Рішення
від 29.01.2025 по справі 300/6462/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" січня 2025 р. справа № 300/6462/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боброва Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Захаріїв Б.Д. в інтересах ОСОБА_1 (далі позивачка) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі відповідач-1), Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА (далі відповідач-2) про визнання дій протиправними щодо призначення житлової субсидії за період з 01.05.2022 по 30.04.2023, з 01.05.2023 по 30.04.2024 та з 01.05.2024 по 30.04.2025 та зобов`язання призначити вказану субсидію.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачці на виконання судового рішення у справі №300/198/22 було призначено та виплачено житлову субсидію з 01.05.2021 по 30.04.2022. Відповідно до пункту 2 постанови від 19.05.2021 №505 «Деякі питання призначення житлових субсидій», розгляд питань щодо призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, проводиться без звернень громадян, крім визначених випадків. Проте відповідачем-2 протиправно самостійно не призначено позивачці житлову субсидії на наступні періоди, що є порушення права особи на отримання соціальної допомоги. Відтак відповідачами у зазначені періоди позивачці безпідставно та протиправно не призначено субсидію.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, згідно якого просив відмовити у задоволенні позову. Вказав, що на виконання судового рішення житлова субсидія позивачу виплачувалась по 30.04.2022. Разом з тим, саме до повноважень Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА належало право автоматичного призначення субсидії після вказаної дати, однак зазначеним управління будь-які справи одержувача субсидії чи особи яка має право на її автоматичне призначення не передавалися, а тому підстав на призначення пенсійним органом субсидії з 01.05.2023 не було.

Відповідач Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА отримав копію ухвали суду про відкриття провадження в даній адміністративній справі, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа. Заяв чи клопотань суду не подав, правом на подання відзиву на позов, у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався. Також, відповідачем не повідомлено суд про поважність причин ненадання такого відзиву.

Згідно з частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою суду від 09.12.2024 визнано обов`язковою явку позивача та/або її представника в судове засідання, призначене на 19.12.2024 о 09:00 год.

Сторони в судове засідання не з`явилися, хоча про дату час та місце судового розгляду повідомлялися належним чином.

Представник позивача подав суду клопотання, згідно якого зазначив про неможливість брати участь у судових засіданнях, у зв`язку з перебуванням за межами території України.

Враховуючи наявність в матеріалах справи достатньої кількості доказів, необхідних для вирішення справи по суті, неприбуття в судове засідання учасників справи, повідомлених належним чином, суд відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України визнав можливим розглянути дану адміністративну справу на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення проти них, судом установлено наступне.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.08.2022 у справі №300/198/22 зобов`язано Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 як власнику домогосподарства житлову субсидію на період з 01.05.2021 по 30.04.2022, про що повідомити ОСОБА_1 відповідно до п.62 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 №807).

На виконання вказаного рішення позивачці призначена житлова субсидія на період з 01.05.2021 по 30.04.2022 та виплачені відповідні кошти.

В січні 2024 року позивачка звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою про виплату житлової субсидії.

Листом від 08.02.2024 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області повідомило позивачку, що на виконання рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.08.2022 у справі №300/198/22 їй було призначено житлову субсидію на період з 01.05.2021 по 30.04.2022. Жодних зобов`язань на пенсійний орган вказаним судовим рішенням покладено не було. Вказало, що Управлінням соціального захисту населення Івано-Франківської РДА не було проведено перерахунок житлової субсидії після 30.04.2022, тобто після її припинення та рекомендовано звернутися до вказаного Управління (а.с. 24-25).

У відповідь на звернення позивачки, листом Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА від 19.03.2024 повідомлено, що їй була призначена житлова субсидія на період з 01.05.2021 по 30.04.2022. З 01.01.2023 відповідно до постанови КМУ №1041 від 16.09.2022 питання щодо надання житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу передані до Пенсійного фонду України, а тому Управління не має повноважень щодо призначення житлової субсидії (а.с. 22-23).

Вважаючи такі дії відповідачів протиправними, позивачка звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 9 листопада 2017 року №2189-VIII Про житлово-комунальні послуги.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 цього Закону до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, вбачається, що єдиним органом який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.

Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій визначені Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі Положення №848).

В розумінні пункту 3 Положення №848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку.

Як вже встановлено судом, на виконання постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.08.2022 у справі №300/198/22 Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації призначено позивачу як власнику домогосподарства житлову субсидію на період з 01.05.2021 по 30.04.2022 та виплачено відповідні кошти.

Після 30.04.2022 житлова субсидія позивачу не призначалася.

Відповідно до пункту 78 Положення №848 після закінчення строку отримання житлової субсидії уповноважені органи самостійно здійснюють призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому періоді, крім домогосподарств: у складі яких є особи, зазначені у підпункті 3 пункту 14 цього Положення (за винятком осіб, зазначених в абзацах шостому-одинадцятому підпункту 3 пункту 14 цього Положення); які отримують житлову субсидію за місцем фактичного проживання як внутрішньо переміщені особи; у складі яких є задекларовані особи; у складі яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих (задекларованих) осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб; які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива; які орендують житлове приміщення для проживання і звертаються за житловою субсидією на оплату житлово-комунальних послуг.

Згідно пункту 79 даного Положення уповноважені органи без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому цим Положенням, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення з використанням програмних засобів (в автоматичному режимі) про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктами 61, 62 цього Положення.

Також, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову Деякі питання призначення житлових субсидій від 19.05.2021 №505, пунктом 2 якої установлено, що розгляд питань щодо призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, проводиться без звернень громадян, крім визначених випадків.

Пунктом 5 цієї постанови встановлено, що вона набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 травня 2021 року.

Таким чином, з 1 травня 2021 вирішення органом соціального захисту населення питань щодо призначення житлової субсидії домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років на наступний період з 1 травня 2021 року по 30 квітня 2022 року проводиться без звернень громадян.

Проте, Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА, у відповідності до вказаних вимог законодавства, безпідставно після 30.04.2022 закінчення строку отримання житлової субсидії, самостійно не розглянуло питання щодо призначення житлової субсидії на наступний період для домогосподарства позивача, що на переконання суду є протиправною бездіяльністю зазначеного управління.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до пункту 9 Положення №848 призначення житлових субсидій здійснюється:

до 30 листопада 2022 р. включно структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад;

починаючи з 1 грудня 2022 року органами Пенсійного фонду України.

Таким, чином після 01.12.2022 та на даний час повноваження щодо призначення та виплати житлових субсидій здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Відтак, призначення житлових субсидій на даний час здійснюється саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області. Повноваження структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районні у містах Києві та Севастополі держадміністрацій щодо виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг після 01.12.2022 не здійснюють.

При цьому, суд зазначає, що на момент переходу повноважень до пенсійного органу, Управлінням соціального захисту населення Івано-Франківської РДА не призначалася та не продовжувалась (в автоматичному режимі) позивачці житлова субсидія, із заявою про її призначення вона також не зверталась.

Таким чином, до задоволення не підлягає позовна вимога щодо бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо призначення субсидії, оскільки на момент переходу повноваження щодо призначення житлових субсидій до останнього, позивачка не отримувала зазначену субсидію та із заявою про її призначення не зверталася, а тому підстав для її автоматичного призначення у пенсійного органу не було.

Згідно приписів частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Так, Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА як суб`єкт владних повноважень не надало суду достатніх беззаперечних доказів та не довело законність та підставність своєї бездіяльності щодо призначення позивачці житлової субсидії. Натомість позивачкою доведено обставин на яких ґрунтуються її позовні вимоги.

Також жодних підстав для відмови у призначенні субсидії, визначених Положенням №848 чи неможливості її призначення, відповідачами не зазначено.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до приписів пунктів 78-79 Положення №848 уповноважені органи без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому цим Положенням, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення з використанням програмних засобів (в автоматичному режимі) про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії, а тому, на переконання суду, такі повноваження, у правовідносинах що склалися, є дискреційними та без перевірки можливості призначення позивачу субсидії у спірні періоди вирішити питання про зобов`язання відповідача призначити таку субсидію є неможливим. Вказані повноваження належали саме Управлінню соціального захисту населення Івано-Франківської РДА, яке й допустило протиправну бездіяльність.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивачки є визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА щодо призначення їй житлової субсидії за період з 01.05.2022 по 30.04.2023 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області розглянути питання про призначення позивачці житлової субсидії за період з 01.05.2022 по 30.04.2023, з 01.05.2023 по 30.04.2024 та з 01.05.2024 по 30.04.2025 та за результатами розгляду повідомити її про прийняті рішення.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що позов слід задовольнити частково.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статями 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА щодо призначення ОСОБА_1 житлової субсидії за період з 01.05.2022 по 30.04.2023.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області розглянути питання про призначення ОСОБА_1 житлової субсидії за період з 01.05.2022 по 30.04.2023, з 01.05.2023 по 30.04.2024 та з 01.05.2024 по 30.04.2025 та за результатами розгляду повідомити ОСОБА_1 про прийняті рішення.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивачка: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ;

відповідачі:

Управління соціального захисту населення Івано-Франківської РДА, код в ЄДРПОУ 44379468, вул. Галицька, 32, м. Тисмениця, Івано-Франківська область, 77401;

Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, код в ЄДРПОУ 20551088, вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018.

Суддя Бобров Ю.О.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2025
Оприлюднено05.02.2025
Номер документу124875331
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/6462/24

Ухвала від 21.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 29.01.2025

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні