Рішення
від 04.02.2025 по справі 463/1060/25
ЛИЧАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЛЬВОВА

Справа № 463/1060/25

Провадження № 2-о/463/81/25

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 лютого 2025 року Личаківський районний суд м.Львова в складі:

головуючого-судді - Грицка Р.Р.,

з участю секретаря судового засідання - Романської І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Львові в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Фурик А.Я., звернулася в суд із заявою, відповідно до якої просить встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Перерив Коломийського району Івано-Франківської області, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 в місті Донецьк Донецької області.

Заяву обґрунтовує тим, що на тимчасово окупованій території України, в містіДонецьк Донецькоїобласті, ІНФОРМАЦІЯ_2 помер її дідусь ОСОБА_2 . Зазначені обставини підтверджуються доданими до заяви копіями документів, а саме: свідоцтво про народження заявника ОСОБА_1 , свідоцтво про народження матері заявника ОСОБА_3 (до шлюбу ОСОБА_4 ), свідоцтво про укладення шлюбу матері заявника серія НОМЕР_1 , довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 16.07.2024 року; свідоцтво про смерть серія НОМЕР_2 від 01.06.2020 року, лікарське свідоцтво про смерть № 31 від 01.06.2020 року, виданих на тимчасово окупованій території, з яких вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_2 вмісті ДонецькДонецької області, помер громадянин України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Разом з тим, отримати свідоцтво про смерть у відділі державної реєстрації актів цивільного стану неможливо, оскільки факт смерті відбувся в м.Донецьк Донецької області, на тимчасово окупованій території України і в цьому випадку підставою для реєстрації смерті особи є встановлення в судовому порядку факту її смерті. Вказує, що встановлення факту смерті дідуся має для заявника юридичне значення, оскільки необхідне для внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру актів цивільного стану України і видачі свідоцтва про смерть. Враховуючи наведене, просить заяву задовольнити.

Заява поступила до суду 04.02.2025 року.

Ухвалою Личаківського районного суду м.Львова від 04.02.2025 року, прийнято заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Призначено справу до судового розгляду з повідомленням (викликом) осіб.

Заявник ОСОБА_1 та її представник - адвокат Фурик А.Я. в судове засідання не з`явилися, належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи. Разом з тим, представник заявника подав суду заяву про розгляд справи у його відсутності та відсутності заявника, просить суд заяву задовольнити.

Представник заінтересованої особи Дрогобицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції в судове засідання не з`явився, належним чином був повідомлений про час та місце розгляду справи, не повідомив суд про причини неявки.

Згідно з ч.2 ст.247 ЦПК України у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Оскільки учасники процесу в судове засідання не з`явилися, фіксування судового процесу 04.02.2025 року за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, розглянувши заяву та додані матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені вимоги, об`єктивно оцінивши докази, приходить до наступного висновку.

Статтею 317ЦПК України передбачено, що заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Справи про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такоювідповідно дозаконодавства, розглядаються невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою № 1313-7002073402 від 16.07.2024 року та прибула до с.Опака Дрогобицького району Львівської області з м.Донецька Донецької області (а.с.11).

З копії свідоцтва про народження заявника ОСОБА_1 серія НОМЕР_3 від 11.06.1993 року, копії свідоцтва по народження матері заявника - ОСОБА_5 серія НОМЕР_4 від 22.05.1972 року, копії свідоцтва про укладення шлюбу між ОСОБА_6 та ОСОБА_5 серія НОМЕР_5 від 31.10.1992 року, копії заповіту від 29.01.2018 року, вбачається, що заявник ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є онукою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.13-16).

Так, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ,що підтверджуєтьсякопією свідоцтвапро смертьсерія НОМЕР_2 від 01.06.2020року,копією лікарськогосвідоцтва просмерть №31від 01.06.2020року, виданих на тимчасово окупованій території України Куйбишевським відділом реєстрації актів цивільного стану Донецького міського управління юстиції.Вказане свідоцтвоскладено російськоюмовою,на ньомуміститься гербовапечатка органуреєстрації актівцивільного стану (а.с.17-19).

Згідно з п.8 ч.1 ст.315ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Відповідно до роз`яснень, наданих в п.13 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 31.03.1995 «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин.

Згідно з ч.ч.2, 3 ст.9Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод громадянта правовийрежим натимчасово окупованійтериторії України» будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Указом Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який діє по даний час.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» від 7 травня 2022 № 562, абзац четвертий підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 № 457 викладено в такій редакції: «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою КМ України від 07.05.2022 року № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій».

Згідно зі ст.1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 року №1207-VII, окремі територіїУкраїни,що входятьдо складуДонецької таЛуганської областей, є невід`ємною частиною території України, на які поширюється дія Конституції та законів України. Датою початку тимчасової окупації є 07 квітня 2014 року.

Відповідно до ст.4 вказаного Закону на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину адміністративної межі та лінії зіткнення між тимчасово окупованою територією та іншою територією України, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.

Визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті, зокрема, щодо смерті людини, з метою захисту прав громадян України, жодним чином не легітимізує таку владу. Разом з тим, держава має вживати заходів щодо ефективного захисту прав громадян на своїй території, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої держави.

Встановлення зазначеного факту має значення для реалізації особистих немайнових прав заявника.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , є онукою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Крім того, під час судового розгляду встановлено, що встановлення факту смерті ОСОБА_2 необхідно заявнику для отримання свідоцтва про смерть.

Згідно зі ст.17Закону України«Про державнуреєстрацію актівцивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою, а також на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, - не пізніше п`яти днів. Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені частиною другою цієї статті, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі встановлення у судовому порядку факту смерті.

Відповідно до п.1 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Згідно з п.п.1 пункту 5 розділу ІІІ вищевказаних Правил, підставами державної реєстрації смерті є, зокрема, лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545,зареєстрованим уМіністерстві юстиціїУкраїни 25.10.2006за №1150/13024(далі-лікарське свідоцтвопро смерть); фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545,зареєстрованим уМіністерстві юстиціїУкраїни 25.10.2006за №1150/13024(далі-фельдшерська довідкапро смерть); лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; рішеннясуду прооголошення особипомерлою; рішеннясуду провстановлення фактусмерті особив певнийчас; повідомленнядержавного архівуабо органівСлужби безпекиУкраїни уразі реєстраціїсмерті осіб,репресованих зарішенням несудовихта судовихорганів; повідомленняустанови виконанняпокарань абослідчого ізолятора,надіслане разомз лікарськимсвідоцтвом просмерть. Ці документи додаються до другого примірника актового запису про смерть.

Відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян України та правовий режим на тимчасово окупованій території України» вбачається, що тимчасово окупована російською федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування російської федерації та окупаційна адміністрація російської федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування російської федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації російської федерації.

Загальновідомим фактом, який не підлягає доведенню, є те, що станом на день розгляду справи, територія Донецької області є частково окупована.

Свідоцтво про смерть видане органом на тимчасово окупованій території України є недійсним, але як письмовий доказ, посвідчує факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянина України ОСОБА_2

Встановлення факту смерті ОСОБА_2 породжує юридичні наслідки для заявника, при цьому, чинним законодавством не передбачено іншого порядку встановлення факту смерті.

Відповідно до вимог п.8 ч.1 ст.430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішень у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України.

Керуючись Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», ст.ст.12, 81, 315, 317, 354, 355 ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

заяву ОСОБА_1 - задовольнити.

Встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Перерив Коломийського району Івано-Франківської області, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 на тимчасово окупованій території України - в місті Донецьк Донецької області, Україна.

Рішення підлягає до негайного виконання.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Львівського апеляційного суду шляхом подачі протягом тридцяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги.

Оскарження даного рішення не зупиняє його виконання.

Повне найменування (ім`я) учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Заявник: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_6 .

Заінтересована особа: Дрогобицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Дрогобицькому районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, місцезнаходження: 82100, Львівська область, м.Дрогобич, вул.І.Франка,20, код ЄДРПОУ 33317624.

Суддя Грицко Р.Р.

СудЛичаківський районний суд м.Львова
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено06.02.2025
Номер документу124902072
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —463/1060/25

Рішення від 04.02.2025

Цивільне

Личаківський районний суд м.Львова

Грицко Р. Р.

Ухвала від 04.02.2025

Цивільне

Личаківський районний суд м.Львова

Грицко Р. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні