КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2025 року м. Кропивницький Справа №340/1860/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку письмового провадження у м. Кропивницькому адміністративну справу
до відповідача: Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області
про визнання протиправним та скасування рішення.
Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося з позовом до Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області про визнання протиправним та скасування рішення Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 15.05.2019 р., №263 «Про встановлення ставок земельного податку на 2020 рік» в частині встановлення додатком №1 до рішення ставок земельного податку для юридичних осіб за кодом класифікації видів цільового призначення земель 12.01 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту» в розмірі 12 відсотків.
В обґрунтування позовних вимог представники позивача зазначили, що рішенням Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 15.05.2019 р., №263 «Про встановлення ставок земельного податку на 2020 рік» на території Малотимошівської сільської ради встановлені ставки та пільги сплати земельного податку на 2020 рік. Відповідно до пункту 12.01 додатку 1 до зазначеного рішення для земель розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту (код 12.01) встановлені ставки земельного податку у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) та у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Представники позивача вказують, що на території Малотимошівської сільської ради у постійному користуванні акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» знаходяться земельні ділянки на підставі державних актів на право постійного користування земельною ділянкою, зокрема, державний акт серії ЯЯ №162461 на земельну ділянку площею 3,2378 га, державний акт серії ЯЯ №162462 на земельну ділянку площею 54,2546 га. Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 16.01.2020 р. №ПІ-9/0-15/0/63-20 нормативна грошова оцінка земельних ділянок не проводилася. Згідно з даними Довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2020 р. нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Кіровоградській області становить 31 888,00 грн відповідно до даних загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. Листом від 17.09.2019 р. №ПЧЛС-3-07/2100 Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі виробничого підрозділу служби колії «Знам`янська дистанція захисних лісонасаджень» регіональної філії «Одеська залізниця» зверталося до голови Малотимошівської сільської ради стосовно роз`яснення питання на підставі яких норм діючого законодавства органом місцевого самоврядування для земель залізничного транспорту, які є державною власністю, прийнята ставка у розмірі 12 відсотків. Листом від 01.10.2019 р. №151 Малотимошівською сільською радою було надано відповідь, що ставки земельного податку на 2020 рік були встановлені згідно ст.274 п.4 Податкового кодексу України. Листом від 28.02.2020 р. №14-ДНКМ-3 Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі виробничого підрозділу «Знам`янська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Одеська залізниця» також зверталося до голови Малотимошівської сільської ради про розгляд питання щодо приведення розмірних ставок оподаткування земельним податком для земель залізниці відповідно до вимог діючого податкового законодавства, однак відповіді надано не було. Позивач вважає, що оскаржуване рішення в частині встановлення додатком №1 до рішення ставок земельного податку для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту (код 12.01), протиправним, прийнятим з порушенням норм чинного законодавства. При цьому представники позивача наголошують на тому, що з урахуванням п.274.2 ст.274 ПК України в порушення п.277.1 ст.277 ПК України, яким чітко передбачено, що ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Так ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, відповідач безпідставно та незаконно застосував ставку податку у розмірі 12 відсотків для земель залізниці, які знаходяться у державній власності.
Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.37).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.07.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження (а.с.51).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.09.2020 р. витребувано докази та оголошено перерву у підготовчому засіданні (а.с.62).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.09.2020 р. витребувано докази (а.с.75).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.09.2020 р. витребувано докази та оголошено перерву у підготовчому засіданні (а.с.76).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.10.2020 р. закрито підготовче провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні (а.с.90).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.11.2020 р. відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про поновлення строку на подачу відзиву та задоволено клопотання відповідача про відкладення розгляду справи (а.с.107-108).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.12.2020 р. відкладено розгляд справи у зв`язку з неявкою відповідача щодо якого відсутні докази належного повідомлення про дату, час та місце розгляду справи (а.с.122).
У судове засідання 22.01.2021 р. представники сторін не з`явилися, у зв`язку з чим розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження (а.с.145).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.06.2021 р. допущено заміну відповідача Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області на правонаступника Рівнянську сільську раду Новоукраїнського району Кіровоградської області (а.с.146).
Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
На території Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (наразі Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області ) у постійному користуванні Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» знаходяться земельні ділянки на підставі державних актів на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №162461 на земельну ділянку площею 3,2378 га (а.с18-19) та серії ЯЯ №162462 на земельну ділянку площею 54,2546 га (а.с.20-21).
Рішенням тридцять першої сесії сьомого скликання Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області №263 від 15.05.2019 р. «Про встановлення ставок земельного податку на 2020 рік» установлено з 01.01.2020 р. на території Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області ставки земельного податку згідно з додатком 1 (а.с.11, 83).
З огляду на додаток 1 до рішення тридцять першої сесії сьомого скликання Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області №263 від 15.05.2019 р. «Про встановлення ставок земельного податку на 2020 рік» за землі транспорту (код 12.01) встановлено ставки податку у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) та у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено (а.с.12).
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. №280/97-ВР (далі за текстом Закон №280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п.24 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Статтею 69 Закону №280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.
Відповідно до п.8.3 ст.8 Податкового кодексу України до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
З огляду на пп.10.1.1 п.10.1 ст.10 Податкового кодексу України, земельний податок, як складова податку на майно, відноситься до місцевих податків і зборів.
Згідно з п.27.1 ст.27 Податкового кодексу України граничною ставкою податку визнається максимальний або мінімальний розмір ставки за певним податком, встановлений цим Кодексом.
Відповідно до п.269.1 ст.269 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, платниками земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Пунктом 274.2 статті 274 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
Отже, при встановленні ставок земельного податку на земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання державної та комунальної форми власності, не може застосовуватись пункт 274.2 Податкового кодексу України.
Суд бере до уваги, що оскаржуване рішення не розмежовує ставки податку на землі, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання, в залежності від форми власності відповідного суб`єкта.
Разом з тим, в оскаржуваному рішенні, ставка податку на земельні ділянки для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту встановлена у розмірі 12% безвідносно правового титулу ділянки (власність, оренда або право постійного землекористування), а також безвідносно форми власності суб`єкта господарювання, який володіє земельною ділянкою на праві постійного землекористування.
Пунктом 277.1 статті 277 Податкового кодексу України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, так ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Таким чином, нормами податкового законодавства наділено відповідача повноваженнями встановлювати місцеві податки та збори, в тому числі плату за землю у розмірі не вище 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено та у випадку, коли такі земельні ділянки перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання така ставка не може перевищувати 12%, за виключенням суб`єктів господарювання державної та комунальної форми власності. При цьому, у разі розташування земельної ділянки за межами населених пунктів, нормативно грошову оцінку яких не проведено, ставка податку за земельні ділянки, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі, а для сільськогосподарських угідь не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
З огляду на викладене, згідно з п277.1 ст.277 Податкового кодексу України максимальна ставка оподаткування за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів повинна бути встановлена у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що органом місцевого самоврядування, під час винесення оскаржуваного пункту рішення не дотримано вимог Податкового кодексу України щодо максимальної ставки податку на землю, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 102,00 грн (а.с.10), а тому суд стягує на користь позивача документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 102,00 за рахунок бюджетних асигнувань Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення тридцять першої сесії сьомого скликання Малотимошівської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області від 15 травня 2019 року №263 «Про встановлення ставок земельного податку на 2020 рік» у частині встановлення додатком №1 до рішення ставок земельного податку для юридичних осіб за кодом класифікації видів цільового призначення земель 12.01 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного транспорту» у розмірі 12 відсотків.
Стягнути на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 102,00 грн (дві тисячі сто дві грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 04363998, с. Рівне, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, вул. Центральна, 116).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду 31 січня 2025 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 03.02.2025 |
Номер документу | 124848747 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні