Справа № 420/30682/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2025 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Комунальної установи «Одеська обласна база спеціального медичного постачання» до Південного офісу Держаудитслужби, треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАТ ОЙЛ» та Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф» Одеської обласної ради» про визнання протиправним та скасування висновку,
В С Т А Н О В И В:
Комунальна установа «Одеська обласна база спеціального медичного постачання» звернулась до суду з позовом до Південного офісу Держаудитслужби про визнання протиправним та скасування Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-07-01-008582-a за предметом закупівлі ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин автомобільний А95 (Євро-5), Дизельне паливо ДП (Євро-5)) (Лот 1: Паливо південь Одеської області 1; Лот 2: Паливо південь Одеської області 2; Лот 3: Паливо центр Одеської області; Лот 4: Паливо північ Одеської області; Лот 5: Паливо Подільський район Одеської області; Лот 6: Паливо Ізмаїл.) (Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-07-01-008582-a) опублікований 16.09.2024 Південним офісом Держаудитслужби в частині порушення - вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44, пункту 43 Особливостей.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний висновок є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки переможця тендеру визначено правомірно.
Відповідач надав відзив, в якому вказав, що останній в межах спірних правовідносин діяв правомірно.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні.
Відповідач подав заперечення, в яких наголошував на безпідставності позову.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Комунальною установою «Одеська обласна база спеціального медичного постачання» оголошено на електронному майданчику PROZORRO процедуру відкритих торгів на закупівлю за назвою предмета закупівлі «ДК 021:2015:09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин автомобільний А95 (Євро-5), Дизельне паливо ДП (Євро-5)) (Лот 1: Паливо південь Одеської області 1; Лот 2: Паливо південь Одеської області 2; Лот 3: Паливо центр Одеської області; Лот 4: Паливо північ Одеської області; Лот 5: Паливо Подільський район Одеської області; Лот 6: Паливо Ізмаїл.) (Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-07-01-008582-a)».
За результатами проведеної процедури закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАТ ОЙЛ», з яким 29.07.2024 підписаний договір № К-ХБТ-16/07/25 про закупівлю.
За результатами моніторингу закупівлі UA-2024-07-01-008582-a відповідач склав висновок про результати моніторингу закупівлі від 16.09.2024 № 386, в якому зафіксовано порушення позивачем вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44, пункту 43 Особливостей.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон).
Статтею 2 Закону передбачено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні. Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі. Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірки закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 4 Закону інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті. На підконтрольних установах, щодо яких за відповідний період їх фінансово-господарської діяльності відповідно до цього Закону проведено державний фінансовий аудит, інспектування за ініціативою органу державного фінансового контролю не проводиться.
Відповідно до Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі - Положення № 43), Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
За приписами підпунктів 3, 4 пункту 4 Положення № 43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль у: міністерствах, інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах, суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи); суб`єктах господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні та реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: інспектування (ревізії).
Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи (пункт 7 Положення № 43).
Підпунктом 27 пункту 11 Положення № 43 передбачено, що голова Держаудитслужби дає в межах повноважень, передбачених законом, доручення, обов`язкові для виконання державними службовцями і працівниками апарату Держаудитслужби та її міжрегіональних територіальних органів.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про утворення міжрегіональних територіальних органів Державної аудиторської служби» від 06.04.2016 № 266 утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державної аудиторської служби.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад врегульовані спеціальним Законом України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель регламентований статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до частин третьої, четвертої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення. Строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
19.10.2022 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості № 1178), прийнята відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі».
Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (пункт 1 розділу «Загальні положення» Особливостей № 1178).
Таким чином, з 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг, проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням Особливостей.
За приписами абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Відповідно до протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 15.07.2024 № б/н Замовником відхилено тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «ВСТ-ОЙЛ», яка електронною системою закупівель визначена найбільш економічно вигідною, відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Замовником у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 15.07.2024 щодо відхилення відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей тендерної пропозиції учасника ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» зазначена така підстава: «Додатком 2 до ТД Лот-5 визначено, що обов`язковою умовою є наявність мережі АЗС учасника в Одеській області на відстані не більше 45 кілометрів (в одну сторону) по твердому дорожньому покриттю від пунктів постійного базування Замовника. На виконання даної вимоги учасником в складі тендерної пропозиції до Лоту-5, подано довідку визначеної форми з зазначенням інформації щодо адрес АЗС. При перевірці вказаної інформації з джерел в вільному доступі, зокрема з мережі інтернет, встановлено, що АЗС вказана в довідці учасника за адресою: м. Балта, вул. Кузнечна, буд. 2-а. знаходиться на відстані значно більшій ніж 45 км від пункту постійного базування Замовника за адресою: смт. Окни, вул. Лікарняна, 40».
Відповідно до пункту 43 Особливостей № 1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Позивач під час судового розгляду жодним чином не спростував висновок відповідача про те, що позивачем безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «ВСТ-ОЙЛ», не надавши останньому можливість усунути виявлену невідповідність.
Вказане свідчить про суттєве порушення процедури публічної закупівлі з боку позивача, що призвело до безпідставного відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ВСТ-ОЙЛ» та, як наслідок, необґрунтованого визначення переможцем процедури відкритих торгів ТОВ «Тат Ойл».
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку, що порушення позивачем вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44, пункту 43 Особливостей знайшли своє підтвердження у матеріалах справи.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд вважає, що оскаржуваний висновок відповідача про результати моніторингу процедури закупівлі є правомірним та не підлягає скасуванню.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Комунальної установи «Одеська обласна база спеціального медичного постачання» (65045, місто Одеса, вул. Буніна, будинок 30, ЄДРПОУ 00182082) до Південного офісу Держаудитслужби (65012, м. Одеса, вул. Канатна, 83, ЄДРПОУ 40477150), треті особи, які не заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «ТАТ ОЙЛ» (68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Перемоги, 17, ЄДРПОУ 42759541) та Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф» Одеської обласної ради» (65026, м. Одеса, вул. Гаванна, 1, ЄДРПОУ 20991240) про визнання протиправним та скасування висновку відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 04.02.2025.
Суддя Олександр ХУРСА
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 06.02.2025 |
Номер документу | 124914779 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Хурса О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні