ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2025 рокум. ПолтаваСправа № 440/14416/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" /надалі позивач, ТОВ "Кременчукгаз-постачання"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, /надалі відповідач, НКРЕКП/ про визнання протиправною та скасування постанови НКРЕКП від 17 вересня 2024 року № 1630 в частині накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" штрафу у розмірі 55080,00 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов в частині обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: положень пункту 2 постанови №1611 у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначений договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено про протиправність винесеної відповідачем постанови від 17 вересня 2024 року № 1630 в частині накладення на позивача штрафу у розмірі 55080,00 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201 у частині обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: положень пункту 2 постанови № 1611 у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначений договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу. З оскаржуваною постановою позивач не погоджується, оскільки вважає, що вимоги щодо обов`язку позивача у строк до 31 грудня 2021 року здійснити розрахунки з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначені договором купівлі-продажу природного газу; розрахунки з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування природного газу, які були викладені в пункті 2 постанови № 1611, мали бути оформлені у формі Розпорядження про усунення порушень, а не формі постанови. Оскільки відповідач при прийнятті постанови № 1611 діяв не на підставі приписів чинного законодавства, то оскаржувана позивачем постанова відповідача від 17 вересня 2024 року № 1630 в частині накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" штрафу у розмірі 55080,00 грн є протиправною та підлягає скасуванню.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що у 2024 році відповідачем проведена планова перевірка дотримання позивачем вимог законодавства та Ліцензійних умов з постачання природного газу за період діяльності з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2023 року, за результатами якої складено Акт від 26 серпня 2024 року №316. В ході перевірки встановлено порушення позивачем вимог підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16 лютого 2017 року № 201. Підпунктом 24 пункту 2.2 глави 2 вказаних Ліцензійних умов визначено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та /або законодавством. Оскільки позивач не виконав рішення НКРЕКП, а саме: пункт 2 постанови НКРЕКП №1611 від 22 вересня 2021 року у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначених договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу, на позивача було накладено штраф постановою НКРЕКП від 17 вересня 2024 року № 1630, яка є предметом оскарження у цій справі, за порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу. Постанова НКРЕКП №1611 від 22 вересня 2021 року позивачем не оскаржувалася, в тому числі з підстав її невідповідності вимогам законодавства, а тому була обов`язковою до виконання. У цій справі постанова НКРЕКП №1611 від 22 вересня 2021 року не є предметом спору.
Правом на подання відповіді на відзив та заперечень на відповідь на відзив сторони не скористались.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до статей 12, 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" (ідентифікаційний код 20071686) зареєстроване як юридична особа за видами економічної діяльності: 35.23 Торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи (основний); 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 71. 12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 42.21 Будівництво трубопроводів.
У період з 16 серпня 2024 року по 26 серпня 2024 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг проведено планову перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" вимог законодавства та Ліцензійних умов з постачання природного газу, за результатами якої складено акт від 26 серпня 2024 року №316.
В ході перевірки дотримання ТОВ "Кременчукгаз-постачання" Ліцензійних умов з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 16 лютого 2017 року № 201, зокрема: підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов, яким передбачений обов`язок ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та /або законодавством, було встановлено, що ТОВ "Кременчукгаз-постачання" не виконало вимоги абзацу другого пункту 2 постанови НКРЕКП №1611 від 22 вересня 2021 року.
Так, пунктом 2 постанови НКРЕКП №1611 від 22 вересня 2021 року було зобов`язано ТОВ "Кременчукгаз-постачання" у строк до:
- 25 жовтня 2021 року подати до НКРЕКП уточнені форми звітності № 2-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна) за 2019 і 2020 роки та № 5-НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) за 2019 та 2020 роки;
- 31 грудня 2021 року здійснити розрахунки з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначені договором купівлі-продажу природного газу; розрахунки з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Листом від 21 жовтня 2021 року № 846-21КГП ТОВ "Кременчукгаз-постачання" надіслало до НКРЕКП уточнені форми звітності № 2-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна) та № 5-НКРЕКП-газ- моніторинг (квартальна) за 2019 та 2020 роки та надало письмові пояснення щодо розбіжностей між даними, наведеними у формах звітності та бухгалтерським обліком.
Листом від 16 березня 2022 року № 113-22КГП ТОВ "Кременчукгаз-постачання" повідомило НКРЕКП, що у зв`язку з відсутністю джерела надходження коштів Товариство не може здійснити розрахунки за надані товари та послуги та відповідно до Закону України від 14 липня 2021 року № 1639-ІХ готує документи для списання заборгованості перед оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначені договором купівлі-продажу природного газу; розрахунки з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування.
Отже, ТОВ "Кременчукгаз-постачання" не виконало вимоги абзацу другого пункту 2 Постанови № 1611.
Таким чином, ТОВ "Кременчукгаз-постачання" порушило вимоги підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: абзацу другого пункту 2 Постанови № 1611 від 22 вересня 2021 року, в частині здійснення до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначені договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
17 вересня 2024 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, винесено постанову "Про застосування санкцій до ТОВ "Кременчукгаз-постачання" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу" №1630, якою, зокрема, на Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" накладено штраф у розмірі 55080 (п`ятдесят п`ять тисяч вісімдесят) гривень за порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: положень пункту 2 постанови № 1611 у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначених договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Не погодившись з правомірністю винесення постанови НКРЕКП від 17 вересня 2024 року № 1630 в частині накладення штрафу у розмірі 55080,00 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2. глави 2 Ліцензійних умов щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про визнання її протиправною та скасування в оскаржуваній частині.
Надаючи правову оцінку оскаржуваній постанові в частині накладення штрафу, суд виходить з наступного.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 року №1540-VIII /надалі Закон №1540-VIII/.
Відповідно до положень частини першої статті 1 Закону №1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно із приписами частин першої та другої статті 3 Закону №1540-VIII регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання шляхом, зокрема: 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.
Частинами першою та другою статті 14 Закону №1540-VIII визначено, що засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті.
Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію.
Згідно з пунктами 1 та 7 частини четвертої, частинами п`ятою та дев`ятою статті 14 Закону №1540-VIII Регулятор на своїх засіданнях: 1) розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції; 7) розглядає справи щодо видачі ліцензій та дотримання суб`єктами господарювання ліцензійних умов, а також щодо застосування санкцій за порушення ліцензійних умов та законодавства з питань державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суміжних ринків.
Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону №1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема: 1) приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції; 11) контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; 12) розглядає справи про порушення ліцензійних умов, справи про зловживання на оптовому енергетичному ринку, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.
Згідно із пунктом 1 частини другої статті 17 Закону №1540-VIII Регулятор має право приймати рішення з питань, що належать до його компетенції, які є обов`язковими до виконання.
За змістом статті 19 Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів у розумінні Закону України "Про ринок електричної енергії", законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.
Під час здійснення державного контролю Регулятор, зокрема, має право: вимагати від суб`єкта, щодо якого здійснюється перевірка, усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та/або ліцензійних умов; приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень; накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.
Згідно із частиною першою статті 22 Закону №1540-VIII суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та суб`єкти, що належать до особливої групи споживачів, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України "Про природні монополії", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про ринок електричної енергії", "Про ринок природного газу", "Про трубопровідний транспорт", "Про теплопостачання", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про енергетичну ефективність" та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" від 09 квітня 2015 року № 329-VIII /надалі Закон № 329-VIII/ суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.
Пунктом 1 частини другої статті 59 Закону № 329-VIII визначено, що правопорушенням на ринку природного газу є порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності.
Згідно із підпунктом "б" пункту 5 частини четвертої статті 59 Закону № 329-VIII Регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів) у таких розмірах: від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу відповідно до законодавства у сфері функціонування ринку природного газу: б) за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню.
Відповідно до частини п`ятої статті 59 Закону № 329-VIII під час визначення санкцій за порушення, передбачені цією статтею, Регулятор враховує серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку природного газу та його суб`єктів, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини. Поведінка правопорушника, спрямована на зменшення негативних наслідків правопорушення, негайне припинення правопорушення після його виявлення, сприяння виявленню правопорушення Регулятором під час перевірки вважаються пом`якшуючими обставинами. Поведінка правопорушника, спрямована на приховування правопорушення та його негативних наслідків, на продовження вчинення правопорушення, а також повторне вчинення правопорушення на ринку природного газу вважаються обтяжуючими обставинами.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 29 вересня 2023 року № 1800 затверджений Порядок (методика) визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг /надалі Порядок №1800/, який встановлює механізм визначення розміру штрафів, які накладаються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП): 1) за порушення ліцензіатами законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг та відповідних ліцензійних умов; 2) за зловживання на оптовому енергетичному ринку. Розмір штрафів визначається НКРЕКП з урахуванням вимог законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання» та «Про природні монополії».
З наведеного правового регулювання слідує, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов. Рішення комісії є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг. У разі порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів) у таких розмірах: від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 лютого 2017 року № 201 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу" затверджено, зокрема, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання природного газу /надалі Ліцензійні умови/.
Згідно із пунктами 1.1 та 1.2 Ліцензійних умов ці Ліцензійні умови розроблені відповідно до законів України «Про природні монополії», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про ринок природного газу» та «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».
Ці Ліцензійні умови є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з постачання природного газу (далі господарська діяльність з постачання природного газу, ліцензована діяльність).
Підпунктом 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов визначено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен: виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством.
Під час планової перевірки щодо дотримання ТОВ "Кременчукгаз-постачання" Ліцензійних умов, оформленої актом від 26 серпня 2024 року, встановлено, що ТОВ "Кременчукгаз-постачання" в порушення вимоги підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 лютого 2017 року № 201 не виконало рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 1611 від 22 вересня 2021 року у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначених договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Постанова (в тому числі пункт 2) Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 1611 від 22 вересня 2021 року позивачем не оскаржувалася, є чинною та підлягає виконанню в силу частини дев`ятої статті 14 та пункту 1 частини другої статті 17 Закону №1540-VIII.
Позивачем не заперечується, що пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 1611 від 22 вересня 2021 року 9 ним не виконаний та у строк до 31 грудня 2021 року не здійснено розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначений договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу.
Таким чином, факт недотримання Ліцензійної умови, передбаченої підпунктом 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 лютого 2017 року № 201, щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, позивачем не спростований.
Доводи позивача щодо невідповідності пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 1611 від 22 вересня 2021 року вимогам законодавства суд відхиляє, адже постанова (зокрема, пункт 2) Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 1611 від 22 вересня 2021 року не є предметом спору у цій справі та обставини щодо прийняття Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постанови (зокрема, пункту 2) № 1611 від 22 вересня 2021 року не відносяться до предмету доказування у цій справі.
У разі незгоди позивача із правомірністю прийняття Національною комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постанови (зокрема, пункту 2) № 1611 від 22 вересня 2021 року позивач вправі оскаржити її до суду.
Предметом спору у цій справі є постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 17 вересня 2024 року №1630 "Про застосування санкцій до ТОВ "Кременчукгаз-постачання" за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу", якою на Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" накладено штраф у розмірі 55080 гривень за порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов у частині обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, а саме: положень пункту 2 постанови № 1611 (у частині здійснення у строк до 31 грудня 2021 року розрахунків з оптовим продавцем, на якого покладені спеціальні обов`язки для забезпечення загальносуспільних інтересів, визначених договором купівлі-продажу природного газу; розрахунків з оператором газотранспортної системи за надані послуги транспортування у строки та на умовах, визначених договором транспортування природного газу).
З огляду на те, що рішення комісії (зокрема, постанови) є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, а обов`язок ліцензіатів щодо їх виконання у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством, є Ліцензійною умовою, передбаченою підпунктом 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 лютого 2017 року № 201, суд доходить висновку, що позивач вчинив порушення відповідної ліцензійної умови провадження господарської діяльності, що тягне за собою відповідальність у вигляді штрафу.
Діапазон штрафу від 3000 до 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, який визначений підпунктом «б» пункту 5 частини четвертої статті 59 Закону № 329-VIII, надає Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, право встановлювати конкретний розмір штрафної санкції в цих межах, враховуючи відповідно до частини п`ятої статті 59 Закону № 329-VIII серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку природного газу та його суб`єктів, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини.
У відзиві на позов відповідач зазначав, що Актом № 316 зафіксовано, що у стовпчику 7 розділу І «Ціна та об`єм/обсяг закупленого/поставленого природного газу» звіту за формою № 5-НКРЕКП за І квартал 2021 року у рядку 5 «постачання природного газу, усього, у тому числі» позивачем було зазначено об`єм/обсяг природного газу (фактичний) в обсязі 33154,602 тис. м3. Отже, НКРЕКП правомірно, визначено штраф відповідно до вимог пункту 6 Додатку 1 до Порядку № 1800.
Відповідачем додано обґрунтування до проекту постанови про накладення штрафу, у якому наведено розрахунок штрафних санкцій у сумі 55080,00 грн, який розрахований як: 1700000,00 грн максимально допустимий законодавством розмір штрафу; 68000,00 грн початковий розмір штрафу; 34000,00 коригування розміру штрафу на тривалість порушення; 40800,00 коригування розміру штрафу на пом`якшуючі обставини; 6120,00 коригування (зменшення) розміру штрафу, якщо сплата штрафу є неможливою або призведе до тяжкого фінансового стану ліцензіата; враховано коефіцієнт коригування розміру штрафу на тривалість порушення, який склав 1,50; коригування розміру штрафу з урахуванням пом`якшуючих обставин: поведінка правопорушника, спрямована на зменшення негативних наслідків правопорушення 0,30; сприяння виявленню правопорушення Регулятором та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики 0,10; коригування (зменшення) розміру штрафу, якщо сплата штрафу є неможливою або призведе до тяжкого фінансового стану ліцензіата, у разі вчинення порушення з причин, незалежних від ліцензіата, через збройну агресію російської федерації проти України, з вини третьої сторони, 10 %.
Судом не виявлено обставин, які б свідчили про необґрунтованість застосованого до позивача штрафу у розмірі 55080 гривень (3240 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) або його надмірний тягар для суб`єкта господарювання, або про відсутність підстав для встановлення саме такого розміру.
Таким чином, беручи до уваги встановлені у справі обставини та наведене правове регулювання, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 17 вересня 2024 року № 1630 в частині накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" штрафу у розмірі 55080,00 грн за порушення підпункту 24 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 лютого 2017 року № 201, щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням та/або законодавством.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
Інші доводи сторін не впливають на вищевикладені висновки суду та їх не спростовують.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" (пров. Героїв Бреста, буд. 46, м. Кременчук, Полтавська область, 39601, ідентифікаційний код 20071686) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, (вул. Сім`ї Бродських, буд. 19, м. Київ, 03057, ідентифікаційний код 39369133) про визнання протиправною та скасування постанови.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124848150 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні