Ічнянський районний суд Чернігівської області
Провадження № 2-о/733/22/25
Єдиний унікальний №733/253/25
Рішення
Іменем України
04 лютого 2025 року м.Ічня
Ічнянський районний суд Чернігівської області
в складі: головуючого судді - Вовченка А.В.,
з участю секретаря- Мошенець Л.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Ічня в порядку окремого провадження цивільну справу заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Ічнянський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Прилуцькому районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території
ВСТАНОВИВ :
Заявниця звернулася до суду із вищевказаною заявою та просила встановити факт смерті посилаючись на те, що ІНФОРМАЦІЯ_2 померла ОСОБА_2 , яка є матір`ю її чоловіка ОСОБА_3 , який зник безвісти 27 липня 2023 року під час виконання бойового завдання в результаті ворожого обстрілу . Мати її чоловіка ОСОБА_4 , 26.09.1989 року зареєструвала шлюб з ОСОБА_5 та змінила своє прізвище на « ОСОБА_6 ». На день смерті остання проживала у м.Маріуполь ДНР, яке на сьогоднішній день є непідконтрольною уряду України територією. Вона , як дружина зниклого безвісти, через відсутність свідоцтва про смерть українського зразка матері чоловіка ОСОБА_3 не може надати необхідні документи до ІНФОРМАЦІЯ_3 . Враховуючи, що документи, які підтверджують факт смерті ОСОБА_4 видані установами на тимчасово непідконтрольній території Україні, вказані документи є недійсними та не створюють правових наслідків.
Встановлення факту смерті необхідно заявниці для отримання свідоцтва про смерть, для оформлення належних документів як дружині безвісти зниклого ОСОБА_3 .
Відповідно до ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» вона отримує грошове забезпечення свого чоловіка.
Листом віл 29.01.2025 року №1В/553 ІНФОРМАЦІЯ_1 їй було повідомлено, що у зв`язку з прийняттям ЗУ «Про внесення змін до п.6 ст.8 ЗУ ««Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» щодо грошового забезпечення військовослужбовців, захоплених у полон або заручникам, а також інтегрованим у нейтральних державах або безвісти відсутніх проводяться підготовчі заходи для реалізації цього Закону. Цим Законом запроваджено новий порядок черговості виплати грошового забезпечення військовослужбовців , захоплених у полон або заручникам, а також інтегрованим у нейтральних державах або зниклих безвісти , виникла необхідність в уточненні (встановленні) кола осіб, яким здійснюється виплата грошового забезпечення
військовослужбовців додано батьків військовослужбовців, тому їй необхідно надати документи для забезпечення виконання вимог законодавства.
Заявниця у судове засідання не з`явилася, про дату, місце та час судового розгляду повідомлена належним чином, в заяві просила суд розглядати справу за її відсутності, заяву підтримала в повному обсязі (а.с.1 ).
Представники заінтересованих осіб Ічнянський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Прилуцькому районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та ІНФОРМАЦІЯ_1 у судове засідання не з`явилися, надавши листи про розгляд справи у їх відсутність та просили прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства (а.с.16-17).
Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази у їх сукупності, судом встановлені наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Судом встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_4 у м.Маріуполь померла ОСОБА_2 .
Відповідно до копії свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , виданого виконкомом Монастирищанської сільської ради Ічнянського району Чернігівської області 29.06.1967 року де батьками ОСОБА_3 вказано ОСОБА_4 та ОСОБА_7 (а.с. 7).
Згідно копії свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 від 26.09.1983 року 26 вересня 1989 року ОСОБА_4 зареєструвала шлюб з ОСОБА_5 , про що було складено відповідний актовий запис №06, її прізвище після реєстрації шлюбу змінено на « ОСОБА_6 » (а.с.8).
Відповідно до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_3 від 24.10.2017 року ОСОБА_1 та ОСОБА_3 уклали шлюб 24 жовтня 2017 року (а.с.5).
ІНФОРМАЦІЯ_2 померла ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_4 , видане відділом РАГС Маріупольського міського управління юстиції Міністерства юстиції ДНР від 03.02.2023 та лікарським свідоцтвом про смерть № 51 від 06.01.2023, згідно з якого причиною смерті ОСОБА_2 стало: атеросклеротична хвороба серця, які видані невповноваженими органами, та складені російською мовою, (а.с.10-11), в той же час загально відомим є факт відсутності державної влади на окремих територіях Донецької та Луганської областей, що унеможливлює реєстрацію на таких територіях у встановленому законом порядку.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті. Згідно ч.1 ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Згідно із пунктами 1, 2, 3 статті 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акту цивільного стану.
Відповідно до п. 3 наказу Міністерства юстиції України від 17 червня 2014 року № 953/5 «Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції» Державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України наказано тимчасово призупинити проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та видачу витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян відділами державної реєстрації актів цивільного стану, що знаходяться на території Луганської області та Донецької області.
Проведення зазначених дій здійснюється будь-яким відділом державної реєстрації актів цивільного стану, що знаходиться за межами вказаної території.
Видане органами Маріупольського міського управління юстиції донецької народної республіки свідоцтво про смерть та лікарське свідоцтво про смерть не засвідчує у встановленому порядку факт смерті ОСОБА_2 , створює перешкоди та робить неможливим державну реєстрацію її смерті.
За змістом статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі встановлення у судовому порядку факту смерті. Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб.
Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України №52/2 від 18 жовтня 2000 року, передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації смерті є лікарське свідоцтво про смерть (форма №106/о), фельдшерська довідка про смерть (форма №106-1/о), рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
Звернення в суд з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, необхідне заявниці, зокрема, для проведення державної реєстрації смерті згідно із чинним законодавством України.
Крім того відповідно до п. 18 Постанови Пленуму ВСУ №5від 31березня 1995року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не змінює собою
документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання. Рішення про встановлення факту, що має юридичне значення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для органів, які реєструють такі факти або оформлюють права, що виникають у зв`язку із встановленим судом фактом. В разі встановлення у судовому порядку факту реєстрації акту цивільного стану орган державної реєстрації актів цивільного стану проводить відповідний запис на підставі рішення суду.
Враховуючи, що заявником до матеріалів справи додані документи, які доводять факт смерті ОСОБА_2 у м.Маріуполь Донецькій області та враховуючи те, що остання померла на тимчасово окупованій території України, а реєстрація її смерті в органах реєстрації актів цивільного стану на території України не проводилась, законом не встановлено іншого порядку отримання свідоцтва про смерть, з метою забезпечення прав, свобод та законних інтересів заявника, оцінюючи у сукупності надані докази, судом встановлено наявність підстав для задоволення заяви.
При цьому, судом враховано норми ч.2 ст.319 ЦПК України, що рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.
Судові витрати відносяться за рахунок держави.
Керуючись ст.ст. 12,13,76-81,259,263-265,268,273,315-319,430 ЦПК України, ст.ст.15, 16 ЦК України, суд
УХВАЛИВ :
Заяву ОСОБА_1 , заінтересовані особи: Ічнянський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Прилуцькому районі Чернігівської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території - задовольнити.
Встановити факт смерті громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженки села Монастирище Ічнянського району Чернігівської області , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Маріуполь Донецької області.
Рішення підлягає негайному виконанню.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційні скарги подаються учасниками справи до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Повне судове рішення складено 04 лютого 2025 року.
Суддя А. В. Вовченко
Суд | Ічнянський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124905617 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Ічнянський районний суд Чернігівської області
Вовченко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні