Рішення
від 03.02.2025 по справі 380/19854/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 лютого 2025 рокусправа № 380/19854/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» (далі ТОВ «Житлобудінвест ЛВ», позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України (далі відповідачі) з такими вимогами:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - 11429038/35749016 від 16.07.2024; - 11429037/35749016 від 16.07.2024; - 11429036/35749016 від 16.07.2024;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» податкові накладні, датою їх подання на реєстрацію: - податкову накладну № 14 від 30.04.2024; - податкову накладну № 16 від 31.05.2024; - податкову накладну № 25 від 29.03.2024.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» зареєстроване як платник податку на додану вартість від 07.07.2012, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель (КВЕД 41.10), серед інших видів діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (КВЕД 43.99), купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10). Стверджує, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкових накладних, такі не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішень відповідача-1 щодо відмови в їх реєстрації. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 днем їх надходження до ЄРПН.

Відповідач, ГУ ДПС у Львівській області, позов не визнає, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкових накладних було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024.

Відповідач-2 копію ухвали про відкриття строщеного провадження отримав 08.10.2024, що підтверджується довідкою секретаря судового засідання, відзиву на позовну заяву не подав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Позивач подав відповідь на відзив, де заперечив проти аргументів відповідача.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Львівській області та є платником податку на додану вартість з 07.07.2012, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель (КВЕД 41.10), серед інших видів діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (КВЕД 43.99), купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10).

Відповідно до рішення власника Приватного підприємства «Житлобудінвест» №28/09/22 від 28.09.2022 правонаступником щодо усього майна, усіх прав та обов`язків Приватного підприємства «Житлобудінвест» стало Товариство з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ».

30.06.2021 між ПП «Житлобудінвест» (продавець базового активу) та АТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус», від імені, в інтересах та за рахунок якого на підставі Договору № 21/10-1 про управління активами корпоративного інвестиційного фонду від 21.10.2020 року діє ТОВ «Компанія з управління активами «Інвестиційна група «Прометей» (покупець базового активу), укладено Форвардний контракт № 775-30/06/2021-23625 відповідно до положень якого ПП «Житлобудінвест» виконує функції замовника будівництва та здійснює будівництво Будинку на підставі Договору про передачу функцій замовника-забудовника від 24.06.2019 від ПрАТ «Торговий центр А». Будинок будинок №2 у складі проекту «Нове будівництво ПП «Житлобудінвест» комплексу будівель змішаного використання з житловими квартирами у верхніх поверхах, торгівельним центром, підземним паркінгом, приміщеннями обслуговуючого і комерційного призначення на вул. Залізничній, 7 у м. Львові».

Відповідно до пункту 1.1. контракту продавець зобов`язується у майбутньому в установлений цим Контрактом строк передати базовий актив у власність Покупця на визначених у Контракті умовах, а Покупець зобов`язується прийняти в установлений строк базовий актив та сплатити за нього визначену Контрактом ціну. Базовим активом за цим Контрактом є майнові права на одне нежитлове приміщення, загальною площею 1648, 36 кв.м. (надалі офіс) № 1 на цокольному та 1-му поверхах секціях №1,2,3 Будинку, Офіс стане об`єктом нерухомого майна після закінчення будівництва та прийняття Будинку в експлуатацію (пункт 1.2 контракту). Відповідно до пункту 2.2. оплата вартості контракту здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця базового активу протягом 14 банківських днів з моменту підписання контракту. Контракт є фінансовим інструментом, що має ознаки: похідного цінного паперу та спеціального виду договору купівлі-продажу (пункт 9.7.2).

Згідно Акту приймання-передачі форвардного контракту від 30.06.2021 ПП «Житлобудінвест» передало Форвардний контракт № 775-30/06/2021-23625 АТ ЗНВ КІФ «Колумбус», від імені, в інтересах та за рахунок якого на підставі Договору №21/10-1 про управління активами корпоративного інвестиційного фонду від 21.10.2020 року діє ТОВ «КУА «Прометей» (а.с. 108).

30.06.2021 між АТ ЗНВ КІФ «Колумбус», від імені, в інтересах та за рахунок якого на підставі Договору №21/10-1 про управління активами корпоративного інвестиційного фонду від 21.10.2020 року діє ТОВ «КУА «Прометей» (Сторона 1 за договором купівлі-продажу) та ТОВ «Вежа на Хмельницького» (Сторона 2 за договором купівлі-продажу) укладений Договір купівлі продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 (а.с. 105-107). Відповідно до п.2.1. вищезазначеного Договору купівлі-продажу ФК Сторона 1 зобов`язується передати Стороні 2, а Сторона 2 зобов`язується прийняти Форвардний контракт та оплатити вартість на умовах, визначених Договором. На виконання пункту 4.1. Договору купівлі продажу ФК Стороною 1 передано Стороні 2 Форвардний контракт згідно Акту приймання-передачі форвардного контракту від 30.06.2021. Відповідно до п. 4.5.2 Форвардного контракту у разі відчуження Контракту будь-яким способом Покупець зобов`язаний невідкладно письмово повідомити Продавця базового активу про перехід права власності на Контракт після підписання Акту приймання-передачі Контракту та надати Продавцю базового активу засвідчені у встановленому порядку копії відповідного договору (купівлі-продажу, міни, дарування тощо) та Акту приймання-передачі із зазначенням реквізитів нового власника Контракту.

30.06.2021 АТ ЗНВ КІФ «Колумбус», від імені, в інтересах та за рахунок якого на підставі Договору №21/10-1 про управління активами корпоративного інвестиційного фонду від 21.10.2020 року діє ТОВ «КУА «Прометей» повідомило ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» про передачу Форвардного контракту ТОВ «Вежа на Хмельницького» (а.с. 92).

23.08.2023 ТОВ «Вежа на Хмельницького» та «Центр Проект» уклали Договору купівлі-продажу ФК, за яким ТОВ «Вежа на Хмельницького» зобов`язується передати Форвардний контракт ТОВ «Центр Проект» за актом приймання-передачі протягом 3 (трьох) днів з моменту здійснення Покупцем повної оплати ціни договору відповідно до умов цього Договору (а.с. 99-102).

Згідно Акту приймання-передачі форвардного контракту від 23.08.2023 ТОВ «Вежа на Хмельницького» передало Форвардний контракт ТОВ «Центр Проект» (а.с. 104).

23.08.2023, на виконання вимог пункту 4.5.2 Форвардного контракту, ТОВ «Вежа на Хмельницького» повідомило ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» про передачу Форвардного контракту ТОВ «Центр Проект» (а.с. 98).

29.03.2024, 30.04.2024 та 31.05.2024 року ТОВ «Центр Проект» здійснило часткову оплату на рахунок ТОВ «Житлобудінвест ЛВ», що підтверджується платіжними інструкціями № 46244_00000 від 29.03.2024, № 47619_00000 від 30.04.2024, № 48730_00000 від 31.05.2024 (а.с. 113-115).

За фактом першої події (оплати за активи) ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» склало податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 (а.с. 18, 44, 66) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкові накладні) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена (а.с. 19, 15, 67).

В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки обсяг постачання товару/послуги 00115 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області пояснення до податкових накладних та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено (а.с. 147-149). В письмових поясненнях щодо заблокованої податкової накладної позивач пояснив, що зареєстроване як платник податку на додану вартість від 07.07.2012, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель (КВЕД 41.10), серед інших видів діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (КВЕД 43.99), купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10). Пояснило, що ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» уклало форвардний контракт № 775-30/06/2021-23625 із АТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус», від імені якого діє ТОВ «Компанія з управління активами «Інвестиційна група «Прометей». У свою чергу, АТ ЗНВ КІФ «Колумбус» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Вежа на Хмельницького», а ТОВ «Вежа на Хмельницького» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Центр Проект», який є кінцевим покупцем форвардного контракту і відповідно до умов контракту сплачує за базовий актив забудовнику. На підставі цього контракту ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» отримало часткову оплату, що підтверджується платіжними інструкція № 46244_00000 від 29.03.2024, № 47619_00000 від 30.04.2024, № 48730_00000 від 31.05.2024. За фактом оплати (перша подія) ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» склало податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії таких документів: форвардний контракт №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021; акт приймання передачі форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021 (між ПП «Житлобудінвест» та Акціонерним товариством «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус»); договір купівлі-продажу Форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021 (між Акціонерним товариством «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вежа на Хмельницького»); акт приймання передачі Форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021 (між Акціонерним товариством «Закритий недиверсифікований корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Вежа на Хмельницького»); договір купівлі-продажу Форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021 (між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вежа на Хмельницького» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центр Проект»); акт приймання передачі Форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 23.08.2023 (між Товариством з обмеженою відповідальністю «Вежа на Хмельницького» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Центр Проект»); договір про внесення змін та доповнень від 31.10.2022 до договору купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2022-23625 від 30.06.2021; повідомлення про відчуження від 30.06.2021; повідомлення про відчуження від 23.08.2023; платіжні інструкції №46244_00000 від 29.03.2024, №47619_00000 від 30.04.2024, № 48730_00000 від 31.05.2024, договір підряду № 04/10-2022 від 04.10.2022, договір підряду № 10/01-2022 від 10.01.2022 та договір підряду № 12в-10/07/23 від 10.07.2023; акти виконаних робіт з підрядниками АВР-БУД та Вікнарьофф Львів.

Платник податків отримав повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідно до якого платнику податків запропоновано додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с. 151-156).

Платник податків надіслав пояснення та додатково надав комісії відповідача копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних (а.с. 150).

Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 11429038/35749016 від 16.07.2024, № 11429037/35749016 від 16.07.2024, № 11429036/35749016 від 16.07.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 (а.с. 157-159). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової наладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У пункті «додаткова інформація» зазначила, що платник податків не надав форвардного контракту з ТОВ «Центр Проект», оплати підрядникам за виконані роботи, не надав ВН та ТТН на придбання, оплати на придбання та реалізацію.

ТОВ «Житлобудінвест ЛВ», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скарги до комісії ДПС України, долучивши до скарг копії підтверджуючих документів.

Комісія ДПС України прийняла рішення № 48382/35749016/2 від 01.08.2024, №48458/35749016/2 від 01.08.2024, № 48412/35749016/2 від 01.08.2024 (а. с. 43, 64, 69), відповідно до яких залишила скарги ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).

Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.

Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).

Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: - або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; - або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; - або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).

Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.

Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими мотивами:

товариство з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» зареєстроване як платник податку на додану вартість від 07.07.2012, основним видом діяльності якого є організація будівництва будівель (КВЕД 41.10), серед інших видів діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41.20), інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. (КВЕД 43.99), купівля та продаж власного нерухомого майна (КВЕД 68.10).

ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» уклало форвардний контракт №775-30/06/2021-23625 із АТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус», від імені якого діє ТОВ «Компанія з управління активами «Інвестиційна група «Прометей». У свою чергу, АТ ЗНВ КІФ «Колумбус» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Вежа на Хмельницького», а ТОВ «Вежа на Хмельницького» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Центр Проект», який є кінцевим покупцем форвардного контракту і відповідно до умов контракту сплачує за базовий актив забудовнику.

На виконання умов форвардний контракт № 775-30/06/2021-23625 ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» 29.03.2024, 30.04.2024 та 31.05.2024 отримало оплату від кінцевого покупця форвардного контракту ТОВ «Центр Проект», що підтверджується платіжними інструкція №46244_00000 від 29.03.2024, №47619_00000 від 30.04.2024, № 48730_00000 від 31.05.2024. За фактом першої події (оплати за актив) ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» склало податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 та скерувало такі на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме: обсяг постачання товару/послуги 00115 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Суд також звертає увагу на те, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цих податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд.

На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» скерувало контролюючому органу письмові пояснення щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів та додатково надіслало пояснення з копіями підтверджуючих документів.

Проте контролюючий орган скерував платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію спірних податкових накладних, а саме: копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У пункті «додаткова інформація» комісія ГУ ДПС у Львівській області не конкретизувала, які саме документи «щодо постачання, придбання товарів, послуг» (а «товаром2 в цій ситуації є майнове право на нежитлове приміщення) слід надати позивачу з метою реєстрації податкових накладних.

Суд звертає увагу, що у відповідь на повідомлення про надання додаткових пояснень платник податку скерував пояснення та повторно надав документи на підтвердження реальності здійснення операції, а саме:

- на вимогу надати первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг надав договір підряду № 04/10-2022 від 04.10.2022, договір підряду № 10/01-2022 від 10.01.2022 та договір підряду № 12в-10/07/23 від 10.07.2023; акти виконаних робіт з підрядниками АВР-БУД на здійснення будівельних робіт та Вікнарьофф Львів на виготовлення та встановлення металопластикових конструкцій;

- на вимогу надати розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків надав платіжні інструкції №46244_00000 від 29.03.2024, №47619_00000 від 30.04.2024, № 48730_00000 від 31.05.2024, що підтверджує отримання коштів від ТОВ «Центр Проект» на рахунок ТОВ «Житлобудінвест ЛВ».

Рішення контролюючого органу № 11429038/35749016 від 16.07.2024, № 11429037/35749016 від 16.07.2024, № 11429036/35749016 від 16.07.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у розділі «додаткова інформація» вказано, що платник податків не надав форвардного контракту з ТОВ «Центр Проект», оплати підрядникам за виконані роботи, не надав ВН та ТТН на придбання, оплати на придбання та реалізацію.

Оцінюючи ці для прийняття оскарженого рішення суд зазначає таке:

- щодо ненадання форвардного контракту із ТОВ «Центр Проект», то такий не був укладений; як пояснив платник податку у поясненнях та підтвердив відповідними документами, ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» уклало форвардний контракт № 775-30/06/2021-23625 із АТ «Закритий недиверсифікований венчурний корпоративний інвестиційний фонд «Колумбус», від імені якого діє ТОВ «Компанія з управління активами «Інвестиційна група «Прометей». У свою чергу, АТ ЗНВ КІФ «Колумбус» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Вежа на Хмельницького», а ТОВ «Вежа на Хмельницького» уклало Договір купівлі-продажу форвардного контракту №775-30/06/2021-23625 із ТОВ «Центр Проект», який є кінцевим покупцем форвардного контракту і відповідно до умов контракту сплачує за базовий актив забудовнику. Отже, аргумент на підтвердження обгрунтованості оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є надуманим та спростовується наданими документами (договорами, актами передачі та ін.);

- щодо ненадання документів оплати підрядникам за виконані роботи, не надав ВН та ТТН на придбання, оплати на придбання та реалізацію, то ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» залучало підрядників до виконання будівельних робіт, що підтверджується договорами підряду, тому наявність чи відсутність таких документів в принципі нічого не доводить та не спростовує в питанні, що розглядалося комісією.

Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованої в них господарської операції.

Суд також враховує, що платник податків втретє скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Центр Проект» разом із скаргами на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скарги ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; ці рішення комісії відповідача-1 аргументувала «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних».

Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи та додатково просила їх надати, мотивуючи своє рішення тим, що платник податків не надав документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, що не відповідає дійсним обставинам справи. Суд дійшов висновку, що надані платником податків до скарг документи були достатніми для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 комісією ДПС.

Наведені судом мотиви свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.

Суд також враховує, що здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.

Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 11429038/35749016 від 16.07.2024, № 11429037/35749016 від 16.07.2024, № 11429036/35749016 від 16.07.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому такі підлягає скасуванню як протиправні.

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її надходження до ЄРПН.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Житлобудінвест ЛВ» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.

Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11429038/35749016 від 16.07.2024, № 11429037/35749016 від 16.07.2024, № 11429036/35749016 від 16.07.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» (81200, Львівська область, місто Перемишляни, вул. Міжгірська, буд. 8В; ідентифікаційний код 35749016) податкові накладні № 14 від 30.04.2024, № 16 від 31.05.2024 та № 25 від 29.03.2024 датою їх надходження до ЄРПН.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» (81200, Львівська область, місто Перемишляни, вул. Міжгірська, буд. 8В; ідентифікаційний код 35749016) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 7267 (сім тисяч двісті шістдесят сім) гривень 20 копійок. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Житлобудінвест ЛВ» (81200, Львівська область, місто Перемишляни, вул. Міжгірська, буд. 8В; ідентифікаційний код 35749016) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 7267 (сім тисяч двісті шістдесят сім) гривень 20 копійок.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяМоскаль Ростислав Миколайович

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.02.2025
Оприлюднено05.02.2025
Номер документу124876098
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/19854/24

Рішення від 03.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні