КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 лютого 2025 року м. Київ справа №320/46050/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області, Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом Виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області (далі - відповідач 1) Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади (далі - відповідач 2), в якому просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади №184 від 23.08.2024 «Про відмову в наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна, за заявою від 07.08.2024, № ЗВ-07.08.2024-123280 громадянина ОСОБА_1 »;
визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області №501 від 29.08.2024 «Про відмову в наданні компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна, за заявою від 07.08.2024, № ЗВ-07.08.2024-123280 громадянина ОСОБА_1 »;
зобов`язати Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади та Виконавчий комітет Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області прийняти рішення про надання ОСОБА_1 компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 07.08.2024 він звернувся до відповідача 2 із заявою №ЗВ-07.08.2024-123280 щодо надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна. Під час розгляду заяви ОСОБА_1 про надання компенсації, а саме 19.08.2024 Комісія провела комісійне обстеження об`єкта, зруйнованого внаслідок збройної агресії рф проти України, внаслідок чого склала акт №184, яким підтверджено факт повного знищення належного позивачу будинку.
Проте, рішенням Комісії №184 від 23.08.2024 у наданні компенсації позивачу було відмовлено. Відмова обґрунтована тим, що право власності на знищений житловий будинок було зареєстровано за позивачем 30.07.2024, в той час як з наявних у Комісії документів будинок був пошкоджений 19.05.2022 року. 29.08.2024 вказане вище рішення Комісії затверджено рішенням виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради №501 від 29.08.2024. Вважає вказані рішення протиправними. Просить суд задовольнити позов.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.10.2024 відкрито провадження в адміністративній справі відкрито провадження у справі №320/46050/24, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів.
15 січня 2025 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області надійшов відзив на позов.
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що право власності у громадянина ОСОБА_1 на закінчений будівництвом об`єкт за адресою: АДРЕСА_1 виникло 30.07.2024. Враховуючи вищезазначене, беручи до уваги дату державної реєстрації набуття права власності на закінчений будівництвом об`єкт (30.07.2024), який фактично є знищений об`єктом нерухомого майна, керуючись нормами Цивільного кодексу України, Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ, постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 №600 «Про затвердження порядку надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна», частин третьої та четвертої статті 7 постанови Кабінету Міністрів України від 19.05.2023 № 516 про «Деякі питання організації роботи комісії з розгляду питань щодо падання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України», Комісія рішенням від 23.08.2024 №184 відмовила у наданні компенсації громадянину ОСОБА_1 за заявою від 07.08.2024, №ЗВ-07.08.2024-123280, за знищений об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Відповідно до вимог законодавства, рішення Комісії затверджено Виконавчим комітетом Дмитрівської сільської ради Бучанського району від 29.08.2024 №501, про що повідомлено громадянина ОСОБА_1 згідно з вимогами, передбаченими Законом України від 23.02.2023 №2923-ІХ та постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2023 №600. Просить суд відмовити у задоволенні позову.
Комісія з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, хоча про відкриття провадження у справі був повідомлений у відповідності до положень КАС України. У зв`язку із зазначеним, суд, керуючись положеннями частини шостої статті 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.
Правом надання відповіді на відзив відповідно до вимог статті 163 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) позивач не скористалися.
З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, про що свідчить паспорт НОМЕР_1 , виданий Алчевським МВ УМВС України в Луганській області 17.12.2010.
13 травня 2016 року за договором купівлі-продажу позивач придбав у ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,0926 га за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3222484401:01:007:0020, цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
На вказаній ділянці позивач, збудував житловий будинок садибного типу загальною площею 197,6 кв. м, до якого було приєднано електричні мережі ПАТ «Київобленерго», а також водопровід та каналізацію.
Витягом з Реєстру будівельної діяльності № ТІ01:9343-2250-7192-9111 від 27.08.2021 року підтверджується, що 16.08.2021 інженером ОСОБА_3 (ТОВ «Б-Т-І», код ЄДРПОУ 39830388) проведено технічну інвентаризацію вказаного вище будинку, про що складено відповідний документ №90408/21, в якому серед іншого зазначено, що у замовника наявні документи на право проведення будівельних робіт на об`єкті.
Довідкою ТОВ «ІНЖБУД-КОНСАЛТИНГ» про показники об`єкта нерухомого майна №2108/21-145/1 від 21.08.2021 встановлено, що в ході проведення інвентаризації вказаного вище будинку зафіксовано наступні його показники: загальна площа - 196,7 кв. м, житлова площа - 49,5 кв. м.
Витягом з Реєстру будівельної діяльності №ТІ01:3530-8182-1823-1375 від 30.07.2024 року підтверджується, що 21.08.2021 року ТОВ «ІНЖБУД-КОНСАЛТИНГ» виготовлено технічний паспорт на будинок, який сформовано та зареєстровано в Реєстрі 30.07.2024 року.
Внаслідок бойових дій в лютому-березні 2022 року на території міста Києва та Київської області будинок позивача зазнав руйнації.
В червні 2022 року ТОВ «Архітектурне бюро «АРХСПЕЙС» виконано обстеження технічного стану будинку позивача після обстрілів житлового мікрорайону Дмитрівської ТГ країною-агресором, за результатом чого складено акт про обстеження об`єкта від 14.06.2022, відповідно до якого із конструктивних елементів будинку частково пошкодженим лишився лише фундамент, всі інші елементи (несучі конструкції, покрівля та ін.) - знищені. Експертом зроблено висновок про неможливість ремонту/відновлення будинку та про необхідність його зносу.
Відділенням поліції №4 Бучанського районного управління поліції в листі №1665 від 29.07.2022 ОСОБА_1 повідомлено, що в ході перевірки встановлено, що в період часу з 24.02.2022 по 30.03.2022 під час окупації с. Дмитрівка та бойових дій, збройними силами рф під час влучання снаряду було знищено належний йому житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 . Матеріали передано для приєднання до матеріалів ЄРДР №42022112200000261 від 22.07.2022 за частиною першою статті 438 КК України.
30 липня 2024 року ОСОБА_1 зареєстровано право власності на будинок, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав №389612021 від 05.08.2024.
07 серпня 2024 року позивач звернувся до Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за знищені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України на території Дмитрівської сільської територіальної громади (надалі також - Комісія) із заявою №ЗВ-07.08.2024-123280 щодо надання компенсації за знищений об`єкт нерухомого майна.
19 серпня 2024 року Комісія виконавчого комітету Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області провела обстеження та склала акт обстеження об`єктів, що зазнали руйнувань та пошкоджень внаслідок бойових дій військ рф на території Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області. В зазначеному акті встановлено, що зовнішні стіни, крокв`яна частина балки, накриття покрівлі даху, комплекс віконних блоків, вхідна група дверей, зовнішнє опорядження стін, внутрішні перегородки та стіни - повністю зруйновані.
Рішенням Комісії №184 від 23.08.2024 у наданні компенсації ОСОБА_1 було відмовлено. Відмова обґрунтована тим, що право власності на знищений житловий будинок було зареєстровано за позивачем 30.07.2024.
Рішенням Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області від 29.08.2024 №501 затверджено рішення Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України від 23.08.2024 №184 «Про відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодженого об`єкту гр. ОСОБА_1 , за заявою №ЗВ- 07.08.2024-123280».
Не погодившись із рішеннями Комісії №184 від 23.08.2024 та Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області від 23.08.2024 №184, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 2023 року № 381 затверджено Порядок надання компенсації для відновлення окремих категорій об`єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги єВідновлення (далі - Порядок №381).
Компенсація надається за умови, що об`єкт нерухомого майна був пошкоджений після набрання чинності Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (пункт 6 Порядку).
Положеннями пункту 7 Порядку №381 визначено, що для розгляду питання надання компенсації виконавчими органами сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, військовими адміністраціями населеного пункту або військово-цивільними адміністраціями населеного пункту (далі - уповноважений орган) утворюється комісія з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі - комісія).
Комісія є консультативно-дорадчим органом, підзвітним та підконтрольним уповноваженому органу. Уповноважений орган забезпечує дотримання комісією вимог цього Порядку.
Положення про комісію, її персональний склад затверджуються уповноваженим органом.
Наказом голови Дмитрівської сільської ради Бучанського району Київської області від 25.05.2023 №122 утворено Комісію з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф проти України, затверджено її персональний склад, а також затверджено Положення про комісію.
Питання, що стосуються надання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна, регулюються Законом України від 23.02.2023 № 2923-ІХ.
Відповідно до терміну, визначеного в пункті 6 частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ, пошкоджені об`єкти нерухомого майна - об`єкти нерухомого майна, які розташовані в Україні та пошкоджені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та можуть бути відновлені шляхом поточного або капітального ремонту, реконструкції чи реставрації, відновлення яких є економічно доцільним:
а) квартири, інші житлові приміщення в будівлі, будинки садибного типу, садові та дачні будинки;
б) об`єкти будівництва (будинки садибного типу, садові та дачні будинки), в яких на момент пошкодження зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції (крім світлопрозорих конструкцій та заповнення дверних прорізів), щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт;
в) складові частини об`єктів будівництва (квартири, інші житлові приміщення в будівлі), які після прийняття в експлуатацію є самостійними об`єктами нерухомого майна, за умови що на момент пошкодження в об`єкта будівництва зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції (крім світлопрозорих конструкцій та заповнення дверних прорізів), щодо якого отримано право на виконання будівельних робіт;
г) спільне майно багатоквартирного будинку, відмінне від земельної ділянки;
Відповідно до пункту першого статті 2 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ отримувачами компенсації за пошкоджені/знищені об`єкти нерухомого майна (далі - отримувачі компенсації): фізичні особи - громадяни України, які є:
а) власниками пошкоджених/знищених об`єктів нерухомого майна;
б) замовниками будівництва - у разі отримання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «б» пункту 6 частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ, або за знищені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «б» пункту 4 частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ;
в) власниками спеціального майнового права на неподільні житлові об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти житлової нерухомості або особами, які сплатили часткову ціну такого об`єкта та на користь яких зареєстровано обтяження речових прав на такий об`єкт відповідно до Закону України «Про гарантування речових прав на об`єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», - у разі отримання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «в» пункту шостого частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ, або за знищені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «в» пункту четвертого частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ;
г) особами, які здійснили інвестування/фінансування будівництва об`єктів будівництва, щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт до набрання чинності Законом України «Про гарантування речових прав на об`єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», - у разі отримання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «в» пункту шостого частини першої статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923- ІХ, або за знищені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктом «в» пункту четвертого частини першої статті 1 цього Закону;
г) членами житлово-будівельних (житлових) кооперативів, які викупили квартиру, інше житлове приміщення в будівлі, будинок садибного типу, садовий або дачний будинок кооперативу, але не оформили право власності на нього, - у разі отримання компенсації за пошкоджені об`єкти нерухомого майна, визначені підпунктами «а»-«в» пункту 6 частини першої статті 1 цього Закону, або за знищені об`єкти нерухомого майна, визначені пунктом 4 частини першої статті 1 цього Закону;
д) спадкоємцями осіб, визначених підпунктами «а»-«ґ» пункту першого статті 1 Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ.
З пункту 1.6 Договору купівлі-продажу від 13 травня 2016 року вбачається, що на відчужуваній ділянці забудови та споруди відсутні.
Так, норми Закону України від 23.02.2023 № 2923-ІХ визначають, що отримувачами компенсації за пошкоджені/знищені об`єкти є власники або спадкоємці пошкодженого/знищеного майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, з дня набрання чинності Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ.
Беручи до уваги обставини набуття права власності на «пошкоджений» об`єкт нерухомого майна громадянином ОСОБА_1 , відбулось 30.07.2024, після отримання ним пошкоджень внаслідок бойових дій, відповідач рішенням від 29.08.2024 №501 правомірно погодив відмову у наданні компенсації на відновлення пошкодження об`єкта, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , який на момент прийняття рішення Комісії перебував на праві власності громадянина ОСОБА_1 .
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підсумовуючи, суд приходить висновку, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати зі сплати судового збору відшкодуванню позивачу не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснювати
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Жукова Є.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124913367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жукова Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні