичної партії «Разом у майбутнє», де учасники заходу засвідчили особистим підписом присутність, за результатами якого до органів юстиції у 2021 році був наданий пакет документів щодо реєстрації політичної партії «Сила Єдності».
У ході аналізу протоколу установчого з`їзду встановлено, що громадяни України: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_8 участі у з`їзді не приймали, підписи їм не належать, а також вказані недостовірні реєстраційні номери облікових карток платників податків та паспорти.
З урахуванням виявленого злочину, відповідні матеріали в порядку статей 214-216 Кримінального процесуального кодексу України скеровано до органу досудового розслідування Національної поліції для прийняття процесуального рішення.
Мін`юст листом від 18.09.2023 №122261/9.2.3/-23 звернувся до Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві щодо надання інформації про результати розслідування у кримінальному провадженні № 12023105100001505.
Листами Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 04.10.2023 №21741/125/56-2023 та від 09.10.2023 №21741/125/56-2023 Мін`юст проінформовано про те, що відділом дізнання Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві проводиться досудове розслідування кримінального провадження, за фактом ймовірного підроблення реєстру осіб, який є невід`ємним додатком до протоколу установчого з`їзду політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ», поданого у 2021 році до Міністерства юстиції України для реєстрації політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» (код ЄДРПОУ 43947242).
В рамках вказаного кримінального провадження допитані як свідки громадяни України, чиї відомості зазначені в реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», а саме: ОСОБА_9 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 „ ОСОБА_3 ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 ..
В ході допиту зазначені особи вказали, що про вказану політичну партію їм нічого не відомо, участь в установчому з`їзді вони не приймали, в реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «РАЗОМ У МАЙБУТНЄ», підписи не ставили.
На даний час досудове розслідування триває, проводяться необхідні слідчі (розшукові) дії.
Також Шевченківським управлінням поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві надано витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань стосовно кримінального провадження № 12023105100001505 від 24.07.2023.
В подальшому, листом Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 24.10.2023 № 24995/125/56-2023 надано матеріали допиту свідків у кримінальному провадженні № 12023105100001505 від 24.07.2023.
Крім того, листом Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 09.11.2023 № 26189/125/56-2023 надано дозвіл про надання можливості розголошення відомостей досудового розслідування, відповідно до якого старшим дізнавачем відділу дізнання Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві ОСОБА_11 надано частково дозвіл Міністерству юстиції України (код ЄДРПОУ 00015622) розголошувати в суді у справі про анулювання реєстрації політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» відомості досудового розслідування у кримінальному № 12023105100001505, дані щодо якого внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 24.07.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 358 Кримінального кодексу України.
Міністерство юстиції України листом від 31.01.2024 № 16047/9.2.3/-24 звернулося до Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві щодо надання актуальної інформації про результати розслідування у кримінальному провадженні № 12023105100001505.
Мін`юстом отримано лист Шевченківського управління поліції Головного управління
Національної поліції у місті Києві від 05.02.2024 № 2573/125/56-2024, яким надано матеріали почеркознавчої експертизи у кримінальному провадженні № 12023105100001505, а також лист Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 05.02.2024 №3306/125/56-2024, яким частково надано дозвіл Мін`юсту на розголошення в суді у справі № 320/43233/23 відомостей досудового розслідування у вищезазначеному кримінальному провадженні.
Так, у примітці 1 висновку експерта від 18.01.2024 № СЕ-19/111-23/69077ПЧ (стор. 3 4 висновку) зазначено про те, що у завіреній копії протоколу огляду документів від 31.10.2023 по кримінальному провадженню № 12023105100001505 від 24.07.2023 вказано: «…. предметом огляду являється копія додатку № 1 до протоколу № l від 20.03.2016 установочного з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», a саме реєстру осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє».
При огляді вищезазначеного документу виявлено список учасників заходу (100 осіб), які засвідчували особистими підписами свою присутність та достовірність персональних даних, зазначених у реєстрі. У ході аналізу виявлено недостовірні відомості в реєстрі учасників реєстрації політичної партії під наступними порядковими номерами:
- « 20» вказаний ОСОБА_12 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 , виданий Олександрійським МВ УМВС України в Кіровоградській області від 04.10.2011, РНОКПП НОМЕР_2 . За наявною інформацією, вказані ідентифікаційні дані належать ОСОБА_12 ;
- « 31» вказана ОСОБА_13 , паспорт громадянки України НОМЕР_3 , виданий Мукачівським МВ УМВС України Закарпатській області від 06.07.1995, РНОКПП НОМЕР_4 . За наявною інформацією вказані ідентифікаційні дані (паспорт належить ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_8 та РНОКПП належить ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ) не співпадають з базами Державної міграційної служби України»;
- « 55» вказана ОСОБА_8 , паспорт громадянки України НОМЕР_5 , виданий Рівненським МВ УМВС України в Рівненській області від 11.02.2002, РНОКПП НОМЕР_6 . За наявною інформацією, вказані ідентифікаційні дані (паспорт та РНОКПП) не співпадають з базами Державної міграційної служби України;
- « 67» вказаний ОСОБА_6 , паспорт громадянина України НОМЕР_7 , виданий Житомирським МВ УМВС України у Житомирській області від 05.06.1999, PHOKПП НОМЕР_8 (паспорт належть ОСОБА_6 ) та під порядковим номером « 75» вказаний ОСОБА_2 , паспорт громадянина України НОМЕР_9 , виданий Бердичівським МВ УМВС України у Житомирській області від 21.01.1998, РНОКПП НОМЕР_10 (паспopт належить ОСОБА_2 ). За наявною інформацією, вказані ідентифікаційні дані ОСОБА_6 та ОСОБА_14 , не співапдають з базами Державної міграційної служби України»;
- « 100» вказана ОСОБА_15 , паспорт громадянки України НОМЕР_11 , виданий Борзнянським РС УМВС України у Чернігівській області від 08.09.2016, РНОКПП НОМЕР_12 . За наявною інформацією вказані ідентифікаційні дані (РНОКПП НОМЕР_13 належить ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) ПІБ, паспорт та РНОКПП) відсутні у базі Державної міграційної служби України.
У висновку експерта від 18.01.2024 № СЕ-19/111-23/69077ПЧ (стор. 18 19 висновку) за результатами почеркознавчої експертизи, проведеної у кримінальному провадженні № 12023105100001505 від 24.07.2023, встановлено, зокрема, що:
1) підпис у колонці № 20 в графі особистий підпис у реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», який є невід`ємним додатком до протоколу № 1 від 20.03.2016 установчого з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», виконано не ОСОБА_12 , а іншою особою;
2) підпис у колонці № 24 в графі особистий підпис у реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», який є невід`ємним додатком до протоколу № 1 від 20.03.2016 установчого з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», виконаний не ОСОБА_16 , а іншою особою;
3) підпис у колонці № 55 в графі особистий підпис у реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», який є невід`ємним додатком до протоколу від 20.03.2016 установчого з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», виконаний не ОСОБА_8 ;
4) підпис у колонці № 100 в графі особистий підпис у реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», який невід`ємним додатком до протоколу № 1 від 20.03.2016 установчого з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», виконаний не ОСОБА_9 , а іншою особою.
При цьому, не виявилося можливим вирішити питання чи виконані підписи у реєстрі осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «Разом у майбутнє», який є невід`ємним додатком до протоколу № 1 від 20.03.2016 установчого з`їзду політичної партії «Разом у майбутнє», зокрема:
у колонці № 31, в графі особистий підпис, ОСОБА_3 чи іншою
особою;
у колонці № 31, в графі особистий підпис, ОСОБА_5 чи
іншою особою;
у колонці № 67, в графі особистий підпис, ОСОБА_6 чи
іншою особою;
у колонці № 75, в графі особистий підпис, ОСОБА_2
чи іншою особою.
З огляду на те, що реєстр осіб, які брали участь в установчому з`їзді Партії містить недостовірні відомості, зокрема, містить відомості про осіб, які не брали участі в установчому з`їзді Партії, що відповідно до статті 24 Закону, послугувало підставою для звернення позивача до суду з позовом про анулювання реєстрації політичної партії.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Статтею 15 Конституції України установлено, що суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.
Статтею 36 Конституції України установлено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах.
Статтею 9 Конституції України встановлено, що чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Законом України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР, який набрав чинності з 11 вересня 1997 року, Україна як член Ради Європи ратифікувала Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі Конвенція), взявши на себе зобов`язання поважати права людини. Цим законом Україна повністю визнала на своїй території дію статті 46 Конвенції щодо визнання обов`язковою і без укладення спеціальної угоди юрисдикцію Європейського суду з прав людини в усіх питаннях, що стосуються тлумачення і застосування Конвенції.
Статтею 11 Конвенції кожному гарантовано право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.
За приписами статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 № 3477-IV суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
З 28 квітня 2001 року правові та організаційні засади реалізації права громадян на об`єднання в політичні партії, порядок їх утворення і діяльності визначає Закон України від 05.04.2001 року № 2365-ІІІ «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон №2365-ІІІ).
Відповідно до статті 2 Закону № 2365-ІІІ політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян-прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно з частинами першою, другою статті 3 Закону № 2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону № 2365-ІІІ (у первинній редакції цієї статті) і частини тринадцятої [тієї самої] статті 10 Закону № 2365-ІІІ у редакції, яка викладена згідно із Законом України від 26 листопада 2015 року № 835-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 835-VIII), яка діяла на дату звернення до суду з позовом) діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.
Згідно з частиною другою статті 11 Закону № 2365-ІІІ (у редакції викладеній згідно із Законом № 835-VIII, яка діяла на час звернення з цим позовом до суду) з моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи. Аналогічні за змістом норми ця стаття містила й у первинній своїй редакції (за якими: «Після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи»).
За приписами частини першої статті 12 Закону № 2365-ІІІ політичні партії мають право: 2) брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону № 2365-ІІІ державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: 1) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.
Таким центральним органом виконавчої влади, відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228, є Міністерство юстиції України (підпункт 83-15 пункту 4 цього Положення).
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 2365-ІІІ політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
За частиною першою статті 24 Закону № 2365-ІІІ (зі змінами, викладеними згідно із Законом № 835-VIII) у разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.
За змістом статті 2 Закону №2365-ІІІ метою утворення політичної партії як об`єднання прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку є сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян. З цієї позиції утворення політичної партії розглядається як спосіб участі в управлінні державою, або, іншими словами, для боротьби (змагання) за здійснення влади у державі.
Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ (стаття 5 Конституції України), який реалізує її як безпосередньо, так і через представницькі органи. Реалізацію влади через представницькі органи забезпечує механізм виборів як форма народного волевиявлення, за допомогою якої формується склад представницьких органів держави.
З огляду на визначення політичної партії як об`єднання громадян, прихильників певної загальнонаціональної ідеї та всеукраїнський статус політичної партії, основною метою її створення є участь політичної партії у загальнодержавних виборах шляхом партійного висування кандидатів. Звідси можна виснувати, що участь політичної партії у виборах Президента України та виборах народних депутатів України є своєрідним індикатором її активності у суспільно-політичному житті держави, який визначає (проявляє) «життєздатність» політичної партії та її реальну (дійсну) спроможність бути виразником інтересів певної частини суспільства під час формування представницьких органів влади.
Судова палата з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Касаційного адміністративного суду у справі № 640/2933/20 звернула увагу на те, що Закон №2365-ІІІ (стаття 23) розрізняє підстави припинення діяльності політичної партії шляхом заборони її діяльності та шляхом анулювання її [політичної партії] реєстрації. Обидві ці підстави (окрім реорганізації чи ліквідації (саморозпуску), що теж є однією з підстав припинення діяльності політичної партії) передбачають судовий порядок їх реалізації (застосування). Це має пояснення, адже свобода об`єднання у політичні партії гарантується Конституцією України, а припинення діяльності партії (окрім добровільного) вимагає встановлення обставин, з якими статті 21, 24 Закону № 2365-ІІІ пов`язують настання відповідних юридичних наслідків. Тож судовий контролю у цих правовідносинах призначений як для захисту конституційного права громадян на об`єднання у політичні партії, так і для превентивного контролю за діями державного органу, який реалізує свої повноваження у ввіреній йому сфері.
Якщо заборона діяльності політичної партії пов`язується головним чином з її діяльністю, яка суперечить легітимній меті її створення (стаття 21 Закону № 2365-ІІІ у редакції, яка діяла на дату звернення з цим позовом до суду), то анулювання реєстрації партії передбачає, по суті, юридичну констатацію (оформлення) фактичного припинення її діяльності. Щодо останнього, то не варто трактувати це так, наче судовий контроль тут має зводитися суто до формальної перевірки участі політичної партії у загальнодержавних виборах протягом певного періоду (десять років), адже припинення діяльності політичної партії з цієї підстави (частина перша статті 24 Закону № 2365-ІІІ), на думку судової палати, вимагає всебічного оцінювання усіх обставин (причин) такої «неучасті», як-от: чи відбувалися протягом окресленого законом періоду загальнодержавні вибори (Президента України та/або народних депутатів України), яка їх хронологічна послідовність; чи висувала політична партія у цей період у встановленому законом порядку свого кандидата на виборах Президента України та/або народних депутатів України, відтак чи зверталася до ЦВК у встановленому законом порядку про реєстрацію свого/своїх кандидата/кандидатів на ці вибори, якщо ні, то чому; чи зареєструвала ЦВК цього/цих кандидата/кандидатів від політичної партії для участі у виборах; якщо відмовила, то з яких причин.
Як встановлено судом, у 2016 році Міністерство юстиції України зареєструвало ПП «СИЛА ЄДНОСТІ».
Частинами першою - сьомою статті 10 Закону №2365-ІІІ передбачено, що рішення про створення політичної партії приймається на її установчому з`їзді (конференції, зборах). Це рішення має бути підтримано підписами не менше 10 тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим.
На установчому з`їзді (конференції, зборах) політичної партії затверджуються статут і програма політичної партії, обираються її керівні та контрольно-ревізійні органи.
Політична партія створюється групою громадян України у складі не менш як 100 осіб.
Рішення про створення політичної партії приймається на установчому з`їзді (конференції, зборах), що оформлюється протоколом, який підписують головуючий та секретар.
Протокол установчого з`їзду (конференції, зборів) про створення політичної партії має містити такі відомості:
1) дата та місце проведення установчого з`їзду (конференції, зборів);
2) рішення про обрання головуючого та секретаря;
З) рішення про створення політичної партії із зазначенням мети діяльності;
4) рішення про визначення найменування та, за наявності, скороченого найменування політичної партії;
5) рішення про затвердження статуту і програми політичної партії;
6) рішення про обрання керівника, визначення кількісного та персонального складу керівних та контрольно-ревізійних органів політичної партії відповідно до затвердженого статуту;
7) прийняття рішення про організацію збору підписів громадян України на підтримку рішення про створення політичної партії;
8) рішення про визначення особи (осіб), яка має право представляти політичну партію для здійснення реєстраційних дій.
Невід`ємною частиною протоколу є реєстр осіб, які брали участь в установчому з`їзді (конференції, зборах) політичної партії.
У реєстрі зазначаються дані щодо учасників установчого з`їзду (конференції, зборів) політичної партії: прізвище, ім`я та по батькові особи, дані її паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта). Дані про особу засвідчуються її особистим підписом.
Згідно з реєстром осіб, які брали в установчому з`їзді політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ», який є додатком №1 до протоколу №1 від 20.03.2016р. установчого з`їзду політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ», імена : ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_3 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , та ОСОБА_5 відображені у вказаному реєстрі за порядковими номерами 20, 24, 31, 67, 75, 55, 100.
Всього у реєстрі містяться підписи 100 осіб, які нібито брали участь в установчому з`їзді щодо створення Партії.
Разом з тим, ОСОБА_9 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_3 ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 заперечують свою участь у цьому з`їзді (протоколи допиту додані до листа Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 24.10.2023р. за №24995/125/56-2023).
Суд вважає за необхідне врахувати, що Міністерство юстиції України листом від 18.09.2023 №122261/9.2.3/-24 (копія наявна у матеріалах справи) звернулося до Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві щодо надання актуальної інформації про результати розслідування у кримінальному провадженні №12023105100001505.
Мін`юстом отримано лист Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 05.02.2024 № 2573/125/56-2024 , яким надано матеріали почеркознавчої експертизи у кримінальному провадженні № 12023105100001505, а також лист Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві від 05.02.2024 №3306/125/56-2024, яким частково надано дозвіл Мін`юсту на розголошення в суді у справі № 320/43233/23 відомостей досудового розслідування у вищезазначеному кримінальному провадженні.
Так, з висновку експерта від 18.01.2024 № СЕ-19/111-23/69077ПЧ вбачається, що підписи осіб: ОСОБА_12 , ОСОБА_10 , ОСОБА_3 , ОСОБА_9 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , та ОСОБА_5 відображені у реєстрі за порядковими номерами 20, 24, 31, 67, 75, 55, 100, виконані іншими особами, а деяких осіб - встановити ким виконаний підпис - неможливо.
Отже, з наведеного слідує, що реєстр осіб, які брали участь в установчому з`їзді політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» містить недостовірні відомості, зокрема, містить відомості про осіб, які не брали участі в установчому з`їзді Партії.
З урахуванням наведених обставин та наявних у матеріалах справи доказів, судом встановлено наявність підстав для застосування у даному випадку частини першої статті 24 Закону № 2365-III, якою передбачено анулювання реєстрації політичної партії у разі виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах.
При цьому, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача щодо неналежності доказу - Листа СБУ, який підтверджує факт наявності недостовірних відомостей в реєстрі учасників установчого з`їзду, та те, що СБУ не наділена повноваженнями здійснення контролю за політичними партіями, та зазначає про те, що предметом позову у цій справі є анулювання реєстрації партії у зв`язку з поданням недостовірних відомостей, які були виявлені безпосередньо у ході здійснення досудового розслідування правоохоронними органами та у ході проведення Департаментом захисту національної державності СБУ комплексу контррозвідувальних заходів з пошуку, виявлення та припинення спроб спецслужб іноземних держав (насамперед РФ) створення механізму іноземного втручання у внутрішні справи держави через громадсько-політичні об`єднання та їх окремих представників, проведення розвідувальної й розвідувально-підривної діяльності проти України, у межах наданих повноважень згідно з діючим законодавством України. Отже, лист СБУ у даному випадку став лише підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищенаведене у сукупності, відповідно, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову, оскільки заявником доведено наявність підстав для анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.
Натомість, наведені відповідачем доводи та надані матеріали не доводять зворотного.
За таких обставин, проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та наявність підстав для його задоволення.
Спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Міністерства юстиції України (місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Городецького, 13; код ЄДРПОУ 00015622) до політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» (код ЄДРПОУ: 43947242, пр. Пушкіна, буд. 11-А, офіс 66, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., 49101) про анулювання політичної партії, - задовольнити.
Анулювати реєстрацію політичної партії «СИЛА ЄДНОСТІ» (код ЄДРПОУ: 43947242, пр. Пушкіна, буд. 11-А, офіс 66, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., 49101).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лисенко В.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124847567 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лисенко В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні