Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
03 лютого 2025 р. № 520/28304/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шляхова О.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (вул. Конторська, 35, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61052, код ЄДРПОУ 40848524) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 40478572) про визнання протиправним та скасування висновку, -
У С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернулося Комунальне підприємство "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" з позовом до Північно-східного офісу Держаудитслужби, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 26.09.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-07-11-010437-a.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що позивач не погоджується з висновком, відповідача оскільки відкриті торги проведено з дотриманням вимог чинного законодавства України, зокрема, Закону України "Про публічні закупівлі" та Особливостей. Відповідач не в повній мірі дослідив всі положення тендерної документації, затвердженої протоколом уповноваженої особи № 29/4 від 11.07.2024, невірно встановив статус учасників закупівлі, документи/інформацію про закупівлю та прийняв протиправний висновок.
Щодо не надання автентичного перекладу свідоцтва № 109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 на українську мову. На виконання п. 15 Додатку 5 Тендерної документації у складі своєї тендерної пропозиції учасником ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" наданий документ, який одночасно складений на двох мовах одна із яких українська.
Щодо не оприлюднення невід`ємної частини Договору - Додатку 2 "Перелік автозаправних станцій" повідомлено, що основним завданням та функцією комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" є організація та проведення відкритих торгів в інтересах Замовників, закупівля товарів та послуг (крім поточного ремонту) є обов`язковою через централізовану закупівельну організацію. Тобто, по суті КП "ЦЗО ХМР" отримує документи та інформацію від замовників-ініціаторів, на їх основі формує тендерну документацію з додатками та вчиняє дії спрямовані на проведення відкритих торгів в електронні системі закупівлі, в якій оприлюднюється оголошення про проведення публічних закупівель. Діяльність КП "ЦЗО ХМР" як замовника, закінчується на етапі оприлюднення повідомлення про намір укласти договір.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 16.10.2024 у справі відкрито спрощене провадження та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, позивачу - відповідь на відзив.
Відповідач, у відзиві на позов зазначив, що Північно-східний офіс Держаудитслужби зазначає, що оскаржуваний висновок про результати моніторингу закупівлі є законним, обґрунтованим та правомірним, відповідає Конституції України, Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в України" та Закону України "Про публічні закупівлі", не створює жодних санкцій для позивача з боку Офісу, а тому задоволення позовних вимог не відновить жодні права позивача.
Щодо першого порушення зазначено, що за результатами моніторингу питання розгляду тендерної пропозиції ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" встановлено, що пунктом 15 Додатку 5 до тендерної документації передбачена вимога надання у складі тендерної пропозиції свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, чинне на дату подання та видане акредитованим на те органом. При цьому, учасник ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" у складі своєї тендерної пропозиції надав файл "Свідоцтва калібровка.pdf", де є Свідоцтво №109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 , заповнено російською мовою. Переможець не надав автентичний переклад цього документа на українську мову, що не відповідає вимогам пункту 6 розділу I "Загальні положення" тендерної документації Замовника. Однак, Замовник не виявив невідповідність у поданих учасником документах в цій частині та на порушення пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість учаснику ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" усунути такі невідповідності в інформації та/або документах у складі своєї тендерної пропозиції. Замовник зазначає, що в пункті 6 розділу I "Загальні положення" тендерної документації є також і виключення, а саме: дана вимога не відноситься до випадків, коли окремий документ, який надається в складі тендерної пропозиції, складено на декількох мовах, одна із яких українська, наприклад: буклети, каталоги, паспорти на обладнання, інструкції з експлуатації обладнання тощо. Він, також, робить висновок, що у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" наданий документ, який одночасно складений на двох мовах одна із яких українська. Таким чином, вищевказане Свідоцтво № 109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 , заповнено російською мовою та не входить у перелік документів наведених у пункті 6 розділу I "Загальні положення" тендерної документації (не є буклетом чи каталогом, паспортом на обладнання, інструкцією з експлуатації обладнання), що не спростовує порушення пункту 43 Особливостей.
По другому порушенню повідомлено, що каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 , заповнено російською мовою та не входить у перелік документів наведених у пункті 6 розділу I "Загальні положення" тендерної документації (не є буклетом чи каталогом, паспортом на обладнання, інструкцією з експлуатації обладнання), що не спростовує порушення пункту 43 Особливостей. На думку позивача, єдина функція КП "ЦЗО ХМР" після публікації повідомлення про намір укласти договір - це публікація підписаного за результатами проведеної процедури закупівлі договору та змін внесених до договору, відповідно до чинного законодавства та звітування про виконання договору у строки визначені статтею 10 Закону України "Про публічні закупівлі". Тобто, своєчасне оприлюднення інформації на електронному майданчику. Таким чином, позивач намагається зняти з себе відповідальність та зазначає що не наділений повноваженнями щодо контролю та здійсненням перевірок щодо укладення договорів замовниками-ініціаторами та не може безпосередньо втручатися в господарську діяльність такого підприємства. Проте, відповідно до пункту 30 Особливостей діяльності, обов`язок щодо оприлюднення в електронній системі закупівель договору про закупівлю або рамкової угоди, повідомлення про внесення змін до договору або рамкової угоди та звіту про виконання договору у строки, визначені в частині першій статті 10 Закону покладено на Централізовану закупівельну організацію.
Третя особа у поясненнях зазначила, що ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРК К" у складі своєї тендерної пропозиції надано файл "Свідоцтва калібровка.pdf" у якому міститься Свідоцтво №109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 . Оскільки, бланк зазначеного свідоцтва складений українською мовою, а інформація, яка вносилася у нього рукописним способом, заповнена на російській мові, то слід констатувати, що такий документ є документом, який відноситься до вищевказаних виключень (коли окремий документ, який надається у складі тендерної пропозиції, складено на декількох мовах, одна із яких українська), тобто є таким, який не потребує перекладу. За вищевказаних обставин, учасник ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" дотримався вимог тендерної документації в цій частині, а відтак у Замовника були відсутні підстави для розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей (оскільки таких не було) щодо вищевказаного документа.
Щодо неоприлюдення Додатку 2 "Перелік автозаправних станцій" до договору в електронній системі закупівель: Так, за результатами проведеної Комунальним підприємством "Центральна закупівельна організація" закупівлі UA-2024-07-11-010437-a, замовником-ініціатором такої закупівлі - Комунальним підприємством "Муніципальна компанія поводження з відходами" Харківської міської ради укладено договір з переможцем закупівлі - ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" за проектом договору, що був у складі Тендерної документації, який передбачав два додатки до нього: Додаток 1 - Специфікація, Додаток 2 - Перелік автозаправних станцій. Поряд з цим, відповідно до умов договору (пункт 5.1. договору), поставка Товару здійснюється окремими партіями згідно з заявкою/замовленням Покупця. Обсяг кожної партії визначається Покупцем залежно від фактичної потреби. Розмір мінімальної партії поставки не менш 2,5 тони. Постачальник повинен забезпечити поставку дизельного палива дрібнооптовими партіями у паливні резервуари Покупця в межах м. Харкова за адресами, відповідно до письмової заявки Покупця.
Тобто, враховуючи, що поставка Товару відбувається саме у паливні резервуари Покупця, а не шляхом заправки на автозаправних станціях постачальника, тому логічним є те, що сторони не укладали Додаток 2 до договору з переліком автозаправних станцій, за відсутності такої потреби. Одночасно, у день підписання договору, тобто 27.08.2024, сторони уклали додаткову угоду № 1, якою, зокрема внесли зміни до Розділу 12. ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ, шляхом викладення його у новій редакції: "12.ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ Невід`ємною частиною Договору є додатки: 12.1. Додаток 1 - Специфікація". Вищевикладене спростовує твердження Північно-східного офісу Держаудитслужби про порушення порядку та строків оприлюднення Додатку 2 до договору, оскільки такого додатку сторонами не укладалося, про що додатково свідчить зміст додаткової угоди, укладеної в день підписання договору. При цьому, як договір, так і додаткова угода були оприлюднені в електронній системі закупівель 29.08.2024, тобто з дотриманням строку, визначеного п. 10 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про публічні закупівлі". Все вищевикладене свідчить про помилковість висновків Північно-східного офісу Держаудитслужби щодо наявності нібито порушень, допущених під час проведення закупівлі UA-2024-07-11-010437-a, та очевидно свідчить про протиправність оскаржуваного висновку.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Справа розглянута, з урахуванням строків перебування судді на лікарняному.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши викладені сторонами обставини справи та надані на їх підтвердження докази, суд прийшов до наступного.
Відповідно до річного плану закупівель КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "МУНІЦИПАЛЬНА КОМПАНІЯ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ» ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ" (далі - Замовник-ініціатор) комунальним підприємством "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (надалі - КП "ЦЗО ХМР", Закупівельник, Замовник, Позивач) проведено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) № UA-2024-07-11-010437-a.
Предмет закупівлі - Паливо дизельне (Паливо дизельне ДП-Л- Євро5-В0/ Паливо дизельне ДП-З- Євро5-В0 - 238000 літр). Дана закупівля розміщена на офіційній веб-сторінці системи "Prozorro" за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-11-010437-a. Очікувана вартість предмету закупівлі становила 12 154 660,00з ПДВ.
Закупівлю здійснено в інтересах Замовника-ініціатора відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 №1216 "Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій" та рішення 15 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 28.02.2023 № 350/23 "Про організацію діяльності комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (зі змінами та доповненнями).
Оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями опубліковане 11.07.2024.
Протоколом уповноваженої особи Замовника № 29/9 від 13.08.2024 ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" визнано переможцем процедури закупівлі за предметом: Паливо дизельне, код ДК 021:2015 - 09130000-9 "Нафта і дистиляти".
За результатами закупівлі, Замовником-ініціатором укладено договір про закупівлю від 27.08.2024 № 2024/92/ДП, який своєчасно опубліковано в електронній системі закупівель 29.08. 2024.
Крім того, 29.08.2024 в електронній системі закупівель опубліковано додаткову угоду № 1 від 27.08.2024 та звіт про проведення процедури закупівлі.
10.09.2024 в електронній системі закупівель опубліковано наказ Північно-східного офісу Держаудитслужби від 10.09.2024 № 156 "Про початок моніторингу закупівель", відповідно до якого призначено моніторинг процедури закупівлі UA-2024-07-11-010437-a, 18.09.2024 в електронній системі опубліковано запит про надання пояснень.
КП "ЦЗО ХМР" надано пояснення від 23.09.2024 № 973/0/960-23 з доданими документами, які опубліковано в електронній системі 23.09.2024.
26.09.2024 відповідач оприлюднив в електронній системі закупівель висновок про результати моніторингу закупівлі № UA-2024-07-11-010437-a.
Відповідач вважає, що під час розгляду тендерної пропозиції "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" установлено порушення вимог пункту 43 Особливостей. За результатами моніторингу питання своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до умов договору та їх оприлюднення встановлено порушення пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
На думку відповідача, ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" - переможець процедури закупівлі не надав автентичний переклад свідоцтва № 109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 на українську мову, що не відповідає вимогам пункту 6 розділу I "Загальні положення" тендерної документації Замовника. Замовник не виявив невідповідність у поданих учасником документах в цій частині та на порушення пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, чим не надав можливість учаснику ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" виправити зазначену невідповідність. Зазначене є порушенням вимог пункту 43 Особливостей, оскільки тендерна документація містила вимогу щодо надання документів українською мовою.
Крім того, Замовником при оприлюдненні договору про закупівлю від 27.08.2024 за №2024/92-ДП не оприлюднено невід`ємної частини Договору - Додатку 2 "Перелік автозаправних станцій" як це визначено пунктом 10 частини першої статті 10 Закону. Зазначене є порушенням пункту 10 частини першої статті 10 Закону.
Не погоджуючись з висновком контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Щодо правового регулювання спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (далі Закон № 2939-ХІІ).
Частиною 1 статті 1 Закону № 2939-ХІІ визначено, що здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина 2 ст. 2 Закону № 2939-ХІІ).
Відповідно до ст. 3 Закону № 2939-ХІІ державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті.
Статтею 5 Закону № 2939-ХІІ визначено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.
Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 року № 43 (далі - Положення №43) Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Держаудитслужба, відповідно до п.п.3 п.4 Положення №43, реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки державних закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Відповідно до п.п.9 п.4 Положення №43 відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства; здійснює контроль за виконанням таких вимог; звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів; застосовує заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, накладає адміністративні стягнення на осіб, винних у порушенні законодавства; передає в установленому порядку правоохоронним органам матеріали за результатами державного фінансового контролю у разі встановлення порушень законодавства, за які передбачено кримінальну відповідальність або які містять ознаки корупційних діянь.
Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі Закон № 922-VIII) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад.
Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Відповідно до пункту 14 частини 1 цього Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель встановлений статтею 8 Закону № 922-VIII.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
Частиною другою статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;
інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі. Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом (частина 3 статті 8 Закону № 922-VIII).
Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель (частина 4 статті 8 Закону № 922-VIII).
Щодо порушень, виявлених Північно-східим офісом Держаудитслужби за результатами проведеного моніторингу закупівлі, суд зазначає наступне.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Особливості № 1178, у редакції, чинній на момент складення висновку (20.04.2023)).
Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (п. 1 Особливостей № 1178).
Пунктом 40 Особливостей № 1178 передбачено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Відповідно до п. 41 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція:
не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей;
є такою, строк дії якої закінчився;
є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону;
Відповідно до ч. 2 статті 22 Закону № 922-VІІІ у тендерній документації зазначаються такі відомості:
1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
5) кількість товару та місце його поставки;
6) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
7) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
8) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;
9) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
10) перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію.
У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
11) строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
12) валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
13) мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
14) кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
15) розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
16) розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
17) прізвище, ім`я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;
18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника/співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (частина 3 статті 22 Закону № 922-VІІІ).
Відповідно до пункту 44 Особливостей № 1178 замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо наймання на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;
4) суб`єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено в установленому законом порядку;
6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником процедури закупівлі, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний в установленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (крім нерезидентів);
10) юридична особа, яка є учасником процедури закупівлі (крім нерезидентів), не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) або робіт дорівнює чи перевищує 20 млн. гривень (у тому числі за лотом);
11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи - учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції»;
12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов`язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Замовник може прийняти рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та може відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов`язання за раніше укладеним договором про закупівлю з цим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків - протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Учасник процедури закупівлі, що перебуває в обставинах, зазначених у цьому абзаці, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у відкритих торгах. Для цього учасник (суб`єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов`язався сплатити відповідні зобов`язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, учаснику процедури закупівлі не може бути відмовлено в участі в процедурі закупівлі.
Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 та в абзаці чотирнадцятому цього пункту. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.
Учасник процедури закупівлі підтверджує відсутність підстав, зазначених в цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), шляхом самостійного декларування відсутності таких підстав в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції.
Замовник не вимагає від учасника процедури закупівлі під час подання тендерної пропозиції в електронній системі закупівель будь-яких документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених у цьому пункті (крім абзацу чотирнадцятого цього пункту), крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі відповідно до абзацу шістнадцятого цього пункту.
У разі коли учасник процедури закупівлі має намір залучити інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців в обсязі не менш як 20 відсотків вартості договору про закупівлю у разі закупівлі робіт або послуг для підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини третьої статті 16 Закону (у разі застосування таких критеріїв до учасника процедури закупівлі), замовник перевіряє таких суб`єктів господарювання на відсутність підстав, визначених цим пунктом.
Щодо не надання автентичного перекладу свідоцтва № 109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 на українську мову.
ТОВ «ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К» у складі своєї тендерної пропозиції надав файл «Свідоцтва калібровка.pdf», де є Свідоцтво № 109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 . Сам бланк свідоцтва про повірку автоцистерни каліброваної складений українською мовою, містить логотип, серію, номер, підписи та печатку уповноваженого органу. Однак, інформація, що вносилася рукописним способом була заповнена російською мовою.
Таким чином, на виконання п. 15 Додатку 5 Тендерної документації у складі своєї тендерної пропозиції учасником ТОВ «ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К» наданий документ, який одночасно складений на двох мовах, одна із яких українська.
Враховуючи встановлені вимоги пункту 6 розділу I «Загальні положення» тендерної документації, беручи до уваги вищезазначені виключення щодо надання автентичного перекладу, то слід констатувати, що документ "Свідоцтва калібровка.pdf" у якому міститься Свідоцтво №109420615 про повірку автоцистерни каліброваної держ. номер автомобіля НОМЕР_1 відноситься до виключень, коли окремий документ, який надається у складі тендерної пропозиції, складено на декількох мовах, одна із яких українська. За вищевказаних обставин, учасник ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" дотримався вимог тендерної документації в цій частині, а відтак у Замовника були відсутні підстави для розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей щодо вищевказаного документа
Щодо не оприлюднення невід`ємної частини Договору - Додатку 2 «Перелік автозаправних станцій».
Так, за результатами проведеної Комунальним підприємством "Центральна закупівельна організація" закупівлі UA-2024-07-11-010437-a, замовником-ініціатором такої закупівлі - Комунальним підприємством "Муніципальна компанія поводження з відходами" Харківської міської ради укладено договір з переможцем закупівлі - ТОВ "ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К" за проектом договору, що був у складі Тендерної документації, який передбачав два додатки до нього: Додаток 1 - Специфікація, Додаток 2 - Перелік автозаправних станцій. Поряд з цим, відповідно до умов договору (пункт 5.1. договору), поставка Товару здійснюється окремими партіями згідно з заявкою/замовленням Покупця. Обсяг кожної партії визначається Покупцем залежно від фактичної потреби. Розмір мінімальної партії поставки не менш 2,5 тони. Постачальник повинен забезпечити поставку дизельного палива дрібнооптовими партіями у паливні резервуари Покупця в межах м. Харкова за адресами, відповідно до письмової заявки Покупця.
27.08.2024, сторони уклали додаткову угоду № 1, якою, зокрема внесли зміни до Розділу 12. ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ, шляхом викладення його у новій редакції: "12.ДОДАТКИ ДО ДОГОВОРУ Невід`ємною частиною Договору є додатки: 12.1. Додаток 1 - Специфікація".
Вищевикладене спростовує твердження Північно-східного офісу Держаудитслужби про порушення порядку та строків оприлюднення Додатку 2 до договору, оскільки такого додатку сторонами не укладалося.
Таким чином, Замовник на виконання обов`язку, передбаченого пункту 10 частини 1 статті 10 Закону, своєчасно розмістив в електронній системі закупівель надані КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ "МУНІЦИПАЛЬНА КОМПАНІЯ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ" ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ документи, а саме: договір № 2024/92-ДП від 27.08.2024 та додаткову угоду №1 від 27.08.2024, які розмістив 29 серпня 2024 о 15:56 договір № 2024/92-ДП від 27.08.2024 та 29 серпня 2024 о 16:04 - додаткову угоду №1 від 27.08.2024.
Крім того, відповідачем у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-07-11-010437-а визначено зобов`язання щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель наступного змісту: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору, укладеного Замовником-ініціатором ТОВ «ЗОЛОТИЙ СТАНДАРТ К», та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів».
Отже, відповідач у висновку не конкретизував, хто має вжити визначені ним заходи - позивач, який проводив процедуру закупівлі, чи ініціатор закупівлі, який є стороною укладеного за результатами процедури закупівлі договору.
Таким чином, Північно-східний офіс Держаудитслужби не визначив конкретну особу, яка має вживати визначені ним заходи, що свідчить про нечіткість та невизначеність оскаржуваного висновку.
За наведених обставин, суд доходить висновку, що оскаржуваний висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-07-11-010437-a від 26.09.2024 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до приписів ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (вул. Конторська, 35, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61052, код ЄДРПОУ 40848524) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 40478572) про визнання протиправним та скасування висновку - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 26.09.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-07-11-010437-a.
Стягнути з Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 40478572) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (вул. Конторська, 35, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61052, код ЄДРПОУ 40848524) сплачений судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Шляхова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2025 |
Оприлюднено | 05.02.2025 |
Номер документу | 124877709 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шляхова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні