Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 лютого 2025 р. Справа № 520/31047/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аграрна компанія "Агронова" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
У С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Аграрна компанія "Агронова" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0/40585/0415 від 18.07.2024.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатом проведеної Головним управління ДПС в Харківській області камеральної перевірки складено Акт № 29948/20-40-04-15-02/30892399 від 25.06.2024, відповідно до якого ТОВ "Аграрна компанія "Агронова" порушено терміни реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). На підставі вказаного Акту відповідачем було прийнято податкове повідомлення рішення №0/40585/0415 від 18.07.2024, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 142404,50 грн. Позивачем було вжито всіх необхідних заходів для реєстрації податкових накладних, що унеможливлює притягнення до відповідальності. Позивач не може нести відповідальності у вигляді накладення на нього штрафу за те, що податкова накладна була зареєстрована податковим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних після спливу граничних строків, адже затримка у 5 календарних дні відбулась не з вини Позивача, останній вчинив необхідні дії для її своєчасної реєстрації, тоді як недотримання граничного строку реєстрації податкової накладної відбулося за відсутності його протиправної бездіяльності (вини), що виключає підстави для притягнення платника до відповідальності у вигляді штрафу відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України. У зв`язку з цим, податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 0/40585/0415 від 18.07.2024 підлягає скасуванню.
Ухвалою судді від 03.12.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження доставлена відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.
Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого зазначив, що перевіркою встановлено порушення ТОВ «АК «АГРОНОВА» граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, визначених п.201.10 ст.201 Кодексу, складених за період лютий 2022 року, які зареєстровані в ЄРПН у період з 18.07.2022 по 27.07.2022, а саме: №9 від 17.02.2022 зареєстрованих з порушення строку 18.07.2022, №8 від 18.02.2022 зареєстрованих з порушенням строку 18.07.2022, №10 від 21.02.2022 зареєстрованих з порушенням строку 27.07.2022. Правомірність нарахування штрафних санкцій ГУ ДПС узгоджується з практикою Верховного Суду у справах № 280/4484/23 та № 160/10740/23, що в силу положень ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачає її використання та врахування іншими судами при застосуванні таких норм права при прийнятті рішень. Зазначає, що З 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/ розрахунок коригування складена (ий) в період дії мораторію, а зареєстрована (ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати. В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року. Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПКУ. В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПКУ з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи та вказані заяви, суд встановив наступне.
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю "Аграрна компанія "Агронова" зареєстроване за кодом 30892399.
Як вбачається з матеріалів справи, Головним управління ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Аграрна компанія "Агронова", за результатами проведення якої контролюючим органом складено акт про результати камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №29948/20-40-04-15-02/30892399 від 25.06.2024 (а.с.23-24).
В акті перевірки зазначається, що ТОВ "Аграрна компанія "Агронова" несвоєчасно здійснено реєстрацію податкових накладних, оскільки така реєстрація здійснена з порушенням граничних строків реєстрації, а саме:
- податкова накладна №9 від 17.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 18.07.2022 (порушено строк реєстрації на 3 дні);
- податкова накладна №8 від 18.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 18.07.2022 (порушено строк реєстрації на 3 дні);
- податкова накладна №10 від 21.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 27.07.2022 (порушено строк реєстрації на 12 днів).
Так, відповідно до акту про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних №29948/20-40-04-15-02/30892399 від 25.06.2024 контролюючим органом встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних ТОВ "Аграрна компанія "Агронова", за що передбачена відповідальність статтею 120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України.
Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі акту про результати камеральної перевірки з питань своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №29948/20-40-04-15-02/30892399 від 25.06.2024, яким встановлено несвоєчасну реєстрацію позивачем податкових накладних, було винесене відносно ТОВ "Аграрна компанія "Агронова" податкове повідомлення-рішення від 18.07.2024 №0/40585/0415 на суму 142404,50 грн. (а.с. 52-53).
Позивач направив скаргу на податкове повідомлення-рішення до Державної податкової служби України, що була зареєстрована ДПС України за вхідним № 29673/6 від 05.08.2024.
Рішенням про результати розгляду скарги від 03.10.2024 №29781/6/99-00-06-03-01-06 Державна податкова служба України залишила без змін вказане податкове повідомлення-рішення, а скаргу позивача без задоволення (а.с.54-56).
Не погоджуючись із винесеним податковим повідомленням-рішенням від 18.07.2024 №0/40585/0415, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі -ПК України).
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно абзацу 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Відтак, продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які (в т.ч.) не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.
Згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність правопорушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Щодо податкових накладних, виписаних позивачем у період з 17.02.2022 по 21.02.2022, суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Відтак, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Водночас, суд звертає увагу, що Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Відповідно до підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ) визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції внесених змін Законом №2260-ІХ, чітко визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Тобто, граничним терміном реєстрації податкових накладних, виписаних позивачем у період з 17.02.2022 по 21.02.2022, є 15.07.2022.
Таким чином, враховуючи зазначене та абзац 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідні положення ПК України (в редакції Закону №2260-ІХ), суд приходить до висновку, що податкові накладні, виписані позивачем у період з 17.02.2022 по 21.02.2022, позивач повинен був зареєструвати відповідно до встановлених законодавством строків - до 15.07.2022.
Натомість, всупереч наведеному, вказані податкові накладні зареєстровані позивачем з порушенням строків, тобто з затримкою реєстрації податкових накладних, а саме: податкова накладна №9 від 17.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 18.07.2022 (порушено строк реєстрації на 3 дні); податкова накладна №8 від 18.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 18.07.2022 (порушено строк реєстрації на 3 дні); податкова накладна №10 від 21.02.2022 зареєстрована з порушенням строку 27.07.2022 (порушено строк реєстрації на 12 днів).
Так, судом встановлено, що позивач мав обов`язок зареєструвати податкові накладні, виписані у період з 17.02.2022 по 21.02.2022 до 15.07.2022, однак позивач зареєстрував вищевказані податкові накладні з пропуском такого строку.
Отже, висновки контролюючого органу щодо застосування штрафних санкцій до позивача за порушення строків реєстрації вищевказаних податкових накладних є правомірними.
Суд наголошує, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальності платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання. При здійсненні правозастосування суд має комплексно та системно застосовувати законодавство, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.
Підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що ТОВ "Аграрна компанія "Агронова" порушило терміни реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за що підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України.
Суд зазначає, що аналогічні висновки щодо застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних викладені в постановах Верховного Суду від 30 січня 2024 року по справі №280/4484/23 та від 12 березня 2024 року по справі № 160/13661/23, від 12 квітня 2024 року у справі № 620/9720/23 та 16 квітня 2024 року у справі № 460/21543/23, які, відповідно до частини 5 статті 242 КАС України, враховується судом при розгляді даної справи.
Так, судом не встановлено будь-яких порушень з боку контролюючого органу при розрахунку штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
Отже, виходячи з наведених вище положень законодавства, суд вважає обґрунтованими висновки акта Головного управління ДПС у Харківській області №29948/20-40-04-15-02/30892399 від 25.06.2024 камеральної перевірки ТОВ "Аграрна компанія "Агронова" щодо порушення строків реєстрації податкових накладних. Відтак, прийняте на підставі зазначеного акта перевірки податкове повідомлення-рішення від 18.07.2024 №0/40585/0415 є правомірним.
Позивач у позовній заяві посилається на наявність форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання податкового обов`язку, а саме введення на території України воєнного стану та відсутність достатнього реєстраційного ліміту. Також, позивач посилається на сертифікати Запорізької ТПП від 28.08.2024 № 033/696 та від 16.08.2024 № 033/671.
Так, щодо введення на території України воєнного стану, суд зазначає, що форс-мажорні обставини повинні бути встановлені щодо конкретного платника податків з урахуванням обставин, що безпосередньо позбавили можливості саме даного платника податків виконати відповідний обов`язок.
Отже, при аналізі наданих позивачем документів в спірному випадку не встановлено причинно-наслідкового зв`язку між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання позивачем податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.
Окрім того, форс-мажорних обставин встановлених відносно позивача матеріали справи також не містять.
Щодо доводів позивача про відсутність достатнього реєстраційного ліміту, суд зазначає, що вчасна реєстрація податкових накладних є однією зі складових податкового обов`язку продавця товару за конкретними операціями, тому доводи позивача про те, що на цей обов`язок вплинула несвоєчасна реєстрація податкових накладних, складених контрагентом, тобто за операціями, які виходять за межі розглядуваних у цій справі обставин, є безпідставними.
Також, у випадку, якщо платник податків вважає, що не поповнення реєстраційного ліміту відбулося внаслідок протиправних дій суб`єкта владних повноважень, такі обставини можуть утворювати як самостійний предмет позову, так і його підстави.
Однак, правовідносини, пов`язані із поповненням реєстраційного ліміту, не є предметом спору у цій справі.
Натомість, зміст приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України у кореспонденції з приписами п.1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України беззаперечно засвідчує, що порушення платником ПДВ граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.
Також норма п.1201.1 ст.1201 Податкового кодексу України звільняє від відповідальності платників податків, яким зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу, на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.
Серед випадків звільнення від податкової відповідальності за статтею 1201 ПК України відсутні випадки нестачі реєстраційного ліміту платника податку, відсутність у нього коштів для поповнення електронного рахунка або зупинка реєстрації податкової накладної (так зване "блокування" накладних) постачальника у ланцюгу.
Враховуючи викладене, посилання позивача на зазначені обставини суд відхиляє з огляду на те, що такі обставини не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення вимог податкового законодавства.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.09.2022 по справі №0440/5579/18.
Також, судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою про неможливість виконання податкових обов`язків за вих.№02/08/24 від 02.08.2024 (а.с.147-160).
У листі від 21.08.2024 №37943/6/20-40-04-15-11 відповідач зазначив, що відповідно до інформаційних бази даних ДПС України встановлено, що ТОВ "АК "Агронова" було подано заяву від 29.09.2022 №157 (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 30.09.2022 №33166/6/ЕКПП/73 та від 03.10.2022 №35018) про неможливість виконання податкових обов`язків. За результатами розгляду прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку від 15.11.2022 №2780/20-40-18-04-25, яке надіслано на електронний кабінет платника 17.11.2022. Враховуючи вищевикладене, лист ТОВ "АК "Агронова" № 02/08/24 від 02.08.2024 не відповідає вимогам, визначеним Порядком №225 (а.с.115-116).
Отже, вказаним листом відповідача було підтверджено факт можливості виконання позивачем свого податкового обов`язку.
Доказів скасування зазначеного рішення до суду не подано. Окрім того, заява позивача, яка стосується втрати первинних документів, датована серпнем 2024 року, тобто через два роки після реєстрації податкових накладних.
Таким чином, посилання в 2024 році на втрату документів не свідчило про неможливість реєстрації податкових накладних, які були зареєстровані позивачем у 2022 році з пропуском строку.
З огляду на викладене вище, суд не приймає до уваги сертифікати Запорізької ТПП від 28.08.2024 № 033/696 та від 16.08.2024 № 033/671.
Окрім того, відповідачем було подано до суду копію документа з архіву електронної звітності (бази даних ГУ ДПС) (а.с.108).
Так, із наданої копії документу, судом встановлено, що позивачем було виписано податкові накладні №2 від 29.05.2022 та №1 від 19.05.2022, які були зареєстровані останнім 22.06.2022, що свідчить про можливість виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Суд звертає увагу, що у вказаній звітності, поданій відповідачем, позивач іменується як ТОВ "Агропромислова компанія "Садовод" (код ЄДРПОУ 39820081).
З цього приводу представник позивача у позовній заяві зазначив, що назвою ТОВ "АК "Агронова" до перейменування була назва - ТОВ "АПК "Садовод" (а.с.4).
Отже, суд приймає до уваги доводи відповідача.
Крім того, з наданих до суду виписок по рахунку вбачаться, що у період з лютого 2022 по липень 2022 позивач здійснював господарську діяльність, сплачував податки, заробітну плату, надавав поворотну фінансову допомогу (а.с.26-34).
Інших доводів щодо протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивачем не наведено.
Судом під час розгляду справи не встановлено протиправності в діях відповідача при розрахунку розмірів штрафних санкцій відносно позивача.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1,2 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Так, позивачем не надано до суду належних доказів щодо неправомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення або порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Судом таких обставин також не встановлено.
Дослідивши обставини справи та подані сторонами документи, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог позивача без задоволення.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Аграрна компанія "Агронова" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Дмитро ВОЛОШИН
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2025 |
Оприлюднено | 05.02.2025 |
Номер документу | 124877687 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні