Ухвала
від 04.02.2025 по справі 520/29780/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

04.02.2025 Справа № 520/29780/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шляхова О.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження справу за позовом Селянського (фермерського) господарства "Нива" (с. Аполлонівка, Берестинський р-н, Харківська обл., 64541, код ЄДРПОУ 23140904) до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (вул. Шмідта, буд. 10, смт. Сахновщина, Красноградський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301), третя особа Селянське (фермерське) господарство "Мрія" (вул. Нижня, буд. 4, с. Бондарівка, Берестинський р-н, Харківська обл., 64515, код ЄДРПОУ 22628667) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулося Селянське (фермерське) господарство "Нива" з позовом до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області, третя особа Селянське (фермерське) господарство "Мрія", в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області щодо розгляду клопотання Селянського (фермерського) господарства "Нива" про затвердження Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 12,96 га, кадастровий номер 6324880500:02:000:0967, що знаходиться за адресою: Аполлонівський старостинський округ Сахновщинської селищної ради| Красноградського району Харківської області з подальшою передачею земельної ділянки в оренду строком на 15 років з процентною ставкою 12 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки;

- скасувати рішення ХLVII сесії VIII скликання від 11 липня 2024 року, №3948-VIII "Про передачу в оренду земельної ділянки".

- зобов`язати Сахновщинську селищну раду Красноградського району Харківської області прийняти рішення, яким затвердити Технічну документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 12,96 га, кадастровий номер 6324880500:02:000:0967, що знаходиться за адресою: Аполлонівський старостинський округ Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області з подальшою передачею земельної ділянки в оренду строком на 15 років з процентною ставкою 12 відсотків від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 31.10.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

В обґрунтування доводів своєї позиції позивач зазначив, що 08 серпня 2024 року, за №3959/02.10-12 Сахновщинською селищною радою Красноградського району Харківської області на адресу Селянського (фермерського) господарстві "Нива" Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області надано відповідь на клопотання про затвердження технічної документації із землеустрою, відповідно до якої земельна ділянка з кадастровим номером 6324880500:02:000:0367 категорія земель: Землі сільськогосподарського призначення, цільове використання: 01.01 ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Харківської області, Красноградського району, Аполлонівськго старостинського округу Сахновщинської селищної ради, відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - має зареєстроване речове право.

На думку позивача, в порушення вимог пунктів 3 та 4 Рішення ХLV позачергової сесії VIII скликання Сахновщинської селищної ради Харківської області від 26 квітня 2024 року, №3757-VIII, 11 липня 2024 року Сахновщинською селищною радою Красноградського району Харківської області прийнято Рішення ХLVІІ сесії VIII скликання від 11 липня 2024 року, №3948-VIII "Про передачу оренду земельної ділянки".

Згідно з Рішенням від 11 липня 2024 року, №3948-VIII "Передача СФГ "Мрія" на умовах оренди земельну ділянку кадастровий номер 6324880500:02:000. (КВЦПЗ - 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) за рахунок земель сільськогосподарського призначення нерозподілених земельних часток (паїв) реформованого КСП ім. Карла Маркса, за межами населеного пункту, на території Аполлонівського старостинського округу Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області, площею 12,1296 га, строком на 15 років, з процентною ставкою 12 відсотків від нормативної грошової оцінки".

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності па нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 18 вересня 2024 року №395491122, 01 серпня 2024 року посвідчено державною реєстрацією Договір оренди земельної ділянки №161 від 31 липня 2024 року, укладений між Сахновщинською селищною радою Красноградського району Харківської області та Селянським (фермерським) господарством "Мрія" код ЄДРПОУ 22628667 щодо використання земельної ділянки площею 12,1296 га, кадастровий номер земельної ділянки 6324880500:02:000:0367, номер запису про інше речове право 56140604.

Проте, як зазначає позивач, що починаючи з 2014 року вище зазначену земельну ділянку використовувало Селянське фермерське господарство "Нива", на підставі договорі оренди земельної частки (паю) від 07 квітня 2014 року.

Позивач зауважує, що при прийнятті оскаржуваного рішення від 11 липня 2024 року, №3948-VIII відсутні врахування зацікавленості Селянського (фермерського) господарства "Нива" в отриманні вищезазначеної земельної ділянки в оренду, у відповідності до вимог п.5 рішення XLV позачергової сесії VIII скликання Сахновщинської селищної ради Харківської області від 26 квітня 2024 року, №3757-VІІІ. Оскільки, саме СФГ "Нива" виявило бажання в отриманні вказаної земельної ділянки в оренду, виготовило технічну документацію та здійснила фінансування виготовленні землевпорядної документації. Наведене стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Через канцелярію Харківського окружного адміністративного суду від представника відповідача надійшов відзив, в якому зазначено, що доводи позивача викладені у позовній заяві є необґрунтованими, оскільки Сахновщинська селищна рада діяла в межах своїх повноважень.

Третьою особою через канцелярію суду надані пояснення, в яких зазначено про відсутність порушеного права у позивача. Третя особа зауважує, що оскаржуване Рішення №3948-УІІІ жодним чином не стосується позивача, оскільки ним передано третій особі на умовах оренди земельну ділянку кадастровий номер 6324880500:02:000:0367 площею 12,1296 га. Отже Рішення №3948-УІІІ має персональний характер, тобто є актом індивідуальної дії, оскільки породжує права та обов`язки тільки для тієї особи, якій його адресовано, а саме для третьої особи. Крім того, на думку третьої особи з огляду на те, що кінцевою метою, яку ставить перед собою позивач звертаючись до суду, імовірно, є позбавлення третьої особи права користування земельною ділянкою площею 12,1296 га з кадастровим номером 6324880500:02:000:0367 та одночасне набуття такого права за собою, то такий спір носить приватноправовий характер та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі, з огляду на таке.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 4 КАС України, публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку з порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до вимог цього Кодексу.

У відповідності до положень статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно з частиною 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частини 1 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Це положення узгоджується з вимогами частини 2 статті 16 Закону України від 06.10.1998 №161-XIV "Про оренду землі", згідно з яким укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Отже, з моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та в подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

З позовної заяви вбачається, що позивач просить суд скасувати рішення ХLVII сесії VIII скликання від 11 липня 2024 року, №3948-VIII "Про передачу в оренду земельної ділянки", яким передано СФГ "Мрія" на умовах оренди земельну ділянку кадастровий номер 6324880500:02:000. (КВЦПЗ - 01.01 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) за рахунок земель сільськогосподарського призначення нерозподілених земельних часток (паїв) реформованого КСП ім. Карла Маркса, за межами населеного пункту, на території Аполлонівського старостинського округу Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області, площею 12,1296 га, строком на 15 років, з процентною ставкою 12 відсотків від нормативної грошової оцінки.

Водночас, з матеріалів справи судом встановлено, що 07.04.2014 року між Сахновщинською районною державною адміністрацією Харківської області, в особі голови РДА Яковенка Віталія Дмитровича (Орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством "Нива" в особі голови ОСОБА_1 укладено Договір оренди земельної частки (паю).

Утім, відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності па нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 18 вересня 2024 року №395491122, 01 серпня 2024 року посвідчено державною реєстрацією Договір оренди земельної ділянки №161 від 31 липня 2024 року, укладений між Сахновщинською селищною радою Красноградського району Харківської області та Селянським (фермерським) господарством "Мрія" код ЄДРПОУ 22628667 щодо використання земельної ділянки площею 12,1296 га, кадастровий номер земельної ділянки 6324880500:02:000:0367, номер запису про інше речове право 56140604.

Проте, з встановлених судом фактичних обставин справи вбачається, що спірні правовідносини виникли між учасниками справи не стільки з підстав правомірності оскаржуваних рішень, скільки щодо правомірності рішень органу щодо передачі в оренду земельної ділянки, на яку позивач має майнові претензії.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються, окрім іншого, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, законами України, низкою нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих актів законодавства. У свою чергу, індивідуальні особливості врегулювання правовідносин між сторонами - договором оренди землі.

Згідно з частинами 1 та 4 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Пунктом 10 частини 2 статті 16 ЦК України встановлено, що цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Земельний кодекс України є, зокрема, тим актом цивільного законодавства, який передбачає підставою виникнення цивільних прав та обов`язків акти органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.

У даній справі спірні правовідносини виникли з цивільних правовідносин, у межах яких можуть бути розв`язані й питання, пов`язані з правом власності чи користування земельними ділянками, а тому цей спір не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, що виключає його розгляд у порядку адміністративного судочинства.

Аналогічну правову позицію щодо застосування зазначених норм процесуального права висловлено Верховним Судом України, зокрема, у постанові від 24.01.2017 №815/6165/14 та Верховним Судом у постанові від 14.03.2018 №396/2550/17 та постановах Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі №802/2292/17-а та постановах КАС ВС від 13.12.2019 у справі № 379/406/15-а, від 17.02.2020 у справі №808/4077/17.

Беручи до уваги наведене, суд дійшов висновку, що зазначена категорія спору не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Оскільки, позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, то наявні правові підстави для закриття провадження у даній справі.

Відповідно до частини 1 статті 239 КАС України, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.

Частиною 2 статті 4 Господарського процесуального кодексу України від 06.11.1991 №1798-XII (далі - ГПК України) вказано, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Пунктом 13 частини 1 статті 20 ГПК України визначено, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами.

Оскільки, спір у даній справі не є публічно-правовим, тому з урахуванням змісту позовних вимог, характеру спірних правовідносин, встановлених обставин, та враховуючи суб`єктний склад учасників спору, суд вважає, що цей спір має вирішуватися в порядку господарського судочинства.

Такий же правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2019 у справі №819/1003/18.

Зважаючи на характер спірних правовідносин, суд роз`яснює позивачу його право на звернення за захистом порушених прав до господарського суду, з урахуванням вимог, щодо територіальної підсудності встановленої статтями 27-31 Господарського процесуального кодексу України.

У разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається (частина друга статті 239 КАС України).

Керуючись ст.ст.4-12,166, 189, 205, 238, 239, 243, 247, 248, 256, 294, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Закрити провадження у справі за позовом Селянського (фермерського) господарства "Нива" (с. Аполлонівка, Берестинський р-н, Харківська обл., 64541, код ЄДРПОУ 23140904) до Сахновщинської селищної ради Красноградського району Харківської області (вул. Шмідта, буд. 10, смт. Сахновщина, Красноградський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 04398301), третя особа Селянське (фермерське) господарство "Мрія" (вул. Нижня, буд. 4, с. Бондарівка, Берестинський р-н, Харківська обл., 64515, код ЄДРПОУ 22628667) про визнання дій протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Роз`яснити учасникам справи, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.

Копії ухвали направити сторонам у справі.

Ухвала може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення ухвали. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).

Суддя Шляхова О.М.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2025
Оприлюднено06.02.2025
Номер документу124915631
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —520/29780/24

Ухвала від 04.02.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні