ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2025 року ЛуцькСправа № 140/11982/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Димарчук Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Кобато Україна до Волинської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Кобато Україна (далі ТОВ Кобато Україна, позивач) звернулося з позовом до Волинської митниці (далі відповідач) про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002567 від 25.09.2024.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ «Кобато Україна» 07.06.2024 подано до Волинської митниці митну декларацію №24UA205140037292U2 за якою задекларовано товар «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові (лимон, полуниця, чорниця, хамі-диня, виноград, ментол, кава, ананас) …».
Митним органом 07.06.2024 винесено картку відмови у митному оформленні (випуску) товарів №UA205140/2024/002334, а причиною винесення такої картки відмови стало те, що митним органом було винесено класифікаційне рішення №КТ-UA205000-0071-2024 від 15.07.2024.
Виконавши зазначені в картці відмови №UA205140/2024/002334 вимоги ТОВ «Кобато Україна» задекларувало вищевказаний товар згідно кваліфікаційного рішення.
Однак митний орган 23.09.2024 нову картку відмови у митному оформленні (випуску) товарів №UA205140/2024/002528, де підставою відмови вказано «Невідповідність заповнення гр.44 МД (відсутній документ під кодом 1701), що суперечить вимогам НМФУ №651 від 30.05.2012, ПКМУ №450 від 21.05.2012. Невірне нарахування податку па додану вартість товару відповідно до п. 190.1 ст. 190 Податкового кодексу України. В описі товару не зазначено дату виробництва товару».
Декларантом були усунуті зазначені вище вимоги викладені у картці відмови №UA205140/2024/002334 та відповідно подано до Волинської митниці 25.09.2024 нову декларацію №24UA205140060985U6 з пакетом необхідних документів.
Однак, незважаючи на подання декларантом усіх обов`язкових для митного оформлення документів, митним органом 25.09.2024 винесено нову картку відмови у митному оформленні №UA205140/2024/002567 із новим формулюванням причин відмови, а саме: «На кожній одиничній пачці стіків для куріння Ccobato зазначено інформацію про характерний смак та аромат, що порушує норми ст. 10,12-2 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», чим встановлено заборону щодо імпорту для реалізації на території України окремих тютюнових виробів.
Позивач зазначає, що згідно висновку експертного дослідження від 05.06.2024 №КЕД-19/116-24/8168 експертом встановлено, що надані на дослідження стіки містять такі хімічні речовини, як кофеїн, ментол, диоктілфталат, лімонел, декактон, індолактон, етиванілін, бензілбензоат. Стіки Ccobato представляють собою засоби, які призначені для вдихання в процесі нагрівання, без їх згорання. Тобто ці стіки не містять тютюну взагалі, відповідно вони не є тютюновими виробами.
Аналогічних висновків дійшов і експерт Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби у висновку №1420000-3202-0126 від 10.07.2024, у якому зазначено, що предметами дослідження є стіки Ccobato чайниі фруктові для використання з пристроями (для електричного нагрівання). У предметах дослідження стіках чайних фруктових, серед вмісту речовин тютюн або його відновлені модифіковані замінники відсутні. У складі зразків тютюну, відновленого тютюну не виявлено.
Крім того, у рішенні Волинської митниці про визначення коду товару №КТ-UA205000-0071-2024 від 15.07.2024 митний орган визначив класифікацію даного товару як «Продукти призначені для вдихання без горіння. Код УКТЗЕД 2404 12 00 90».
Оскільки, у стіках для куріння Ccobato тютюн чи відновлений тютюн відсутній, такі вироби не є тютюновими виробами і відповідно на них не може розповсюджуватись норма ст.10 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу па здоров`я населення».
Позивач також зазначає про неможливість застосування до товару, що підлягав митному оформленню ст. 12-2 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», яка містить медичні попередження споживачів та вимоги до упакування трав`яних виробів для куріння.
Згідно ст. 1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»: трав`яний виріб для куріння - виріб на основі рослинної сировини, трав або фрукті, що не містить тютюну, який можна вживати через процес згоряння.
Однак, наданий до митного оформлення товар не є трав`яним виробом в розумінні ст. 1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», оскільки він класифікований як експертами так і Волинською митницею як продукт призначений для вдихання без горіння. Відтак, нього не поширюються положення ст. 12-2 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення»
Вважає, що зазначені в оскаржуваному рішенні підстави відмови не відповідають фактичним обставинам справи та наявним у справі доказам, відтак картка відмови митного органу є необгрунтованою, безпідставною та такою шо підлягає до скасування.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 25.10.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України).
У відзиві на позовну заяву від 08.11.2024 відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити. В обґрунтування цієї позиції вказав, що декларантом в інтересах ТОВ «Кобато Україна» подано МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 на товар: «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові (лимон, полуниця, чорниця, хамі-диня, виноград, ментол, кава, ананас) …». Оцінюваний товар було заявлено декларантом за кодом 2404 12 00 90 згідно з УКТ ЗЕД. Разом із митною декларацією №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом були подані документи, визначені в гр.44 МД.
По МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 відбулось спрацювання системи АСАУР, що у відповідності до ст. 320 МК України визначило обов`язкові форми та обсяги митного контролю. Системою було згенеровано інформаційне повідомлення щодо необхідності звернути увагу на те, що до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» було внесено зміни щодо встановлення заборони імпорту для реалізації на території України окремих тютюнових виробів.
25.09.2024 Волинською митницею було оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002567 від 25.09.2024. Дана картка відмови містить причини відмови у митному оформленні товару, а саме: «На кожній одиничній пачці стіків для куріння Ccobato зазначено інформацію про характерний смак та аромат, що порушує норми ст.10, 12-2 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення", чим встановлено заборону щодо імпорту для реалізації на території України окремих тютюнових виробів».
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення" діяльність, пов`язана з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів, здійснюється відповідно до закону, з урахуванням встановлених цією статтею заборон. Забороняється виробництво (крім виробництва для експорту), оптова і роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України: 3) тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які серед іншого: повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність.
Так, при досліджені графи 31 митної декларації №24UA205140060985U6 від 25.09.2024, фото оцінюваного товару, які додавалися декларантом до вказаної митної декларації, а також фото, які додані до акту про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу №24UA205140037292U2 від 10.06.2024, митним органом було встановлено, що на кожній одиничній пачці стіків для куріння «Ccobato» посередині з лівого боку англійською мовою зазначено інформацію про характерний смак та аромат стіків (наприклад, «Mint/М`ята, «Coffe/Кава»), що порушує норми ст.10,12-2 вищенаведеного Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення" та унеможливлює здійснення митного оформлення даного товару у режимі імпорт.
Вважає необгрунтованими посилання позивача на висновки експертів від 05.06.2024 №КЕД-19/116-24/8168 та від 10.07.2024 №1420000-3202-0126 (якими встановлено, що тютюн чи відновлений тютюн у наданих зразках відсутній, а тому такі вироби не є тютюновими виробами), оскільки підпункт 14.1.252 Податкового кодексу України визначає, що тютюнові вироби це сигарети з фільтром і без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників, інші відмінні від рідин, що використовуються в електронних сигаретах, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи дихання без горіння шляхом нагрівання. Таким чином, Податковий кодекс України відносить до тютюнових виробів, у тому числі, інші нікотиновмісні продукти призначені для вдихання без горіння, що класифікуються за кодом 2404 12 00 90 згідно з УКТ ЗЕД.
Звертає увагу, на те, що у графі 31 «Пакування та опис товарів» МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом самостійно було зазначено опис оцінюваного товару як «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові…» та у графі 33 визначено код товару - 2404 12 00 90 (Продукти, що містять тютюн, відновлений тютюн, нікотин, замінники тютюну або нікотину, призначені для вдихання без горіння; інші нікотиновмісні продукти, призначені для забезпечення нікотину в тіло людини: - продукти, призначені для вдихання без горіння: - - інші, з вмістом нікотину; - - - інші).
Таким чином, внесені декларантом до МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 відомості підтверджують те, що позивачем самостійно було віднесено оцінюваний товар до тютюнових виробів, що й зумовило неможливість здійснення митного оформлення товару, що ввозився ТОВ «Кобато Україна», у зв`язку із встановленою Законом України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» забороною імпорту тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність.
Підтвердженням того, що ввезений позивачем товар відноситься до тютюнових виробів є і те, що до митної декларації №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом було додано заявку-розрахунок на придбання марок акцизного податку для маркування тютюнових виробів від 13.09.2024, згідно якої позивачу було продано марки акцизного податку для маркування тютюнових виробів.
З наведених підстав, вважає, що відповідач відмовляючи у митному оформленні діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені МК України та іншими нормативно-правовими актами. Картка відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного №UA205140/2024/002567 від 25.09.2024 містить обґрунтовані причини відмови, є правомірною, обґрунтованою та винесеною відповідно до вимог чинного законодавства, а тому просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 12.11.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.
У поданій до суду 20.11.2024 відповіді на відзив позивач позовні вимоги підтримав з мотивів та підстав, викладених у позовній заяві та додатково зауважив, що в оскаржуваній картці відмови відсутнє посилання на підпункт 14.1.252 ПК України, натомість, є посилання на норму Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», який визначає поняття та класифікацію товарів, щодо яких цим законом вводяться обмеження щодо імпорту та умови такого імпорту: тютюнові вироби - вироби, які можуть бути використані для вживання та до складу яких, навіть частково, входить тютюн, незалежно від того, чи є він генетично модифікований, чи ні; трав`яний виріб для куріння - виріб на основі рослинної сировини, трав або фруктів, що не містить тютюну, який можна вживати через процес згоряння.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що 25.09.2024 декларантом позивача в порядку електронного декларування подано до Волинської митниці митну декларацію №24UA205140060985U6 з описом товару: «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Лимон - 600 шт, дата виготовлення 23/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Чорниця - 600 шт, дата виготовлення 24/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Хамі-диня - 600 шт, дата виготовлення 23/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Полуниця - 600 шт, дата виготовлення 22/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Виноград - 600 шт, дата виготовлення 23/04/2024%; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Ментол - 600 шт, дата виготовлення 24/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Кава - 800 шт, дата виготовлення 24/04/2024; стіки для куріння Ccobato чайні фруктові Ананас - 600 шт, дата виготовлення 24/04/2024. Склад начинки стіків компоненти характерні для рослинної сировини (кофеїн, теобромін, фітол, цінамілцинамат, неофітацієн, хінна кислота), пропіленгліколь, гліцерин, бензойна кислота (консервант), бензилбензоат, ванілін, етилванілін, (S)-3-(1-метил-2- піролідиніл) піридин ((S)-нікотин). Всього 5000 пачок (в одній пачці 20 стіків), 500 блоків (10 пачок в одному блоці), 10 картонних коробок (50 блоків в одній коробці). Не містить наркотичних речовин та прекурсорів. Торговельна марка: Ccobato. Виробник: Dongguan Ccobato Technology Co., Ltd. Країна виробництва: CN».
В графі 33 МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 визначено код товару: 2404 12 00 90 (Продукти, що містять тютюн, відновлений тютюн, нікотин, замінники тютюну або нікотину, призначені для вдихання без горіння; інші нікотиновмісні продукти, призначені для забезпечення нікотину в тіло людини: - продукти, призначені для вдихання без горіння: - - інші, з вмістом нікотину; - - - інші).
Разом з МД декларант надав митному органу документи, визначені в графі 44 МД, які посвідчують підстави придбання товару, його якісні характеристики, цінове та вартісне обґрунтування, а саме: пакувальний лист б/н від 22.04.2024; рахунок-фактуру (iнвойс) SO-2024-22-04 від 22.04.2024; автотранспортну накладну б/н від 04.06.2024; сертифiкат про походження товару C21MA55XG9600001 від 24.04.2024; митні декларації, за якими було відмовлено у випуску товарів №24UA205140037292U2.00 від 07.06.2024, №24UA205140060210U8.00 від 23.09.2024; рішення митного органу щодо зобов`язуючої інформації (попереднє рішення) з питань класифікації товарів №КТ-UA205000-0071-2024 від 15.07.2024; висновок за результатами дослідження експертного підрозділу Центрального митного управління лабораторних досліджень та експертної роботи №142000-3202-0126 від 10.07.2024; акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу №24UA205140037292U2 від 10.06.2024; картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002334 від 05.09.2024; картку відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення UA205140/2024/002528 від 23.09.2024; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу №CC-UA/3001 від 30.01.2024; договір про надання послуг митного брокера №04/06/01 від 04.06.2024; лист від 30.06.2024; лист-доручення 1/06 від 10.06.2024; паспорт безпеки продукту від 06.05.2024; фото від 07.06.2024; єдиний уніфікований документ на розміщення та тимчасове зберігання товарів №7.3-28-05-32/3404 від 10.06.2024; платіжну інструкцію №10 від 11.09.2024; декларацію про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) б/н від 24.09.2024; заявка-розрахунок на придбання марок акцизного податку з відміткою органу державної податкової служби (продавця марок) про сплату податку від 13.09.2024; митну декларацію, за якою було відмовлено у випуску товарів №№24UA205140060985U6 від 25.09.2024.
Подання вищевказаних документів до митних декларацій сторонами не оспорюється.
Проте, Волинською митницею 25.09.2024 сформовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002567.
В оскаржуваній картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення повідомлено про відмову у митному оформленні (випуску) товарів з таких причин: «На кожній одиничній пачці стіків для куріння Ccobato зазначено інформацію про характерний смак та аромат, що порушує норми ст.10, 12-2 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення", чим встановлено заборону щодо імпорту для реалізації на території України окремих тютюнових виробів».
Позивач, не погоджуючись із карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, звернувся з даним позовом до суду.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України (далі - МК України) та іншими законами України.
Частиною 1 статті 1 МК України передбачено, що законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Згідно з ч. 3 ст. 7 МК України засади митної справи, зокрема, правовий статус митних органів, митна територія та митний кордон України, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, митні режими та умови їх застосування, заборони та/або обмеження щодо ввезення в Україну, вивезення з України та переміщення через територію України транзитом окремих видів товарів, умови та порядок справляння митних платежів, митні пільги, визначаються цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно з пунктом 24 частини першої статті 4 МК України митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів Україні, укладених у встановленому законом порядку.
Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи.
Частиною 1 ст. 318 МК України визначено, що митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.
Стаття 366 МК України визначає форми митного контролю, які здійснюються безпосередньо посадовими особами митних органів, до яких належить, у тому числі, перевірка документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу надаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України.
Відповідно до вимог частини першої статті 246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товару, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товару.
Частина перша статті 257 МК України передбачає, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Статтею 80 МК України визначено, що у разі відмови у митному оформленні та пропуску через митний кордон України товарів і транспортних засобів митний орган зобов`язаний видавати заінтересованим особам письмове повідомлення із зазначенням причин відмови та вичерпним роз`ясненням вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення та пропуску цих товарів і транспортних засобів через митний кордон України.
Згідно з частинами 1, 2 статті 256 МК України відмова у митному оформленні - це письмове вмотивоване рішення митного органу про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом. У рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Відповідно дочастини другої статті 246 МК України, підпункту 64 пункту 4Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 №446, наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №631затвердженоПорядок виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної деклараціїза формоюєдиного адміністративного документа (далі Порядок №631).
Цей Порядок розроблено з метою визначення порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації за формою єдиного адміністративного документа, що подається митному органу на паперовому носії або як електронний документ.
Відповідно до пункт 4.4 розділу IV Порядку №631 митний орган відмовляє у прийнятті МД для оформлення виключно з таких підстав:
МД не містить усіх відомостей або подана без рахунка або іншого документа, який визначає вартість товару та у випадках, встановленихКодексом,ДМВ;
ЕМД не містить встановлених законодавством обов`язкових реквізитів;
графа 40 ЕМД містить помилки у реквізитах попереднього документа або до цієї графи внесено відомості про попередній документ, що стосується інших товарів, чи митного режиму, іншого ніж попередній, чи режиму або процедури, яку не було завершено належним чином у встановлених законодавством випадках;
МД подано з порушенням інших вимог, встановленихКодексом.
У разі відмови у прийнятті МД посадовою особою митного органу відповідно дорозділу VІІцього Порядку оформлюєтьсякартка відмовиза формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.
Відповідно до пункту 4.5.7 розділу IV Порядку №631 при здійсненні митного оформлення МД виконуються митні формальності, серед яких: перевірка дотримання встановлених до задекларованих товарів заходів нетарифного регулювання (відсутність визначених законодавством заборон щодо переміщення або поміщення у відповідний митний режим задекларованих товарів; наявність відповідних документів, наявність вМДвідомостей про відповідні документи або відомостей про відмітки у товаросупровідних документах) (підпункт 4.5.7 пункту 4.5 розділу IV Порядку №631).
Як встановлено судом 25.09.2024 декларантом позивача в порядку електронного декларування подано до Волинської митниці митну декларацію №24UA205140060985U6 щодо митного оформлення товару: «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові (лимон, полуниця, чорниця, хамі-диня, виноград, ментол, кава, ананас) …».
Волинською митницею, за результатами перевірки митної декларації №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 щодо дотримання встановлених до задекларованих товарів заходів нетарифного регулювання ввезеного позивачем товару було з`ясовано, що оцінюваний товар відповідно до п.4.5.7 Порядку №631 не може бути оформлений у режимі імпорт.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що спір правильності визначення коду імпортованого товару за товарною позицією згідно з УКТЗЕД 2404 12 00 90 відсутній.
Згідно з пунктом 8.1 розділу VІІІ Порядку №631 у всіх випадках відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення оформлюєтьсякартка відмовиза формою, наведеною в додатку 2 до цього Порядку.
Картка відмови складається за допомогою АСМО у межах строку, відведеногостаттею 255 Кодексудля завершення митного оформлення, посадовою особою митного органу, якою прийнято рішення про відмову.
Відповідно до пункту 8.2 розділу IV Порядку №631 у картці відмови зазначаються причини відмови, наводяться вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість прийняття митної декларації, митного оформлення, випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, а також вказується інформація про порядок оскарження рішення про відмову.
25.09.2024 Волинською митницею було оформлено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску та пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002567 від 25.09.2024, якою ТОВ Кобато Україна відмовлено у митному оформленні товару з причин: «На кожній одиничній пачці стіків для куріння Ccobato зазначено інформацію про характерний смак та аромат, що порушує норми статей 10, 12-2 Закону України "Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення" від 22.09.2005 №2899-IV, чим встановлено заборону щодо імпорту для реалізації на території України окремих тютюнових виробів».
Щодо суті підстав відмови у митному оформленні товару, суд зазначає наступне.
Основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров`я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров`ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання, регулюються Законом України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» від 22.09.2005 №2899-IV (далі - Закон №2899-IV).
Відповідно до статті 19 Закону №2899-IV державний контроль за дотриманням положень цього Закону здійснюють відповідні центральні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до статті 10 Закону №2899-IV діяльність, пов`язана з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів, здійснюється відповідно до закону, з урахуванням встановлених цією статтею заборон.
Забороняється виробництво (крім виробництва для експорту), оптова і роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України:
1) сигарет, у яких рівні викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю в диму однієї сигарети перевищують: нікотину - 1 міліграм, смоли - 10 міліграмів, монооксиду вуглецю - 10 міліграмів;
2) тютюнових виробів, одинична пачка яких не відповідає вимогам, визначенимстаттею 12цього Закону, та/або тютюнових виробів, на одиничній пачці яких відсутні визначені законодавством медичні попередження;
3) тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які:
рекламують тютюновий виріб або сприяють його вживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, вплив на здоров`я, ризики або викиди;
включають кількісну інформацію про вміст нікотину, смоли, монооксиду вуглецю у тютюновому виробі;
вказують на те, що певний тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов`язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості або інші переваги для здоров`я чи способу життя;
повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність;
нагадують харчовий продукт або косметичний продукт;
вводять в оману, що певний тютюновий виріб має покращену здатність біологічного розкладання або інші екологічні переваги;
4) сигарет та тютюну для самокруток з характерним запахом та/або смаком диму;
5) тютюнових виробів, що містять такі добавки:
вітаміни або інші добавки, які створюють враження, що тютюновий виріб має переваги для здоров`я або призводить до зменшення ризиків для здоров`я, або становить менший ризик для здоров`я;
кофеїн, таурин чи інші добавки та стимуляторні сполуки, що асоціюються з енергійністю та/або життєвою силою;
добавки, що мають властивості робити викиди кольоровими;
добавки, що полегшують вдихання диму або засвоєння нікотину;
добавки, що мають канцерогенні, мутагенні або репродуктивно токсичні властивості у неспаленій формі;
6) сигарет та тютюну для самокруток, що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтр, папір, упаковка, капсула або мають будь-які технічні характеристики, що дозволяють змінювати запах чи смак сигарет, тютюну для самокруток або інтенсивність диму;
7) сигарет та тютюну для самокруток, фільтр, папір або капсула яких містить тютюн або нікотин;
8) тютюну для перорального вживання.
Виробнику та імпортеру тютюнових виробів забороняється вміщувати в одиничну пачку та в зовнішнє упакування тютюнових виробів вкладки, які прямо чи опосередковано заохочують придбання тютюнових виробів або їх вживання.
Забороняється включення тютюнових виробів і предметів, пов`язаних з їх вживанням, до гуманітарної допомоги, а також поширення тютюнових виробів серед населення безоплатно.
Забороняється підтримка виробництва (імпорту) тютюну та тютюнових виробів для реалізації на митній території України у формі державного фінансування, надання за рахунок коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів відповідним суб`єктам господарювання фінансової допомоги, фінансових гарантій, дотацій, субсидій, пільгових кредитів (позик).
Відповідно до статті 12-2 Закону №2899-IV на кожній одиничній пачці та зовнішньому упакуванні трав`яних виробів для куріння розміщується медичне попередження, що складається з тексту: "Куріння цього виробу завдає шкоди вашому здоров`ю". Таке медичне попередження друкується на передній і задній зовнішніх поверхнях упакування напівжирним чорним шрифтом на білому фоні таким чином, щоб покривалося 65 відсотків площі відповідної поверхні упакування.
Кожна одинична пачка та будь-яке зовнішнє упакування трав`яних виробів для куріння не повинні включати жодних елементів, які:
рекламують трав`яний виріб для куріння або сприяють його вживанню, створюючи помилкове враження про його характеристики, наслідки для здоров`я, ризики або викиди; містять інформацію про вміст нікотину, смоли чи монооксиду вуглецю у трав`яному виробі для куріння;
формують думку, що певний трав`яний виріб для куріння є менш шкідливим, ніж інші, або має на меті зменшити вплив деяких шкідливих компонентів диму, або надає переваги, пов`язані з життєвою силою, енергійністю, оздоровленням, омолодженням, має природні чи органічні властивості, інші переваги для здоров`я або способу життя;
повідомляють про характерний смак і аромат, будь-які смако-ароматичні чи інші добавки або про їх відсутність;
створюють враження, що виріб нагадує харчовий продукт або косметичний продукт.
З матеріалів справи вбачається, що при досліджені фото оцінюваного товару, які додавалися декларантом до митної декларації №24UA205140060985U6 від 25.09.2024, а також фото, які додані до акту про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу №24UA205140037292U2 від 10.06.2024, митним органом було встановлено, що на кожній одиничній пачці стіків для куріння «Ccobato» посередині з лівого боку англійською мовою зазначено інформацію про характерний смак та аромат стіків (наприклад, «Mint/М`ята, «Coffe/Кава»), що порушує норми статей 10, 12-2 Закону №2899-IV та унеможливлює здійснення митного оформлення даного товару у режимі імпорт.
Суд вважає твердження відповідача щодо порушення позивачем норм статей 10, 12-2 Закону №2899-IV є обрунтованими та підставними з огляду на наступне.
Закон №2899-IV визначає основні принципи та напрями державної політики щодо попередження куріння тютюнових виробів, зниження рівня їх вживання серед населення, обмеження доступу до них дітей, охорони здоров`я населення від шкоди, що завдається їхньому здоров`ю внаслідок розвитку захворювань, інвалідності, а також смертності, спричинених курінням тютюнових виробів чи іншим способом їх вживання.
Згідно з ст. 1 Закону України Закону №2899-IV: тютюнові вироби - вироби, які можуть бути використані для вживання та до складу яких, навіть частково, входить тютюн, незалежно від того, чи є він генетично модифікований, чи ні; трав`яний виріб для куріння - виріб на основі рослинної сировини, трав або фрукті, що не містить тютюну, який можна вживати через процес згоряння; нікотин - нікотинові алкалоїди або інша хімічна речовина, включаючи будь-яку сіль або комплекс нікотину, що добувається з рослинної сировини (тютюну) або синтетичним способом.
Позивач, посилаючись на висновки експортних досліджень, вказує на те, що стіки Ccobato представляють собою засоби, які призначені для вдихання в процесі нагрівання, без їх згорання, тому враховуючи, що стіки не містять тютюну взагалі, відповідно вони не є тютюновими виробами.
Разом з тим, суд звертає увагу на ту обставину, що стаття 2 Закону №2899-IV визначає, що законодавство України про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення базується наКонституції Україниі складається зОснов законодавства України про охорону здоров`я, цього Закону та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Визначення поняття тютюнових виробів є не лише у Законі №2899-IV, а й в інших нормативно-правових актах.
Так, підпункт 14.1.252 Податкового кодексу України визначає, що тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників, інші відмінні від рідин, що використовуються в електронних сигаретах, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання.
Таким чином, ПК України відносить до тютюнових виробів, у тому числі, інші нікотиновмісні продукти призначені для вдихання без горіння, що класифікуються за кодом 2404 12 00 90 згідно з УКТ ЗЕД.
Водночас, як уже зазначалось судом, відповідно до ст. 10 Закону №2899-IV діяльність, пов`язана з виробництвом, оптовою та роздрібною торгівлею, експортом і імпортом тютюнових виробів, здійснюється відповідно до закону, з урахуванням встановлених цією статтею заборон. Забороняється виробництво (крім виробництва для експорту), оптова і роздрібна торгівля та імпорт для реалізації на території України тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які серед іншого: повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність.
У підтвердження того, що товар, який ввозився позивачем відноситься до тютюнових виробів у розумінні законодавства України, свідчать також наступні обставини.
Відповідно до п. 3.2, 3.3 Порядку №651, відомості, заявлені у МД декларантом або уповноваженою особою, є відомостями, необхідними для митних цілей.
Графи А, C, D/J, E/J, F, G, I МД паперового примірника МД та її електронної копії або електронної МД заповнюються посадовим особами митних органів. Інші графи МД заповнюються Декларантом.
Суд звертає увагу на те, що у графі 31 «Пакування та опис товарів» МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом самостійно було зазначено опис оцінюваного товару як «Продукти призначені для вдихання без горіння, для використання з пристроями Heat Not Burn (для електричного нагрівання), без вмісту тютюну та відновленого тютюну, з вмістом нікотину: стіки для куріння Ccobato чайні фруктові…» та у графі 33 визначено код товару - 2404 12 00 90 (Продукти, що містять тютюн, відновлений тютюн, нікотин, замінники тютюну або нікотину, призначені для вдихання без горіння; інші нікотиновмісні продукти, призначені для забезпечення нікотину в тіло людини: - продукти, призначені для вдихання без горіння: - - інші, з вмістом нікотину; - - - інші).
Частина 2 ст. 270 МК України визначає, що правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, іншими (крім мита) митними платежами встановлюються Податковим кодексом України з урахуванням особливостей, що визначаються цим Кодексом.
Підпунктом 4.1.4. ПК України встановлено, що акцизний податок це непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).
Пунктом 213.1 ст. 213 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування акцизним податком, у тому числі, є операції з реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції).
Ставки акцизного податку та перелік товарів з яких цей податок справляється наведено в ст. 215 ПК України.
Стаття 215 Податкового кодексу України визначає, що до підакцизних товарів належать, у тому числі, тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; тютюнова сировина, тютюнові відходи; рідини, що використовуються в електронних сигаретах.
Відповідно до відомостей (подробиці розрахунків) у графі 47 МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом були сплачені наступні митні платежі відповідно до Класифікатора видів надходжень бюджету, що контролюються митними органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011: код 032 податок на додану вартість з ввезених на митну територію України суб`єктами господарювання тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для яких базою оподаткування є максимальна роздрібна ціна без урахування податку на додану вартість; код 084 акцизний податок з товарів, ввезених на митну територію України суб`єктами господарювання, а саме: тютюн та тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах.
Таким чином, внесені декларантом до МД №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 відомості свідчать про віднесення оцінюваного товару до тютюнових виробів, що й зумовило неможливість здійснення митного оформлення товару, що ввозився ТОВ «Кобато Україна», у зв`язку із встановленою Законом України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення» забороною імпорту тютюнових виробів з використанням на їх упакуванні або на самих тютюнових виробах будь-яких елементів або ознак (тексти, символи, назви, зображення або інші ознаки), які повідомляють про смак, запах, будь-які смако-ароматичні або інші добавки чи про їх відсутність.
Крім того, на підтвердження того, що ввезений позивачем товар відноситься до тютюнових виробів свідчить і те, що до митної декларації №24UA205140060985U6 від 25.09.2024 декларантом було додано заявку-розрахунок на придбання марок акцизного податку для маркування тютюнових виробів від 13.09.2024, згідно якої позивачу було продано марки акцизного податку для маркування тютюнових виробів (а.с.78 зворот-79).
Згідно з ч.3 ст. 90 КАС України суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З урахуванням встановлених обставин та наведених правових положень чинного законодавства суд дійшов висновку, що картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного №UA205140/2024/002567 від 25.09.2024 містить обґрунтовані причини відмови, а відповідач відмовляючи у митному оформленні діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Митним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами, тому позов є безпідставним і до задоволення не підлягає.
З огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог підстав для розподілу судових витрат немає.
Керуючись статтями 243-246, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю Кобато Україна до Волинської митниці про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2024/002567 від 25 вересня 2024 року, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Кобато Україна (65023, Одеська область, місто Одеса, вул. Торгова, будинок 43, код ЄДРПОУ 45327159).
Відповідач: Волинська митниця (44350, Волинська область, село Римачі, вулиця Призалізнична, будинок 13, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43958385).
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.01.2025 |
Оприлюднено | 05.02.2025 |
Номер документу | 124874067 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні